Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Oletko outo? Rikotko normeja? Miksi olet outo?

Lähettäjä: Se outo 
Päivämäärä:   4.2.25 14:57:55

Olen aina saanut kuulla olevani outo ja haluaisin kuulla ketä muita outoja täällä on ja miksi olet saanut kuulla olevasi outo. Olen itse outo siksi, että elän elämääni, teen asioita joista tykkään ja en kauheasti noudata normeja.

Syitä miksi olen saanut kuulla olevani outo:

-oudot harrastukset (kiinnostaa esim. mustekalat!)
-outo pukeutumistyyli (käytän esim. 60-luvun vaatteita)
-outo hiustyyli (en värjää enkä leikkaa enkä tasoita)
-oudot ajatukset (minimalismi, veganismi, downshiftaus..)
-outo tapa asua (asun välillä matkailuautossa ja ulkomailla)
-outo kun on yksin (en aktiivisesti etsi parisuhdetta)
-outo kun ei ole lapsia (en halua)
-outo kun ei käy töissä (mulla toiminimi)

Nämä on jutut mitkä tulee ekana mieleen mistä minua on moitittu ja ihan sanottu että oot outo. En tiedä onko se välttämättä paha asia? Ei varmaan ellei niissä yleensä olisi mukana joko suoraan sanottuna tai vihjeenä että sun pitäisi muuttua! :D

Osaisin kyllä normien mukaan toimia mutta en halua kun miksi tekisin asioita mitä en halua ja sitten miellyttäisin muita ihmisiä joista en välitä enkä itseäni? Ketä varten täällä eletään.

Olen kyllä paljon menneessä ja välillä nykyäänkin osannut tarvittaessa larpata normaalia. Esim työhaastatteluissa osasin pukeutua juuri niin kuin mikä sopi sen yhteisön normiin ja sanoa ne asiat mitkä kuului siihen normiin. Ajattelen että fiksu osaa käyttäytyä ympäristössään kunhan se on tietoinen eikä tiedostamaton valinta.

Nyt haluaisin kuulla miksi sinua on sanottu oudoksi ja miten arvelet olevasi outo ja mitä outoudestasi mietit?

Joku kommentoi seuraavaksi että oletpa ainutlaatuinen lumihiutale mutta hei, se on nyt sanottu niin sun ei tarvi.

Re: Oletko outo? Rikotko normeja? Miksi olet outo?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   4.2.25 15:20:08

Kyllä kyllä. Aloittajan luettelosta pätee viisi, joskaan en itse pidä mitään niistä outona. Päin naamaa on sanottu että on outoa kun en juo.

Lähettäjä: mmm 
Päivämäärä:   4.2.25 15:21:26

Erityisesti tyttölapset alkavat teini-iässä tavoitella erikoisuutta, jää joillekin päälle ja esittävät aikuisena erityistä lumihiutaletta htnetissä.

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   4.2.25 16:08:28

Joo, olen usein eri yhteyksissä kuullut/saanut tuntea olevani vähän outo. En osaa listata syitä. Olen omissa ajatuksissani elävä introvertti, jolta small talk ei aina oikein luonnistu erityisen sulavasti. Ajatusmaailma, kiinnostuksen kohteet ja erityisesti huumorintaju ovat varmaan ominaisuuksia, joita jotkut saattavat pitää outoina. Erään autistisen tuttuni mielestä olen autistinen. Itse en siihen usko, mutta antaa varmaan viitteitä outoudestani.

Ei kai se paha asia ole, vaikka vähän kyllästyttääkin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.2.25 16:09:42

Olen outo koska olen autisti, enkä vaan osaisi olla normaali edes jos yrittäisin. En ole yleensä jaksanut edes yrittää, koska miksi? Mitä siitä hyötyy? Se ei mene läpi kuitenkaan, olen outo silti, ihan sama.

Lähettäjä: Yoo 
Päivämäärä:   4.2.25 16:09:49

Aina olen kuullut olevani outo, mutta kukaan ei ole vielä osannut kertoa millä tavalla. Ilmeisesti monille on ongelma, että
1. Suhteellisen kaunis urheilullinen nainen on mieluummin yksin kuin huonossa suhteessa
2. Naisella on hevosia ja ajaa ne kilpailuihin joko omalla kuorma-autolla tai jeepillä ja traikulla. Osaa jopa vaihtaa renkaat.
3. Nainen on ostanut ja maksanut itse oman talonsa.
4. Naisella on mielipiteitä (en ole edes mitenkään radikaali).

Ihan sama. Siinäpähän pitävät outona. En tarvitse heitä elämääni, onneksi on muutama hyvä ystävä.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   4.2.25 16:59:09

Olen outo.

Nämä samat kuin ap:lla:

Lisäksi ainakin nämä: en juo alkoholia, ei ole autoa, en tykkää "normaalista" musiikista eli siitä mitä soitetaan radiossa ja yökerhoissa. Oikeen friikki :D

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   4.2.25 17:03:10

Olen outo koska en ole koskaan halunnut häitä, avioliittoa, miestä, lapsia, omakotitaloa, farmaria ja kultaistanoutajaa. Ja sitä, että palvelen miestäni loputtomasti ja asetan hänet ja hänen tarpeensa aina itseni edelle.

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   4.2.25 17:05:54

Itse käsitän sanan "outo" synonyymina "hassulle". Tai sitten se on negatiivinen asia, mutta siinä yhteydessä harvemmin kuulee. Muutoin minusta omanlaiset elämänvalinnat eivät ole outoja, vaikka omanlaisiaan ovatkin.

Koen itse olevani joskus outo ja nyt kolmikymppisenä havahtunut miettimään, että se voi pitkälti ollakin vain diagnosoimatonta adhd:tä. Tiivistetysti koen, että olen ns. tempoileva, kaikki tai ei mitään. Tuntuu että muut ovat tasaisesti puksuttavia vetureita.

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   4.2.25 17:43:26

"Nämä samat kuin ap:lla:

Lisäksi ainakin nämä: en juo alkoholia, ei ole autoa, en tykkää "normaalista" musiikista eli siitä mitä soitetaan radiossa ja yökerhoissa. Oikeen friikki :D"

Pätevät alkoholittomuutta ja autottomuutta lukuunottamatta minuunkin, mutta sen verran samanhenkistä porukkaa on aina ollut ympärillä, etten ole juuri näissä asioissa kokenut olevani outo. Joskus kyllä törmäsin siihen, että naisia arvioidaan sen perusteella, onko perhettä ja lapsia vai ei, mutta se lähinnä hämmästytti ja huvitti.

Se taas, että olen yksin enkä aktiivisesti etsi parisuhdetta + liikun (ilmeisen oudossa?) vanhapiikaseurassa saa ainakin monet miehet tulkitsemaan, että olen lesbo. No en ole, parisuhteita on menneisyydessä ollut vain miesten kanssa, mutta omalla sukupuolellani ei ole koskaan ollut erityistä merkitystä identiteetilleni.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   4.2.25 17:57:09

Olen 28 ja saanut yläasteelta asti kuulla tai tuntea muiden suhtautumisesta, että olen outo. Ala-asteella vielä sulauduin porukkaan. Pukeutumista, meikkaamattomuutta, "nolojen tyyppien" kanssa kaveeraamista ja hevosharrastusta pilkattiin yläasteella ihan ääneen. Lukiossa ja amk:ssa kiusaamista ei enää ollut, mutta hyvin harva halusi myöskään tutustua. Jos koetin mennä juttelemaan, niin vastattiin vaan lyhyesti jotain ja liuettiin paikalta. Pääosin olin ilmaa muille, ja naamoista kyllä näki että harmitti, jos minä tulin mukaan vaikka ryhmätyöhön. Olen tulkinnut sen niin, että olen muiden silmissä epäviehättävä ja epäkiinnostava, ja kukapa nyt sellaisen kanssa haluaisi kulkea. Ehkä pelkäävät, että oma viehätys tai arvo muiden silmissä laskee, jos kaveeraa kanssani.

On sinänsä hauskaa, että ihmiset yleensä arvostavat, jos joku on ystävällinen kaikille ja ottaa huomioon myös ne, jotka yleensä jäävät porukan laidoille. Kuitenkin se, että olen aina tullut hyvin toimeen muiden porukoista jääneiden/jätettyjen kanssa, on tehnyt minutkin monen mielestä oudoksi ja välteltäväksi. Ristiriitaista?

Toisaalta en osaa enkä halua olla muuta kuin minä. Kohtelen ihmisiä hyvin ja koetan parantaa puutteitani, mutta minua ei tippaakaan kiinnosta muuttaa itseäni saadakseni jonkun huomiota tai hyväksyntää. Ehkä minulta puuttuu joku sosiaalisuuden palikka päästä, tai sitten ei. Jos joku ei hyväksy minua sellaisena kuin olen, niin se on sit niin. Olen todennut, että on fiksuinta koettaa vain löytää ne ihmiset, joiden kanssa klikkaa. Muidenkin kanssa tulee toimeen, mutta mihinkään mielistelyyn tai laumailuun ei kannata alkaa. Pitää ajatella itse, eikä uskoa sokeasti. Tämä on varmasti yksi asia, mikä tekee minusta joidenkin mielestä oudon. Olen monesti kuullut, että "miksi sä ajattelet noin?"

Hauskinta minusta on, että en ole eläissäni tehnyt pilkkaa kenestäkään, en jättänyt ulkopuolelle, en arvostellut kenenkään harrastuksia/ulkonäköä/younameit. Voin sileällä sydämellä sanoa, että olen kiva ihminen. En todellakaan täydellinen, mutta hyvä. Silti ihmiset ovat suhtautuneet minuun useammin negatiivisesti kuin positiivisesti. Minulla oli joskus ystävä, joka oli hyvin samanlainen kuin minä ja päälle vielä kaunis. Häntä oli kohdeltu varsinkin peruskoulussa vielä paljon paskamaisemmin kuin minua.

Lähettäjä: Monni 
Päivämäärä:   4.2.25 17:57:56

Kaikki samat kuin aloittajalla, paitsi että ei kiinnosta enää asua ja matkustaa ulkomailla.

Ja kyllä; olen ympäristössäni aina OUTO (asun korvessa, jonka alkuperäisasuttajien mielestä olen aina vaihdokas, olen nainen ilman lapsia ja parisuhdetta, teen etätyötä yrittäjänä korkealla koulutuksella, en hae aktiivisesti parisuhdetta enkä halua olla sosiaalisesti aktiivinen eikä yksinäisyys/itsenäisyys/itseohjautuvuus syö persoonaani tai staminaani ja olen erakko).

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   4.2.25 18:32:34

Joo, jo yläasteella toiset tytöt haukkuivat mua oudoksi, mutta se oli pelkkää kiusaamista. En välittänyt silloin enkä nytkään, mä elän elämääni ja deal with it.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.