Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Elli väitti, että ruv rekkaus on pakko, olin

Lähettäjä: eri mieltä 
Päivämäärä:   4.2.25 14:44:59

Tietääkseni vain mikrosiru on pakollinen, mutta mihinkään rekisteriin rekisteröimistä laki ei vaadi.

Kyse siis koirasta.

Re: Elli väitti, että ruv rekkaus on pakko, olin

Lähettäjä: uts 
Päivämäärä:   4.2.25 14:48:39

Maa- ja metsätalousministeriö päätti vuonna 2021, että kaikki Suomessa asuvat koirat tulee jatkossa tunnistusmerkitä ja rekisteröidä viranomaisrekisteriin. Koirien tunnistamisesta ja rekisteröinnistä on säädetty maa- ja metsätalousministeriön asetuksella 68/2022 (aiempi versio 1/2021), jossa säädetään mm. koirien tunnistusmerkinnästä ja merkinnän määräajoista, tunnistustodistuksesta ja sen sisällöstä, rekisteriin merkitsemisestä ja rekisteritietojen muutoksista ilmoittamisesta.

(Ruvi UKK koirarekisteristä)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.2.25 14:49:23

On pakollista ruviin rekisteröiminen.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   4.2.25 14:52:29

Saahan sitä olla eri mieltä vaikka joka asiasta.

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   4.2.25 14:53:06

Hyödytönhän se siru on jos sitä mihinkään ei rekisteröi jos koira/kissa vaikka karkaa ja joku löytää. Sirun avulla löytyy omistaja ja pääsee eläin kotiinsa.
Ja tosiaan koiralla nykyään rekisteröintipakko tuonne mmm rekisteriin.

Päivämäärä:   4.2.25 14:53:07

Ell oli ihan oikeassa. Koiran rekisteröinti on pakollista. Menehän hoitamaan asiasi kuntoon.

Lähettäjä: ejea 
Päivämäärä:   4.2.25 14:54:39

Mä luin otsikosta että runkkaus :D

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   4.2.25 15:09:57

Elli on oikeassa-aloittaja pihalla.

Päivämäärä:   4.2.25 15:12:36

Oliko pykälää heittää ruvirekisteröinnin pakollisuudesta?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.2.25 15:13:48

"Oliko pykälää heittää ruvirekisteröinnin pakollisuudesta?"

Tuossahan se tuli jo heti ensimmäisessä kommentissa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.2.25 16:35:54

Onko ell ainoa siruttamaan oikeutettu?

Päivämäärä:   4.2.25 16:39:59

Pakollista se on, mutta mitään rangaistusta siitä ei kuitenkaan tule jos se on jäänyt tekemättä. Tai joku maksu siitä että katsovat asian tulevan kuntoon ehkä, tosin siltäkin voi välttyä kun vain esittää ettei ole kuullut asiasta. Sen verran huonoa ollut tiedottaminen asiasta, että varmasti on paljon koiranomistajia jotka eivät ole koko ruvin rekisteristä kuulleetkaan. Ja huonon tiedotuksen takia olen jättänyt omatkin sinne rekkaamatta. Hoitaisivat itse hommansa paremmin niin hoitaisin minäkin.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   4.2.25 16:42:12

Ei ole ruviin meiän koiria laitettu, kun näistä aika jättää, ei uusia enää tule. Suomi on nykyään sellainen natsivaltio, ettei täällä enää voi tehdä mitään ilman stasityylin kyttääjiä ja kyykyttäjiä.

Päivämäärä:   4.2.25 16:47:38

En minäkää rekkaa ruviin. Koiran siru on siruhaku rekisterissä (kuka vain voi ilmoittaa sitä kautta ja n. 2s päästä minulle tulee viesti, jossa löytäjän yhteystiedot). Lisäksi on rekattu kennelliittoon. En näe mitään hyötyä ruvin pilipali rekisteristä, mikä ei palvele mitään käyttötarkoitusta.

Päivämäärä:   4.2.25 17:02:26

Meidän koira on turvasiruun rekisteröity. Sekin on ollut olemassa jo ties kuinka kauan.

Lähettäjä: komps;) 
Päivämäärä:   4.2.25 17:12:40

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 4.2.25 16:47:38

En minäkää rekkaa ruviin. Koiran siru on siruhaku rekisterissä (kuka vain voi ilmoittaa sitä kautta ja n. 2s päästä minulle tulee viesti, jossa löytäjän yhteystiedot). Lisäksi on rekattu kennelliittoon. En näe mitään hyötyä ruvin pilipali rekisteristä, mikä ei palvele mitään käyttötarkoitusta.

Näin on!

Päivämäärä:   4.2.25 17:27:18

"Miksi koirarekisteri on perustettu ja miten se ehkäisee pentutehtailua tai koirien salakuljetusta?
Maa- ja metsätalousministeriö päätti vuonna 2021, että kaikki Suomessa asuvat koirat tulee jatkossa tunnistusmerkitä ja rekisteröidä viranomaisrekisteriin. Koirien tunnistamisesta ja rekisteröinnistä on säädetty maa- ja metsätalousministeriön asetuksella 68/2022 (aiempi versio 1/2021), jossa säädetään mm. koirien tunnistusmerkinnästä ja merkinnän määräajoista, tunnistustodistuksesta ja sen sisällöstä, rekisteriin merkitsemisestä ja rekisteritietojen muutoksista ilmoittamisesta.

Ministeriö on arvioinut, että pakollinen tunnistusmerkintä ja rekisteröinti saattaisivat osaltaan edistää koirien vastuullista kasvatus- ja myyntitoimintaa ja siten parantaa koirien hyvinvointia. Koirarekisteri ei toki itsessään vaikuta laittomaan toimintaan, mutta on varmasti mukana yhtenä työkaluna, kun laitonta toimintaa pyritään ehkäisemään. Rekisteröinnillä pyritään esimerkiksi samaan näkyväksi niitä toimijoita, jotka myyvät huomattavia määriä joko maahantuotuja tai Suomessa tuotettuja koiria.

Siihen, missä olosuhteissa koiria pidetään ja pennutetaan, sekä koirien salakuljetukseen voidaan kuitenkin parhaiten vaikuttaa koiran ostajien toiminnan muutoksella. Koiran hankintaa harkitsevien olisi suotavaa noudattaa esimerkiksi koira-alan kattojärjestöjen ohjeita, jolloin voidaan parhaiten varmistua siitä, että pennut hankitaan vastuullisilta kasvattajilta. Samoin maahantuonnissa tulee varmistaa, että tuoja noudattaa maahantuontivaatimuksia. Erittäin tärkeää on, että koiraa hankkiessaan ostaja varmistaa, että koira on ilmoitettu viranomaisrekisteriin. Jos näin ei ole, koiran ostajan on syytä pohtia, onko myyjän toiminnassa jotain sellaista, mitä halutaan pitää piilossa. Avainasemassa ovat siten koirien pitäjät ja koirien hankintaa harkitsevat kansalaiset."

https://www.ruokavirasto.fi/elaimet/
elaintenpito-tunnistaminen-ja-rekisterointi/
elainten-merkinta-ja-rekisterointi/
koirat-kissat-ja-fretit/koirarekisteri/
usein-kysyttya-koirarekisterista/

Päivämäärä:   4.2.25 17:29:22

"Koiran siru on siruhaku rekisterissä (kuka vain voi ilmoittaa sitä kautta"

"En näe mitään hyötyä ruvin pilipali rekisteristä, mikä ei palvele mitään käyttötarkoitusta."

Mitäs tarkoitusta siruhaku-rekisteri palvelee?

Päivämäärä:   4.2.25 17:44:19

"Mitäs tarkoitusta siruhaku-rekisteri palvelee?"

Siruhaku rekisterin avulla kuka vain sirun lukenut voi laittaa viestin, jos koira löytyy. Sirun lukijoita on myös henkilöillä, jotka eivät ole viranomaisia. He eivät pääse käsiksi ruvin tietoihin. Siksi siruhaku on kätevämpi.

Eli jos löydät koiran, joka on vain ruvin rekisterissä, saa omistajaan yhteyden vain viranomaisen kautta (kunnanell). Jos koira on siruhaku rekisterissä sen voi viedä mihin tahansa lähimpään eläinlääkäriin ja pyytää sirun lukemista. Myös joillain harrastusseuroilla on sirunlukija. Voit syöttää sirunumeron järjestelmään ja omistaja saa välittömästi tiedon löytyneestä koirasta. Nämä muut ovat myös ilmaisia.

Lähettäjä: Sumutar 
Päivämäärä:   4.2.25 17:48:37

Rekisteröimättömyydestä voi seurata valvontamaksu ja sitä seuraa tarkastusmaksu.

Kannattaa miettiä haluaako käyttää kympin nettirekisteröimiseen vai satoja euroja viranomaisvalvontamaksuihin.

Päivämäärä:   4.2.25 17:59:05

Sumutar, vasta jos on ensin kehoitettu rekisteröimään koira. Eikä noita tarkastuksiakaan ole kuin eläinsuojelutapauksissa, ei kukaan pidä ratsiaa kadulla.

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   4.2.25 18:32:02

Koiranäyttelyissä ja kisoissa on tarkastettu ja maksut lyöty kouraan ilman erillistä kehoitusta.

Lähettäjä: Haha 
Päivämäärä:   4.2.25 18:37:10

Taitaapi yli puolet hurtista olla ilmoittamatta ruokamyrkytysviraston pilipalirekisteriin.

Lähettäjä: zzz 
Päivämäärä:   4.2.25 18:47:59

Lähettäjä: Haha
Päivämäärä: 4.2.25 18:37:10

Taitaapi yli puolet hurtista olla ilmoittamatta ruokamyrkytysviraston pilipalirekisteriin.

😂🤣😂

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.