Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mihin kiinnittää huomiota kun menee valitsemaan

Lähettäjä: pentua? 
Päivämäärä:   3.2.25 15:16:49

Kun taustatyöt on tehty, rotu ja kasvattaja valittu ja sopiva pentue syntynyt ja menee katsomaan pentuja, mihin asioihin pitää kiinnittää huomiota pennuissa kun menee niitä katsomaan ja valitsemaan pentua? Voiko pikkupennuista päätellä kuinka paljon sitä, millaisia ne ovat aikuisina? Siis luonnetta, vilkkautta, sosiaalisuutta jne? Kannattaako valita pentu, joka tulee innoissaan luo? Onko syrjäänvetäytyvä, vieraita välttelevä pentu huonompi valinta? Jos pentu on riehakas, onko se mahdollisesti hankalampi opetettava ja tuhpaa paikkoja jne? Jos itse valitsisit kotikoiraa, millä perusteella valikoisit pennun jos kasvattaja ei sitä tee?

Re: Mihin kiinnittää huomiota kun menee valitsemaan

Lähettäjä: wetehinen 
Päivämäärä:   3.2.25 15:22:40

Kotikoiraa etsivän ei kannata ottaa sitä vilkkainta yksilöä. Kyllä pennuista näkee jo suht nuorena niiden perusluonteen. Vieraita välttelevä syrjäänvetäytyvä pentu ei välttämättä ole sen huonompiluonteinen kuin muutkaan, kunhan ei ole arka.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   3.2.25 15:24:34

Eiköhän se kasvattaja valitse pennut koteihin, eikä ostaja. :D

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   3.2.25 15:30:50

Hyvä kasvattaja osaa kyllä valita sulle sopivan pennun.

Lähettäjä: häh 
Päivämäärä:   3.2.25 15:35:52

"Eiköhän se kasvattaja valitse pennut koteihin, eikä ostaja. :D"

Mitä ihmettä selität? Jokaisen pennun olen itse saanut valita vapaana olevista, tyyliin pentuja 5, joista 1 jää kasvattajalle ja 1 varattu, olen saanut valita 3:sta vapaasta mieleiseni. Ja ihan suosittua rotua ja nimekkäitä kasvattajia olleet.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   3.2.25 15:38:39

Minäkin olen aina valinnut itse pentuni, ei suinkaan kasvattaja. Toki olen kysynyt jo ennen pentujen näkemistä ennakkotietoja ja kertonut odotukseni pennun suhteen. Kasvattaja on voinut sitten siltä osin suosittaa tiettyjä yksilöitä, mutta olen toki voinut valita vapaana olevista minkä vain. Täsmälleen hähin kertoman mukaisesti on meilläkin aina mennyt.

Päivämäärä:   3.2.25 15:39:54

Ja en todellakaan ottaisi mitään kasvattajalta, joka ilmoittaisi, että "Valitsin teille tämän, ota tai jätä".

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.2.25 15:43:03

Ota sellainen pikkukaveri joka lähtee rohkeasti lyllertämään sinua kohti.

Lähettäjä: U 
Päivämäärä:   3.2.25 18:10:00

Automyyjä ei valitse minkä auton minulle myy. Vaatekaupan myyjä ei valitse millaisen mekon ostan. Ei myöskään koirankasvattaja päätä sitä, mistä pennusta maksan käyvän hinnan kyseisessä rodussa vaan valitsen ihan itse minkä ostan, koska MINÄ sen maksankin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.2.25 18:17:45

Itse en taas kasvattajana voisi kuvitella tilannetta, jossa ostaja marssii meille ilmoittamaan minkä pennun ottaa! Tyypillisesti pentueesta olen jo valinnut itselleni yhden, uroksen puolelle menee yksi ja odottamassa on luultavasti muutama tuttu harrastaja, jotka viettää meillä paljon aikaa ja taustansa valossa valitaan heille sopiva. Ns ”vapaille markkinoille” jää yleensä 1-3 pentua ja todellakin ilmoitan ostajalle, että tuo olisi teille, ottakaa tai jättäkää.

Päivämäärä:   3.2.25 18:26:55

Tietenkin ne pennut lasketaan pois määrästä, jotka on jo varattu tai myyty, mutta jos jäljellä on vaikkapa 2 pentua niin jos en saa valita, en ostakaan. Edelleen, autokauppiaskaan ei ilmoita minulle, minkä auton saan ostaa vaan saan ostaa minkä haluan. Auton sentään voisi vaihtaa toiseen jos kauppias olisi valinnut väärin eikä auto olisikaan minulle - sinulle kasvattajana se ei varmaan käy, että tuon myöhemmin valitsemasi pennun takaisin koska SINÄ valitsit ja valitsit väärin?

Päivämäärä:   3.2.25 18:29:08

Mitä ihmettä U tekisi kasvattajana tilanteessa, jossa on kaksi ostajaa ja kaksi vapaata pentua? Järjestäisi huutokaupan tai kenties nyrkkitappelun?

Päivämäärä:   3.2.25 18:34:31

- , no ainakin kaikkialla, jossa minä olen pentuja käynyt katsomassa olen ollut se ainoa katsoja käydessäni. Silloin olen nähnyt vapaat pennut ja valinnut niistä. Jos on kaksi vapaana, valitse mieluisemman, niin sitten ei enää viimeiselle katsojalle ole vaihtoehtoja, eli joko ottaa jäljelle jääneen tai etsii muualta.

Päivämäärä:   3.2.25 18:38:14

Aika erikoinen oletus tietysti, että on itse aina se ensimmäinen katsoja.

Päivämäärä:   3.2.25 18:42:24

-, no ei välttämättä tarvitse olla. Jos on viimeinen katsoja, niin sitten ottaa sen, mitä on jäljellä. Jos ei kelpaa, etsii muualta. En ymmärrä ongelmaa. Ja juu, minulle on tullut kerran tällainen "ylijäämäpentu", muut oli myyty luovutusikäisenä, tätä ei. Omassa rodussani olen aina saanut valita. Kokemusta rodusta on pian 30 v. Sen ymmärrän, että ensikoiran ostajalle kasvattajan apu valinnassa voi olla hyvä juttu. Rodun hyvin tunteva osaa kyllä itse hankkia sellaisen pennun, jonka haluaa.

Päivämäärä:   3.2.25 18:45:25

"Mitä ihmettä U tekisi kasvattajana tilanteessa, jossa on kaksi ostajaa ja kaksi vapaata pentua?"

Mitä luulet? Ostaisin muualta tietenkin. Miksi juuri kyseinen kasvattaja olisi ainoa mahdollinen myyjä?

Päivämäärä:   3.2.25 18:47:05

Ja mitä U tuossa sanoikin - valinta on minun itseni, ei muiden. Suosituksia voi kysyä vaikkapa autokaupassa, ravintolassa, koiranpentua ostaessa, mutta lopullinen valitsija olen minä, ei autokauppias, tarjoilija tai koiran kasvattaja.

Päivämäärä:   3.2.25 18:52:43

” Mitä luulet? Ostaisin muualta tietenkin. Miksi juuri kyseinen kasvattaja olisi ainoa mahdollinen myyjä?”

Ei varmaan ole ainoa mahdollinen, ja pentunsa saa ostaa sieltä, mistä haluaa. Itse olisin vain enemmän huolissani sellaisesta pentueesta, josta voi marssia valitsemaan mieleisensä - minulle tämä ei kertoisi hyvää yhdistelmästä tai kasvattajasta.

Päivämäärä:   3.2.25 18:56:23

Tulin katsomaan että siis saako jossakin vielä itse valita pennun? Mitä lukenut keskusteluja (itselläni ei ole pentua ollut koskaan eikä ole toistaiseksi tulossakaan) niin kasvattaja nimenomaan sanelee mikä pentu menee mihinkin kotiin. Joka on tietty vähän tyhmää, eihän autokaupassakaan tosiaan myyjä sano että en myy tuota sinistä audia enkä mustaa skodaa sinulle, ota punainen honda tai mene muualle. Tai

Lähettäjä: ja 
Päivämäärä:   3.2.25 18:56:23

Niin, osalla ostajista voi olla sellaisia meriittejä, että voivat todellakin valita itse ja kasvattajat kysyvät kiinnostaako tuleva pentue. On eri asia puhutaanko jostakin lapsiperheen sohvakoirasta vai harrastajalle tulevasta.

Lähettäjä: ja 
Päivämäärä:   3.2.25 18:57:41

Olen aina saanut valita itse, sekä pentueen että pennun. Tietenkin.

Päivämäärä:   3.2.25 18:59:36

"Itse olisin vain enemmän huolissani sellaisesta pentueesta, josta voi marssia valitsemaan mieleisensä - minulle tämä ei kertoisi hyvää yhdistelmästä tai kasvattajasta."

Miksi ei kertoisi? Mikä yhdistelmässä on vikana, jos kasvattaja antaa ostajalle mahdollisuuden valita itselleen mieluisan yksilön? Oletettavasti kasvattaja on valinnut pennun katsojat kriteeriensä mukaisesti ja on selvillä siitä, millaiseen kotiin koira on menossa. Ja toki kasvattaja voi aina suosittaa tietyntyyppistä pentua. Kuten sanottu, minäkin olen yhteydenotoissani kertonut, minkä luonteista pentua haen ja mitä meillä on sille tarjota. Kasvattaja voi sitten mainita, että esim tuo tai tämä vaikuttaa sellaiselta, mitä olit ajatellut. Mutta viime kädessä ostaja tekee päätöksen pentunsa suhteen.

Päivämäärä:   3.2.25 19:04:21

"Niin, osalla ostajista voi olla sellaisia meriittejä, että voivat todellakin valita itse ja kasvattajat kysyvät kiinnostaako tuleva pentue. On eri asia puhutaanko jostakin lapsiperheen sohvakoirasta vai harrastajalle tulevasta."

Tämä myös pitää paikkaansa. Lisäksi esimerkiksi rotua tuntevalle ei tule yllätyksenä rodulle ominaiset asiat, kuten vaikka metsästysvietti tai turkinhoito. Moni kasvattaja myy mieluusti sellaiselle, joka tietää, mitä on hakemassa. Kokemattomalle nämä voi olla yllätyksiä.

Päivämäärä:   3.2.25 19:04:42

Kasvattajan näkemystä kannattaa kuunnella, hän kuitenkin tuntee pennut paremmin kuin sinä. Mutta itse olen lopulta luottanut intuitioon ja valinnut pennut jotka hakeutuvat lähelleni aktiivisemmin. Ja monesti se pentu on ollut sama mitä kasvattaja on ajatellut minulle.

Koiranpentu maksaa kuitenkin 2000 e. Olisi typerää ostaa vain tietty sinulle osoitettu pentu ilman valinnan mahdollisuutta. Mutta samaan aikaan olisi typerää valita ihan liian vilkas/rauhallinen/jne vain kun jos ei osaa tehdä järkeviä valintoja ja ei kine kasvattajan näkemys. Suositelen siis yhteispeliä.

Päivämäärä:   3.2.25 19:05:35

” Miksi ei kertoisi? Mikä yhdistelmässä on vikana, jos kasvattaja antaa ostajalle mahdollisuuden valita itselleen mieluisan yksilön?”

Olen kokenut kasvattajana, että silloin kun pentue on laadukas, on sille tosi paljon ottajia. Siis yleensä jo suunnitteluvaiheessa tiedetään, mihin ne ovat menossa. Tältä pohjalta kasvattaja ne ”lajittelee” heti, kun esim rakenne on arvioitavissa. En siis osaisi kuvitella tilannetta, missä voisin mennä sanomaan, että otan tuon, en vaikka minulla on aika lailla meriittejä taustalla. Tällöin katson kasvattajan minulle tarjoaman pennun, ja päätän, onko se sitä, mitä haen. Toki usein on tilanteita, joissa on vaikkapa kaksi vaihtoehtoa, ja niitä pohditaan yhdessä. Jos siellä olisi koko pentue tarjolla, niin äkkiä tulisi olo, että tässä on jotain vikaa tai ”rahat pois” -pentue kyseessä.

Päivämäärä:   3.2.25 19:10:18

- , minulla on vähän harvinaisempi rotu, mutta kaikki koirani ovat olleet samaa sukulinjaa ja taustalta löytyy yksi Suomen menestyneimmistä rotunsa edustajista. Aina olen saanut valita pentuni itse, vaikka olenkin rehellisesti kertonut, etten ole kiinnostunut näyttelyistä. Meidän rotu tosin ei keiku suosituimpien listalla eikä koskaan sellaiseksi muutukaan. Jonkun chihuahuan tai pomeranian kanssa tällainen ei varmaan olisikaan mahdollista, kun pentueet ovat pieniä ja kysyntää jumalattomasti. Meillä näin ei ole ja vaikkapa yhdeksän pennun pentueet ovat tavallisia.

Lähettäjä: W 
Päivämäärä:   3.2.25 19:17:24

Jos pentu on syrjäänvetäytyvä ja liikkuu huonosti, jätä valitsematta. Voi olla että kaikki ei ole kunnossa. Itse otan aina rohkeimmat.

Päivämäärä:   3.2.25 20:01:35

Minä annan aina kasvattajan valita pennun. Toki saan itsekin asiaan vaikuttaa, mutta... Kasvattaja tuntee ne pennut, hän asuu ja elää niiden kanssa. Minä käyn siellä kerran tai pari pentuja katsomassa, ja joku reipas pentu voi olla juuri silloin vaikka väsynyt aikaisemmasta riehumisesta. Ei parilla katselukerralla saa kunnon kuvaa siitä millainen mikäkin pentu on. Ja koska kasvattajalle kerron millaista koiraa etsin ja mihin käyttöön, hän myös osaa arvioida mikä pennuista on minulle sopivin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.