Lähettäjä: Kää
Päivämäärä: 2.2.25 14:53:34
En minäkään kolmekymppisenä vielä lihonut. Neljänkympin lähestyessä aloin syödä enemmän ja liikkua vähemmän. Toki hyötyliikuntaa on kun autottomana kuljen kävellen ja pyörällä mutta sen lisäksi en urheile. Toki jotain keppijumppaa hartioille, mutta en käy salilla, lenkkeile, tms. erikseen liikunnan vuoksi harrastettava liikuntaa.
Alon syödä ihan hirveästi. Söin koko ajan ja aivan liikaa. Aina oli maha täynnä ja kylläinen olo ja silti söin vähän ajan päästä lisää. Koskaan ei ollut maha tyhjä eikä nälkä. Mutta en tietenkään syönyt niin että oksennan. Enkä hotki. Otan ison annoksen ja syön hitaasti ja kunnolla pureskellen, jolloin koko annos kyllä mahtuu vaikka nälän perusteella 1/5 olisi ihan riittävä. Mutta kun painoa haluaa ylös niin on syötävä enemmän kuin kuluttaa.
En juurikaan syö vehnää koska olen sille allerginen/yliherkkä. Syön lähinnä perunaa tai riisiä. Leipä on 100 % ruista tai kauraa. Pullaa (vehnää) siis todella harvoin. Juhlissa tai kylässä en kyllä nirsoille mutta kotonani ei vehnää ole.
Nyt olen 2,5 vuodessa saanut 6 kg lisää painoa. Kehonkoostumus on ihan hyvä kun kilot on saatu järkevällä ruualla eikä pelkästään karkilla ja pullalla. Toki sipsiä, karkkia ja pullaakin on mennyt, mutta ei pelkästään niitä.
Eli syö enemmän. Tuplaa tai triplaa syömiesi annosten määrä sekä annosten koot. Syö vähintään 5 kertaa päivässä iso annos. Ei mitään "aamulla ei mitään, lounaaksi omena, päivälliseksi desi jugurttia ja iltapalaksi teetä" vaan runsas ja monipuolinen lautasmallin mukainen annos viisi kertaa päivässä ja muut välipalat ja napostelut päälle.
Ai ei uppoa? Ei huvita? Ei ole nälkä? Et tarvitse niin paljon ruokaa? No älä sitten valita ettei paino nouse jos et syö niin paljon, että kiloja kertyisi.
Sitten jos haluat lihastreenillä painoa niin joudut syömään enemmän hiilareita ja proteiinia että et kuluta ravinnoksi omia rasvavarastojasi ja lihasmassa voi kasvaa. Laihduttajan pitää pitää huoli proteiinin saannista ja välttää hiilareita, että kroppa käyttää energiana elimistössä olevaa rasvaa eikä ruokavaliosta tulevia hiilareita. Mutta sinähän et laihduta. Pitää vain ymnärtää ruokavalion merkitys lopputulokseen nähden.
Minäkin olen sellainen "geenilotossa voittanut joka ei liho vaikka mitä söisi". Eli "lihon kolme kiloa kun kurkistan jääkaappiin tai kävelen sipsihyllyn ohi" -tyypin vastakohta. Mutta kyllä minäkin lihoin, kun aloin syödä reilusti enemmän.
Oli minulla aiemminkin ihan järkevä ja monipuolinen ruokavalio, mutta kasvatin syömiskertoja ja määriä ja lisäsin välipaloja kun halusin lisää kiloja. Paino nousi siis 50 kg -> 56 kg. Ihan terve olin ja olen, mutta lihakset oi pienet ja kroppa "kuiva" ja tässä iässä alkaa näyttää vanhalta ja kuivalta jos kroppa on kuiva. Viime heinäkuussa moni kommentoi, että jos ei ikääni tietäisi, niin luulisi minua 24-vuotiaaksi. Olen naamasta todella nuoren näköinen mutta järkevällä tavalla tulleet kilot pitävät naaman sileänä. Aiemmin olin hymyillessäni sellaisen kuivan näköinen, nyt tosiaan näytän samalta kuin 19-vuotiaana :D 19-vuotiaana olin jotain 51-52 kg.
|