Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Järjettömät hinnat suomalaisilla vaatemerkeillä!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.2.25 12:04:19

Instassa tuli vastaan Hujaus -merkin mainos. En ole ikinä merkistä kuullutkaan. Klikkasin. Kauhistuin hintoja - t-paita 60 euroa! Pitkähihainen ohut paita 70 euroa! Pitkä puuvillatakki 130 euroa. Joo kiitos hei. En yhtään ihmettele, että suomalaiset vaatemerkit menee konkkaan noilla hinnoilla. Et voi pyytää tuollaisia hintoja jos sinun brändi on ihan never heard. Marimekko, Nanso - ne on asia erikseen, niillä on tunnettavuutta ja vakiasiakkaita. Mutta kuka on kuullut jostain Hujauksesta? Viime aikoina siis on mennyt konkkaan ainakin Nosh, Halo from North, Samuji...

Ostatko sinä suomalaisten vaatemerkkien tuotoksia? Mitä mieltä olet noista hinnoista?

Re: Järjettömät hinnat suomalaisilla vaatemerkeillä!

Päivämäärä:   2.2.25 12:05:46

Käypä joskus käsittelemässä, minulle oli ihan shokki verrata suomalaista käsityötä olevaa, kallista villatakkia ns normaaliin villatakkiin. Ihan erilainen tuntuma ja saumat oli virheettömät.

Kyllähän nuo maksaa, mutta jos se on hyvä tuote joka ei hajoa tai virty ja kestää vuosia niin on se sen arvoista. Toki en sokkona ostaisi uudelta merkiltä ennen kuin pääsen tarkastelemaan tuotetta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.2.25 12:08:08

Aikoinaan kävin säännöllisesti myymälässä ja ostin R-collectionia. Nyt hinnat ovat niin korkeita, että ostamatta jää. Itse ostan n. 10 vaatetta vuodessa, niin en todellakaan osta mitään halpaa pikamuotirättiä, mutta rajansa on kyllä sillä laadukkaan hinnallakin.

Päivämäärä:   2.2.25 12:08:48

Noh, vaatekappaleiden tekeminen Suomessa maksaa moninkertaisesti enemmän kuin halpatyömaissa. Ja pienet markkinat tuovat oman haasteensa suuriin ketjuihin verrattuna. Me olemme tottuneet siihen, että vaatteet ovat halpaa massatuotantoa, näinhän ei ole aina ollut. Itse en ostele suomalaisia vaatteita, mutta se johtuu siitä etten pidä niiden tyylistä. Pitäisi toki ehkä joskus tutustua tarkemmin.

Päivämäärä:   2.2.25 12:09:01

Suomi:
>itä-euroopan palkat
<sveitsin hinnat

Päivämäärä:   2.2.25 12:09:46

Olen tilannutkin Noshilta pari pitkähihaista trikoopaitaa kun ne oli alessa. Nansolta löytyy pitkä Sarastus mekko. Mä olen vaan niin huono ostamaan vaatteita kun töissä pidän joko työvaatteita tai teen etänä ja vapaa-ajalla kuljen urheiluvaatteissa. Niin en oikein osaa verrata laatua. Mutta tuo hinta lähinnä kauhistutti.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   2.2.25 12:15:52

Kukaan suomalainen ei mene töihin alle 20 €/h, mutta ei sitten maksa mistään Suomessa tehdystä asiastakaan yli kahtakymppiä.

Mikä tässä yhtälössä ei toimi?

Lähettäjä: voileipä 
Päivämäärä:   2.2.25 12:17:14

Piste: nosh huijaa. Design on suomalaista, tehtaat on Euroopassa. Esim. Portugalissa. Tuskin siellä suomalaiset ompelee.

Päivämäärä:   2.2.25 12:19:03

Mitä veikkaat, että kuinka paljon aikaa menee tehdä yksi t-paita? Leikata kankaat, ommella, viimeistellä. Plus sitten suunnitella, sopia kankaiden toimitus, testata kaavan sopivuus eri koissa, maksaa tilavuokraa varastosta ja mahdollisesta myyntipisteestä, markkinointi, kotisivut, kirjanpito. Ja tietenkin materiaaliaalien hinnat, jotka voi vaihdella hyvinkin paljon. Esim. Euroopassa valmistettu pellavakangas voi maksaa 50e/ m.

Eikä siinä vielä kaikki! Lisäksi yrittäjän tulee maksaa ennakkovero (riippumatta siitä tuleeko myyntiä vai ei), alv (joka on yli neljännes) ja yel. Siinä menee jo pelkkiin veroihin ihan älyttömän suuri osa.

Verrataan sitten suomalaisiin muihin palveluihin: Kampaamokäynti, hieroja, kosmetologi. Hinnat ovat ihan samaa luokkaa vaikka vaate säilyy useita vuosia. Uudet kynnet, siistitty tukka tai jumiton selkä ei kestä yhtä kauaa. Tässäkin suhteessa voimme todeta, että hinnat eivät ole mitenkään liikaa.

Toki vaatteen saa halvemmalla, jos on valmis käyttämään orjatyövoimaa. Kun työntekijälle ei tarvitse maksaa kuin riisikulho 16h työpäivästä ilman mitään vapaapäiviä, niin tuleehan se halvemmaksi.

Kaikki suomalaiset merkit eivät myöskään ompele suomessa. Pelkkä siisti sisätyö (suunnittelu) tapahtuu kotimaisin voimin ja liksiset työt ulkoistetaan. Kannattaa myös miettiä mistä haluaa maksaa. Itselle ikinä brändin imago tai nimi ei ole merkityksellistä vaan se miten arvot kohtaavat omani. Mistä tuotteesta voin olla ylpeä.

Lähettäjä: voileipä 
Päivämäärä:   2.2.25 12:21:32

Ja itse olen käyttänyt Maamme kaupan verkkokauppaa. Pääasiassa Paapiin yuotteita, mutta nyt olen kyllästynyt printteihin. Laadukasta ollut. Noshiltakin tilasin, mutta esim. housut eivät kestäneet hintaansa nähden riittävästi minun mielestä.
Jostain Virkku Koukkusesta olen ajatellut tilata, mutta onko ne olleet minulle liian värikkäitä sitten.

Päivämäärä:   2.2.25 12:24:30

"Kukaan suomalainen ei mene töihin alle 20 €/h,"

Juu eipä.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   2.2.25 12:24:58

"Kukaan suomalainen ei mene töihin alle 20 €/h, mutta ei sitten maksa mistään Suomessa tehdystä asiastakaan yli kahtakymppiä.

Mikä tässä yhtälössä ei toimi?"

Se, että edes se 20e/h palkka ei riitä kattamaan elämisen kuluja. Jos on rahaa, voi ostaa niitä 130e villatakkeja. Jos ei ole rahaa, 5e t-paita on kallis.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   2.2.25 12:25:14

Älä vertaa ulkomailla tehtyjä vaatteita Suomessa tehtyihin

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   2.2.25 12:25:47

Miks näitä mainostetaan niin huonosti? Somen kautta olen Noshiin törmännyt, sitä on Pentikäisen Karoliina mainostanut, muuten suomalaiset vaatemerkit on aika tuntemattomia. Kannattais käyttää enemmän somea markkinointiin, miksei sitä osata?

Päivämäärä:   2.2.25 12:26:50

"Se, että edes se 20e/h palkka ei riitä kattamaan elämisen kuluja. Jos on rahaa, voi ostaa niitä 130e villatakkeja. Jos ei ole rahaa, 5e t-paita on kallis."

No ei jos täytyy elää leveästi. Itse pärjännyt vähemmälläkin ja voinut miettiä mitä ostaa :)

Päivämäärä:   2.2.25 12:29:44

Ristus kun oiski tommonen palkka.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   2.2.25 12:52:33

"Älä vertaa ulkomailla tehtyjä vaatteita Suomessa tehtyihin"

Miksei saa verrata? Eikö kestä vertailua vai?

Päivämäärä:   2.2.25 12:57:51

S, ymmärrä ensin lukemasi, ja vastaa sitten.

Päivämäärä:   2.2.25 12:57:59

Kerro ihmeessä missä näitä yli 20e/h paikkoja on, niin haen heti. Vielä ei tähän päivään mennessä ole tullut vastaan missään.

Lähettäjä: Hssu 
Päivämäärä:   2.2.25 13:21:06

Lähettäjä: *
Päivämäärä: 2.2.25 12:15:52

Kukaan suomalainen ei mene töihin alle 20 €/h, mutta ei sitten maksa mistään Suomessa tehdystä asiastakaan yli kahtakymppiä.

Mikä tässä yhtälössä ei toimi?

Höpöhöpö, paljonkin ihmisiä töissä alle 20€/h
Ihan voit lähteä kaupan kassoista, siivoojista, tuotannossa jne jne
Tuntipalkkani on pitkälti alle 20€

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   2.2.25 13:28:50

Aloituksesta jälleen huomaa miten halpavaatteet on vääristäneet käsitystä vaatteiden hinnoista. Ennen massateollisuutta vaatteet oli arvokkaita. Niitä hoidettiin hyvin ja ne kestivät kauan. Vaatteita kierrätettiin, esim muokkaamalla niitä seuraavalle käyttäjälle ja pljon tehtiin itse. Tavallisella pienituloisella ei todellakaan ollut vaatekaappia täynnä vaatetta vaan vaatekertoja oli hyvin hyvin vähän ja niitä uusittiin vain pakon edessä.

Nykyään kun vaatteita saa kiinasta muutamalla eurolla, voi aina hankkia uusia kun vanhat kuluu (jopa muutamadsa käyttökerrassa).

Käsityötä ei arvosteta ja hintoja kauhistellaan, koska kestävyydellä ei ole enää väliä. Eikä laadullakaan. Kiinapaita kestää mitä kestää ja sitten se heitetään pois ka ostetaan uusi. Tärkeämpää on, että kaappi on täynnä vaatteita.

Päivämäärä:   2.2.25 13:30:43

Miten se sulkee pois, ettei vaatteista pidä huolta jos ei maksa 70 euroa t-paidasta?

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   2.2.25 13:43:41

Kokeileppa paljonko menee aikaa, kun suunnittelet kaavat, ostat kankaat ja ompelet itse. Sitten kerro se tuntimäärä omalla tuntipalkallasi ja lisää siihen ALV. Vaikuttaako vielä kalliilta? Tästä puuttuu vielä tilavuokrat, ompelukoneen hankinta, sairaspäivät, arkipyhät, työterveys, voittomarginaali...

Tuontivaatteet on vääristäneet pahemman kerran ihmisten ymmärrystä siitä miten kallista tavaran tuottaminen on. Elintaso tuotantomaissa ei ole ole Suomen tasolla. Jos vaaditte, että kotimaisten tuotteiden pitäisi olla yhtä halpoja kuin halpatuotantomaiden tuotanto, teidän tulisi itsekin olla valmiit työskentelemään murto-osalla nykyisestä palkastanne.

Lähettäjä: Pistepiste 
Päivämäärä:   2.2.25 13:48:12

Todellakin ostan suomalaisia vaatteita, ensisijaisesti sellaisia, jotka on tehty Suomessa, jos niistä vaan löytyy sitä, mitä tarvitsen. Kakkosvaihtoehto Suomessa suunniteltu ja Euroopassa valmistettu. Enkä maksa brändistä (ei Marimekkoa Suomessa valmisteta...) vaan kotimaisesta (käsi)työstä.

Tulot on toki ihan ok eikä tarvitse ruokakaupassa (jossa muuten myös suosin kotimaisia tuotteita, vaikka ovat vähän kalliimpia) senttejä laskeskella mutta ei todellakaan ole varaa ostella mitä vaan milloin vaan, jos haluaa, että palkasta jää jotain säästöönkin. Mutta ostan uusia vaatteita todella harvoin ja pääasiassa tarpeeseen. Paljon kivoja löytämiäni vaatteita jää ostamatta, koska en vaan tarvitse kuutta hupparia, viittä villatakia, kymmentä trikoopaitaa...

Muutama vuosi sitten ostin kotimaisen pellavasta valmistetun pitkähihaisen kietaisumekon. Maksoi muistaakseni vähän päälle 300€, kyllähän se silloin kirpaisi. Sopii suurimpaan osaan juhlista, kun laittaa juhlakengät ja korut mutta menee arjessakin jos siistimpää kolttua tarvitsee. Sillä on jo monet juhlat juhlittu ja tullaan vielä juhlimaan. On ihanaa, kun ei tarvitse miettiä enää, onko juhliin sopivaa mekkoa. Kietaisumekko on vielä armollinen pienelle lihomiselle ja laihtumiselle ja materiaali on aivan ihana: helppo pestä eikä hiosta, toisin kuin joku keinokuitumekko. Ei ole vielä kertaakaan ostos harmittanut, todellakin hintansa väärti.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   2.2.25 13:50:29

Mä ostan vaatteeni usein h&m:ltä ja zalandolta, monet kestäneet vuosia vaikka onkin halpoja. Suomalaiset vaatteet on ensinnäkin kauheita ja toisekseen hirveän hintaisia. Jos olis omaan makuun, niin voisin jopa muuttua minimalistiksi ja ostaa muutamat kalliit suomirytkyt ja käyttää niitä sitten. Mut en kyl nykyisen tarjonnan mukaan.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   2.2.25 13:50:29

"No ei jos täytyy elää leveästi. Itse pärjännyt vähemmälläkin ja voinut miettiä mitä ostaa :)"

Jep. Laske uudelleen lisäksi vaikkapa kahdelle lapselle ruuat, vaatteet, asuminen, kulut ja katsotaan sitten kuinka vähällä pärjää.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   2.2.25 13:50:47

Oon valmis maksamaasn suomessa valmistetuista vaatteista vaikka sen 200e ja olen siis maksanutkin, kunhan laatu on hyvää. Todella usein se ei ole. Ihan kiinatasoista rättiä olen saanut kolminkertaiseen hinraan.

Sitten se off topic: olen sairaanhoitaja ja kokemusvuosilisineen palkka alle 20e/h

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   2.2.25 13:59:53

"Mä ostan vaatteeni usein h&m:ltä ja zalandolta, monet kestäneet vuosia vaikka onkin halpoja. Suomalaiset vaatteet on ensinnäkin kauheita ja toisekseen hirveän hintaisia."

Zalandolta nyt saa monia merkkejä ja myös ihan laadukkaita mutta H&M:n vaatteet on kyllä pääasiassa aivan kamalia. Mua ahdistaa pelkkä liikkeeseen astuminen, kun näkee sen hirveän määrän laaduttomia ja liruja vaatteita, joita ihmiset ihan innoissaan ostaa ja heittää kohta menemään. Ja siihen päälle se kaikki tekstiilijäte, mitä syntyy myymättä jääneistä vaatteista.

Päivämäärä:   2.2.25 14:25:21

"Oon valmis maksamaasn suomessa valmistetuista vaatteista vaikka sen 200e ja olen siis maksanutkin, kunhan laatu on hyvää. Todella usein se ei ole. Ihan kiinatasoista rättiä olen saanut kolminkertaiseen hinraan."

Näissä monesti unohtuu se käyttö ja se tosiseikka että vaatteet kuluvat käytössä ja jopa kaikkein hienoimpia materiaaleja täytyy osata hoitaa oikein ja käyttää oikeisiin tuotteisiin. Eli kyllä esim. villan ja silkinkin saa helposti pilattua ekassa pesussa kun taas akryylirätti voi kestää vaikka maailmanlopun.

Vinoutunutta on myös jättää eettinen puoli kokonaan huomiotta ja ajatella vain "minä minä, kunhan minä saan". Ihan asiallista ja moraalista olisi laskea sillekin arvo, ettei ketään hyväksikäytetä tai aiheuteta esim myrkytystä tai kuolemaa vaatettasi tehdessä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.