Lähettäjä: Najadi
Päivämäärä: 2.2.25 14:34:10
Kontiainen ei syö juuria, mutta tunneleitaan kaivellessaan se voi kaivaa maan kasvien juurien ympäriltä niin että kasvi ei enää pysty kasvamaan, tai jos on vielä taimia saattaa ruopaista taimet mennessään. Sanoisin, että pohjan verkottaminen kannattaa, kunhan muistaa tehdä kasvatuslaatikoista tarpeeksi syviä, että kasveilla on tarpeeksi multatilaa.
Oma hyötypuutarhani on ihan avomaalla, kasvatan siellä perunaa, porkkanaa (kasvavat hyvin joka vuosi), ja olen parina vuonna kokeillut myös punajuurta (kasvaa huonosti) ja palsternakkaa (ei kasva ollenkaan, en tiedä miksi). Toisella puolen pihaa on pieni kasvimaa kesäkurpitsalle, se menestyy hyvin etelärinteellä, ja talon päädyssä muutaman neliön suurinen mansikkamaa. Sen olen suojannut lintuverkolla, koska rastaat muuten pistelevät marjat parempiin suihin.
Mansikkamaan vieressä on pieni läntti herneelle. Siinä tosin pitää maata parantaa että kasvaisi hyvin.
Tomaatti on menestynyt kasvihuoneessa. Kurkkua sen sijaan en saanut kasvamaan kun viime kesänä kokeilin, enkä ole saanut myöskään yrttejä menestymään, en avomaalla, kasvihuoneessa kuin ruukuissakaan.
Täällä ei ole ollut ongelmaa kirvoista, mutta kuulemma samettikukka karkottaa niitä. En tiedä pitääkö paikkansa, mutta minua viisaammat väittävät, että jos istuttaa samettikukkaa kasvimaalle hyötykasvien sekaa kirvat eivät käy niin hanakasti käsiksi kasvihin.
|