Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko sinulla hyötypuutarha?

Lähettäjä: tomaatti 
Päivämäärä:   2.2.25 10:43:39

Meinasin tulevana keväänä perustaa hyötypuutarhan isolle nurmikolle joka on tasainen. Ylijäämälautaa löytyy parin vuoden takaisen terassin rakentamisesta ja ajattelin niistä väsätä kasvulaatikoita. Laskelmien mukaan niitä pitäisi tulla 6 kpl noin 110-120 cm kanttiinsa. Kangas koko alueen alle ja jonkinlainen aita ympärille ettei koirat tai kauriit/peurat pääse kasvimaalle. Sen ulkopuolelle ajattelin laittaa pienen perunamaan. Laatikoissa kasvattaisin yrttejä, mansikoita, retiisejä, sipuleita, porkkanoita ja salaattia näin alkuun. Jotain hienoja kukkia, ehkä daalioita. Pihalta löytyy ränsistynyt vino 12m2 lasikasvihuone, mikä olis tarkoitus kunnostaa jossakin vaiheessa.

Oletko sinä perustanut kasvimaan/hyötypuurahan? Millaisen teit? Mitä kasvatat? Kuinka onnistui? Onko antaa hyviä vinkkejä tai niksejä?

Re: Onko sinulla hyötypuutarha?

Lähettäjä: ,., 
Päivämäärä:   2.2.25 10:54:35

Minulla on parvekkeella pari amppelia mansikkaa ja laatikoissa raparperia, perunaa ja kesäkurpitsaa. Herneitä ja yrttejä on kanssa pienemmissä astioissa. Hyvin kasvaa vaikka aurinko paistelee kerrostalojen välistä.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   2.2.25 10:57:23

Aikoinaan olen kasvattanut paljon kaikkea, perunaa, porkkanaa, maissia, kesäkurpitsaa, yrttejä, vesimelonia, salaatteja, tomaattia, kurkkua.

Mutta sitten kyllästyin ja siirryin lähes kokonaan kukkiin. Mulla on pieni kasvihuone, jossa kasvatan (leikkokukkien lisäksi) mustia tomaatteja ja kurkkua. Lisäksi on salaattia ja joitakin yrttejä.

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   2.2.25 11:12:23

Jätä se kangas sieltä pois. Se ei estä rikkaruohoja, päinvastoin se tekee kitkemisestä entistä vaikeampaa kun rikat juurtuvat kankaaseen kiinni. Kangas myös estää matoja ja muita hyöytyelijöitä pääsemästä istutuksiasi auttamaan ja useimmista kankaista lähtee myös mikromuoveja.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   2.2.25 11:39:00

Kauriir voi syödä myös perunanvarret.

Lähettäjä: Desi 
Päivämäärä:   2.2.25 13:19:07

Miten olette onnistuneet suojaamaan kasvit myyriltä? Meillä on piha täynnä myyrien kasoja, ilmeisesti kontiainen kyseessä koska reikä on keskellä ja kasat ovat korkeita. Jos tekee kasvulaatikoita, riittäisikö pohjan verkottaminen?

Lähettäjä: juuh elikkäs 
Päivämäärä:   2.2.25 13:46:10

Desi, kontiainen ei syö kasvien juuria, se ei ole kasvissyöjä ollenkaan.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   2.2.25 14:34:10

Kontiainen ei syö juuria, mutta tunneleitaan kaivellessaan se voi kaivaa maan kasvien juurien ympäriltä niin että kasvi ei enää pysty kasvamaan, tai jos on vielä taimia saattaa ruopaista taimet mennessään. Sanoisin, että pohjan verkottaminen kannattaa, kunhan muistaa tehdä kasvatuslaatikoista tarpeeksi syviä, että kasveilla on tarpeeksi multatilaa.

Oma hyötypuutarhani on ihan avomaalla, kasvatan siellä perunaa, porkkanaa (kasvavat hyvin joka vuosi), ja olen parina vuonna kokeillut myös punajuurta (kasvaa huonosti) ja palsternakkaa (ei kasva ollenkaan, en tiedä miksi). Toisella puolen pihaa on pieni kasvimaa kesäkurpitsalle, se menestyy hyvin etelärinteellä, ja talon päädyssä muutaman neliön suurinen mansikkamaa. Sen olen suojannut lintuverkolla, koska rastaat muuten pistelevät marjat parempiin suihin.

Mansikkamaan vieressä on pieni läntti herneelle. Siinä tosin pitää maata parantaa että kasvaisi hyvin.

Tomaatti on menestynyt kasvihuoneessa. Kurkkua sen sijaan en saanut kasvamaan kun viime kesänä kokeilin, enkä ole saanut myöskään yrttejä menestymään, en avomaalla, kasvihuoneessa kuin ruukuissakaan.

Täällä ei ole ollut ongelmaa kirvoista, mutta kuulemma samettikukka karkottaa niitä. En tiedä pitääkö paikkansa, mutta minua viisaammat väittävät, että jos istuttaa samettikukkaa kasvimaalle hyötykasvien sekaa kirvat eivät käy niin hanakasti käsiksi kasvihin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.