Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten selvisit univajeesta vauvavuonna

Lähettäjä: Aloittaja 
Päivämäärä:   2.2.25 08:14:29

Vertaistukea ja kokemuksia kaipaan.

Meillä paljon heräilevä 5kk vauva. Herää n.2h välein läpi yön. Ei nälkäänsä vaan muuten vaan, ehkä läheisyydenkaipuuta, joskus kitisee mahakipua. Ei olla saatu oikein kiinni mistä pierut ja masukitinät saa alkunsa. Refluksi sentään nyt helpottamaan päin kun on jo vanhempi.

Oon niin huolissani mitä tää tekee mun aivoille. Öisin ajatukset on synkkiä, aamut on hirveitä enkä meinaa päästä ylös sängystä. Esikoinen herättelee myös, molemmat kaipaa nyt äitiä vaan niin kovasti eikä isä meinaa kelvata. Tuttipulloa vauva ei oikein suostu ottamaan, että isä voisi kunnolla hoitaa öisin ja antaa mun nukkua.

Miten selvisit järjissäsi tästä? Kuinka kauan kesti palautua että koit olevasi oma itsesi taas? Masennuitko? Miten töihinpaluu sujui?

Mä oon vaan niin vitun loppu ja aivot muussia. Töihin elokuussa.

Re: Miten selvisit univajeesta vauvavuonna

Lähettäjä: Juna 
Päivämäärä:   2.2.25 08:19:43

Menet hotelliin viikonlopuksi ja mies hoitaa lapset. Tuttipulloa vaan suuhun eikä anna periksi

Päivämäärä:   2.2.25 08:27:18

Tuttipulloa on yritetty tässä nyt 5kk säännöllisesti. Joskus öisin onnistuu kun on tarpeeksi uninen, pääasiassa ei. Huutaa sitten vaikka monta tuntia putkeen sitä nälkäänsä.. Ei sekään tunnu oikealta :(

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   2.2.25 08:31:15

Opetin vauvan pullolle, jotta myös muut pystyivät hoitamaan, ja vauva kävi säännöllisesti isovanhemmilla yöhoidossa, jotta sain nukkua. Olen niin herkkäuninen että heräsin kotona vaikka mies hoiti kyllä öitä myös.
Esikoisen kanssa valvominen oli vielä ok, kun sitten sai päivällä nukkua vauvan kanssa parit päikkärit. Toisen kanssa ei enää onnistunutkaan samalla tavalla, kun kahta lasta ei välttämättä saa samaan aikaan unille ja päivässä on muutenkin enemmän touhua.

Kyllä se vauva oppii pullolle, kokeilkaa erilaisia. Tsemppiä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.2.25 08:33:19

Voisiko olla koliikkivauva? Vyöhyketerapia auttaa siihen.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.2.25 08:34:18

Minulle kehuttiin philipsin tuttipulloja, runsaasti eri päitä, löytyi valikoivallekin vauvalle mieluisa. En tiedä onko tästä vinkistä mitään apua.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   2.2.25 08:36:47

Nukkuisko vieressä paremmin?

Meillä auttoi yösekoiluihin se, että pääsi viereen nukkumaan.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   2.2.25 08:37:23

Vauvan sängyn pääty ylös esim. kirjojen avulla, joka syötön jälkeen 20-30 min pystyasennossa, sitten vasta makuulle. Cuplaton apteekista, sekä se lääke mikä tekee ikään kuin tyynyn vatsan ja estää ruoan nousun ylös ruokatorveen. Nämä tavat ja reseptivapaat lääkkeet käytgöön heti. Auttoi ainakin meillä käytännössä heti.

Lähettäjä: Vehnä 
Päivämäärä:   2.2.25 08:41:09

Esikoinen oli vaativa vauva mutta helpotti kummasti kun parin kuukauden jälkeen tajusin ottaa vauvan viereeni nukkumaan. Lykkäsin vain rinnan suuhun kun hän alkoi kitistä ja jatkoin itse unia. Kaksi seuraavaa nukkuivatkin vieressä heti laitokselta saakka. Joskus 8kk kohdalla loppui yöheräily.
Pieni vauva kaipuu usein läheisyyttä ja sydämen sykettä. Jos vain mahdollista niin pidä vieressä, se on vauvalle luonnollisin paikka.

Päivämäärä:   2.2.25 08:43:31

Auttaisko 1-3 käyntiä ammattilaisella? Otat päikkärit hänen hoitaessa vauvaa ;)

www.vilke.fi esimerkiksi

Lähettäjä: Tuttua 
Päivämäärä:   2.2.25 08:45:13

Jos vauva ei hyväksy tuttipullo niin sitten ei hyväksy. Tämä tiedoksi näille jotka sanovat, että opeta vauva tuttipullolle ja tutille. Meillä ei suostunut ikinä juomaan tuttipulosta ja imemään tuttia. Rintaruokinnan jälkeen siirtyi suoraan nokkamukiin.

Meillä esikoinen kärsi refluksista, allergioista ja atopiasta. Elämä alkoi helpottamaan siinä vuoden iän kohdalla, kun siirtyi soijajuomaan ja nousi pystyyn. Meillä valvotti myös yöt ja päivät ja suostui nukkumaan vain pystyasennossa eli tärinäsitteri, kaukalo ja keinutuoli oli kovassa käytössä.

Onko teille aloittaja kukaan lääkäri ehdottanut refluksiin lääkitystä? Meille ei pari lääkäriä suostuneet antamaan, mutta sitten siinä vuoden iän kohdalla lasten polilla taas yksi lääkäri ihmetteli miksi lääkitystä ei ole meille myönnetty. No tuossa vaiheessa see oli jo turha, koska ongelma oli jo poistumassa eli teillä selkeästi refluksi valvottaa vauvaa joten jos lääkitystä ei vielä ole niin vaadi vauvalle lääkitystä testiin. Näissä vauvojen vaivoissa joutuu vanhemmat olemaan erittäin sinnikkäitä ja vaatia hoitoa joten älä luovuta. Itse sain taistella esikoisen oireiden ja ongelmien kanssa. Toisen kohdalla olikin jo helpompaa, kun se esikoinen oli siellä taustalla joten lääkärit uskoivat minua.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   2.2.25 08:45:26

Meillä herättiin vuoroöin, jotta sitä univelkaa ei päässyt niin paljon kertymään.
Ja kerran kuukaudessa oli anoppi tai mun isä viikonlopun hoitamassa lapset.

Päivämäärä:   2.2.25 08:48:17

Oli raskasta ja kärsin todennäköisesti synnytyksenjälkeisestä masennukseta.
Minulla on masennustaustaa ja traumalapsuus.

Lähettäjä: Maija 
Päivämäärä:   2.2.25 08:55:23

Eioä siihen mikään auttanut kuin selvitä. Toki meillä tuo vaihe kesti 6 vuotta, niin kai siitä heräämisestä ja univajeesta tuli uusi normaali.
Itse nukuin lapset sylissä, sai vaan tunkea tissin suuhun ja yrittää itse nukkua.
Toki ekat kuukaudet meni valvoessa ja päivät jossain horroksessa. Tsemppiä, viimestään 3 vuotiaana helpottqq

Lähettäjä: Mea 
Päivämäärä:   2.2.25 08:57:15

Kävin välillä mökillä nukkumassa ja mies hoiti lapset. Mies toki muutenkin otti ja ottaa yhä paljon vastuuta lapsista. Mies kuitenkin kävi töissä, niin itse halusin hoitaa ison osan arjen valvomisista.

Vauva oli itseasiassa just 5kk kun jouduin akuuttiin leikkaukseen. Menin kipujen takia päivystykseen ja mies soitettiin töistä hakemaan vauva. Oli lähinnä imetyksellä ja hoitajat vaan ohjeisti miehelle että nyt on se tuttipullo kelvattava ja kiinteät aloitettava. En saanut kovien lääkkeiden takia imettää neljään päivään. Noin vaan ne oli pärjänneet ja vauvalle pullo kelvannut kun muita vaihtoehtoja ei ollut.

Päivämäärä:   2.2.25 09:01:31

Kiitos tsempeistä.

Tosiaan on kokeiltu noin kymmentä eri tuttipulloa. Ei syö myöskään tuttia vaikka ollaan kokeiltu erilaisia monenlaisia..

Kerran käyty refluksin takia lääkärissä ja sieltä määrättiin käyttämään sakeuttajaa. Sitä oli niin mahdoton antaa rintaruokitulle että hyöty jäi kyllä olemattomaksi. Neuvolan lääkäri voivottelee vaan.

Eli suunta olis kuitenkin vielä lääkärille ja tiukemmin vaatimaan närästyslääkettä?

Päivämäärä:   2.2.25 09:08:03

Ja toi vieressä nukkuminen, jonkin verran sitä teenkin mutta olen lasten myötä tullut niin herkkäuniseksi että en saa siinä juurikaan ite nukuttua. Esikoinen myös haluaa tulla viereen niin jännitän sitäkin jos potkii vauvaa. Jos isä yrittää nukkua esikoisen kanssa erikseen niin sitten hän itkee ikäväänsä kun ei pääse äidin luokse ja siihenhän herää sitten koko talo..

Koko ajan tasapainoilein sen kanssa että pitäisi pitää huoli että saa itsekin levättyä, ja toisaalta tuntuu pahalta evätä lapsilta nyt äidin läheisyys kun se tuntuu olevan se paras tuki ja turva. Isä on aina ollut hyvin osallistuva eikä esikoisella vauvana ollut mitään ongelmaa olla hänen kanssa kaksin.

Päivämäärä:   2.2.25 09:19:06

"Eli suunta olis kuitenkin vielä lääkärille ja tiukemmin vaatimaan närästyslääkettä?"

Kysy vinkkejä seudulla toimivista lääkäreistä. Eroja todellakin on.

Kokeilisin myös osteopatiaa ja kraniosakraaliterapiaa, vauvanne oireet ovat tyypillisimpiä kyseisillä hoidoilla hoidettavia (uniongelmat, itkuisuus, levottomuus ja vatsavaivat).

Saatko nukuttua päivällä kun mies voi viedä lapset vaikka ulos?

Päivämäärä:   2.2.25 09:30:16

Osteopaatilla ja vyöhyketerapiassa ollaan käyty. En huomannut mitään eroa hoitojen jälkeen.

Ja joo päivällä pyrin nukkumaan kyllä aina kun tilaisuus tulee. Mutta ei ne tunnin pätkät vaan mitenkään korvaa yhtäjaksoista unta, joten siitäkin huolimatta uupumus vaan syvenee koko ajan.

Lähettäjä: Niisku 
Päivämäärä:   2.2.25 09:33:10

Mulla kuopus oli koliikkivauva,silloin reilu 18v sitten ja myöhemmin todettiin lievää maitoallergiaa. Masuhieronta suolensuuntaisesti ja jumppa sekä kuumemittarin avulla saatiin pierut ulos.Nukkui myös pienenä kapalossa,huitoi käsillä itsensä hereille. Myöhemmin siirryttiin unipussiin ja sitten kun liikkui jos ja istui kohotettiin sängyn päätyä vähän(jalkojen alla kirjat)se auttoi myös yöheräilyyn.

Lähettäjä: Noska 
Päivämäärä:   2.2.25 09:33:11

Erittäin vahingollistahan tuo aivoillesi on, ei sitä oikein voi kaunistella.

Tuo on merkittävämpiä syitä top3 :ssa sille, miksi en lisäänny. Minulla on vain tämä yksi elämä ja yksi hermosto, yhdet aivot.

Päivämäärä:   2.2.25 09:36:28

Jep: mikä on tuo lääke joka tekee tyynyn vatsaan? Meinaatko Gavisconia?

Cuplatonia kokeiltiin mutta en tiedä minkä verran se nyt enää vaikuttaa kun syö jo kiinteitäkin..?

Sängyn/vaununpäädyn kohotus on ollut käytössä ihan alusta asti ja myös röyhtäytys pystyasennossa. Ei tähän vaan auta @!#$ mikään. Mutta lääkärille taidan nyt varata ainakin ajan vielä uudelleen.

Päivämäärä:   2.2.25 09:38:38

Noska, niinpä. Vaikka töihinpaluuseen on vielä aikaa niin mietin jo miten pystyn. Olisi tiimi johdettavana ja he kovasti odottaa minun töihinpaluuta, pelottaa ettei musta ole mihinkään enää :/

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   2.2.25 09:38:44

Perhepeti. Minä imetin makuultaan niin en koskaan joutunut nousemaan sängystä ylös mikä helpotti uudelleen nukahtamista. Eli vaikka heräilyjä oli paljon, sain myös nukuttua väleissä paljon.

Monet vauvat nukkuu syvimmät unensa alkuyöstä eli minä menin lapsen kanssa nukkumaan klo 8. Kun alkuun sai hyvän pätkän unta niin ei haitannut niin kamalasti se myöhempi heräily. Joskus myös isä nukutti vauvan sylissään kun minä menin nukkumaan aikaisin ja sitten toi sänkyyn puolen yön aikaan. Kaikkein hankalinta oli jos oma nukkumaanmeno venähti ja sitten just lapsen levottomin nukkumisaika oli silloin kun yritti itse nukkua.

Jos huolettaa toinen lapsi niin pistä vauva sängyssä reunimmaiseksi, sinä kyljelleen vauvan ympärille, vanhempi lapsi keskelle sinun selän taakse ja mies sitten toiselle reunalle. Näin vanhempi ei pysty potkimaan pientä mutta voi edelleen olla sängyssä. Toki vaatii kohtalaisen leveän sängyn, meillä vaihdettiin sänky pelkäksi patjaksi lattialla (ei tarvitse huolehtia tippumisista) ja oli 180cm ja 80cm leveät patjat vierekkäin niin että tilaa riitti kaikille.

Näillä minä selvisin paljon ja pitkää heräilevän lapsen kanssa ilman kauheeta väsymystä

Päivämäärä:   2.2.25 09:41:24

Suosittelen aloittaja käymään toisellakin lääkärillä. Ota tosiaan selvää alueesi lääkäreistä ja löytyykö yksityiseltä vaivaan erikoistunutta lääkäriä joka saanut suosituksia muilta asian kanssa kamppailleilta. Se, että vauva valvottaa yötä päivää ei ole millään muotoa normaalia vaan kyllä siellä taustalla on aina jotain. Neuvolat ovat usein ihan kädettömiä näiden asioiden suhteen ja vaatii tosiaan vanhemmilta paljon tutkimustyötä ja päättäväisyyttä jotta vaivat tulee hoidetuksi.

Muistan kuinka itsekin ihan jo väsymyksestä johtuen välillä mietin olenko minä vain keksinyt kaiken ja päästäni vialla, mutta kyllä vaan se vanhemman vaisto kertoo ettei kaikki ole niin kuin kuuluu ja sitä vaistoa kannattaa kuunnella.

Päivämäärä:   2.2.25 09:42:21

Perhepeti. Kaikki nukkuneet hyvin, eikä mitään väsymystä ollut.

Päivämäärä:   2.2.25 09:46:44

Tai sitten jos vieläkin epäilyttää perhepeti, voi pinnasängystä ottaa yhden laidan pois ja kiinnittää sen omaan sänkyyn kiinni niin että vauvalla on oma nukkumisalue mutta silti lähellä niin ettei tarvitse nousta ylös ja alas vaivaa hakemaan. Samalla idealla kuin ensisänky vai miksikä niitä kutsutaan mutta sopii vanhemmallekin vauvalle koon puolesta

Päivämäärä:   2.2.25 09:48:22

. //Refluksi kärsivä vauva ei välttämättä suostu nukkumaan kuin pystyasennossa joten luonnollisesti pääkoholla sylissä nukkuu paremmin kuin sängyssä.

Meillä kokeiltiin kaikkia kohottavia apuvälineitä, mutta ei niistä ollut apua, koska lapsi ei ollut tarpeeksi koholla niiden kanssa. Meillä refluksi näyttäytyi kaaressa oksenteluna ja kaaressa oksenteli myös ihan pystyssä unissaan. Oksennus tuli sieraimia myöten paineella ulos.

Päivämäärä:   2.2.25 09:53:11

Ja aloittaja pierut, masukivut ja refluksi voivat johtua ruoka-aineallergista. Refluksissa vauvan mahaneste nousee ylös ruokatorvea pitkin (kuin oksennus) ja polttaa ruokatorvea. Maito neutralisoi mahahappoja ja rinnat imeminen tuo lohtua joten luonnollisesti vauva hakeutuu äidin rinnalle helpottaakseen oloaan. Vauvaa kannattaa nukuttaa mähdollisimman paljon pystyssä jotta mahahapot eivät pääse nousemaan ruokatorveen ja meille lääkärit sanoivat että voidaan ihan huoleti nukuttaa vauvaa sitterissä ja kaukalossa.

Lähettäjä: Sh varsat 
Päivämäärä:   2.2.25 09:56:14

Puoliso osallistui meillä.
Eli tuttipulloa vain suuhun, ei sen kummempaa... Ei mulla olisi pysynyt kasetti kasassa ilman kunnon yöunia.

Lähettäjä: Dee 
Päivämäärä:   2.2.25 09:59:06

Meidän maitoallerginen vauva heräili tiheään vatsakipujen vuoksi. Sun on aika helppo testata helpottaako vauvan masuvaivat ja yö ähinät, jos jätät omasta ruokavaliosta maitotuotteet pois kuukaudeksi. Jos homma on kiinni siitä maidosta, niin tuossa ajassa pitäisi huomata selvän muutoksen. Ymmärrän kyllä että voimavarat voi olla loppu ja ruokavaliokikkailuihin ei nyt pysty.

Jotkut lapset vaan heräilee tosi tiheään. Ystävälläni on kolme lasta jotka kaikki heräilleet ekat 6kk 1h välein ja sen jälkeen vuoden ikään asti 2h välein. Heräilivät useamman kerran yössä 3,5- vuotiaiksi asti. Toiset jaksaa univajeen kanssa paremmin kun toiset. Minä en meinannut selvitä perus arjen askareista vähemmällä valvomisella, mutta hän pakersi vauvavuosina ja pikkulapsivuosina maisterin paperit pahasti univajeisena ja hienosti rullaa kaikki.

Lähettäjä: Bra 
Päivämäärä:   2.2.25 10:44:48

Olin esikoisen kanssa niin väsynyt että näin jo harhoja ja nukahdin mm. Ruokapöytään. Onneksi tätini tuli kylään ja laittoi stopin hommalle. Iski lapsen isälle ja vei mut puoliväkisin hotelliin viikonlopuksi. Nukuin lähes 14h putkeen. Ja ylläri ylläri lapsi oli myös hengissä palattuani. Mies valitteli väsymystä ja kertoi nyt ymmärtävänsä mitä väsymys on. Siitä asti valvottiin vuoroyöt. Oli onneksi iso talo niin toinen pääsi kellarin vierashuoneeseen.

Päivämäärä:   2.2.25 11:22:53

"Ja joo päivällä pyrin nukkumaan kyllä aina kun tilaisuus tulee. Mutta ei ne tunnin pätkät vaan mitenkään korvaa yhtäjaksoista unta, "

Ei tietenkään. Päivällä voi myös pyrkiä järjestämään mahdollisuuden pidempiin uniin, varsinkin kun vauvanne syö jo kiinteitä. Eli isä vetovastuuseen ja äiti nukkumaan.
Äidinkaipuuseen taaperolle auttaa usein kiinnostava tekeminen jolloin isäkin kelpaa, mielellään tietenkin kodin ulkopuolella jotta äiti saa nukkumisrauhan.

Lähettäjä: Ei ole totta 
Päivämäärä:   2.2.25 12:19:04

LähettäjäAloittaja

Päivämäärä2.2.25 09:38:38

Noska, niinpä. Vaikka töihinpaluuseen on vielä aikaa niin mietin jo miten pystyn. Olisi tiimi johdettavana ja he kovasti odottaa minun töihinpaluuta, pelottaa ettei musta ole mihinkään enää :/

-----

Tiedän tuon tunteen. Esikoinen nukkui pisimmillään 40 minuutin pätkiä ensimmäiset 8 kuukautta. Päivällä ainoastaan liikkuvissa vaunuissa. Mies piti unikoulun, kun lapsi oli tuon 8 kuukautta. Kolme yötä meni. Kaksi yötä raivosi koko yön, mutta sen jälkeen alkoi nukkua. Mies silitteli ja lohdutti yöt, minä nukuin eri kerroksessa korvatulpat korvissa. Sen jälkeen helpotti. Kuopus oli parempi nukkumaan, muttanukkui hänkin korkeintaan kolmen tunnin pätkiä. Ja esikoinen ei enää tuolloin pari vuotiaana nukkunut päikkäreitä. Valvoin siis aina koko päivän. Olihan sitä väsynyt. Ei käy kieltäminen. Ja välillä pää oli ihan sekaisin. Ei tiennyt, että menikö bussi ohi, kun seisoi pysäkillä ja tarkisteli onko vauva edes mukana, kun lähti vaunujen kanssa liikkeelle. Mutta kyllä palauduin. Nyt esikoinen on jo koulussa. Nukkuu kaikki yöt ja aamuisin hiipii hiljaa katsomaan telkkaria, ettei herätä. Kuopus nukkuu aina myöhempään. Mutta koska ollaan miehen kanssa "hulluja" päätettiin aloittaa sama show alusta ja odotetaan taas uutta vauvaa. Nyt sitä tietää, että kaikki on vaan vaiheita. Vaikka kuinka rankalta tuntuu, tulee aina päivä, kun helpottaa.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   2.2.25 12:42:36

Todella huonosti. Vauvan ollessa 7 kk minulla oli lappu vaunuissa, missä oli lapsen isän puhelinnumero ja osoite siltä varalta että kun saan rohkeutta hypätä auton tai junan alle niin viranomaiset voivat viedä lapsen isälleen. (Tarkennan vielä että elävänä. Lapsen kanssa en koskaan ollut auton eteen hyppäämässä). Päästiin sairaalaunikouluun ja tilanne helpotti. Lapsen ollessa hiukan päälle vuoden tilanne oli jo todella hyvä ja aloitin työt. En edelleenkään tiedä oliko minulla synnytyksen jälkeinen masennus vai olinko vain pelkästään totaalisen uupunut. Lapsi on todella rakas, mutta toista lasta en uskalla tehdä, vaikka se ehkä vähän haaveissa olisikin ja taloudellisesti mahdollista.

Päivämäärä:   2.2.25 13:36:30

Kiitos tosi paljon kaikille viesteistä. K:n tilanne kuulostaa olleen jo todella vakava... Mutta selvisit siis sinäkin!

Täytyy varmaan kokeilla vaihtaa sänky sellaiseen että saa laidan pois, jos se auttaisi kun sen laittaa oman sängyn viereen. Ollaan myös mietitty ihan sängyn vaihtoa 180 leveeseen jokatapauksessa, kun tässä nyt on vielä vuosia edessä kun lapset vähän isompanakin saattaa haluta viereen nukkumaan.

Olen vähentänyt maitotuotteiden käyttöä ja se mielestäni vähän vähensi päivän kitinöitä, eikä masu ole niin pinkeä kuin ennen. Mutta en eliminoinut maitotuotteita ihan kokonaan omasta ruokavaliosta. Ehkä täytyy se kokeilla seuraavaksi vähän pidemmän aikaa. Se kai olisi kuitenkin se lääkärinkin neuvo jos allergiasta olisi kyse?

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   2.2.25 13:44:11

Kyllä on ihmislapsi huonosti suunniteltu otus. En ikinä pystyisi olemaan vuosia univajeessa, kyllä täytyy hattua nostaa kaikille vanhemmille.

Päivämäärä:   2.2.25 14:25:45

Tuossa iässä alkaa kyllä ruokaa mennä huomattavasti enemmän. Yleensä nukkuvat hyvin jos maha on ääriään myöten täynnä. Tuon ikäinen alkaa olla jo sen ikäinen että psykoosin välttämiseksi voisit mennä yöksi hotelliin nukkumaan kunnolla.

Oletko alkanut antaa d-vitamiinitippoja?

Lähettäjä: Dvh 
Päivämäärä:   2.2.25 14:29:59

Helppohan se täällä on viisastella kun oma vauva nukkui aina hyvin ilman mitään kommervenkkejä.

Päivämäärä:   2.2.25 14:32:42

Joo, on saanut d:tä nyt pari kuukautta normiannoksella. Ensin säädin senkin kanssa kun epäilin sen tekevän vatsaoireita..

Kiinteitä tarjoan 2-3 krt päivässä Mutta määrät on kyllä todella pieniä vielä mitä hän suostuu syömään, jos syö ollenkaan. Ei liiku vielä mitenkään.

Ilmotin just miehelle että varaan itelleni 2vko päähän hotellin kun saadaan sillon myös esikko yökylään.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   2.2.25 14:53:45

Lapset on nukkunu vieressä varmaan 5 vuotiaaksi asti. Esikoinen nukkui vieressä, kuopus aloitti vieressä nukkumisen vähän ennen 1v synttäreitä kun oli korvatulehdus kierre. Meillä oli se jyskin kerrossänky missä alaosa 120cm, siinä nukuin lasten kans. Ero tuli kans kun pienempi oli just 1v täyttänyt. Mun mielestä on aivan sama miten perheessä nukutaan kunhan kaikki saa nukuttua. En edes yrittänyt lapsia omiin sänkyihin ennen kun ne oli muistaakseni 3 ja 5v ja vieressä sai nukkua sillonki jos halus.

Päivämäärä:   2.2.25 15:34:01

Tiedän että se on vaikeaa, mutta yritä olla stressaamatta töihin paluusta. Tämän hetkinen tilanne ei millään tavalla ennusta sitä millainen tilanne on silloin. Vauvat kehittyy ihan hurjaa vauhtia ja jo kuukauden päästä tilanne voi olla ihan toinen, puhumattakaan ensi syksystä! Katso asiaa vaikka kuukautta ennen töihin palaamista ja sitten mietitte mitä toimia tehdä jotta sä selviät töistäkin.

Rintaruokinnan kannalta myös yölevottomuus on hyvä juttu. Kuitenkin mitä useammin vauva imee, sitä paremmin rinnat tuottaa maitoa. Kuulemma erityisen tärkeää olisi aamuyöstä klo 3-6 välillä imeminen, ja meillä ainakin tuo on se aika jolloin lapsi tiheimmin kävi rinnalla ihan vanhempanakin. Eli usein heräävä vauva on itseasiassa evolutiivisesti ”parempi” kuin vauva joka nukkuu pitkiä pätkiä kerralla.

Meillä vauva oppi joskus 6kk iässä nukkumaan rattaissa hyvin, vielä parivuotiaana veteli sellaisia 2-3h päikkäreitä. Siinä olisi saanut nukuttua itsekin mutta tietysti vanhemman lapsen kanssa se voi olla haastavaa. Ja itseään kannattaa lohduttaa sillä että vaikka vaan silmät kiinni makoileminen ei ole yhtä hyvä kuin kunnon uni, sekin auttaa kroppaa palautumaan vaikka väsymyksen tunnetta se ei pois veisikään

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   2.2.25 15:47:31

Aloittaja: juuri Gaviscon ja cuplaton yhdessä! Sekä pystyasennossa pitäminen 20-30 min JOKA syömisen jälkee, ja vauvan sängyn pääty ylös.

Neuvolassa meillekin vaan seliteltiin että vauvat itkee (ja siis kuulin äänestä että kipua itkee), yksityinen lääkäri Pikkujätissä( jossa siis lastenlääkärit ei vaivoihin), neuvoi nämä sekä kunnon röyhtäyttämisen niin johan auttoi!!

Päivämäärä:   2.2.25 20:47:39

Gavisconia saa varmaan ilman reseptiäkin?

Kiitos tosi paljon keskustelusta, tämäkin lohdutti jo !

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   2.2.25 21:19:35

Oma väsymys kannattaa hoitaa. Itsecen siihen pystynyt ja mulle on jäänyt katkeruus lapsia ja perhettä siitä sairaasta väsymyksestä mitä koin.

Lähettäjä: Hmh 
Päivämäärä:   2.2.25 21:42:33

"Kyllä on ihmislapsi huonosti suunniteltu otus. En ikinä pystyisi olemaan vuosia univajeessa, kyllä täytyy hattua nostaa kaikille vanhemmille."

Tätähän on tutkittu; ja muistan lukeneeni tutkimuksesta, jossa puhuttiin, että on viitteitä siitä, että evoluutio on jossakin välissä suosinut itkuisia vauvoja.
Vauvalle ja pienelle lapselle on nimenomaan luontaista varmistella sitä, että hänestä pidetään huolta ja että aikuinen = turva on lähellä jatkuvasti.

Jos mietit yksinäistä lasta kivikaudella niin ei taida kauaa pysytellä hengissä?

Totta kai vielä kipeä vauva on asia erikseen, mutta muutenkin vauvojen täytyy pitää huoltaja lähellä, koska yksinäisyys on äkkiä kuolemaksi. Nälkä, jano ja pedot. Siinä sitten nykyihminen on ihmeissään, että mitäs nyt.. Eikä vauvan vaistoja ja nykyarkea ole välillä todellakaan helppo yhdistää.

Päivämäärä:   2.2.25 21:46:14

Mutta esikoisen jättäisin nyt isän hoidettavaksi. Toki hän tarvitsee myös äitiä, mutta panostaisin tähän päivisin, ja yöt isän kanssa.

Helpottaisiko esikoista, jos hän nukkuisi samassa huoneessa kuin muu perhe? Hän olisi siinä ikäänkuin muiden mukana.

Mä nukuin yhden syksyn meidän kolmannen vauvan ja esikoisen kanssa kolmestaan ja mies nukkui keskimmäisen kanssa. Kaikki nukkuivat, ja se on kuitenkin pääasia.

Nukkumisjärjestelyjen muutoksia kannattaa kokeilla rohkeasti ja yllättävätkin ratkaisut voivat toimia.

Päivämäärä:   2.2.25 22:14:57

Tähän mennessä mies on nukkunut sohvalla, mä vauvan kanssa meidän makkarissa ja esikko omassa huoneessa. Ja sieltä siirtynyt jossain vaiheessa yleensä mun viereen. Koitetaan nyt jos esikoinen saisi totuteltua siihen että iskä on ihan yhtä turvallinen öisin kuin äitikin.

Päivämäärä:   2.2.25 22:20:54

Tai sitten vaan leveämpi sänky, me ostettiin isompi, kun toinen vauva syntyi ja esikoinen halusi yhä öisin viereen.

Meillä esikoinen nukkui osin vieressä 7-vuotiaaksi, toinen omassa pedissä 1-vuotiaasta, vaikka kumpikin oli vauvana vieressä. 1,5 v on tällä hetkellä fifty-fifty :D

Lähettäjä: Hm 
Päivämäärä:   2.2.25 22:22:53

Kaverilla, joka on perheen äiti, oli juuri tuota ongelmaa eli vauva heräili yöllä jatkuvasti. Heillä auttoi kun isä nukkui vauvan kanssa ja äiti meni muualle. Ei itkenyt enää tissin perään kun äiti ei ollut samassa huoneessa.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   2.2.25 23:45:39

Nukuin toisen lapsen kanssa samassa sängyssä niin oli helppo imettää. Meillä oli pinnasänky sivuvaununa sängyn vieressä. Nukahdin monesti imettäessä ja mies siirsi vauvan sitten pinniksen puolelle. Päivisin nukuin aina päikkärit yhtäaikaa lapsen kanssa. Tein kaksi lasta ihan putkeen ja olin koko ajan raskaana tai imetin. En muista kyllä kovin paljon tuosta ajasta.

Lähettäjä: Kdld 
Päivämäärä:   3.2.25 18:12:10

Jos puklautat vauvaa nii lopeta se hölmöily

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   3.2.25 18:33:13

Tsemppiä univajeeseen. Muistan tuon ajan hyvin <3

Yritä saada päivällä torkut jos mies valvoisi tai mummu tms veisi vaunulenkille.

En tiedä auttaako vai vituttaako vaan enemmän, mutta ei se 2h välein heräävä vauva ole usein heräävät vaan ihan normaali vauva, joita suurin osa tuossa iässä on.

Vauvapalstoilla osa toki kertoo omista vauvoistaan, jotka on itse opetettu (ei ole, onnellinen sattuma, että ovat hyväunisia) nukkumaan läpi yöt omassa sängyssä jo 3 viikon ikäisestä.

Meillä esikoinen heräsi 30m-3h välein ekat 6 kk ja alkoi siitä nukkumaan yöt läpi 1-2 heräyksellä muutettuaan omaan huoneeseensa 7 kk iässä. Toka taas heräily 2 tunnin välein vielä melkein 2 vuoden iässä ja nyt 3 vuoden iässä herää vielä öisin yleensä kerran.

Miten selvisin?
Kahvilla ja sillä että mies hoisi puolet öistä kun imetys loppui.

Lähettäjä: Minnako 
Päivämäärä:   3.2.25 18:55:25

LähettäjäAloittaja 

Päivämäärä2.2.25 09:30:16

Osteopaatilla ja vyöhyketerapiassa ollaan käyty. En huomannut mitään eroa hoitojen jälkeen.

Ja joo päivällä pyrin nukkumaan kyllä aina kun tilaisuus tulee. Mutta ei ne tunnin pätkät vaan mitenkään korvaa yhtäjaksoista unta, joten siitäkin huolimatta uupumus vaan syvenee koko ajan.

...

Yksityiselle lääkärille, sieltä saa avun heti vert. Neuvolan voivotteluun.

Päivämäärä:   3.2.25 19:43:00

***//Siinä on aika paljon eroa, että vauva esim. Heräilee 2 h välein imee tissiä ja nukahtaa tyytyväisenä kuin se että vauva herää 2 h välein, ei nukahda vaan itkee, on tyytymätön ja sitten on useita tunteja yöllä heräleillä. Meillä heräili 1-2 h välein nukahdettuaan, mutta esikoista ei saanutkaan tuosta vain nukkumaan ja oli yölläkin esim. Kahdesta neljään valveilla ja yö unille nukahti klo 23.

Vuosi meni ihan sumussa ja muista vain kuinka toivoin, että saisin nukkua sen lisäksi, että vauvan vait helpottaisi ja saataisiin apua. Auton rattiin pelotti mennä, sillä pelkäsin nukahtavani rattiin.

Päivämäärä:   3.2.25 20:40:06

Raudanpuute selvittelyyn ja enshätään heti Prismasta Silicea-piihappogeeliä jota ruokalusikallinen viimeiseksi illalla. Ei haittaa vaikka sen jälkeen imettäisi uneen. Vauvan aivot ei kykene toiminnanohjaukseen, jota nukahtaminen ja unisyklistä toiseen siirtyminen vaativat myös, jos rautaa ei ole. 5kk iässä arvojen pitäisi olla yli sadan, koska ne vielä hetken vääristyvät ylöspäin synnytyksen jäljiltä. Jos siis ovat luokkaa 20, niin varastoja ei ole vaikka viitearvoon sopiikin. Viitearvo kertoo vain sen kuinka moni vauva meillä elää tyhjillä rautavarastoilla ja vanhemmat kituvat turhaan.

Närästyslääkkeet monesti vain pahentaa tilannetta. Meillä muksu jo 3v enkä oikein vieläkään nuku. Minä kliinisesti uupunut ja toivun tästä todennäköisesti vuosia, jos toivun.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.2.25 20:40:15

Kohta helpottaa! Muistan kyllä tuon univajeen ja miten kamalaa se oli. Oma vauvani heräili 20 min välein refluksin takia ja ei rauhoittunut ellen noussut ylös ja hytkyttänyt häntä. Se oli yhtä hlvettiä. Sit kun vauva nukkui 6kk jälkeen 2h pätkiä niin tuntui että sai itsekin jo levättyä.

Esikoisen kanssa isä voisi kenties ottaa isompaa vastuuta?

Vauva-aika on onneksi lyhyt. Se unenpuute on kamalaa, mutta kyllä se helpottaa! Luota vaan siihen.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.2.25 20:41:33

Ja siis vauva ehdottomasti viereen nukkumaan ettei tarvitse itse nousta sängystä kun herää.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   3.2.25 20:46:45

Tuttua:

No niinpä. Meillä se 30min välein heräilijä onneksi nukahti tissille itse mutta se 2 tunnin välein heräävää sai nukuttaa niissä väleissä seisaaltaan heijastin. Itse asiassa tuo lapsi nukkui yönsäkin rattaissa yli vuoden ikään sitten kun kyllästyin sylissä heijaamaan, rattaita oli helpompi heijata sängyn vieressä itse maaten peiton alla.

Päivämäärä:   3.2.25 20:47:53

Heijastin=heijaten

Päivämäärä:   3.2.25 20:48:37

Jaaja, nimimerkki eri läppärillä eli siis alunperin ***

Lähettäjä: karviainen 
Päivämäärä:   3.2.25 22:48:36

Ota ihmeessä Gaviscon kokeiluun! Meillä vauva (aika pienenä, alle puolivuotiaana jos väsymykseltäni oikein muistan) oppi nopeasti "pyytämään" sitä kun närästi. Eli kun itki tietynlaista itkua ja häneltä kysyi keittiössä "otatko mahalääkettä", niin osoitti heti sinne missä lääkepulloa pidetään.

Päivämäärä:   3.2.25 22:57:26

Joo, tota Siliceaa tai Gavisconea ainakin helposti pystyy kokeilemaan! Ollaan nyt varattu aika yhdelle lasten allergioihin perehtyneelle. Jos se tästä lähtisi johonkin suuntaan.

Tosiaan voisihan tuo herääminen olla vielä paljon useamminkin, jossain vaiheessa heräsi kerran tunnissa mutta ihan sitä ei sentään enää ole. En kyllä ymmärrä miten se on jonkun mielestä normaalia että vielä vähän isompikin vauva herää jatkuvasti, vastasyntyneet asia erikseen..

Tossa perhepedissä tietty ei sitten ole sängynpään kohotusta ollenkaan, joka hänellä on koko ajan ollut omassa sängyssä ja vaunuissa. Siksikin se vähän mietityttää.

Lähettäjä: sometar 
Päivämäärä:   3.2.25 23:00:05

Kannattais mieluummin löysätä vähän kuin vaarantaa terveytensä. Ei se siisteys on tärkeintä maailmassa. Ihmisen ei tarvitse montaa tuntia nukkua jos muuten rentoutuu ja löhöilee.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   3.2.25 23:04:07

Meillä alkoi iltapuuro pitämään vatsan sen verta täynnä ettei tullut niin usein yöheräilyjä. Se on kyllä persiistä siinä vaiheessa kun 1-2h välein jatkuvasti saa olla syöttömässä.

Päivämäärä:   4.2.25 00:07:14

“ En kyllä ymmärrä miten se on jonkun mielestä normaalia että vielä vähän isompikin vauva herää jatkuvasti, vastasyntyneet asia erikseen..”

No kun se nimenomaan voi olla normaalia. Uni ja sen kehitys ei ole mikään lineaarinen jatkumo vaan heittelee edes takaisin. Välillä voi lapsi nukkua ihan ok ja sitten taas hetken päästä huonosti. Lisäksi unen laatuun vaikuttaa niin moni muukin tekijä kuten temperamentti, sairastelut, hampaiden puhkeamlset (kivunsietokyky myös tässä), muuten elämä ja kehitys. Vasta kolmevuotiaan lapsen unisykli on samanlainen kuin aikuisella 90min. Siihen asti yhden unisyklin pituus on 30-45min yleensä joten jos on jotain mikä herättää tuossa välissä (kuten kipu hampaista) niin minkäpä sille voi.

Päivämäärä:   4.2.25 04:42:44

..... //Yksikään lähipiirin huonosti nukkuvista vauvoista ja lapsista ei ole ollut huvikseen huonosti nukkuva vaan sieltä taustalta on löytynyt refluksia, allergioita ja esim. Anemiaa. Yllä tullut raudan puute on ihan tutkitusti lapsilla yksi unihäiriöiden aiheuttaja. Totta kai lapsilla on kausia jolloin saattaa nukkua huonommin kun tulee hampaita ja opitaan asioita, mutta en usko että yksikään terve lapsi heräilee 2 h välein ilman mitään syytä ihan jatkuvasti. Joku kuukauden mittainen kausittainen heräily on ihan eri asia, kun jatkuvasti joka yö 2 h välein heräily ja nyt puhutaan tästä jälkimmäisestä eikä mistään kausi luo toisesta heräilystä joita turha sekoittaa keskenään.

Lähettäjä: Kolmas täti 
Päivämäärä:   4.2.25 07:50:39

Normaalia tai ei, osa vauvoista (isommistakin lapsista) on vaan "huonoja nukkumaan". Sitä on tietysti vaikea uskoa, jos sellaista ei ole eteen tullut. Meillä esikoinen heräili öisin 4,5 vuotta (kyllä - luit ihan oikein). Kaikenlaista kokeiltiin ja kamalinta oli varmaan mennä itse illalla nukkumaan, kun ei tiennyt, saako nukkua 15 min vai 1,5 tuntia ennen kuin ralli alkaa. Ei sitä kaaosta usko kukaan, joka ei ole itse kokenut.

Meillä on kolme lasta, jotka kaikki syntyivät tuohon samaan sumuun. Näin jälkeenpäin en kamalasti tuosta ajasta muista, mutta hengissä ollaan ;) Eikä esikoisenkaan kohdalla tuolle koskaan mitään selitystä saatu, täysin normaalisti kasvanut, koulu sujuu eikä allergioita tms. ole.

Siitä selviää, kun vaan raahautuu päivästä toiseen. Rutiinit pitivät itseni kasassa. Äläkä jää kotiin yksin, vaan mene ja tee, yksin tai lasten kanssa. Ja ota vastaan kaikki apu, mitä saatavilla on. Meillä ei esimerkiksi ole ollut sellaista tukiverkostoa, joka ottaisi vaikka lapsia yökylään. Puolison kanssa pärjättiin.

Näin jälkeenpäin on tietysti helppo viisastella. Varmasti joskus omakin käytös ruokki huonoa unta, kun valmiiksi odotit, ettei se kuitenkaan nuku. Ja kun hetkeksi nukahti, niin piti valita, käykö vessassa vai pyyhkiikö keittiön pöydän. Neuvola oli ihan yhtä tyhjän kanssa, sieltä en saanut yhtään järkevää neuvoa.

Tsemppiä! Aika viimeistään auttaa tässäkin, kyllä ne joskus nukkuu.

Päivämäärä:   4.2.25 08:15:11

Hyvin jaksoit ja uskalsit, jos 3 lasta teillä. Oliko kaikki yhtä huonoja nukkujia? Moni jättää kai siihen yhteen jos oikein väsyttää.

Päivämäärä:   4.2.25 08:16:45

^ vastaukseni siis nimim. Kolmas tätille.

Ei meilläkään yökyläpaikkaa kuin kerran kaksi vuodessa, kauaksi kun muutettiin mutta kahdestaan selvitty. Jos mies on aktiivinen niin onnistuu.

Päivämäärä:   4.2.25 08:23:14

Se nyt vaan on normaalia. Ei ole sinun uskon asiasi.

“ En kyllä ymmärrä miten se on jonkun mielestä normaalia että vielä vähän isompikin vauva herää jatkuvasti, vastasyntyneet asia erikseen..”

Päivämäärä:   4.2.25 09:01:25

Tsemppiä aloittaja, ajan kanssa helpottaa ja univajeesta palautuu kyllä, se vaan vie todella paljon aikaa. Minulle sattui vaikea vauva, vatsakipuja ja erittäin tiukasti äidissä kiinni oleva, olisi varmasti huutanut ”koliikkia” jos en olisi kantanut 247, pitämällä lähes jatkuvasti sylissä ei huudettu normaalia enempää. Maitoallergiaa onneksi sentään osasin epäillä ajoissa (tämän neuvola tiukasti kielsi olevan mitenkään mahdollista) imetyksellä oli joten jouduin rukaamaan omaa ruokavaliota mutta ero oli selkeä sillä söinkö maitotuotteita vai en, lapsi alkoi sietää astettaisella totuttamisella maitotuotteita vasta pitkälle yli 2v iässä. Pullo ei kelvannut ikinä, hörppimällä kupista saattoi juoda mutta vain pieniä määriä, tunteja kokeiltiin monia ja oikeastaan ehkä oli onni ettei ne kelvanneet. Keinuttavassa ja tärisevässä sitterissä taisi joskus jonkun puoli tuntisen vahingossa jopa viihtyä. 4-5kk vauva siis oli sylissä lähes koko ajan, nukuin tyynyillä tuettuna vauva rinnalla (onneksi olen aina ollut rauhallinen nukkuja), vatsantoimintaa autoin pyörittämällä koko vauvan alakroppaa myötäpäivään (ei vatsan päältä hieroen mikä voi tehdä kipeää) ja ihan vaan kävellen ja hytkytellen. Luojan kiitos kaiken päälle lapsi ei sentään juuri koskaan puklannut. 4-5kk iässä aloin vierottamaan sylissä nukkumista asteittain hyvin rauhallisesti ensin vierottamalla rinnalle nukahtamisen ja sitten viereen ja lopulta sänkyyn viereen. 8kk iässä siirtyi omaan huoneeseen nukkumaan ja siitä eteenpäin alkoi hiljalleen univajeesta toipuminen joka kesti lähes puolitoista vuotta, itse asiassa jonkinlainen herkkyys siihen on jäänyt että en enää kestä univajetta lainkaan samalla tavalla ja tämä on suuri syy siihen miksi lapsiluku jäi yhteen.

Mielenterveys meinasi ihan tosissaan mennä, mutta muu ei auttanut. Kaikki yrittivät tosissaan auttaa mutta joutuivat luovuttamaan kun vauva huusi pää punaisena vaikka 2h putkeen jos ei saanut olla äidin sylissä. Jos jotain hyvää niin sen vaivan minkä maksoin vauva-aikana sain taaperona palkintona takaisin sillä lapsi oli erittäin helppo taapero ja hyvin itsenäinen.

Kun nyt katson taaksepäin, tiedän että olin pahasti raudanpuuteessa, jos sen olisi korjannut heti, olisin ollut paljon paremmassa kunnossa ja pirteys aivan toista luokkaa. Olisi myös pitänyt rohkeasti olla itsekkäämpi ja pistää puoliso valvomaan enemmän (osa yöheräilyistä oli vain vatsakipua jonka sai helpotettua kantamalla/hytkyttämällä ja etenkin vauvan ollessa aivan pieni olisi isä kelvannut tähän hommaan hyvin).

Aloittajaa neuvoisin ensin varmistelemaan sitä refluksia ja jos terveyspuoli saadaan kuntoon voit jo ruveta kuulostelemaan onko vauvan omat rauhoittelukeinot jo hieman kehittyneet (itsenäinen nukahtaminen) antamalla vauvan hakea itse unta sen 2h jälkeen. Vauvaa ei tarvitse huudattaa tai itkettää, mutta voit kokeilla hyvin hitaasti asteittain vähentää nukuttamista niin että annat mahdollisuuden nukahtaa lopulta itse.

Päivämäärä:   4.2.25 09:04:24

Jäi vastaamatta otsikon kysymykseen, selvisin vasta kun sain oman rautavarastot siedettävälle tasolle, vasta sitten alkoi aivosumu hellittää ja aivot palautumaan. Menetin synnytyksessä paljon verta, olisi pitänyt mennä vaikka yksityiselle verikokeisiin ja vaatia rautainfuusiota mutta näin jälkikäteen se on helppo jossitella, silloin siinä horroksessa ei tajunnut asioiden oikeaa laitaa.

Päivämäärä:   4.2.25 09:25:26

Hyvin huomaa vastauksista että neuvola on ihan yhtä tyhjän kanssa heti jos tulee joku ongelma. Kaikkien vauvan oireiden lisäksi tuo raudanpuute on asia jota ei siellä uskota lainkaan. Raskausaikana toki herkästi käsketään ottaa lisärautaa, mutta jos pilllerit ei imeydy niin infuusion saamiseen ei sieltä saa tukea lainkaan. Itselläni tämä ei ollut ongelmana mutta tässä sivusta seuraan raskaanaolevaa ystävää joka on jo vuosia kinunut infuusiota.

Ja näin tosiaan uumoilen että tästä ei ihan muutamassa kuukaudessa kyllä palauduta. Mutta kyllä on helpottavaa lukea näitä teidän tsemppiviestejä ja että muutkin tästä on selvinneet <3

Isä nukkuu nyt esikoisen huoneessa patjalla, toivotaan että sillä saisin edes sitten aina nukuttua ne lyhyet välit kun vauva nukkuu. Alkuvastustelun jälkeen nyt esikoinen ainakin vaikuttaa ymmärtäneen että näin on nyt tehtävä ja äidin huomiota saa vain päivisin.

Päivämäärä:   4.2.25 09:54:41

” Yksikään lähipiirin huonosti nukkuvista vauvoista ja lapsista ei ole ollut huvikseen huonosti nukkuva vaan sieltä taustalta on löytynyt refluksia, allergioita ja esim. Anemiaa”

Tällä logiikalla myös kaikkien aikuisten pitäisi aina nukkua tosi hyvin koska unettomuus olisi helposti hoidettavissa. Tottakai uniongelmista syytä pitää etsiä jotta mahdollinen ongelma löytyy mutta osassa tapauksissasitä vaan ei löydy kun se ihminen vaan on sellainen yksilö.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   4.2.25 09:56:21

....: miten niin? Jos jonkun lähipiirin vauvoilla on ollut tällaisia sairauksia, niin ei se kerro maailman aikuisväestön unesta mitään.

Lähettäjä: Kolmas täti 
Päivämäärä:   4.2.25 10:33:28

Lähettäjä: Minnako
Päivämäärä: 4.2.25 08:15:11

Hyvin jaksoit ja uskalsit, jos 3 lasta teillä. Oliko kaikki yhtä huonoja nukkujia? Moni jättää kai siihen yhteen jos oikein väsyttää.

No, kuten edellä totesin, en enää muista, jaksoinko hyvin vai huonosti, mutta hengissä ollaan ;) Keskimmäinen oli jonkinmoinen nukkuja, kolmas huonommasta päästä, mutta ei toki tuohon esikoisen meininkiin moni pääse. Nyt esikoinen on jo teini-iässä ja toki nukkuu pidempään kuin nuorempana, mutta ei vieläkään esimerkiksi vapaalla niin pitkiä öitä kuin moni ikätoverinsa.

Jälkeenpäin ajatellen oli varmaan hyvä ratkaisu tehdä ne kaikki siihen samaan univajeeseen, En tiedä, lähtisinkö samaan rumbaan enää ;) Nyt osaisin tosin ehkä ottaa sitten vaikka maksullista apua, jos mahdollista. Pahinta oli monesti se, että toivoi jonkun tulevan apuun edes hetkeksi, mutta sitten tajusit, ettei ole ketään, joka olisi tulossa. Antakaa siis vähän armoa niille anopeille, monille perheille ne ovat kuitenkin kullanarvoinen apu arjen pyörittämisessä ;)

Sen verran jätti "henkisiä traumoja" tuo aika, että edelleen tekee mieli tintata jokaista, joka kertoo elämänviisauksia "vauvat ovat niin helppoja, kun ne nukkuvat koko ajan" tai "kyllä lapsen pitää nukkua 12 tunnin yöunet". Nuijanukutuksellako se pitää hoitaa?

Päivämäärä:   5.2.25 13:30:02

Joo, toisilla on apuun tulevia ja toisilla ei. Itsekin ollaan saatu omillaan pärjätä suurimman osan ajasta, mutta ainakin tietää että pystyy. Ei ole kiva kuunnella kaverin juttuja kuinka vauvansa nukkui läpi yön synnytyksestä lähtien, mutta kaverilla sitten taas muita isompia ongelmia...

Lähettäjä: ..-.. 
Päivämäärä:   5.2.25 14:14:34

Toisen ja kolmannen lapsen kohdalla huomasin, että salaisuus hyviin yöuniin oli perhepeti ja tiheä imetys (päivällä ja tarvittaessa yöllä). Imetyshormonit pitävät huolen siitä, että äidillä on energiaa, ja vauvan vähänkään havahtuessa, sen pystyy ottamaan suoraan rinnalle ja jatkamaan itse unia. Näin ei tarvitse oikeasti heräämällä herätä edes itse öisin, riittää, että havahtuu hieman ja jatkaa unia.

Ensimmäisen lapsen kanssa lapsi nukkui heti omassa sängyssä, nousin syöttämään, istuin tuolissa syöttämässä (joko imetys tai pullo), ja olin aivan loppu.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.