Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten ukr. ja ven. kielet

Lähettäjä: erottaa kuulolta? 
Päivämäärä:   1.2.25 10:41:37

Te, jotka osaatte slaavilaisia kieliä. Miten erotatte ukrainan ja venäjän kielet toisistaan, kun tuolla kadulla joku puhuu sellaisia (tai jotakin muuta slaavikieltä)? Ovat kai kuitenkin aika samanlaisia.

Re: Miten ukr. ja ven. kielet

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   1.2.25 11:31:15

Olen työni puolesta ukrainalaisten kanssa tekemisissä ja kuulen päivittäin ukrainan kieltä. Kuvittelen erottavani nämä kielet toisistaan, vaikka en kumpaakaan osaa yhtään. Puheen nuotti on kielissä korvaani jotenkin erilainen, ja ukraina on pehmeämpi ja kauniimman kuuloinen kieli. Venäjässä on enemmän kovia s- ja r-äänteitä. Olisi mielenkiintoista kokeilla, erotanko nämä oikeasti, jos joku järjestäisi sokkotestin.

Lähettäjä: pena 
Päivämäärä:   1.2.25 11:54:14

Ukrainalaiset lausuvat usein kirjain "h" kun venäjässä "g", esim. puhua=hovorit/govorit (havarit/gavarit). Erotan itse hyvin em kielet toisistaan.

Lähettäjä: Illusia 
Päivämäärä:   1.2.25 12:32:06

Jos et osaa itse kumpaakaan kieltä yhtään (esim. Lausumista), et mitenkään erota. Ne ovat niin läheisiä sukukieliä.
Usein myös ukrainalaiset puhuvat venäjää natiivintasoisesti ja vaihtavat sujuvasti kieltä.

Jos osaat jompaakumpaa kieltä edes vähän, voi olla mahdollista erottaa toki ihan sanoista ja sitten toki lausumisesta ja "aksentista". Se on kuitenkin niin hiuksenhieno ero, ettei sitä tavan suomalaisugrilaista tai vaikkapa germaanista kieltä puhuva erota.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   1.2.25 12:45:14

Ukraina on pehmeämpää - siitä erotan vaikken kumpaakaan kieltä osaa. Olen kuunnellut jonkun verran ukrainalaisten puhetta. Venäjän kielesessä niitä ärsyttäviä ääntämisiä jotka käy heti korvaan.

Lähettäjä: ai 
Päivämäärä:   1.2.25 12:49:16

Eli ero on siis suunnilleen sama kuin ruotsilla ja norjalla?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.2.25 12:54:10

Natiivipuhujan osalta erotan siitä että venäjä kuulostaa venäjältä ja ukraina sellaiselta pehmeältä ja paikoin lähes laulavalta. Jos suomalainen puhuu niin ero ei yleensä ole niin selkeä, eikä välttämättä ainakaan nopeasti osaa sanoa kummasta kyse.
Kielellisesti en osaa eroista sanoa kun en kumpaakaan muutamaa sanaa enempää osaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.2.25 13:15:41

Osaan venäjästä alkeet ja minun korvaani venäjä kuulostaa soljuvalta ja musikaaliselta ja ukraina tasapaksulta mutinalta jota en samalla tavalla ymmärrä. Tosin ero tulee siitäkin, että satunnaiset kuulemani keskustelut ovat sisällöltään erilaisia, venäläiset puhuvat useimmiten vain kuulumisia, ukrainalaiset tuntuvat puhuvan vapaammin eri aiheista julkisella paikalla joten käytettävät sanatkin ovat minulle vähemmän tuttuja.

Venäläiset tunnistaa yleensä ulkonäöstä.

Lähettäjä: pena 
Päivämäärä:   1.2.25 13:23:01

Ukraina ja venäjän kielissä on n. 68% samoja sanoja, keskenään puhuvat sekakieltä usein, "sursyk". Ukrainalaisetkin ovat usein opiskelleet venäjää ns. toisena kielenä koulussa, jotkut puhuvat sujuvammin venäjää kuin toiset jne. Eroja on alueittain ja henkilöittäin.

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   1.2.25 13:24:59

"Usein myös ukrainalaiset puhuvat venäjää natiivintasoisesti ja vaihtavat sujuvasti kieltä."

Ja lisäksi joskus vielä niin, että toinen puhuu ukrainaa ja toinen vastaa venäjäksi..

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.