Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Muita lihomiseen taipuvaisia?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.1.25 20:44:40

Joudutteko jatkuvasti laskemaan kaloreita? Vai olenko minä ainoa joka joutuu näkemään minun mielestä kohtuuttoman paljon vaivaa normaalipainossa pysymiseen. Tylsä olla koko aika mukama jollain dieetillä ku jos hetkeksi ns unohdan aiheen ni paino nousee heti

Re: Muita lihomiseen taipuvaisia?

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   31.1.25 20:51:43

Jep, jos syö yli tuhat kaloria niin alkaa heti paino nousta. Laihduttaminen järkyttävän vaikeaa.

Lähettäjä: Kyllä 
Päivämäärä:   31.1.25 20:59:01

Laihdutin monta kymmentä kiloa. Nyt en vaan enää jaksa. Jatkuva syömisten kyttääminen on hirveän kuluttaavaa ja nyt olen sairastunut jonkin sortin ahmimishäiriöön.
Parin viikon kuluttua lääkäri ja aion pyytää Mysimba-resptiä, pistän toivoni siihen.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   31.1.25 21:04:00

Kyllä,joudun rajoittamaan päivittäin syömisiäni ettei kilot keräänny.
Isäni oli samanlainen,mutta hän ei rajoittanut ja olikin hyvin ylipainoinen.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.1.25 21:32:32

Joudun käyttämään jatkuvasti. Liikun paljon koska tykkään siitä, mutta harmillisesti kasvattaa ruokahalua. Aika tarkka normaali kulutus on 1800 kaloria eikä sen yli sovi mennä vaikka liikkuisikin. Ruokamelu on jatkuvaa, 80% ajasta ajattelen ruokaa. Joudun kieltäytymään lähes kaikesta ruuasta mitä kyläillessä tai ystävien kanssa ollessa muut nauttivat. Tuon omat minitomaatit ja tikkuporkkanat kaikkiin herkutteluhetkiin. On kuitenki parempi olla vain vähän lihava ja kitua kuin reilusti lihava ja rennompi, koska se kritiikin määrä mitä lihavana (vaikka huomattavan urheilullisena) sain oli jotain uskomatonta.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   31.1.25 21:37:31

Kyllä, jos haluan pysyä ns tavoitepainossa niin koko ajan pitää nähdä pientä nälkää. Paljon paremmin voin siinä normaalipainon ja ylipainon rajoilla, mutta minkäs teet.

Lähettäjä: Plösö 
Päivämäärä:   31.1.25 21:41:32

Kyllä. Täällä. Ja ottaa päähän. Lohduttavaa lukea että on muitakin "niukalla ravinnolla pärjääviä". Lääkäri lohdutti että kovina aikoina en ensimmäisenä ole kuihtumassa. Sitä odotellessa. Mutta tosiaan 1700 kaloria jos menee yli niin lihon, vaikka liikuntaa tulisi 400-800 kalorin edestä. Nyt olen 2 kk ollut laskematta kaloreita, niin vaatteet käy ahtaaksi. Olen reilusti ylipainoinen, laihdutuslääkkeetkään eivät toimineet.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.1.25 21:41:50

Täällä!

Tätähän on ihan tutkittu, kuinka hermostoon liittyvät asiat ja kortisolit ym. vaikuttavat lihomisherkkyyteen. Lisäksi myös muita geneettisiä taipumuksia saattaa olla. Traumatisoitunut ihminen esim. kärsii ylipainosta todennäköisemmin kuin ei traumatisoitunut. Eikä sen trauman tarvitse olla mikään selkeä "vanhempani hylkäsi minut" tai "elin alkoholistiperheessä" tai "jouduin hyväksikäytön uhriksi". Ihan kehityksellinen trauma itsessään on jo paha ja riittävä, toki niitäkin on eri tasoisia. Mitä kompleksisemmat traumat, sitä todennäköisemmin on siitä jäänyt (c)ptsd ja ylipainon riski kasvaa mukana. Monesti mielenterveysjuttuihin liittyykin tavalla tai toisella syömiseen liittyvät häiriöt. Etenkin ahmintaan liittyvä taitaa olla sellainen, johon liittyy paljon häpeää ja sitä on vaikea ottaa puheeksi. Nämä ei ole helppoja juttuja.

Kun oikeasti havaitsee näitä asioita, löytää yhteyttä kehoon, lepäämisen tarve tulee täytetyksi oikeasti (hermostoa myöten), hoitaa traumaa jne, niin yleensä se jo tekee sen, että paino voi alkaa tippua. Itse painoin 1,5v sitten n.111kg. En ole tehnyt mitään erilailla syömisen/liikunnan osalta, mutta lopetin oravanpyörän, lähdin stressaavasta ja myrkyllisestä työstä pois. Pääsin avun piiriin mielenterveyspuolelle ja olen oikeasti levännyt, hermosto alkoi rauhoittua pikkuhiljaa. Olen ollut työelämästä pois ja keskittynyt vain opintoihin omassa rauhallisessa tahdissa. Painan nyt 96kg. Jotain siis selvästi tapahtuu. Herkutkin ovat varmasti vähentyneet, keho ei huuda niitä enää samalla tapaa. Ja sekin osaltaan sitten auttaa painoa tippumaan lisää. En edelleenkään ole mitään isompia muutoksia tehnyt, mutta ollut ajatuksissa, jos pientä kotitreeniä lisäisi viikkoon. Käyn vain lenkillä 2-3krt/vk, selkä kaipaisi ryhtiä ja samalla voi muitakin perusjuttuja lihashuoltoon liittyen miettiä..

Nyt tuli stressaava vaihe elämään, tuntuu että saatan päästä siitä eteenpäin ilman todella pahaa romahdusta, juuri ja juuri. Mutta paino on tämän hetkisen stressin vuoksi jäänyt sijoilleen, se ei ole pudonnut nyt muutamaan viikkoon. Onneksi ei tosin nousuakaan ole tainnut olla. Mutta heti vaikuttaa, kun hermosto alkaa käydä kierroksilla ja tulee ahdistuskohtauksia jne.

Sitten vielä otettava huomioon naisen kaikki hormoniasiat, mahdolliset kohdullisen ongelmat (pcos esim).. Ei ole helppo paletti. Sanoisin silti, että mielenterveydestä ja kehoyhteydestä käsin homma lähtee <3

Lähettäjä: Tutu 
Päivämäärä:   31.1.25 21:41:59

Juu täällä yksi. Tuntuu ettei tarvitse kuin vaikka katsoa vaikka ruisleipää päin ja senttejä tuli jo vyötäröön. Olen itse ratkonut asian niin, että en syö lainkaan viljoja, lihatuotteita tai maitotuotteita enkä juo mitään kalorillisia juomia. Harrastan kaiken lisäksi lajia, jossa esteettisyys on valitettavan iso osa ja sen takia täytyy saada paino pidettyä normaalipainon skaalan alapäässä. Ei ole vara siis lipsua yhtään, koska kehoni tykkäää kyllä napata itseensä kaiken ylimääräisen kiinni heti.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   31.1.25 21:50:03

Mä olen tässä elämässä vain kerran.
Joo, toki ajattelen syömisiäni, mutta en laske kaloreita. Se stressi veis mut ihan yli. Olen ylipainoinen, mutta paino ei ole myöskään noussut vuosikausiin. Periaatteessa, jos vähentäisin syömistä siis, paino lähtisi laskuun. Kokeiltu, ei lähtenyt.

En mä ainakaan halua tätä ainoaa elämääni viettää laskien kaloreita ja miettien, voinko illanistujaisissa syödä sitä mitä muutkin! Tän elämän on tarkoitus elää onnellisena ja iloisena ne hetket, ei laskien kaloreita.

Mulla on molemmilta puolilta geeneissä lihavuutta. Itse en ole vielä sairaalloisen lihava, mutta eiköhän se ole tulossa, vaikka liikun ja koitan olla terveellinen. Mut en myöskään käy niitä halvatun kaloreita laskemaan.

Lähettäjä: Sss 
Päivämäärä:   31.1.25 21:53:29

Täällä. Laihdutan puolessa vuodessa 6-7 kg. Repsahdan kahdeksi viikoksi ja kilot ovat takaisin. Saan nähdä nälkää että pysyisin nornaalipainoisena. 1200-1400 on max päiväkalorit, yli jos mennään niin heti alkaa paisuminen.

Lähettäjä: Kyllä 
Päivämäärä:   31.1.25 21:54:08

En jaksa paljoa syömistä kytätä. Koitan syödä terveellisesti ja pieniä annoksia. Töissä pitää liikkua koko ajan, niin en jaksa enää kotona.joskys käyn vesijuoksemassa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.