Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Voinko jättää cv:stä ylioppilastutkinnon pois

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   31.1.25 20:12:23

Olen käynyt siis ensin lukion ja sen jälkeen ammattikoulun. Nyt opiskelen uutta alaa. Voiko cv:stä jättää lukion pois sillä se paljastaa ikäni?

Re: Voinko jättää cv:stä ylioppilastutkinnon pois

Lähettäjä: siis 
Päivämäärä:   31.1.25 20:14:04

Lukion voi käydä vaikka viisikymppisenä, miten se paljastaa ikäsi?

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   31.1.25 20:15:35

Mistä ne tietää ettet ole tehnyt kaksoistutkintoa vaan peräkanaa ? Amis on paljon helpompi kuin lukio eli jos ei hae juuri sille alalle mille on valmistunut niin miksi lukio pois..

Mistä tiedät, että vanhemmaksi tunnustautuminen olisi huono asia ? Eli oman ikäiseksi.. Ikä ei naisille ala olla huono kuin 5-kympin kohdalla (epäloogista) ja miehillä eläkeiässä..

Lähettäjä: Mieie 
Päivämäärä:   31.1.25 20:33:51

Mä oon jättänyt amistutkinnot pois kun toiselle alalle opiskelin amkin. Mitäpä ne sillä tiedolle tekee.

Lähettäjä: Illusia 
Päivämäärä:   31.1.25 20:36:28

Yleensähän niihin laitetaan ihan aika, milloin koulutus on suoritettu... ihmettelijöille tiedoksi. Ettekö koskaan ole oikeasti tehnyt cv:tä?

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   31.1.25 20:38:06

Miksei jätä vaan vuosiluokkaa pois, mutta jättää sen lukion? Haloo

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   31.1.25 20:39:13

Minä olen opiskellut amiksessa 2021-2023. Minkä ikäinen olen?

Lähettäjä: rev 
Päivämäärä:   31.1.25 20:45:33

joo ei nyt ymmärtänyt pointtia vaan sen että jos se koulu onkin käyty esim. 2001-2003 tai 1991-1993, se kertoo vahvasti minkä ikäinen ihminen on *vähintään*.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   31.1.25 20:46:22

No eiköhän sen iän näe jo aika vahvasti sitten naamastakin jos haastatteluun pääsee. Että mitä väliä?

Päivämäärä:   31.1.25 20:54:48

No viimeistään se ikä näkyy naamasta haastattelussa. Jos olet alle 40, niin ihan sama mitä vuosilukuja cv:ssä näkyy. Säästää myös kaikkien aikaa, jos laittaa iän, niin vanhojen syrjijät voi suoraan pistää hakemuksen roskiin.

Lähettäjä: Uuh 
Päivämäärä:   31.1.25 21:04:46

Jos laitan CV:hen että tulin YO:ksi 1984, saatan olla jopa yli nelikymppinen, vai?
Ikäsyrjintä on laitonta eikä työnantaja edes saa kysyä ikää.

Päivämäärä:   31.1.25 21:30:45

Ei se laittomuus rekrytoijaa haittaa, kunhan syrjimisestä ei jää kiinni. Ja eihän siitä jää. Senkun sanoo, ettei hakija ollut sopiva.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   31.1.25 22:17:31

Voihan sitä mainita olevansa yluoppilas ilman mitään vuosilukuja

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.1.25 22:32:33

Olen miettinyt aivan samaa.

Ja kyllä se nyt vain iän paljastaa.

Jos on nelikymppiseltä näyttävä joka on käynyt lukion vuonna 2000, ei tarvitse kovin monimutkaista päättelyä tietää henkilön ikää.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.2.25 11:22:07

Olen 40 ja ei näy naamasta vielä. Näytän about 32 vuotiaalta

Lähettäjä: niin 
Päivämäärä:   10.2.25 11:34:14

tottakai voi jättää pois.

Lähettäjä: Dx 
Päivämäärä:   10.2.25 11:38:02

Itse olen kohta 40, lukion jälkeinen "välivuosi" venähti liki pariksikymmeneksi kaiken maailman hanttihommissa kunnes tuli tehtyä ryhtiliike ja opiskeltua AMK-tutkinto työn ohella. Alan paikkoihin on helposti min. parisataa hakijaa ja niiden joukosta pitäisi vakuuttaa (jollekin esikarsintaa tekevälle AI:lle) olevansa sellainen kandidaatti että pääsisi edes haastatteluun asti. Kyllähän se ikäkysymys aina joskus arveluttaa, vaikuttaako - että pitäisikö cv:stä karsia ainoa iän paljastava tekijä eli lukion suoritusaika (työhistoriasta kirjattu vain alaan liittyvä viimeisin kokemus, ei mitään v. 2001 kesätöitä), olisiko näennäisesti vähän nuorempi imago parempi kuin aikuisen alanvaihtajan, millä kriteereillä hakijoita karsitaan suoraan roskakoriin.. Mutta hassulta tuntuisi sellainen tietoinen peittelykin.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   10.2.25 11:46:22

Onko muuten iso rikos, jos laittaa tuommoiseen, hups, väärät vuodet?

Lähettäjä: yesyes 
Päivämäärä:   10.2.25 13:59:11

"Onko muuten iso rikos, jos laittaa tuommoiseen, hups, väärät vuodet?"

On viimeistään siinä kohtaa, kun todistuksia katsotaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.2.25 14:06:10

Mielummin jättää koko vuoden pois kuin merkkaa vääräksi.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   10.2.25 14:18:55

Mä olen korkeakoulututkinnon jälkeen jättänyt lukion pois cv:stä.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   10.2.25 14:28:04

Lukion voi hyvin jättää pois, jos sen jälkeen on muu tutkinto ja merkittävää työkokemusta. Sen jälkeen sillä ei ole enää käytännön merkitystä. Tai sitten kirjoittaa tosiaan vain ylioppilas.

Itse jätin lukion pois nelikymppisenä, oli tutkinto yliopistosta ja 15 vuotta työkokemusta omalta alalta = ei mitään merkitystä.

Yksi vaihtoehto on aina osaamispohjainen CV, johon ei aina tarvitse joka ikistä työkokemusta ja koulutusta edes laittaa, vain oleellinen, kun kertoo mitä niissä on oppinut ja missä on hyvä. Ei siis automaattista luetteloa vuosittain.

Lähettäjä: Jonna 
Päivämäärä:   10.2.25 15:45:46

"Kyllähän se ikäkysymys aina joskus arveluttaa, vaikuttaako - että pitäisikö cv:stä karsia ainoa iän paljastava tekijä eli lukion suoritusaika, olisiko näennäisesti vähän nuorempi imago parempi kuin aikuisen alanvaihtajan, millä kriteereillä hakijoita karsitaan suoraan roskakoriin.. "

Joskus ehkä oli näin, mutta nykyään kun koulutuksesta on leikattu ja tekoäly on tyhmentänyt nuoria, ei nuoria haluta juurikaan palkata.

Tekoäly kyllä tyhmentänyt aikuisiakin, mutta koska milleniaalien ikäpolvi ja sitä vanhemmat ovat kuitenkin saaneet kasvaa aikuiseksi ilman tekoälyä kehittäen normaalit ongelmanratkaisutaidot ja maalaisjärjen, sen vaikutus ei ole niin voimakas.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.