Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Saako raskaana juoda kofeiinitonta kahvia?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   31.1.25 16:36:06

Kahvia saa juoda raskaana maksimissaan 1,5 dl päivässä. Onko kahvissa kofeiini se, mikä aiheuttaa sikiölle haittoja, vai kahvi itsessään? Voiko kofeiinitonta kahvia juoda vaikka Teema-mukillisen aamulla ja toisen iltapäivällä?

Re: Saako raskaana juoda kofeiinitonta kahvia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.1.25 16:53:21

Kannattaa etsiä tieto luotettavista lähteistä, ei anonyymiltä keskustelupalstalta herranen aika. Minäkin voin esittää olevani lääkäri. Seuraavankin kommentin voin kirjoittaa eri nimimerkillä etkä tiedä sitäkään.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   31.1.25 17:05:39

Juo ihan mitä haluat ! Nuo neuvolan suositukset on suosituksia, joissa on otettu huomioon kaikki mahdolliset tarpeettomatkin riskit. Itse olen juonut kahvia raskaana ollessa, terveet vauvat. Tutkimustieto osoittaa, että kofeiinia nauttivien äitien vauvoista voi tulla pienempiä kuin muista vauvoista, mutta sitten taas esim ylipainoisille tai diabeetikoille voi tulla suurempia vauvoja, joten mitään isoja riskejä ei ole.

Lähettäjä: Ravinto ratkaisee 
Päivämäärä:   31.1.25 17:10:56

Kannattaisko keskittyä vaikka siihen miten välttää atooppinen iho ja allergiat vauvalla
Nykyisin kaikkeen on tarjolla ratkaisuja
Olisinpa aikoinaan tuonkin tietänyt

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   31.1.25 17:13:08

Juo vaikka viinaa.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   31.1.25 17:18:40

Käsittääkseni saa, ja itsekin sellaista parhaillaan killitän.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   31.1.25 17:22:44

No saa juoda. 1,5 dl nyt niin mitätön määrä joten itse joisin hieman enemmänkin. Ja ei sitä aiemmin rajoitettu edes. Tietty kohtuullisesti.

Lähettäjä: nenu 
Päivämäärä:   31.1.25 20:02:07

Kofeiinittomassa kahvissa on kofeiinia vain noin 10% normaalikahvista, eli sitä on suht turvallista juoda pieniä määriä. Kofeiini on kuitenkin haitallisempaa kuin monesti kuvitellaan. Se lisää mm. sikiön todennäköisyyttä sairastua skitsofreniaan, keskenmenoriskiä, kognitiivisen kehityksen häiriöitä, pään pienikokoisuutta, lapsuusajan ylipainoa, vaikuttaa aivojen kehitykseen ym mukavaa. Turvallista annosta ei ole, sillä jopa vain 100mg päivässä voi olla haitallista.

En itse juonut kahvia ollenkaan raskausaikana ja imettäessäkin hyvin vähän, ensimmäisinä kuukausina en yhtään. Olin joskus lukevinani, että alle 4kk ikäisen vauvan elimistö ei pysty käsittelemään kofeiinia.

Lähettäjä: nenu 
Päivämäärä:   31.1.25 20:10:57

Jos asia kiinnostaa enemmän, englanniksi löytyy paljon tietoa. Suomi on kahvikansaa, niin ei täällä osata suhtautua asiaan sen vaativalla vakavuudella. Neuvolan kuvallisissa raskausajan ruokailuohjeissakin neuvottiin juomaan kahvia :D Ja kun kerroin neuvolassa, etten aio juoda kofeiinin haitallisuuden takia, niin sanottiin, että kyllä voin kuitenkin halutessani juoda. Että niin. Eipä ne suositukset mitenkään sikiön hyvinvoinnin kannalta hyviä ole...

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.