Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Unettomuuden takia saikkua?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   31.1.25 15:50:55

Niin, voiko saada. Olen aivan loppu, uniongelmia ollut vuosikausia mutta nyt töiden ja stressin takia homma on vaan pahentunut. Joka aamu v*tuttaa herätä töihin ja tuntuu, ettei omaa työpanosta arvosteta ollenkaan. Viime aikoina töissä on mm. jätetty kertomatta minulle olennaisia juttuja (yhteen vetämääni projektiin liittyen) ja otettu kunniaa minun tekemistäni töistä. Jatkuvasti pitää hyppiä asiasta toiseen ja koko ajan tulee uusia pyyntöjä. Koko ajan pitää oppia uutta, venyä yhä pidemmälle, tehdä yhä enemmän. En vaan jaksa enää. Ja joo, olen hakenut muita töitä, mutta vielä ei ole napannut.

Onkohan tässä nyt joku alkava burnis vai voiko kaikki v*tutus ja ahdistus johtua tuosta unen puutteesta? Mulla on nukahtamislääkekin, mutta eihän se mitään auta.

Re: Unettomuuden takia saikkua?

Päivämäärä:   31.1.25 15:52:27

Ja leposyke on normaalia korkeampi, sydän hakkaa koko ajan ja tuntuu että elimistö on hirveässä stressitilassa. En vain tiedä, miten tästä voisi päästä eroon.

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   31.1.25 15:54:09

Ite en saanut, mutta aina voi yrittää.

Lähettäjä: Liva 
Päivämäärä:   31.1.25 16:27:46

Ehdottomasti menet lääkäriin!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.1.25 16:38:57

En saanut kuin yhden päivän ja reseptin mirtazapiniin jota en voinut käyttää.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   31.1.25 17:00:33

Tietenki saikkua tuossa tilanteessa. Unilääke resepti 10 kpl ja 2 viikkoa saikkua. Jos ei olo parane niin sitten vakavampi tilanne.

Lähettäjä: u 
Päivämäärä:   31.1.25 17:32:08

On varmaan alkava burnout. Itse oon saanut unettomuuteen 1 viikon saikun ja burnikseen sama 1 viikko alkuun ja toisen on voinut hakea lisää. Mulle riitti se 1-2 viikkoa. Kaikille ei riitä. Haet sitten vaan lisää jos ei riitä.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   31.1.25 19:12:24

Sain unettomuuteen 4 päivää, palasin kolmen päivän jälkeen töihin kun en osannut rauhoittua kotona. Oli niin huono omatunto, että oon pois töistä.

Myöhemmin sitten tuli rytmihäiriöt, masennus ja toistuvat 3 viikon saikut ja työajan vähentäminen 80 %:n. Lopulta luovutin ja vaihdoin työpaikkaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.1.25 19:15:53

Lääkäriin, ja et sitten yhtään vähättele vaivaasi. Pidä unipäiväkirjaa lääkärille pääsemiseen asti jos siinä meinaa kestää.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   31.1.25 22:27:02

Mä en ole saikkua saanut. Ei kuulemma ole hoitosuositusten mukaista. Isoja koneita käyttelen täysin sumussa ja koomassa.

Lähettäjä: Voi 
Päivämäärä:   31.1.25 22:35:32

Voi saada jos on esim. uniapnea hoitamaton. Käytännössä ei, koska määräävät tilapäiseen työjärjestelyyn esim. koulutukseen vedoten ja koska koko elämä on yksi pitkä opintomatka, niin löydät itsesi sairasloman aikanakin työpaikaltasi.

Päivämäärä:   3.2.25 10:51:35

Kiitos vastauksista. Tuntuu, että etenkin loppuviikosta töissä alkaa kroppa menemään sellaiseen tilaan, että rauhoittuminen on mahdotonta. Sitten tulee viikonloppu, ja nukun taas vähän paremmin. Mutta se menee ihan hujauksessa ohi ja sitten onkin taas maanantai...

Voi: en usko että määräisiät mihinkään tuollaiseen. Uniapneaa mulla ei ole, mutta lähes aina on ollut vaikeuksia nukahtaa. Elämäntavat on kyllä kunnossa ja olen terve.

Lähettäjä: Pipsa 
Päivämäärä:   3.2.25 11:02:21

Oi kauheeta! Aattelin jo, että oonko itse kirjoittanut ton aloituksen univajeessa :(

Töissä sama tilanne. En saa tietoja ajoissa omalta esimieheltäni ja hommat kusee pahasti. Asiasta pidetty palavereja, muttei auta kuin hetkeksi. Mitään asioita en saa maaliin asti vietyä, vaan hösellän sataa hommaa päällekkäin. Herään öisin murehtimaan ja miettimään tekemättömiä töitä. Olen laittanut tauolle koko sosiaalisen elämäni, koska olen aivan loppu iltaisin ja viikonloppuisin.

Ja se nukkuminen. Tai siis en nuku. Aivot on ihan puurossa, enkä joskus muista edes mistä tietokone käynnistetään.
Mä olisin saanut kunnon saikkua unettomuudesta, välillähän saikku naamioidaan masennuksen alle, että on hyväksyttävä sairaus. Ja mun tiedot ovat työterveydessä kirjattu, joten historia tiedetään.

Mutta on pakko jaksaa vielä...

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   3.2.25 11:15:41

Aloituksen perusteella aloittajan ongelmana on ennemmin vitutus kuin unettomuus, koska aloittaja ei tuo ilmi univaikeuksiaan lausetta enempää, eikä aloituksesta käy myöskään ilmi, että unettomuus vaikuttaisi aloittajan työkykyyn.

Vitutukseen ei saikkua saa.

Päivämäärä:   3.2.25 11:49:31

"Aloituksen perusteella aloittajan ongelmana on ennemmin vitutus kuin unettomuus, koska aloittaja ei tuo ilmi univaikeuksiaan lausetta enempää, eikä aloituksesta käy myöskään ilmi, että unettomuus vaikuttaisi aloittajan työkykyyn."

Kirjoitin kyllä toisenkin viestin tänne.

Hommahan on se, että työstressi ruokkii unettomuutta ja toisinpäin. Totta kai unettomuus vaikuttaa työkykyyn - en pysty muutaman tunnin unilla mitenkään antamaan samaa panosta töissä, kuin mitä normaalisti pystyisin. Ei vain aivot toimi samalla tavalla.

Olen käynyt lääkärillä nukahtamisongelmien takia ja sain reseptin doksepiiniin, mutta sen vaikutus on melko vähäinen, stressaavana kautena oikeastaan täysi nolla. Mitä muuta haluat kuulla?

Lähettäjä: cc 
Päivämäärä:   3.2.25 11:49:41

Minä sain vastaavassa tilanteessa suorilta 1kk saikkua, lähetteen terapiaan ja kontrollin saikun jälkeen, jolloin lisäsaikkua vielä 1kk.

Lähettäjä: f 
Päivämäärä:   3.2.25 11:51:34

Enemmän aloittaja vaikuttaa ihan vaan uupuneelta kuin vittuuntuneelta. Viitaten tuohon että vitutukseen ei saikkua saa.

Itse olen kyllä saanut joka kerta unettomuuteen (palkallinen R-koodi: väsymys) saikkua n. viikon kerrallaan. Toki lisäselvittelyjä myös ja uutta aikaa jne.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   3.2.25 12:01:14

Ehdottomasti lääkäriin asap.

Lähettäjä: Faktahomma 
Päivämäärä:   3.2.25 13:34:14

Lähtökohtaisesti unettomuus ei oikeuta palkalliseen sairauslomaan.

Z- ja F-koodit eivät lähtökohtaisesti oikeuta palkkaan.

Tilapäinen unettomuus on
F51.0.
Unettomuushäiriö
F51.01 (kesto > 3 kuukautta)
F51.02 (kesto 1–3 kuukautta)

Työuupumus ja exhaustion- tila (Z- koodit) on kuitenkin vakiintuneesti katsottu oikeuttavan palkkaan.

Palkallinen sairausloma on myös yleensä selvä, jos unettomuuden taustalla on uniapneaa tai narkolepsiaa.

Jos kyseessä on stressi, lääkärin pitää pystyä selvittämään, milloin reaktio on riittävän suuri. Palkalliseen sairauslomaan oikeuttava akuutti stressireaktio on jonkun äkillisen tekijän aiheuttama ja johtaa lamaannustilan. Diagnoosina se tarkoittaa kuitenkin, että potilaalle pitää olla tapahtunut jotakin rankkaa.

Sen sijaan ahdistuminen, joka johtuu esimerkiksi vaikeudesta sopeutua elämänmuutoksiin, ei sellaisenaan riitä palkalliseen sairauslomaan. Työuupumuksen taustallakin voi olla, että kotona asiat ovat solmussa. Yksityiselämään liittyvät huolet eivät oikeuta palkalliseen sairauslomaan.

Lähettäjä: f 
Päivämäärä:   3.2.25 13:49:40

Väsymys on R-koodillinen ja se oikeuttaa palkkaan. Unettomuus --> väsymys.

Päivämäärä:   3.2.25 14:28:53

"Väsymys on R-koodillinen ja se oikeuttaa palkkaan. Unettomuus --> väsymys."

Väsymys ja vireystila ovat jatkuvassa aaltoliikkeessä, ja niiden vaihtelu on täysin normaalia.

Uupumisesta ja unettomuudesta johtuvasta työkyvyn laskemisesta tulisi keskustella ensisijaisesti työnantajan kanssa. Vasta kun toimivia ratkaisuja ei löydy, kannattaa turvautua työterveyslääkärin apuun ja jokaisen lääkärin pitäisi tietää tämä eikä kirjoittaa automaattisesti sairaslomaa.

Ei aloittajan ongelmat poistu sairaslomalla jos samat asiat odottavat työpaikalla sairasloman jälkeen.

Päivämäärä:   3.2.25 14:45:52

R53.83 — Muu väsymys

R53.83 viittaa merkittävään väsymys- tai uupumustilaan, jota ei suoraan liity tiettyyn sairauteen, mutta joka voi olla oire erilaisista tiloista.

Tätä koodia voidaan soveltaa, kun potilaan ensisijainen valitus on vakava väsymys, mutta taustalla olevaa syytä ei ole vielä määritetty.

Lähettäjä: Tjm 
Päivämäärä:   3.2.25 23:08:55

Lääkäriä voi pyytää järjestämään työterveysneuvottelun ja työnantajalla on lakisääteinen velvollisuus huolehtia työhyvinvoinnistasi. Ehkä tässä tilanteessa riittäisi työajan lyhentäminen ja muut työtä koskevat järjestelyt.

Jos käytät kofeiinia, niin se on hyvä lopettaa kokonaan tai vähentää. Stimulanttina kofeiini nostaa sykettä entisestään ja voi heikentää unta.

Lähettäjä: Lady D 
Päivämäärä:   5.2.25 21:42:50

Kävin tänään työterveydessä lääkärillä unettomuuden vuoksi. Sain doksapiinireseptin, 3 vkoa saikkua, seuranta-ajan ja myötätuntoa. Kerrankin minua kuunneltiin ja otettiin vakavasti.

Noh, pomo ei ottanut asiaa hyvin. Soitin jo kotimatkalta ja hän heti tivasi tiukasti, että miksi sain saikkua ja onko se työperäistä ja kun myönsin, niin oli vaatimassa teamsin kautta asioiden selvittelyä. Kun sanoin, että on ollut uniongelmia jo kaksi kuukautta, niin heti äsähti, miksen ole kertonut. Sanoin, että lääkäri korosti sitä, että nyt on oikeasti levättävä ja saatava olla "irti" kaikesta. Pomo vähän rauhottui, mutta se K otsassa kyllä välittyi puhelimen kautta. Oli todella ahdistava ja syyllistävä puhelu :(

En ole ikinä ennen hakenut saikkua, enkä ole kärsinyt unettomuudestakaan aiemmin. Uusi tilanne itselle.

Lähettäjä: Ruu 
Päivämäärä:   6.2.25 03:02:33

Ei hoideta Suomessa. Ketipinorit voit saada.

Lähettäjä: näin 
Päivämäärä:   6.2.25 03:10:48

Onko uniapnea tutkittu? Siltähän tuo kuulostaa. Unettomuus on yksi sen oireista.

Lähettäjä: Työtönyötönötöntön 
Päivämäärä:   6.2.25 03:33:47

Siinä saikulla kun olet, niin pidä puhelin lähelläsi ettet jää kiinni nukkumisesta.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   6.2.25 09:09:37

Oletko vaihdevuosi/esivaihdevuosi-ikäinen?

Lähettäjä: Maire 
Päivämäärä:   6.2.25 09:14:45

Aloittaja on uupunut ja saa sairauslomaa. Hae ihmeessä enne kuin käy pahasti.

Lähettäjä: Maire 
Päivämäärä:   6.2.25 09:17:12

Noh, pomo ei ottanut asiaa hyvin. Soitin jo kotimatkalta ja hän heti tivasi tiukasti, että miksi sain saikkua ja onko se työperäistä ja kun myönsin, niin oli vaatimassa teamsin kautta asioiden selvittelyä. Kun sanoin, että on ollut uniongelmia jo kaksi kuukautta, niin heti äsähti, miksen ole kertonut. Sanoin, että lääkäri korosti sitä, että nyt on oikeasti levättävä ja saatava olla "irti" kaikesta. Pomo vähän rauhottui, mutta se K otsassa kyllä välittyi puhelimen kautta. Oli todella ahdistava ja syyllistävä puhelu :("

Ei kaintuo pomolle kuulu mitenkään? Asiatonta

Lähettäjä: Kipa 
Päivämäärä:   6.2.25 09:17:53

Onko työterveys käytössä? Sinne vaan aikaa ja kerrot ongelmistasi. Otat kaiken avun vastaan (vaikka joku univalmennus tuntuisikin hyödyttömältä) ja myöskin sen sairausloman. Sen aikana voitkin sitten katsella uutta työtä, koska tuohan ei parane kuin vaihtamalla.

Siellä työterveyslääkärillä keskittyisin sinuna kyllä puhumaan unettomuudestasi, työpaineista ja stressistä, en yksilöisi noita asioita mitä aloituksessa kerrot. Koska niihin se lääkäri ei voi vaikuttaa, ainoastaan sinä itse. Unilääkkeitä on kymmeniä erilaisia, älä jää toimimattoman kanssa surkuttelemaan vaan pyydä uutta niin kauan, että tulee sopiva. Lääkkeellinen uni ei koskaan voi olla yhtä hyvä ja palauttava, kuin lääkkeetön, mutta selvitä arjesta kuitenkin paremmin kuin nukkumatta. Terveisin seitsemäs lääke kokeilussa ja unettomuuden takia ajauduin uupumukseen, parin kuukauden sairausloma ja edelleen osasairauspäivärahan turvin teen lyhempää työpäivää. Vaihdoin pari vuotta sitten työtä todella toksisen työympäristön vuoksi, kestin sitä 10 vuotta. En ole katunut päivääkään, tuo paskakertymä oli osaltaan aiheuttamassa uupumustani.

Lähettäjä: qwerty 
Päivämäärä:   6.2.25 09:34:37

Voisiko aloittaja katsoa itselleen toista työpaikkaa?

Päivämäärä:   6.2.25 09:42:17

qwerty, aloituksessa mainittu että etsin kyllä uutta työpaikkaa.

"Onko uniapnea tutkittu? Siltähän tuo kuulostaa. Unettomuus on yksi sen oireista."

En jotenkin jaksa uskoa uniapneaan, kun kyse on enemmänkin siitä, että en nukahda. Sitten kun olen nukahtanut, ei ongelmaa yleensä ole. Mutta tosiaan unen saamisessa voi mennä useita tuntejakin, joten aamulla olen sitten ihan zombi.

Säännöllisesti vieressä nukkuva mies ei ole myöskään raportoinut mitään hengityskatkoksia tai kuorsaamista (hänellä itsellään ollut uniapnea aikaisemmin, joten tietää asiasta aika paljon).

En ole vaihdevuosi-ikäinen, olen kolmekymppinen. Normaalipainoinen/hoikka, harrastan urheilua ja syön terveellisesti. Ja tosiaan nukahtamisvaikeuksia oli mulla jo teini-iässä, mutta nykyinen tilanne työpaikalla on pahentanut tätä ongelmaa merkittävästi.

Kipa: työterveys on kyllä käytössä, mutta harmillisesti työterveys vaihtui juuri toiseen lafkaan ja unettomuutta hoitava lääkärini jäi sinne edelliseen paikkaan. Doksepiinia hän tosiaan määräsi, mutta unitutkimukseen ei (vielä) nähty tarvetta. Mirtatsapiinia olen myöskin kokeillut aikaisemmin, mutta se ei sopinut. Loput unilääkkeet taitavatkin sitten olla vähän stydimpiä?

Lähettäjä: Kipa 
Päivämäärä:   6.2.25 10:25:01

Kurkkaapa vaikka: https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01337

Sinulla on vielä vaikka kuinka paljon vaihtoehtoja. Kyllä lääkäri kuin lääkäri unettomuutta voi hoitaa, varsinkin kun kyse on vain nukahtamishaasteesta. Jos työterveyteesi kuuluu psykiatrikäynnit, pyydä lähete työterveyslääkäriltäsi. Psykiatrit osaavat monesti hoitaa unettomuutta yleislääkäriä paremmin.

Lähettäjä: kk 
Päivämäärä:   6.2.25 11:50:03

Itse sain unettomuuden takia saikkua G47.0 Unen alkamisen ja ylläpitämisen häiriö koodilla kaksi viikkoa. Nukuin viikon ajan ainoastaan 1-2 tuntia yössä ennen töitä.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   7.2.25 12:43:01

Syön puolikasta ketipinor 25 mg tablettia nukkumiseen. Nukahdan ja pysyn unessa paremmin kuin melatoniinilla. Jos epäilen että en saa unta tarpeeksi nopeasti, otan lisäksi Atarax 25 mg yhden tabletin. Minulla unihäiriö voi johtaa masennuskauden alkamiseen. Nuo lääkkeet ei tee riippuvuutta, eikä ainakaan minun ole tarvinnut annoksia nostaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.