Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Asunnon haltuunotto

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   31.1.25 15:46:20

Sain kutsun ylimääräiseen yhtiökokoukseen, jonka aiheena on asunnon haltuunottaminen toistuvien vastikerästien vuoksi kolmeksi vuodeksi.

Kyseinen asunto on yläkerran naapurini ja naapuri on ollut sama vuosikaudet, en tiedä, miten ongelmat ovat nyt kasaantuneet, kun tällaiseen tilanteeseen on päädytty.

Onko siis niin, että taloyhtiö ottaa asunnon haltuun, ajaksi x ja hankkii siihen vuokralaisen ja tilittää vuokrat omistajalle? Voiko tämä vuokralainen olla ns kuka tahansa? Ärsyttää jo valmiiksi, kun hiljainen naapuri lähtee pois.

Re: Asunnon haltuunotto

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   31.1.25 15:51:05

Näin, mutta vuokratuotto käytetään vastikerästien ja muiden haltuunotosta aiheutuneiden kulujen kattamiseen.

Haluaisit siis oikeasti maksaa osan naapurin yhtiövastikkeesta, jotta saisit pitää hiljaisen naapurin? Muut osakkaat eivät ole halunneet.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   31.1.25 16:03:25

Sua ärsyttää, että taloyhtiöstä lähtee asukas, joka ei maksa vastikkeitaan? :D Jo on aikoihin eletty...

Päivämäärä:   31.1.25 16:09:02

Osaattepa taas lukea omituisesti. Ärsyttää joo, kun hyvä naapuri lähtee pois ja surettaa,mitä on tapahtunut, kun tuossa on kuitenkin vuosikaudet asunut. Sen verran on empatiakykyä toista kohtaan, jokuhan nyt pn pahasti mennyt solmuun.
Ja joo, toki haluan, että asiat hoidetaan kuten pitää.
Se ei kuitenkaan poista harmia siitä, että hää lähtee kodistaan ja tilalle voi tulla mitä vaan. Alakerrassani asui aiemmin nisti, niin en todellakaan halua ihan mitä vaan tuohon asuntoon.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   31.1.25 16:44:32

Taloyhtiö voi hoitaa vuokraamisen itse jolloin hallitus voi valikoida vuokralaisen, mutta yleensä asia ulkoistetaan jollekin vuokranvälittäjälle.

Lähettäjä: Jaha 
Päivämäärä:   31.1.25 17:19:20

Klassinen kaverin puolesta kyselen. Eli naapurista kyse= ihan itse taidat olla kyseessä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.1.25 17:34:24

Kiitos aloittaja että sulla on inhimillinen kärki asiassa.

Onkohan kukaan oikea ihminen jutellut naapurin kanssa?

Nykyään asiat hoituu kirjein eikä minään henkilökohtaisin kirjein vaan virastokirjein. Siellä jos on masennus, trauma, toimintakyvyttömyys tai sairaus vastassa, ei välttämättä kukaan ihminen huomaa toisen hätää joka on niin iso, että kirjeet kasaantuu sinne eteisen matolle.

Joskus nämä ihmiset on niin yksin vailla ketään jota kiinnostaa että löytyvät muumioituina asunnostaan.

Niin siellä yhtiökokouksessa voisi kysyä onko hänen kanssaan juteltu? Usein ihan pieni jutteluhetki kun istutaan alas, saa vyyhdin purkautumaan ja asiat lähtee selvenemään. Ikävä jos mennyt 3 vuotta ilman sitä ja nyt sitten haltuunottotoimet. Sossuna ollessani monet tilanteet olisi saatu aiemmin haltuun jos joku olisi aiemmin välittänut.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   31.1.25 18:58:48

Kolmen vuoden vastikerästit ei puhumalla hoidu.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   31.1.25 19:03:24

Taloyhtiö saa vuokrarahat sen koko haltuunottoajan, ei tilitetä omistajalle. Tämä tieto

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   31.1.25 20:16:56

Ällö, mitkä ihmeen kolmen vuoden vuokrarästit? Asunto haltuunotetaan laiminlyöntien vuoksi kolmeksi vuodeksi, mikä on vakioaika. Rästien määrää tuo aika ei kerro.

T, sinulla on väärä tieto.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   31.1.25 20:25:16

Aargh, piti lukea S, ei oma nimimerkki, kirjoitin väärälle riville.

T:lle tiedoksi:
"Asunto-osakeyhtiö saa periä vuokratuloista maksamattomat vastikkeet, huoneiston korjaamisesta aiheutuneet kulut sekä haltuunottoprosessista aiheutuneet kulut ennen kuin osakkeenomistajalla on oikeus saada vuokrasta mitään itselleen. Vasta kun em. kulut on saatu katettua, vuokratuloja kannattaa tilittää eteenpäin osakkeenomistajalle. Näin varmistetaan se, ettei asunto-osakeyhtiö jää riippuvaiseksi osakkeenomistajan maksukyvystä ja maksuhalukkuudesta."

Lueskelin näistä joskus, kun omassa taloyhtiössä oli vastaava tapaus.

Lähettäjä: haha 
Päivämäärä:   31.1.25 20:50:40

"Klassinen kaverin puolesta kyselen. Eli naapurista kyse= ihan itse taidat olla kyseessä."

Kävi ihan sama mielessä :'D 'Eikös tämä olekin väärin, kyllähän minun pitäisi saada tässä olla kun olen niin hiljainen ja harmitonkin' :D:D:D

Päivämäärä:   31.1.25 21:18:20

No nyt kyllä erehdytte, en minä rikas ole, mutta vastike on se, mikä maksetaan ensimmäisenä ja näin olen tässä 19 v tehnytkin. Ihan puhtaasti harmittaa, että mikä on mennyt noin pahasti solmuun, kun naapuri on tässä asunut jo 10 vuotta kuitenkin... Toisaalta tämän hetkinen taloustilanne on varmaan ajanut monia muitakin vastaavaan tilanteeseen. Onkohan nämä haltuunotot kovin yleisiä?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.