Lähettäjä: Kolmas täti
Päivämäärä: 31.1.25 08:19:11
Ulos vaan ja kävelemään, ei siihen mitään aloituspäätöstä tarvitse ;) Pienikin hetki päivässä on parempi kuin ei mitään. Lähdet vartiksi, ja huomaamatta oletkin joku päivä kävellyt jo puoli tuntia tai kauemmin. Hanki vain sopivat lenkkarit, niillä on iso merkitys liikkumiseen.
Lapena ja teininä olin lähinnä "arkiliikunnan varassa". Kun vanhemmat eivät kuskanneet tallille tai kylille, niin menin kävellen tai pyörällä.
Parikymppisenä aloin sitten harrastaa kuntoliikuntaa, ja siitä saakka olen liikkunut lähes päivittäin. Itselleni sopii (omasta mielestäni) konttorityöläisenä paremmin jotain liikettä päivittäin kuin muutama kova treeni viikossa ja muu aika sohvalla. Toki joku liikuntaguru voi olla tästä eri mieltä, mutta en tavoittelekaan tietyntasoisia suorituksia tai tietynmallista kroppaa.
Salillakin olen käynyt, mutta siihen tympäännyin jo vuosia sitten. Käyn mieluummin ryhmäliikuntatunneilla. Tällä hetkellä suosikkejani ovat LM shapes, LM pilates ja LM bodybalance sekä ihan "perusjumpat" (esim. kuntopiirityyppiset). Välissä on ollut vuosia, jolloin ei ole ollut salijäsenyyttä, ja silloin olen jumpannut kotona juutuupin kanssa punttijumpasta joogaan.
Tykkään myös lenkkeilystä. Vuosia hölkkäsin (ja joskus oikeasti juoksinkin), nyt se on tauolla, kun ei kiinnosta. Kävelen, hiihdän ja pyöräilen vuodenajan mukaan. Jos innostus iskee, voi tälläkin kuntopohjalla käydä hölkkäämässä sen satunnaisen vitosen muutaman kerran vuodessa.
Myös rakastamani paritanssit ovat tosi hyvää liikuntaa. Joskus aktiiviaikoina tuli niitäkin harrastettua useamman kerran viikossa kursseilla ja lavoilla. Silloin ei tarvinnut syömisiä kytätä ;) Nykyisin käyn lähinnä satunnaisesti lavatansseissa, kesäkaudella viikottain.
Että onhan noita, mene ja kokeile, mikä on omasi tai mistä olet haaveillut ;) Aluksi meillä kaikilla on huono kunto ja osaaminen, mutta harjoittelematta ei opi mitään eikä kehity. Joku nauttii eniten metsälenkeistä koiran kanssa, toinen paahtaa crossfit-salilla.
|