Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Rohkaisua liikuntaan?

Lähettäjä: aloittaja 
Päivämäärä:   30.1.25 23:40:48

Haluaisin aloittaa jonkun liikuntalajin. Ehkä kävelyn tai kotijumpan? tms. Mitä te harrastatte

Re: Rohkaisua liikuntaan?

Lähettäjä: mimmi 
Päivämäärä:   31.1.25 01:26:42

Aloita ihmeessä! Kävelystä ja kotijumpasta on helppo aloittaa, jumppaohjeita löytyy netistä valtavasti. Kun pääset alkuun ja kunto lähtee vähän nousemaan, voit jatkaa ryhmäliikuntaan tai salille, ja vaihtaa kävelyn välillä hölkkään, hiihtoon tai pyöräilyyn. Aloita maltilla, esim. pari kertaa viikossa, niin into säilyy pidempään.

Itse harrastan juurikin salilla ja jumpassa käyntiä, sekä vaihtelevasti jotain ulkoliikuntaa. Jooga, kuntonyrkkeily ja vesijuoksu ovat myös olleet listalla, ja nuorempana myös ratsastin. Tykkäisin kokeilla padelia tai sulkista, mutta sopiva pelikaveri puuttuu.

Lähettäjä: -.-.--. 
Päivämäärä:   31.1.25 01:28:01

Alotat sitten riittävän hitaasti. Muuten koko homma kaatuu lähtötelineisiinsä!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.1.25 05:14:58

Itse jämähdin vuosiksi tuohon pisteeseen että halaun aloittaa mutta ei saa aloittaa liian rajusti.

Nyt olen aloittanut vuoden alussa barreharjoitukset ja teen sitä joka päivä, paitsi jos olen sairaana. Tykkään hirmuisesti ja sen voi tehdä ihan oman kunnon mukaan mutta on tehokasta ja lempeää samanaikaisesti.

Tutustu barre -harjoituksiin.

Lähettäjä: Kit carson 
Päivämäärä:   31.1.25 07:23:41

Jos haluat niin pystyt. Ala vaan kävelemään tiheämpää tahtia. Kohta menet sellaista vauhtia ettei ht leidit perässä pysy.

Lähettäjä: Kolmas täti 
Päivämäärä:   31.1.25 08:19:11

Ulos vaan ja kävelemään, ei siihen mitään aloituspäätöstä tarvitse ;) Pienikin hetki päivässä on parempi kuin ei mitään. Lähdet vartiksi, ja huomaamatta oletkin joku päivä kävellyt jo puoli tuntia tai kauemmin. Hanki vain sopivat lenkkarit, niillä on iso merkitys liikkumiseen.

Lapena ja teininä olin lähinnä "arkiliikunnan varassa". Kun vanhemmat eivät kuskanneet tallille tai kylille, niin menin kävellen tai pyörällä.

Parikymppisenä aloin sitten harrastaa kuntoliikuntaa, ja siitä saakka olen liikkunut lähes päivittäin. Itselleni sopii (omasta mielestäni) konttorityöläisenä paremmin jotain liikettä päivittäin kuin muutama kova treeni viikossa ja muu aika sohvalla. Toki joku liikuntaguru voi olla tästä eri mieltä, mutta en tavoittelekaan tietyntasoisia suorituksia tai tietynmallista kroppaa.

Salillakin olen käynyt, mutta siihen tympäännyin jo vuosia sitten. Käyn mieluummin ryhmäliikuntatunneilla. Tällä hetkellä suosikkejani ovat LM shapes, LM pilates ja LM bodybalance sekä ihan "perusjumpat" (esim. kuntopiirityyppiset). Välissä on ollut vuosia, jolloin ei ole ollut salijäsenyyttä, ja silloin olen jumpannut kotona juutuupin kanssa punttijumpasta joogaan.

Tykkään myös lenkkeilystä. Vuosia hölkkäsin (ja joskus oikeasti juoksinkin), nyt se on tauolla, kun ei kiinnosta. Kävelen, hiihdän ja pyöräilen vuodenajan mukaan. Jos innostus iskee, voi tälläkin kuntopohjalla käydä hölkkäämässä sen satunnaisen vitosen muutaman kerran vuodessa.

Myös rakastamani paritanssit ovat tosi hyvää liikuntaa. Joskus aktiiviaikoina tuli niitäkin harrastettua useamman kerran viikossa kursseilla ja lavoilla. Silloin ei tarvinnut syömisiä kytätä ;) Nykyisin käyn lähinnä satunnaisesti lavatansseissa, kesäkaudella viikottain.

Että onhan noita, mene ja kokeile, mikä on omasi tai mistä olet haaveillut ;) Aluksi meillä kaikilla on huono kunto ja osaaminen, mutta harjoittelematta ei opi mitään eikä kehity. Joku nauttii eniten metsälenkeistä koiran kanssa, toinen paahtaa crossfit-salilla.

Lähettäjä: koo 
Päivämäärä:   31.1.25 09:21:47

Jos pystyt niin aloita lisäämällä arkiliikuntaa. Miten menet töihin? Jos julkisilla niin jää yksi pysäkki aikaisemmin pois, jos autolla niin jätä auto parkkipaikan kauimpaan nurkkaan. Kävele portaat hissin sijaan, käy kaupassa kävellen jos mahdollista jne.

Sitten lisäät liikuntaa aloittamalla kävelylenkit, aloita ensin kävelemällä vaikka vartin lenkki, lisää sitten aikaa. Käy kävelemässä paikoissa missä kauniita maisemia, esim. pk-seudulla on upeita rantareittejä.

Itse lenkkeilen, käyn pilatestunneilla ja nyt aloitin crossfitin.

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   31.1.25 09:53:55

Itse harrastan padelia, kuntosalia, pyöräilyä, lenkkeilyä. Talvella hiihtoa ja luistelua. Kesällä tennistä.

Onko sinulla ketään ystävää, jonka kanssa voisit alkaa harrastamaan? Kun sopii vaikka ihan vain kävelytreffit toisen kanssa, niin kynnys jäädä sohvan nurkkaan kasvaa verrattain siihen, että ihan vain itsensä kanssa pitäisi lenkkeillä.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   31.1.25 10:03:28

Minä pidän liikunnasta, jossa oppii uusia taitoja. Harrastan taekwondoa ja taitoluistelua. Salille ja lenkille saan itseni motivoitua vain sillä ajatuksella, että siitä on hyötyä varsinaisissa lajeissa. Koiran kanssa toki tulee käveltyä, mutta se on melko matalalla intensiteetillä. Geokötköillessä tulee vähän treeniäkin, jos ollaan poluttomassa maastossa. Jos kävelyyn haluaa motivaatiota, niin geokätköily on tosi kivaa, ja mielekkäämpää kuin pelkkä päämäärätön kävely. Samalla näkee paikkoja, joiden olemassaolosta ei olisi muuten tiennyt, ihan kotikulmillakin. Koiraa ei ehkä kannata pelkän kävelymotivaation vuoksi hankkia.

Lähettäjä: Olga 
Päivämäärä:   31.1.25 20:49:04

Kävely on tosi hyvä liikuntalaji! Itse harrastan sitä yleensä koirien kanssa, mutta joskus käyn myös yksin. Hihnalenkeillä tai yksin kuuntelen podcasteja tai äänikirjaa. Kaikkein parasta on silti kävellä luonnossa, siis ihan metsässä.

Kävelyn lisäksi harrastan biocircuitia, pilatesta ja käyn maastoilemassa tutulla hevosella. Kesällä pyöräilen, talvella käyn välillä lumikenkäilemässä, jos lumitilanne sallii.

Lähettäjä: Minä 
Päivämäärä:   31.1.25 20:56:10

Kävely olis kivaa, mutta en vaan millään kykene lähtemään vapaaehtoisesti tuonne paskaan ja pimeään kylmyyteen. Lämpimässä kyllä tykkään kävellä ja kuunnella äänikirjaa.
Vihaan tätä Suomen kylmyyttä, pimeää ja paskaa säätä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.