Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ratsastus on todellakin urheilua

Lähettäjä: Mmm 
Päivämäärä:   30.1.25 21:45:54

Olin äsken spinning-tunnilla ja se vei mehut. Mikä yllätti todella oli se, että keskisykkeeni oli silti matalampi kuin mun perus maastolenkillä.

Mun maastolenkit on noin 8-10km/h keskivauhtia eli sellasta keskiravia ja pari laukkapätkää per 8km mikä on useimmin käytetyn reitin mitta.

Spinning keskisyke 116 ja maastolenkin 125. Silti jälkimmäinen tuntuu kevyemmältä koska ratsastus on niin tuttua. Korkein syke spinning-tunnilla, kun tuntui että kuolen, oli sama kuin laukkapätkän lopussa. Silti hevosen selässä en muka huomaa että syke on niin korkea.

Mistähän tämä johtuu? Samoin juoksumatolla, en jaksa kauaa juosta samalla sykkeellä kun voin hevosen selässä vetää vaikka tunnin putkeen.

Re: Ratsastus on todellakin urheilua

Lähettäjä: niin 
Päivämäärä:   30.1.25 21:57:51

tulee mieleen että ratsastaessa syke nousee osaksi adrenaliinin ja stressin takia. Spinningissä sitten hengityselimistön rasituksen takia.

Päivämäärä:   30.1.25 22:05:35

Niin: mielenkiintoinen arvio! Miksi keho tuottaisi adrenaliinia ja kortisolia ihmisellä joka on ratsastanut 30 vuotta?

Huomio on silti validi!

Lähettäjä: vvv 
Päivämäärä:   30.1.25 22:22:53

Kyllä mua aina pikkusen jännittää ratsastus vaikka olen ratsastanut 20 vuotta ja ratsastan päivittäin.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   30.1.25 22:51:46

Esteillä minulla on syke 150.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.1.25 23:14:55

Keskisyke 116 ja oli rankkaa? Sulla on todella huono kunto jos jo tuollainen sykkeen nousu on rankkaa.

Lähettäjä: 8 
Päivämäärä:   30.1.25 23:31:01

Ei voi spinningin syke olla noin alhainen. Mittausvirhe.

Lähettäjä: -..--. 
Päivämäärä:   31.1.25 01:32:42

Hyvin matalathan noi sykkeet on, ihan mihin tahansa urheiluun verrattaessa...

Lähettäjä: Jaspis 
Päivämäärä:   31.1.25 06:20:45

Syketasot riippuu myös iästä. Mun syke maastossa laukkaratsastuksessa ja kamppilulajin sparrissa oli sama 168.

Lähettäjä: .,. 
Päivämäärä:   31.1.25 06:33:29

Aika matalat on sykkeet aloittajalla sekä spinningissä, että maastolenkillä. Toki sykkealueet on erit eri ihmisillä, mutta 115 keskisyke on kyllä yleensä sellainen syke, että siinä ei paljon hiki tule. Itse saan kevyemmässäkin spinnigissä helposti yli 140 keskisykkeet. Nuorempana spinnigissä maksimisykkeet kävi aina 200:ssa. Nyt iän myötä on maksimit pudonneet, mutta kyllä ne on edelleen aina yli 170. Kouluvalmennuksessa keskisykkeet on luokkaa 140 ja maksimit yli 160. Maastolenkillä minulla harvemmin hiki tulee eikä sykkeet nouse koviksi.

Päivämäärä:   31.1.25 07:01:37

Taitaa olla mittausvirhe sulla, oliko sykevyö käytössä?
Jos mittasit rannekellolla niin kannattaa puhdistaa se tausta säännöllisesti ja suorituksen aikana kiristää vähän ranneketta jos on löysää.

Vanhempi kello alkaa juurikin mittaamaan sykkeitä huonommin, minulla on jo siinä pisteessä että rankan hiihtolenkin keskisyke ilman sykevyötä 87 :) ja sykevyön kanssa vastaava keskisyke 129.

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   31.1.25 07:28:11

Tämä on totta, ja mitä vanhemnaksi tulee, sen tarkempi pitää olla.
Marrakuun jälkeen en ole ratsastanut, kesän alkua vähän suunnittelin, kun syöpähoidot siirtyvät sädehoitoon.
Ja huomenna on taas salikortti voimassa ja siitä se jumppa ja pumppi lähtee.
Ja olen kyllä jo miettinyt , että ehkä pari/kolme 45 min yksityistuntia ennen oikeita tunteja, vähän täytynee kuulostella, miltä tuntuu…

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   31.1.25 09:56:10

Aloittajan sykemittari näyttää todennäköisesti väärin. Spinningissä ei voi olla noin alhainen syke, jos hengästyi ja hikoili.

Reippaalle maastolenkillekin sykkeet kuulostaa alhaiselta.

Ratsastuksessa toki sykkeeseen tosiaan vaikuttaa paljon tuo adrenaliini yms. Vaikka ei jännittäisi, silti ratsastuksessa joutuu aina olemaan "hereillä", mikä on kropalle paljon kiihdyttävämpää kuin jos esim. pyöräilisi kuntopyörällä. Keskisyke voi olla ratsastuksessa tosi korkea, koska esim. nopea laukkapätkä voi nostaa sen korkeaksi hetkellisesti, vaikka ei itse oikeastaan edes hengästyisi tai väsyisi. Itse joskus mittailin esteillä sykettä ja oli just noita tosi korkeita piikkejä ja keskisyke oli joku 150, vaikka todellisuudessa en oikeastaan edes hengästynyt saati hikoillut ja suurimman osan ajasta vain käveltiin harjoitusten välillä, kun kyse oli ryhmätunnista.

Sykkeen mittaus toimii siis aika huonosti tällaisiin lajeihin, missä suorittaminen on tosi vaihtelevaa. Samasta syystä sykkeen mittaus jossain kuntosallilla on vähän vaihtelevaa, koska syke saattaa suorituksessa nousta tosi paljon, mutta suurin osa ajasta on odottelua.

Sykkeellä ei siis voi suoraan mitata lajin rankkuutta muuta kuin aerobisissa lajeissa joissa suorittaminen on suht tasaista (juoksu, uinti, pyöräily jne...).

Eli aloittajana ekana tarkastaisin sykemittarin, se ei toimi oikein ja sitten loepttaisin vertailemasta lajien rankkuutta sykkeen perusteella.

ps. Se, kuinka rankkaa joku laji on, ei liity siihen onko se urheilua vai ei. Esim. ammunta on urheilua, vaikka se on fyysisesti melko kevyttä, ja baletti ja moni muu tanssi taas ei ole urheilua (tai näitä ei yleensä kutsuta urheiluksi, vaan nimenomaan tanssiksi/taiteeksi, pois lukien kilpatanssit), vaikka se on fyysisesti äärimmäisen vaativaa.

Päivämäärä:   31.1.25 10:02:01

"Samasta syystä sykkeen mittaus jossain kuntosallilla on vähän vaihtelevaa, koska syke saattaa suorituksessa nousta tosi paljon, mutta suurin osa ajasta on odottelua."

Jolloin sykkeen kuuluu laskea. Totta kai se on vaihtelevaa!

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   31.1.25 10:09:32

Tottakai syke siis laskeekin, mutta kun piikit on hyvin korkeita, keskisyke jää yllättävän korkeaksi, vaikka suoritus itsessään ei olisi mikään kovin raskas.

Jos maastolenkillä tai estetunnilla keskisyke on vaikka 140, sitä ei voi verrata tilanteeseen, jossa tunnin verran harrastetaan aerobista liikuntaa sykkeen ollessa suht tasaisesti 140. Jälkimmäinen on huomattavasti raskaampaa, vaikka keskisyke on suunnilleen sama.

Päivämäärä:   31.1.25 10:20:58

Ei ole epäilystä ettei ratsastus olisi urheilua.
Olin tunnin maastovaelluksen jälkeen yltä päältä hiessä. Ihan parasta hommaa!

Lähettäjä: Nillitys 
Päivämäärä:   31.1.25 10:34:39

Mielestäni maastolenkki tutulla hevosella on liikuntaa ei varsinaista urheilua.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   31.1.25 10:55:31

Aika matalat sykkeet, ja ihme jos tuo tuntuu urheilulta.

Mulla on kevyen hölkän/kävelyn syke noin 125.

Reippailla ratsastusleillä 140-160 eli vastasi pk/vk hölkkälenkkiä.
Korkein mitattu syke ratsastuslenkillä 189, mentiin pellolla hangessa ja hevonen meinas häipyä ja
kerran kompastua. Sillon ehkä vähän jännitti.

Spinningissä mulla olis sykkeet sen 160-180 eli ei tod enää peruskuntoilua. Se on aina ihan tappopuuhaa.

Päivämäärä:   31.1.25 11:16:20

Ikä ja kuntokin vaikuttaa sykkeisiin. Kovakuntoisella matalat sykkeet ja vanhoilla alkaa 145 olla maksimisyke.

Lähettäjä: Jaspis 
Päivämäärä:   31.1.25 14:04:37

Ennen laskettiin maksimi syke 220- oma ikä.
Kyllä mullakin nuorena huiteli 200 sykkeet kun urheilin. Vaan kylläpä se maksimi on pudonnut iän myötä.

Päivämäärä:   31.1.25 15:35:50

Olette oikeassa, mittausvirhehän siellä. Mukaan oli uineet molemmissa lajeissa alku ja loppuverkat mitkä tietenkin laskee keskisykettä. Höh.

Tänään mentiin rento treeni kentällä 141 keskisyke, ei tullut hiki ja sen alle syke ei juuri laske paitsi heti kun siirtyy käyntiin. Mun maksimisyke on 180 ja se tuntuu jo aika pahalta paukkeelta rinnassa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.