Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lapsiperheet, mistä iloa elämään

Lähettäjä: Väsyttää 
Päivämäärä:   30.1.25 15:46:42

Töistä kotiin, ruokaa. Klo onkin jo 18, hetki oleilua, iltapala, nukkumaan. Tämä 5x viikossa. Viikonloppu menee siivotessa, vähän leffaa ja kavereille kuskailua.
Tuntuu että elämästä mennyt kaikki. Väsyttää ja masentaa

Re: Lapsiperheet, mistä iloa elämään

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   30.1.25 15:48:28

Eikö lapset tuoneetkaan onnea?

Lähettäjä: Nilla 
Päivämäärä:   30.1.25 15:51:45

Tästä syystä en lisäänny, vastoin odotuksia ollessani vuosimallia 1994.

Aloittaja, olisit harkinnut asiaa ajoissa. Se ei nyt enää auta, kun kusi meni jo sukkaan.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   30.1.25 15:53:00

Se on varmaan sitä ihanuutta mistä me lapsettomat ei kuulemma ymmärretä mitään :D

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.1.25 15:54:04

Lähettäjä: N
Päivämäärä: 30.1.25 15:53:00

Se on varmaan sitä ihanuutta mistä me lapsettomat ei kuulemma ymmärretä mitään :D

Sitä just. Voi mikä onni ja autuus, eiku...

Lähettäjä: Rumi 
Päivämäärä:   30.1.25 15:56:23

Harrastus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.1.25 16:02:26

Tarvitset harrastuksen. Ihan mitä vaan.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   30.1.25 16:08:18

Onpa tyhmiä ihmisiä ollut vastailemassa. Joo, en edes sano, että vastaukset ovat tyhmiä.

Minkä ikäisiä lapset ovat ja onko isä kuvioissa?

Päivämäärä:   30.1.25 16:08:38

No mitä haluaisit elämään? Mieti mitä haluat ja sen jälkren muutat elämääsi sitä kohti.

Lasten myötä olen nimenomaan saanut kivoja juttuja. Mutta jokainen rakentaa elämänsä itse mieluisaksi. Ei se sinkkuna tai lapsettomana sen kummempaa ole, ellei elämästä aemmoista tee.

Päivämäärä:   30.1.25 16:08:38

Eikö lapsen toinen vanhempi osallistu mihinkään?

Päivämäärä:   30.1.25 16:10:03

Joo oon tosi tyhmä. Itse teen asioita elämässäni joista pidän. Tosi tyhmää!!!

Päivämäärä:   30.1.25 16:11:18

Arkenakin voi tehdä jotain kivaa, hyvä sarja tai kirja, kirppiksellä käynti ja lenkit, sali ja uimahalli. Mistä kukakin tykkää.

Päivämäärä:   30.1.25 21:41:55

Käyn kerran viikossa ratsasta.assa, vähän tylsältähän se tuntuu kun ennen oli oma hevonen. Mies on aktiivisesti mukana arjessa, mutta onhan nuo illat lyhyitä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   30.1.25 21:44:05

Täällä on ihan eniten lapsettomia linjoilla :D

Elämään iloa nettikeskustelusta ;) näin kivaa on veloilla

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.1.25 21:50:30

Olisiko ainakin osittain kaamosmasennusta? Olisiko mahdollista suunnitella lomaa, vaikka hiihtolomalle tai keväälle/kesälle? Olisi ainakin jotain mukavaa odotettavaa.

Tunnistan kyllä saman, vaikka asun yksin eikä ole edes lemmikkejä. Töiden jälkeen illalla on aivan tuhottoman vähän sellaista ihan luppoaikaa, kun pitää tehdä ruokaa ja siivota ja ties mitä. Ainoa mikä vähän helpottaa on meal preppaus, oletko kokeillut?

Lähettäjä: Jj 
Päivämäärä:   30.1.25 22:16:51

Minusta ne lapset ovat juuri se asia, mistä saa iloa elämään. Näin pimeinä iltoina on mielestäni ihanaa kun lapset ovat tuomassa valoa ja iloa. Lapset unille klo 20-21, joten siinä jää vielä hyvin aikaa käpertyä puolison kanssa sohvalle katsomaan leffaa tms.

Lähettäjä: Mip 
Päivämäärä:   30.1.25 22:33:19

Lapset on kyllä tuoneet hirveesti kaikkea kivaa mun arkeeni. Arjesta voi tehdä pakkopullaa kuten aloittaja, mutta me tehdään kyllä paljon juttuja arkisinkin. Saatetaan käydä ystäväperheellä syömässä, uimahallissa, metsäretkellä. Meillä on usein vieraita, mummoja ja kummeja. Yhdessä harrastetaan perhejumppaa ja aikuisilla omat harrastukset. Arki olisi tylsää ilman lapsia :D

Lähettäjä: Mie 
Päivämäärä:   30.1.25 22:38:50

Minä olen lasten myötä päätynyt tekemään vähemmän töitä. Näin jaksan olla lapsille läsnä ja olen itse tyytyväisempi. Toki se tarkoittaa että on vähemmän rahaa, mutta töitä olen paahtanut yli 20v ja joudun kuitenkin tekemään vielä ainakin 20v.. joten valitsin lapset. Toki mies on kuvioissa mukana.

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   30.1.25 23:02:28

Lyhyempi työaika toiselle vanhemmista tai jopa molemmille.

Ruokien valmistelu etukäteen, tehkää isompia annoksia ettei tarvitse koko ajan kokata.

Keksikää arkipäiviin kivoja menoja yhdessä, kuten yllä lueteltiin: kyläilkää ystäväperheiden luona, leipokaa, käykää uimassa, leffassa tai mitä ikinä haluattekaan.

Jos sinä käyt ratsastamassa ja on hevostaustaa: ovatko lapset kiinnostuneita hevosista? Voisiko siinä olla teille yhteinen juttu?

Mutta ennen kaikkea sinun tulisi miettiä, millainen elämä olisi sinulle ja teille mieluisa. Sitten vaan sitä kohti.

Päivämäärä:   30.1.25 23:17:45

Kyllähän tuo kuulostaa kamalalta ja tuota se on jos tuohon lapset + 8h työpäivä-hommaan lähtee. Itse en lähtenyt kun tiesin etten jaksaisi.

Pitäisi ostaa myös auto jos olisi tuo kuvio lapset+työ ja jotta olisi varaa autoon, pitäisi tehdäkin täyttä työaikaa.

Tuo voisi toimia kivasti jos asuisi aivan työpaikan ja lasten päikyn ja koulun vieressä ja saisi tehdä vaikka 3 päivää viikossa. Sitten olisi inhimillistä vielä.

Lähettäjä: Noh 
Päivämäärä:   30.1.25 23:55:24

Lapset ja niiden kanssa vietetty aika tuo iloa elämääni.

Lähettäjä: Knock 
Päivämäärä:   31.1.25 00:27:11

Oravan pyörästä pois hyppääminen. Lapset kotikouluun. Tästä tuli amerikkalainen dokumentti kuinka hoito ja koulurumba sotkee elämän. Elämä täynnä aikatauluja….

Päivämäärä:   31.1.25 01:08:30

Kyllä se jo 18 vuoden jälkeen helpottaa.

Päivämäärä:   31.1.25 01:16:03

Vai että ilta on lyhyt, kun olet tullut töistä kotiin, kokannut ja syönyt, ja kello on 18. Itse saan harvoin töitä lopetettua ennen klo 19. Tänään lopetin tunti sitten, eikä mikään iltavuoro vaan aloitin klo 9. Etätöitä niissä kuuluisissa vaativissa asiantuntijatehtävissä.

Silti elämä on kivaa, vaikka toisinaan ei päivään mahdu juuri muuta kuin työt. Eipä näin pimeinä iltoina mitään kovin kummoista muutenkaan jaksaisi tehdä, lueskelen ja katselen kännykällä Areenasta jotain mielenkiintoista, joku ilta kokkaan muutaman päivän ruuat. Viikonloppuna retkeilen ja ulkoilen, käyn kaupassa ja ehkä kahvilassa. Yksi matkakin on keväälle varattu ja kesäloman kotimaanreissujakin saa kohta alkaa suunnitella. Ei lapsia.

Lähettäjä: Ypzp 
Päivämäärä:   31.1.25 01:17:55

Eikö lapset olekaan maailman paras asia ja lapsettomat jäävät kaikesta paitsi?

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   31.1.25 07:40:19

Ennen olin melko lapsikielteinen, mutta omat lapset, rakastan heitä! Lapsiperhe-elämä on ollut kaiken jaikkiaan parasta aikaa ikinä! Illoissa voi käydä yhdessä lyostelemassa, hiihtämässä, pikku metsäretkillä, pelata lautapelejä, tehdä lättyjä, katsoa yhdessä vaikka luontodokumentteja, lukea satukirjaa, käydä koirien kanssa lenkillä jne. Mulle ratkaisu oli lyhennetty työviikko, teen nelipäiväistä. Silloin jaksaa touhuta lasten kanssa vielä työpäivän jälkeenkin.
Mun lapset jo isoja, toinen muuttanut jo pois. Pikkullapsiaika on raskasta, mutta nyt jo vähän haikeana muistelen. Ilman lapsia elämäni olisi ollut todella paljon tylsempää. Ihan mahtavia tyyppejä ovat nämä lapseni, toivon että löydätte iloa elämäänne!

Päivämäärä:   31.1.25 07:51:47

Edellä P:llä on hyviä ideoita. Oma pointtini oli, että noita minun mainitsemia juttuja voi sovellettuna hyvin tehdä myös lasten kanssa (paitsi työnteko 24/7, joka nyt ei ehkä kuitenkaan ole se eniten iloa tuova asia elämässä).

Asennekysymys, joku valittaa ettei voi tehdä mitään koska on yksin, toinen koska on lapset. Moni taas ei valita vaan tekee, ja toisaalta nauttii ihan tavallisesta elämästä.

Lähettäjä: Nessu 
Päivämäärä:   31.1.25 07:56:28

No millaisesta arjesta haaveilit, kun päätit hankkia lapsia? Oli sinulla varmasti jokin ajatus siitä, että lapsiperhearki tuo onnea, koska ei kukaan hanki lapsia tavoitellakseen sitä, että arki onkin masentavaa. Millaisen arjen sinä ajattelit tuovan iloa ja etkö ole nyt elänyt sellaista arkea? Ja jos et, niin mikset? Teidän viikkonne kuulostaa minusta sellaiselta, mitä lasten kanssa voi odottaakin, eli töistä kotiin, ruoanlaittoa, yhdessä puuhailua ja välillä kuskaamista. Minulle tuollainen elämä olisi kauhistus, mutta siksi en hankikaan lapsia. Mutta mikä siinä sinulle oli niin yllättävää, että nyt oletkin ihan masentunut?

Päivämäärä:   31.1.25 08:05:16

"
Täällä on ihan eniten lapsettomia linjoilla :D

Elämään iloa nettikeskustelusta ;) näin kivaa on veloilla"

Pidä vain huoli omasta tekemisestäsi :D itsekin täällä roikut.

Päivämäärä:   31.1.25 08:06:46

Kolahtiko N:ää ettei lapsettoman varsin elämätön hötölä elämä ole sen kukkeampaa lopulta?

Päivämäärä:   31.1.25 08:19:31

Näköjään kaksi N-kirjainta tässä keskustelussa, itse olin tuo eka.

Päivämäärä:   31.1.25 08:20:05

No prkl, enpä ollutkaan. Vaan tuo vähemmän negatiivinen.

Päivämäärä:   31.1.25 08:21:43

Itse hankin jo ennen lasta sellaisen työn että pari päivää viikossa riittää.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   31.1.25 09:11:03

Lyhennetty työaika. Tinkii vaikka sitten jostain muusta, mutta lasten kanssa aikaa ei saa ikinä takaisin, siitä pitää nauttia nyt

Päivämäärä:   31.1.25 09:16:59

"No millaisesta arjesta haaveilit, kun päätit hankkia lapsia?"
Just jostain kivasta yhteisestä tekemisestä. Mutta illassa on 1-2h aikaa, niin ei siinä tehdä ihmeitä.
Ja se yllätti, että lasten tappelu vie kaikesta kivasta sen kivan

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   31.1.25 09:27:09

Väsyttää: Minkä ikäisiä lapsia sulla on?
Mulla on 3, 4 ja 5 vuotiaat jaloissa pyörimässä.
Me käydään retkillä, uimassa, leivotaan, laitetaan yhdessä ruokaa jne. Ollaan tehty siitä arjesta kivaa. Silloin tällöin otetaan aikaa jokaisen lapsen kans vuorotellen kahden kesken joko minun tai isän kans.

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   31.1.25 09:29:12

"Mutta illassa on 1-2h aikaa, niin ei siinä tehdä ihmeitä.
Ja se yllätti, että lasten tappelu vie kaikesta kivasta sen kivan"

Juuri tämän vuoksi suosittelen lyhyempää työaikaa ja alkajaisiksi esim. isompien ruokamäärien kokkaamista niin, että saat vain jääkaapista tai pakkasesta nopeasti valmista.

Mihin sinulla menee kaikki muu aika, jos illassa jää vain tunti yhteistä aikaa? Mietin siis mm. työmatkan ja päiväkotimatkan pituutta.

Onko mahdollista tehdä työt edes osittain etänä? Onko mahdollista vaihtaa työpaikkaan, jossa tehdään etänä ja on liukuva työaika? Tai jos sellainen on jo, voisiko sitä hyödyntää paremmin kuin nyt? Näin toinen vanhempi voisi ottaa koppia tilanteesta sellaisina päivinä, kun sinä teet vähän pidempään töitä, ja sitten jonain toisena päivänä voit tehdä lyhyemmän päivän ja olla lasten kanssa enemmän.

Sanoisin, että kaksi vanhempaa eivät vaan voi tehdä kumpikin täyttä kahdeksan tunnin työpäivää viittä päivää viikossa, etenkään joustamattomilla työajoilla, jos elämän haluaa olevan muutakin kuin selviytymistä. Jos pystyisitte taloudellisesta näkökulmasta tekemään edes vuoden tai kaksi nelipäiväistä viikkoa, se auttaisi tilannetta varmasti paljon.

Lapset varmasti tappelevat siksikin, jos sinulla on kauhea stressi koko ajan päällä. Väsyneenä ei pysty ajattelemaan kovin pitkälle ja ennakoimaan, joten sitten tulee kaikenlaisia yllättäviä tilanteita ja koko elämä tuntuu tulipalojen sammuttelulta. Jotain sinun täytyisi nyt muuttaa arjessanne, ettei se olisi noin uuvuttavaa jatkossa.

Päivämäärä:   31.1.25 09:34:02

Keskustelun taso jo heti alusta semmoista, että lastentarha tulee ensimmäisenä mieleen.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   31.1.25 09:47:02

1-2 tuntia?? Miksi ihmeessä laitat ne lapset kesken päivän nukkumaan? Ne nukkuu kuitenkin päikyssä niin hyvin voivat valvoa ainakin kasiin. Meillä yleensä vähintään ysiin mutta eipä tarvi ikinä herätä aamuvarhain juuri tuon lyhennetyn työajan takia ja kuknvuorotellaan isän kanssa kumpi vie ja kumpi hakee

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   31.1.25 09:47:57

Minkä ikäisiä lapset on ja millä tavoin ajattelet viettäväsi mielekästä elämää, jos lapsia ei nyt olisi?

Sitten ala toteuttamaan tätä haavettasi niin, että lapset saa jollain tavalla yhdistettyä siihen.

Päivämäärä:   31.1.25 09:49:10

Lyhennetty työaika. Tinkii vaikka sitten jostain muusta, mutta lasten kanssa aikaa ei saa ikinä takaisin, siitä pitää nauttia nyt

Meillä ainakin lapsi tykkää olla päiväkodissa ja jos hakee liian aikaisin sanoo, että tulit liian aikaisin.

Kyllä ehditään illalla tehdä kaikenlaista, vaikka en ole lyhennetyllä työajalla.

Joskus saatetaan päiväkodista lähteä suoraan vaikka läheiseen ostoskeskukseen.
Viikolla toinen vanhempi käy lapsen kanssa usein uimassa. Viikonloppuisin käydään välillä Leo`s leikkimaassa. Nyt voisi mennä kokeilemaan luistelua, mutta ei ole säätä.

Lapsi tykkää kyllä leikkiä kotonakin ja tehdään esimerkiksi yhdessä majoja. Välillä voidaan käydä läheisessä kahvilassa tai kaupungissa syömässä/kahvilla.
Kun säät lämpenevät, ajattelin että tehdään piknik johonkin ulos.
Läheisellä laavulla voi käydä viikonloppuisin grillaamassa makkaraa. Itsekin ratsastan kerran viikossa, mutta en juuri muuta ehdi tekemään säännööllisesti. Välillä koitan ehtiä käydä ruokatunnilla uimassa päivällä. Käsitöitä tykkään myös tehdä; ne vain vaativat aikaa ja keskittymistä.

Päivämäärä:   31.1.25 09:50:04

Tämän palstan velat ovat kyllä erittäin epäempaattieia ja kovin ilkeän oloisia. Ihan hyvä vain, etteivät koskaan ole lisääntyneet, säälisin lapsia.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   31.1.25 09:56:37

Ensimmäiset 5 vuotta lasten kanssa olivat todella raskaita enkä muista niistä juuri mitään. Nyt lapset 10v & 8v. Ovat todella omatoimisia. Heidän kanssaan on mukava touhata ja tehdä asioita. Tällä hetkellä voin sanoa että nautin arjestamme lasten kanssa. On omaa aikaa silloin kun lapset koulussa ja välillä iltaisinkin.

Lähettäjä: Hahaa 
Päivämäärä:   31.1.25 10:10:48

Taisi taas vanhempiin kolahtaa kun pitää alkaa haukkumaan

Lähettäjä: Hohoo 
Päivämäärä:   31.1.25 10:11:55

"Kolahtiko N:ää ettei lapsettoman varsin elämätön hötölä elämä ole sen kukkeampaa lopulta?"

Saisko saman suomeksi?!

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   31.1.25 10:12:54

Syytä muita elämättömästä elämästä ja roiku itse täällä. Hauskaa

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   31.1.25 10:22:40

Minkä ikäisiä aloittajan lapset oikein ovat?

Jos viikonloppuisin on kavereille kuskailua, olettaisi että lapset on kouluikäisiä. Mutta miten kouluikäinen menee nukkumaan joskus 19 aikaan?

Oletko varma, ettet laita lapsia liian aikaisin nukkumaan? Jos esim. klo 19.30 alkaa iltatoimet ja 20.30 ollaan sängyssä, siinä olisi jo illalla hyvin aikaa puuhata.

Päivämäärä:   31.1.25 10:33:48

"Taisi taas vanhempiin kolahtaa kun pitää alkaa haukkumaan"

Minuun kolahtaa aina, jos uupunutta/väsynyttä/masentunutta ihmistä ruvetaan lyttäämään ja ilkeilemään kun tämä pyytää apua. Kolahti ennen lapsen tekoa ja kolahtaa lapsen teon jälkeenkin, joten vanhemmuuden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

Enkä itse ainakaan huomannut lapsettomien haukkumista, jollet sitten laske haukkumiseksi kun joku huomauttaa ilkeämielisen kirjoittajan olevan ilkeä ja lapsellinen.

Lähettäjä: 8-7-6 
Päivämäärä:   31.1.25 10:36:59

Huh. Joka päivä kun täälläkin lukee näitä keskusteluja, tulen TODELLA onnelliseksi siitä valinnasta, että en ole lähtenyt tuohon. Niin uskomaton helpotuksen tunne. Lapsiperhearki (tai teinien kanssa eläminen) olisi minulle täysi painajainen, ja niin on näköjään vanhemmillekin. En ikinä kestäisi että joku muu sotkee asunnossani, jättää vahingossa hellan päälle, päästää kissan vahingossa karkuun, valvottaa öisin ja tuo kavereita kotiin. Toi olisi oikeasti ihan kamalaa elämää. Ja tuossa oli vasta ihan pieni pintaraapaisu, niin kuin kaikki tajuaa.

Ihan oikeasti ihmiset MIETTIKÄÄ, haluatteko tuollaista elämää vapaaehtoisesti???

Ilman lapsiakin elämä on välillä raskasta. Silloin voi lohduttautua sillä ajatuksella että huh, onneks saan kotona olla rauhassa.

Lähettäjä: JJ 
Päivämäärä:   31.1.25 10:39:03

Elämään helpotusta. Onko mahdollista:
- lyhyempi työaika
- einesruoka tai isommat satsit ruokaa kerrallaan ettei joka päivä aika mene kokkailuun
- siivooja parin viikon välein
- töistä tullessa itselle päikkärit / rentoutushetki
- toisen lapsiperheen kanssa yhteen lyöttäytyminen: aikuiset tekee ruokaa ja juttelee, lapset leikkii keskenään
- joku lähipiirin aikuinen tai lapsenvahti vaikka kerran viikossa viemään lapsia harrastukseen ja itselle tai parisuhteelle omaa aikaa
- perhekahvila. Lapsille tekemistä ja leikkiseuraa ja itselle vertaistukihetki
- ystävän kanssa tallille, lapset mukaan touhuilemaan

Mieti mitä itse haluaisit harrastaa tai jaksaa tehdä ja sitä kautta miettimään keinoja siihen.

Päivämäärä:   31.1.25 10:40:29

Erakkorapu: juuri noin. Ja sitten kerrotaan, että "joku äiti joskus sanoi näin" ja pidetään sitä perusteluna kaikkien äitien mollaamiselle.

Ja jos on niiiiin tyytyväinen vela, niin miksi pitää edes tulla lapsiperhekeskusteluun mukaan? Sinänsä lapsettomilla on usein hyviäkin pointteja, esimerkiksi sain hyviä remonttivinkkejä lapsiperheen kotiin eräältä fiksulta ihmiseltä, joka sattuu olemaan vela. Eikä hän ilkkunut remontin keskellä elämisen raskauttakaan, vaikka sekin oli IHAN OMA VALINTA!!!

Päivämäärä:   31.1.25 10:43:50

Eipäs nyt yleistetä. Lapseni ovat jo teinejä, eikä minulla ollut ikinä raskasta. Oikein mukavaa elämää olen saanut viettää.
Toki pitää jättää lisääntymättä jos ei lapsia jaksa ja halua. Mutta turha väittää, että lapsiperhearki on vanhemmille painajainen sen takia, että joku väsyneenä kirjoittaa nettiin. Tässä keskustelussa ketään ei edes kiinnosta miksi joku vela on jättänyt lapset tekemättä. Tehkää oma keskustelu aiheesta.

Ja harmi kyllä, että harva edes tiedostaa olevansa ilkeä, niin eihän siitä huomautus mitään auta.

Lähettäjä: JJ 
Päivämäärä:   31.1.25 10:46:58

Omasta näkökulmasta voin sanoa että lapsiperhearki on ihan parasta: lapset ovat ihania tyyppejä ja meidän perhe on mun oma mahtava jengi. Perheen kesken harrastaminen, kyläily ja reissaaminen on mukavaa ja lasten myötä kaikenlaisia sosiaalisia kontakteja ja harrastuksia tulee enemmän ja luontevammin. Tykkään yhteisössä elämisestä ja koko kylä kasvattaa -meiningistä.

Lapset tuovat mun elämään merkityksen ja paljon hyviä rutiineja. Tietysti myös vastuuta ja velvollisuuksia, mutta ihan ehdottomasti yhtälö on plussan puolella.

Toki itsellä on ollut onni pystyä tekemään lyhennettyä työpäivää ja sukulaisverkostot auttavat lastenhoidossa. Paljon on silti itse hankittua ystävä- ja tuttavaverkostoa, jonka apuun ja tietoon voi tukeutua tarvitessaan.

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   31.1.25 11:02:51

Tehkää nyt ainakin iso satsi ruokaa kerralla, ei joka päivä tarvitse. Niin minä ainakin teen eikä oo edes lapsia.

Päivämäärä:   31.1.25 11:28:46

"1-2 tuntia?? Miksi ihmeessä laitat ne lapset kesken päivän nukkumaan?"
Ollaan kotona 16.30-17, syöty noin klo 18, siitä sitten 1-2,h niin alkaa iltatoimet.

4v ja 7v.

Joku kysyi, mitä itse haluaisin: rentoutua, lukea, saunoa, jatkaa entisiä harrastuksia.

Päivämäärä:   31.1.25 11:32:13

Pyytäkää välillä kaveri teille ja ehdottakaa vaikka että menisitte luistelemaan tai pulkkamäkeen tai laskettelemaan toisen perheen kanssa.

Lähettäjä: Nessu 
Päivämäärä:   31.1.25 11:56:14

"Lähettäjä: Väsyttää
Päivämäärä: 31.1.25 11:28:46

"1-2 tuntia?? Miksi ihmeessä laitat ne lapset kesken päivän nukkumaan?"
Ollaan kotona 16.30-17, syöty noin klo 18, siitä sitten 1-2,h niin alkaa iltatoimet.

4v ja 7v.

Joku kysyi, mitä itse haluaisin: rentoutua, lukea, saunoa, jatkaa entisiä harrastuksia."

Niin, no, halusit lapsia. Toki varmasti voit joskus myös lukea tai saunoa tai muuta, mutta varmaankin tiesit, että lapsiperheessä lapsiin menee paljon aikaa ja sitä ääntä ja huisketta on enemmän, vaikka lapset olisivat ihan normaalikäytöksisiä. Ei oikein voi samaan aikaan saada lapsia ja sitten kuitenkin pitää illat vain itsellään niin kuin lapsia ei olisikaan. Lasten kasvattaminen on rankkaa ja vaatii uhrauksia ja arki muuttuu.

Nyt pitää miettiä, miten saatte arjesta sujuvamman. Ettehän käytä montaa iltaa viikossa esimerkiksi kaupassa käymiseen ja kokkaamiseen?

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   31.1.25 12:10:11

''Niin, no, halusit lapsia. Toki varmasti voit joskus myös lukea tai saunoa tai muuta, mutta varmaankin tiesit, että lapsiperheessä lapsiin menee paljon aikaa ja sitä ääntä ja huisketta on enemmän, vaikka lapset olisivat ihan normaalikäytöksisiä. Ei oikein voi samaan aikaan saada lapsia ja sitten kuitenkin pitää illat vain itsellään niin kuin lapsia ei olisikaan. Lasten kasvattaminen on rankkaa ja vaatii uhrauksia ja arki muuttuu.

Nyt pitää miettiä, miten saatte arjesta sujuvamman. Ettehän käytä montaa iltaa viikossa esimerkiksi kaupassa käymiseen ja kokkaamiseen?''

Jep, Tämä!!!! Jos tekee lapsia, niin pitää ymmärtää että omaa aikaa ei ole.

Päivämäärä:   31.1.25 12:13:48

Sopikaa lapsen toisen vanhemman kanssa niin, että teillä on vuoropäivät, jolloin toinen hoitaa ruokailun, lasten viihdyttämisen sen 2h ja iltatoimet ja toinen voi sitten sinä aikana rentoutua, saunoa, lukea ja harrastaa.

Päivämäärä:   31.1.25 13:09:05

Lue niille lapsille satuja. Todella tärkeää opettaa lapsia myös rauhoittumaan. Voivat esim. piirrellä samalla. Myös saunoa voi koko perheenä. Ja rentoutua. Mies kunnolla mukaan arkihommiin.

Lähettäjä: MPR 
Päivämäärä:   31.1.25 13:13:07

"Huh. Joka päivä kun täälläkin lukee näitä keskusteluja, tulen TODELLA onnelliseksi siitä valinnasta, että en ole lähtenyt tuohon. Niin uskomaton helpotuksen tunne. Lapsiperhearki (tai teinien kanssa eläminen) olisi minulle täysi painajainen, ja niin on näköjään vanhemmillekin. En ikinä kestäisi että joku muu sotkee asunnossani, jättää vahingossa hellan päälle, päästää kissan vahingossa karkuun, valvottaa öisin ja tuo kavereita kotiin. Toi olisi oikeasti ihan kamalaa elämää. Ja tuossa oli vasta ihan pieni pintaraapaisu, niin kuin kaikki tajuaa.

Ihan oikeasti ihmiset MIETTIKÄÄ, haluatteko tuollaista elämää vapaaehtoisesti???

Ilman lapsiakin elämä on välillä raskasta. Silloin voi lohduttautua sillä ajatuksella että huh, onneks saan kotona olla rauhassa."

Ketään ei tässä topassa kiinnosta sun helpotukset. Jos haluat leveillä elämäsi valinnoilla, tee oma topa. Ei mutta kun piti päästä kertomaan. Toistan: ketään ei kiinnosta.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   31.1.25 13:39:41

Saan iloa elämään lapsistani ja harrastuksestani (hevoset).

Päivämäärä:   31.1.25 14:26:01

”Joku kysyi, mitä itse haluaisin: rentoutua, lukea, saunoa, jatkaa entisiä harrastuksia.”

Rentoudu, lue, sauno, kun lapset menneet nukkumaan tai isä hoitaa iltatoimet välillä ja sinä rentoudut saunassa.
Ja sen varmaan tiesitskin jo lasta halutessasi, että et voi harrastaa samalla tavalla kuin ennen. Kerran viikkoon ratsastus on oikein hyvä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.