Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sokeritasapainossani vikaa? Voiko olla, vai onko

Lähettäjä: J.L. 
Päivämäärä:   30.1.25 14:42:31

kyse vain överistä tuotteesta ja että söin 30 min ennen banaanin?

Eli söin tuollaisen kaupan Runebergintortun, ja siitä makeudesta äärimmäisen huono oli. LounasAteriasta 1,5 , banaanista 30 min. ''

Tietääkseni fyysisiä sairauksia minulla ei ole.

Tuohan on lähes pelkkää sokeria joka pamauttaa sokerin hetkeksi ylös. Mutta kestäisikö fyysisesti terve ihminen tuon? Minä en kestä.

Syön nykyään ääri harvoin sokeroitua tuotteita ylipäänsä. Karkkia. suklaata, leivoksia siis tosi harvoin.

Re: Sokeritasapainossani vikaa? Voiko olla, vai onko

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   30.1.25 14:46:50

Olisiko ihan vaan että kehosi ei ole tottunut sokeriin, kun et sitä normaalisti syö?

Lähettäjä: J.L. 
Päivämäärä:   30.1.25 14:50:07

Tähän liittyy olennaisesti vastapainoksi se, että minun on syötävä viisi oikeaa ateriaa päivässä. Muutoin tulee heikko olo. Olen normaalipainoinen.

Moni ei syö mitään työssä, jossa seistään koko päivä jalkojen päällä.

Minä jos en söisi, niin kopsahtaisin luultavasti jo 1. tauon jäätyä heikottavaan olooni.

Lähettäjä: .2 
Päivämäärä:   30.1.25 15:14:42

Minulla on paastosokerit aina viitteissä, samoin pitkäsokeri. Mutta sokerirasitustestissä se 2h arvo on lievästi koholla, n. 11. Siinä on raja-arvot muistaakseni terve alle 9, diabeetikko yli 13. Minulle siis diagnoosina ns. Sokeriyliherkkyys, joka voi lisätä riskiä diabeteksen puhkeamiseen, mutta ei vielä sitä ole.

Syön myös useita pieniä annoksia päivässä, muuten tulee helposti tosi heikottava nälkä. Överimakeaa nyt en syö milloinkaan kun en makeasta juuri pidä.

Lähettäjä: .,. 
Päivämäärä:   30.1.25 15:17:26

Kannattaa varmaan käydä mittaamassa sokerit. Ihan perus sokeriarvot ja pitkäaikaissokeri. Siitähän se selviää.

Lähettäjä: Aa 
Päivämäärä:   30.1.25 15:47:24

Mulla on samanlaista kuin aloittajalla, silti paastosokeri ja kaikki tähän liittyvät on hyvällä tasolla, ei edes lähellä raja-arvoja. Tämä on ollut mulla niin kauan kun muistan, ainakin 2010 vuodesta lähtien. Kesäisin pahenee, siis kuuma ilma pahentaa.

Syön usein, 5-6 kertaa päivässä ja pitää muista juoda paljon, oli kesä tai talvi.

Oon todennut että olen vain tavallista herkempi verensokerin vaihteluille.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   30.1.25 16:15:32

Voihan se olla ihan vaan tottumattomuutta sokeriin. Mulle tulee todella huono olo sokerista jos olen paastonnut ja syön tyhjään vatsaan. Mulla sokerit kunnossa, mutta insuliiniresistenssin oireet (mulla myös PCOS).

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   30.1.25 16:25:36

Mulle tulee makeista herkuista huono olo. Diabetesta ei ole mutta kohonnut riski sairastumiseen löytyy. Myös sokerirasituskokeen litkusta tuli tosi huono olo kun tutkittiin raskausdiabetesta. Ensimmäisen tunnin haaveilin sipseistä, savukalasta ja kaikesta suolaisesta, huono olo iski toisen mittauksen jälkeen ja sen tunnin taistelinkin huonoa oloa vastaan.

Syön äärimmäisen harvoin makeita leivonnaisia mutta joka kerta tulee huono olo. Voin syödä (ja syönkin) arjessa sokeria mutta en valtavia määriä. Esim. Pari konvehtia on ok. Runeberintorttu tai sokerimunkki aiheuttaa huonon olon.

Lähettäjä: Nti50 
Päivämäärä:   30.1.25 16:27:46

Entäs kun sokeri ällöttää mutta suklaassa menee helposti levy. Sokerit voi olla 6.5 ja diabetestä hoetaan, mutta rasitustestissä ei nouse ku 7 ja siihen jää diabetekset. Ja taas seuraavassa verikokeessa kauhistellaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.1.25 17:14:33

No ei yksi torttu normaalikuntoiselle mitään tee. Kokeile uudelleen ja pyydä sitten labroja jos epäilyttää.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   30.1.25 18:19:58

Mua alkaa ällöttään makeat tosi helposti, ja tulee huono olo. Varsinkin just joku leivos joka on tosi makea. Lapsena ja teininä pystyin syömään paljon enemmän, aikuisiällä tullut tuo etten kestä sitä äklömakeeta enää. Mutta sokeriarvot kuitenkin ollut normaaleja.

Mulla sensijaan on pahentunut tää sen jälkeen, kun sairastuin me/cfs. Samalla paheni se, että alkaa helposti heikottaan jos ei syö tarpeeksi usein (3-5 krt/pvä, riippuen myös mitä on syönyt). Tää oli ihan tosi pahana kun olin vuodepotilaana tuon sairauden takia. Verikokeista ei löytynyt selitystä tälle, mutta sokerirasitusta ei tehty kuitenkaan.
Nyt kun cfs-oireet helpottaneet tosi paljon lääkityksellä, niin ei ala heikottaankaan niin nopeesti vaikka olis syömättä selvästi pidempiä aikoja kuin pahimmillaan pystyi oleen.

Lähettäjä: Sini 
Päivämäärä:   31.1.25 00:09:26

Veeras, mielenkiintoista..itsellä samat diagnoosit ja noilla säännöllisillä syömisillä ei ole oileastaan väluö, päinvastoin syöminen usein lamaannuttaa...sen sijaan suolaa tarvii saada ja nestettä tasaisesti ettei vallan pökrää. Saanko udella mikä lääkitys toimii? Mulla einole ollut apua mistään, muuta kuin vähän isoimpia oireita liebittävänä (pyörrytystä helpottaa beetasalpaaja plus kipulääkkeet särkyihin lieventää/turruttaa vähän, ei poista).

Lähettäjä: .-...---. 
Päivämäärä:   31.1.25 01:21:09

Siihen vaikutta myös hyvin paljon se mitä olet syönyt ennen, sekä miten paljon olet juonut vettä. Ihmisen kroppa vaan toimii niin.

Jos tahdot varta vasten etsiä näitä outoja heittelyitä olossasi, niin suosittelen syömään jatkossakin pelkkää sokeria (hiilihydraatteja)...

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.