Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Verikokeissa käyminen "huvin" vuoksi

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   30.1.25 12:23:55

Onko joku ottanut säännöllisesti jotain verikokeita ilman lääkärilähetettä? Onko näistä ollut jotain hyötyä? Muutama toimija mainostaa erilaisia labrapaketteja, jotka voi vaan tilata ja mennä suoraan labraan. Onko mitään hyötyä käydä vaikka kerran vuodessa ottamassa perusverikokeita vaikka mitään terveydellistä ongelmaa ei ole. Hinta näille ei ole niin paha, että sitä ei olisi vaikka kerran vuodessa varaa maksaa. Eipähän tarvitsisi sitten arvuutella mitään ferritiinejä tai kolesteroleja.

Re: Verikokeissa käyminen "huvin" vuoksi

Lähettäjä: 8-7-6 
Päivämäärä:   30.1.25 12:25:27

Kyllä kannattaa, koska silloin näkee mitä arvosi ovat terveenä ollessa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.1.25 12:26:28

Tottakai oman terveyden seurannasta on aina hyötyä. Mäkin olen Puhdin verikokeissa käynyt. Mutta en nyt ihan joka vuosi kuitenkaan.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   30.1.25 12:36:35

Kyllä käyn, otan kilpirauhaskokeet ja ferritiinin noin puolen vuoden välein. Yleensä on halvinta ottaa joku paketti, missä on muitakin.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   30.1.25 12:38:31

En ota vuosittain, mutta ehkä viiden vuoden välein. Lähinnä, että tiedetään missä menee minun normaalit arvot, että on vertailupohjaa jos tulee otettua kokeita jostain oikeasta syystä.

Päivämäärä:   30.1.25 12:46:15

Pakkohan se on kun tk ei saa verikokeita edes olemassaolevan sairauden seurantaan. Esimerkiksi minulta ei ole otettu 4vuoteen kilpirauhasarvoja, aina vaan uusitaan resepti ilman verikokeita. Nyt on aloitettu verenpaine- ja koolesterolilääkitys ja kaksi vuotta mennyt, en varmaan saa verikokeita kolesteroliarvoista kun on aika uusia resepti. Hallelujaa.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   30.1.25 14:43:40

Rauta-arvoja olen käynyt joskus mittauttamassa. (On ollut raudan puutetta).
Raskautta kun aloin yrittämään, otin Puhdista raskautta yrittävän testipaketin ja sitä kautta löytyi lievä kilpirauhasen vajaatoiminta, johon sitten sain lääkityksen, mikä olikin tosi hyvä, koska tuo saattaisi vaikeuttaa raskautumista ja lisää keskenmenon riskiä. Ei tämä muuten olisi tullut ilmi, joten hyväettä kävin tuolla.

Säännöllisesti en oo käynyt mittailemassa, koska oon päässyt hyvin työterveyden kauttakin. Mutta jos olisi huonompi työterveys, saattaisin käydä mm. rauta-arvoja mittaamassa.

Lähettäjä: Lady D 
Päivämäärä:   30.1.25 14:47:06

Otan vähintään kerta vuoteen. Seuraan itse kilpirauhasen vajaatoimintani ja säädän lääkityksen. Pääsen paljon helpommalla, kun otan itsestäni täyden vastuun.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   30.1.25 17:43:06

Rauta-arvoja seuraan oma-aloitteisesti, mutta sitä on kyllä pakko tehdäkin, ei ole pelkkää hupia. Kilpirauhasarvoja olen joskus mittauttanut huvikseen ja otinkohan jotain vitamiinitasojakin joskus muiden ohella. Kustannus on aika pieni, jos vaikka muutaman vuoden välein käy. Ei noita kuitenkaan lähetteellä mitata, kun ei mitään ongelmia ole ollut.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   30.1.25 18:13:00

Jos mittautatte rautaa ja/tai D-vitamiinia, kauanko pidätte taukoa kyseisistä lisäravinteista?

Lähettäjä: Mietteliäs 
Päivämäärä:   30.1.25 18:16:36

Laajat parasiitti testit kertoo enemmän. Kuin jatkuva laajojen verikokeitten anto. Nimimerkillä. Hiukset lähtenyt päästä ilman syytä plus. Miljoona muuta ongelmaa...

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.1.25 19:12:21

Käyn vähintään kerran vuodessa, ja ihan joka kerta on ollut jotain ylläreitä (vitamiini- ja kivennäisainepuutokset, kolesterolit, hemoglobiini, maksa- ja munuaisarvot).

Päivämäärä:   30.1.25 20:00:35

L: raudan kanssa taitaa olla pari viikkoa suositus, mutta ei haitanne kuukauteenkaan pidentää väliä.

Päivämäärä:   30.1.25 20:21:36

Nämä ferritiiniöyhöttäjät varmasti kuormittaa labroja turhaan. Joka asiaan ja oireeseen on syy alhaisesta ferritiinissä ja sitten kun ferritiinit onkin ihan hyvin rajoissa, väkisin yritetään keksiä syy että kyllä se on alhainen vaikka ei olisi.

Itse käyn lääkärin ja hoitohenkilökunnan ohjeistuksella ja lähetteillä. Tänä/viimevuonna useammin kun on sairauksia ja raskaus niin ollut tehovalvonta. Normaalisti 2-3 kertaa vuodessa kontrollit.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   30.1.25 20:41:16

Olen käynyt ottamassa pvk, gmferritiini ja kolesteroli. Oli 40v ja ikinä en ollut käynyt kolesteroli verikokeissa. Pvk: n ja gmferritiinin otin kun ei ne maksanut paljoa lisää.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   30.1.25 21:29:31

” Nämä ferritiiniöyhöttäjät varmasti kuormittaa labroja turhaan. Joka asiaan ja oireeseen on syy alhaisesta ferritiinissä ja sitten kun ferritiinit onkin ihan hyvin rajoissa, väkisin yritetään keksiä syy että kyllä se on alhainen vaikka ei olisi.”

Kuormittaa labroja turhaan? Ehkä ennemminkin ostaa palveluita ja edesauttaa näin työpaikkojen syntymistä ja verotulojen virtausta.

Päivämäärä:   31.1.25 08:28:04

Pvk kannattaakin kyllä ottaa aina, jos jotain muuta hakee. Lisähintaa ei tule paljon ja esim. ferritiinineurannassa se tarvitaan joka tapauksessa tulosten arviointiin.

Päivämäärä:   31.1.25 08:38:07

Jos käy yksityisellä niin se on palvelun OSTAMISTA ja sillä puolella kyllä resurssit riittää.

Itse en ole käynyt lähiaikoina, mutta jos alan taas urheillu tavoitteellisesti niin sitten valmentaja pistää säännöllisesti verikokeisiin. Kestävyys urheilussa seurataan sekä verta, että valmentaja tsekkailee etäyhteydellä eri syketasoja sekä levossa että harjoituksissa. Tällä metodilla sitä treenin määrää ja ruokavaliota veivataan ja estetään ylikunto.

Lähettäjä: Jh 
Päivämäärä:   31.1.25 21:02:28

Te ferritiinivouhottajat: Mistä ja paljonko saatte B12-vitamiinia?

Kai tiedätte, että sitä on vain eläinkunnan tuotteissa ja jos ei niitä syö, niin on otettava purkista.

B12-vitamiini on välttämätön raudan imeytymiselle. Kyseisen vitamiinin puutos aiheuttaa anemiaa ja siten myös alhaista ferritiiniä ;)

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.