Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko Sinulle selvää se, ettei (varoittava esimer

Lähettäjä: Liida 
Päivämäärä:   30.1.25 11:19:59

kki) kodinkonetta pidetä käynnissä silloin, kun ei olla kotona tai ollaan, mutta nukutaan? Eli: onko sinulle selvää, että kodinkone on päällä vain, kun olet kotona ja hereillä eli pystyt reagoimaan jos se menee epäkuntoon, kuten oikosulku ja syttyy palamaan?

Minulle ei valitettavasti ollut ennen eilistä. Teoriassa kyllä oli, onhan siitä meille sanotty tietysti miten kuuluu toimia. Silti nokka pystyssä "ei se syty", olen jättänyt klo 14 iltavuoroon lähtiessäni sen tiskikoneen ajatuksella niin, että alkaa pestä klo 20 ollen valmis pian klo 23 jälkeen kun saavun kotiin.

En tee enää ikinä noin, muidenkaan kodinkoneiden kanssa.

Eilen illalla klo 23 meni oikosulkuun tiskikone perheessäni, jossa on lapsi sekä kaksi aikuista. Keskikokoinen kaupunki Etelä-Suomessa, keskusta-alueella puinen rivitalo, valmistunut 1980-luvun alussa. Kone oli enint. 14 vuotta vanha, erinomaisessa kunnossa eli sitä ei ollut koskaan tarvinnut rikkinäisyyden vuoksi korjata, eikä mitään häikkää ollut ollut, siis eiliseen asti.

Heilläkin oli ennen usein tapana esimerkiksi jättää se yöksi pesemään, siis kun menevät nukkumaan. Koska "ei se syty". Nyt olivat vielä hereillä, se oli pelkkää tuuria. Jos olisivat menneen tapansa mukaan jo nukkumaan, niin miten olisi voinut todennäköisesti käydä jos se olisi leimahtanut palamaan...?

Nyt sattuivat olemaan heti reagoimassa. Vielä en itse ole kuullut, mitä siinä tapahtui, mutta kuvat lähettivät jo yöllä. Mustaksi kärventynyt pistorasia ja mustaksi kärventynyt pistoke, josta muovia on revennyt oikosulun myötä repaleeksi.

Se ei ehtinyt syttyä (koska he olivat hereillä ja kotona stoppaamassa ihan pian tilanteen). Tällä kertaa oli ihmeellisesti armoa, vaikka toimivat täysin päin hel.vet.tiä., kuten minäkin toimin ennen. En toimi enää.

Täytyy ihan suoraan nyt sanoa, että jos minulla idioottimaisen tapani tai heillä samaisen käytöksensä vuoksi olisikin syttynyt palamaan. Niin kyllä se on tervejärkisen aikuisen ihmisen täysin omaa syytä. Tyhmyydestä yleensä sakotetaan, joskus raunioilla ja hiiltyneillä muistoesineillä, jos ihminen ei muuten opi. Nyt meni opimme ns. juuri ja juuri hyvän sään aikana jokainen, eli kolme (3) aikuista ihmistä oppi.

Jos he olisivatkin jo menneet nukkumaan, niin se voi olla että minä olisin yöllä ollut tunnistamassa heitä kotiinsa kärventyneenä/häkään tikahtuneina.

Ht. netissä varmaan minä olen nyt se ainoa heppalan tyhmä, joka on toiminut väärin asiassa vaika teoriassa on tiennyt, että se on väärin. No, tosielämässä kun nyt olen jutellut asiasta niin ikävä kyllä, meitä entisiä asiassa sontalärpäkkeitä on monta.

Re: Onko Sinulle selvää se, ettei (varoittava esimer

Päivämäärä:   30.1.25 11:27:46

*ajaStuksella, eikä ajatuksella... Ei se nyt ajattelun voimalla ala pestä.

Lähettäjä: Ella 
Päivämäärä:   30.1.25 11:37:35

Mulle olllut aina selvä. En jätä pyykkäriö, kuivuris tai tiskaria yksin. Vanhempani kyllö jättävät.

Lähettäjä: Ehh.. 
Päivämäärä:   30.1.25 11:45:19

Olisi kyllä hyvä, että ihminen joka ei ole kovin lahjakas kirjoittaja, kirjoittaisi asiansa mahdollisimman lyhyesti ja ytimekkäästi.

En ole koskaan ymmärtänyt kodinkoneiden etäkäynnistysmahdollisuutta. Onhan se kiva päästä suoraan töistä lämpöiseen saunaan, mutta odotan mielummin lämpenemistä kuin katson töistä tullessani kuinka talo palaa.

Lähettäjä: Vvh 
Päivämäärä:   30.1.25 11:49:53

Oli kyllä niin jankuttamista, että meinasin jättää lukemisen kesken.

En ikinä jätä kodinkoneita päälle jos kukaan ei ole kotona,opetettiin jo lapsuuden kodissa.

Lähettäjä: Just 
Päivämäärä:   30.1.25 11:51:24

Riippuu kodinkoneesta. Tilastollisesti korkean syttymisriskin laitteita en jätä päälle poistuessani kotoa, joita ovat siis pyykkikone ja toisena tiskikone. En jätä niitä jauhamaan edes nukkuessani. Mutta monet näin tekee, ja hulluimmat jopa käyvät suihkussa kylpyhuoneessa missä pyykkikone päällä. Tällöin ei tulipalo ole suurin riski vaan se että pyykkikone hajotessaan voi päästää vedet läpi ja siitä vedestä voi saada pahan sähköiskun, näinkin on Suomessa käynyt. Olin lukenut naisesta joka oli näin saanut sähköiskun, ei ollut kuollut siihen mutta saanut pahan aivovamman kaatuessaan ja lyödessään päänsä kaakeliin. En pitänyt sitä kuitenkaan suurena riskinä ennen kuin meillä hajosi pyykkikone tällä tavalla, siis laski kaikki vedet läpi yhtäkkiä, sitä roiskui yläreunasta asti etupaneelien välistä kastellen ja rikkoen pyykkikoneen virtapiirit. Onneksi oltiin kotona eikä kukaan ollut suihkussa ja saanut vesiä päälleen eikä mahdollinen tulipalo ehtinyt syttyä kun laitettiin pääkytkimestä talosta sähköt pois.

Päivämäärä:   30.1.25 11:55:18

Haha, Heppalassa väki tuppaa olemaan paikoin vähän parempaa kuin aloittaja :D

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.1.25 11:57:41

Oli kyllä todella outo kirjallinen ulosanti.

Mutta ikävä kyllä saatan laittaa pesukoneen päälle ja lähteä kotoa. Minulla on myös koneiden hanat aina auki

Lähettäjä: Mallas 
Päivämäärä:   30.1.25 12:00:29

"Mutta ikävä kyllä saatan laittaa pesukoneen päälle ja lähteä kotoa. Minulla on myös koneiden hanat aina auki"

Tiesitkin varmaan jo, mutta kotivakuutus ei tietenkään korvaa sitten näille möllysköille senttiäkään vesivahingoista tai tulipaloista, jos laite on jätetty syttymään valvomatta tai jätetty hana auki mahdollistamaan se vesivahinko. Itte en oo näin varakas, jos sinä olet ni anti mennä.

Lähettäjä: Mallas 
Päivämäärä:   30.1.25 12:01:06

Mikä siinä pienessä ranneliikkeessä koskien hanansulkua, on sinulle niin raskasta XD

Päivämäärä:   30.1.25 12:02:16

Mallas, tiedän.

Jos täällä sanoo että jättää päälle, saa muilta haukut. Jos sanoo että ei jätä päälle, saa aloittajalta haukut.

Päivämäärä:   30.1.25 12:09:19

Nykyajan koneet pesevät niin kauan, 2,5-3h, että aika harvinaista on olla kotona näin pitkään yhtäjaksoisesti ja vieläpä hereillä. Se on ongelma.

Töistä tallille, tallilta kotiin ja suihkuun, pikaisesti ruokaa ja nukkumaan. Aamulla aamutoimet ja töihin.

Päivämäärä:   30.1.25 12:15:01

Toinen piste jep, ja kun on vielä lapsia joiden kanssa vietetään iltasella ainakin tunti vielä ulkona

Lähettäjä: 8-7-6 
Päivämäärä:   30.1.25 12:16:34

En todellakaan jätä valvomatta. Korkeintaan voin käydä postin hakemassa tai roskat viemässä, tähän menee 2 minuuttia.

Ja hanat suljen TIETYSTI aina!

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   30.1.25 12:20:57

Minulle on aina ollut selvää, että koneet käy vain kotona ollessa.

Toki jo lapsena tämän opin kun meillä oli ulkoillessa pyykinpesukone seonnut ja vettä lattioilla koko talossa 10 cm.

Kai se pitää siis jokaisen kantapään kautta kokea. Itse onneksi jo lapsena ettei omassa kodissa käynyt.

Ajastetut saunat saisi kaikki kieltää. Todella vaarallista.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   30.1.25 12:26:49

Mä pidin joskus nuorena pyykkikonetta päällä kun lähdin vaikka lenkille tai kauppaan. Sitten sattui naapurirapussa tulipalo, ja käryt tuli meillekin. Ja se sulanut pyykkikoneenriekale oli tuossa meidän rapun oven edessä monta päivää haisemassa. Olivat olleet kaupassa tai jossain kun pyykkikone hajosi ja syttyi palamaan. Sen jälkeen en ole jättänyt koskaan itsekseen konetta pyöriin. Irroitan myös aina esim läppäristä laturin ennenkö lähden mihinkään.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   30.1.25 12:28:10

Mun uus kone pesee kuudenkympin ohjelmaa lisähuuhtelulla 4,5h...

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   30.1.25 12:30:06

On ollut täysin selvää siitä lähtien, kun muutin omaan asuntoon. Kuulin joskus että vakuutus ei korvaa kuluja jos en ole vahtimassa kodinkoneen käyttöä.

Lähettäjä: Tipi 
Päivämäärä:   30.1.25 12:31:18

Meidän naapurissa alkoi tulipalo pesukoneesta. Onneksi olivat kotona mutta koko 90 neliön asunto täyteen remonttiin. Alkusammutus ei auttanut vaan alakerta ehti palaa osoittain ja savu sekä sammutusvesi sotki lopun asunnun.

Vahinko ei tule kello kaulassa. Älkää jättäkö niitä sähkölaitteita valvomatta ja vesiä sulkematta.

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   30.1.25 12:31:33

Joskus kai yösähkö oli halvempaa, sopimuksesta riippuen, ja siksi monet on käyttäneet pesukoneita öisin. Itse en ikinä ole näin toiminut, mutta varsinkin tiskikoneen ohjelma on niin pitkä, että joskus on tullut poistuttua kotoa sen ollessa päällä. Tietoisen riskinhän siinä ottaa.

Mä en jossain vaiheessa sulkenut pyykinpesukoneen hanaa, koska edellisessä talossamme kone oli tilassa, jossa oli lattiakaivo jne, eli ei sinänsä olisi haitannut, jos se olisi vedet sinne laskenut. Uudessa talossamme jatkoin samaa tapaa, vaikka kodinhoitotilassa ei ollut lattiakaivoa, eikä laattojen alla vesieristystä. Vedet ei tulleet pitkin lattioita valtoimenaan, vaan vuosivat piiitkään, tippa kerrallaan... Ja huomasin sen, kun seinän takana olevassa takkahuoneessa alkoi maalit kuplia seinässä. Vedet siis menivät kiviseinän läpi takkahuoneeseen ja kylppäriin, jossa ne päätyivät vesieristyksen ja laattojen taakse.

Vakuutus ei tietysti korvannut yhtään mitään. Onneksi selvittiin vähällä ja halvalla, koska talo tosiaan on kivitalo, mitään puurakenteita, eristeitä tms. ei kastunut. Kodinhoitotilasta piti irroittaa laattoja, samoin takkahuoneen lattiasta yhdestä nurkasta. Kuivurit pöhisivät muutaman viikon. Laatat takaisin, kodinhoitotilaan nyt myös vesieristykset.

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   30.1.25 12:34:40

Vanhemmilla aikanaan pesukone alkoi kärytä, vaikkei se ollut edes päällä, mutta johto oli pistorasiassa. Onneksi olimme kotona. Tästä on aikaa melkein 20 vuotta joten toivon, että nykykoneet eivät sentään ihan tuollaista tee.

Vajaa vuosi sitten meillä tiskikone sekosi kuivausvaiheessa ja alkoi pitää hyvin erikoista ääntä + kuumeni. Virtaa ei saanut pois päältä, hiljeni vasta kun vedettiin johto irti.

Eli ei, en jätä koneita yksin päälle. Mies välillä jättää ja pitää minua neuroottisena, kun huomautan asiasta. Välillä olen laittanut nukkumaan mennessä päälle mutta ei pitäisi tehdä sitäkään.

Lähettäjä: .2 
Päivämäärä:   30.1.25 12:37:27

On ollut selvää, että yksin ei jätetä, mutta nyt pörssisähkön hintapiikkien aikaan olen kyllä ajastanut pyykki- ja astianpesukoneita aamuyölle. Toisaalta lapsuudenkodissani pyykkikone sijaitsi aina kellarikerroksessa ja siellähän kone olisi ehtinyt sytyttää koko alakerran ennen kuin paloa kukaan kotona oleva huomaisi. Kylmässä kellarikerroksessa kukaan tuskin jaksaisi istua 3 tuntia vahtimassa konetta.

Lähettäjä: Sarana 
Päivämäärä:   30.1.25 12:42:31

"Nykyajan koneet pesevät niin kauan, 2,5-3h, että aika harvinaista on olla kotona näin pitkään yhtäjaksoisesti ja vieläpä hereillä. Se on ongelma.

Töistä tallille, tallilta kotiin ja suihkuun, pikaisesti ruokaa ja nukkumaan. Aamulla aamutoimet ja töihin."

Uskoisin tämän olevan aika uniikki ongelma sinulla. En itse tunnista omassa enkä lähipiirissä moista ajallista ongelmaa. Ei ole tapana liihottaa menemään.

Lähettäjä: Just 
Päivämäärä:   30.1.25 12:44:17

Hei te jotka tuskailette nykyaikaisten säännösten takia "ekotehokkaiden" kodinkoneiden kanssa, varmaankin lähes kaikissa niissä on nopeutusnapit jotka lyhentää pesuohjelmia ajallisesti noin puolella. Tätä ei siis kannata pyykkikoneessa ja tiskikoneessa sekoittaa lyhyisiin pikaohjelmiin jotka on tarkoitettu pienelle, vain vähän likaiselle tiskille/pyykille, vaan ainakin meidän koneissa on niiden lisäksi nopeutusnapit joita voi käyttää mille vaan ohjelmalle.

Ne ei pese huonommin kuin pitkät ohjelmat, mutta käyttävät enemmän vettä ja sähköä, ja toimivat silloin kuin vanhemman malliset koneet. Pesutulokset ovat itse asiassa parempia suuremman vesimäärän takia. Eli jos ei halua viimeiseen asti penniä venyttää (joka voi kostautua pahasti jos jättää ne yksin) vaan säästää aikaa niin kannattaa käyttää niitä nopeutustoimintoja jos ne vaan omista vehkeistä löytyy, suurimmassa osassa laitteita tää mahdollisuus kyllä on.

Päivämäärä:   30.1.25 12:46:49

"Uskoisin tämän olevan aika uniikki ongelma sinulla. En itse tunnista omassa enkä lähipiirissä moista ajallista ongelmaa. Ei ole tapana liihottaa menemään."

Minä taas uskoisin tämän olevan hevospalstalla aika yleinen ongelma. Hevoset ovat aika aikaavievä harrastus.

Lähettäjä: Sarana 
Päivämäärä:   30.1.25 12:48:18

Niin no joo, iso osa täällä vaan on myöskin meitä kauan sitten hevostelunsa lopettaneita.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.1.25 12:52:14

En jätä ellei ole joku pakottava tarve.

Kerran on tiskikone työntänyt vedet pitkin keittiön lattiaa, onneksi oli mies silloin kotona, olisi muuten olleet parketit entiset.

Myös exälle on käynyt noin, että vedet tulvineet pitkin keittiön lattiaa. Oli jättänyt illalla tiskikoneen päälle ja aamulla keittiö tulvan varassa.

Lähettäjä: wefwef 
Päivämäärä:   30.1.25 13:00:49

"En todellakaan jätä valvomatta. Korkeintaan voin käydä postin hakemassa tai roskat viemässä, tähän menee 2 minuuttia.

Ja hanat suljen TIETYSTI aina!"

Tällä samalla periaattella mennään täälläkin. Toki olen aikoinaan ollut töissä ikuisuuden sekä hevos- että turvallisuualalla ja selkärankaan iskostunut ennakointi ja kaikkien vaaranpaikkojen kartoittaminen halusin tai en.

Lähettäjä: Komeetta 
Päivämäärä:   30.1.25 13:05:47

En jätä yksin. Enkä lataa kännykkääkään öisin.

Joskus olen saattanut käydä kaupassa, vaikka on ollut pyykki- tai astianpesukone päällä tai tehnyt lumitöitä ulkona, mutta koitan mahdollisimman vähän toimia näin.

Päivämäärä:   30.1.25 13:09:57

Mulle on selvää ettei mulla ole varaa remontoida isoa vesivahinkoa tai pahimmillaan rakentaa uusiksi taloani jos sille sattuisi jotain mistä en saisi vakuutusrahoja.

Lähettäjä: Huura 
Päivämäärä:   30.1.25 13:14:32

Sähkömiehen tyttärenä minulle on iskostettu häntäni päähän asti, että sähkövehkeitä ei ikinä jätetä valvomatta. On aina oltava hereillä ja paikalla, kun jokin laite on päällä tai latauksessa. En pidä edes vedenkeittimen pistoketta seinässä kuin käytön aikana. Hellalle ei myöskään ikinä jätetä mitään ja jos jotain sähkölaitetta räpelöidään, pistoke otetaan aina ensin seinästä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   30.1.25 13:14:41

^ Omakotitalon polttaminen niin että vakuutusyhtiö pesee kätensä on muuten halvempaa hommaa kuin rivi/luhtitalon saati kerrostalon. Vesivahinko kerrostalossa voi maksaa tähtitieteellisiä summia myös riippuen sen laajuudesta. Omakotitalon voi vaikka jättää sillensä ja muuttaa sillan alle mutta rivari/kerrostalo laitetaan kuntoon ja rahoja karhutaan vahingon aiheuttajalta.

Lähettäjä: Dee 
Päivämäärä:   30.1.25 13:15:52

Joudun tunnustamaan että jätän ehkä pari kertaa kuukaudessa lyhyen koiran lenkityksen ajaksi tiskarin tai pyykkikoneen päälle. On totta, että huonolla tuurilla juuri sen 15min iltapissatuksen aikana voi käydä onnettomuus. Saunaa, uunia tai hellaa en jätä ikinä. Äitini jättää ruuan uuniin koiran lenkityksen ajaksi ja olen monta kertaa pyytänyt lopettamaan tuon tavan. En jätä myöskään palavaa takkaa valvomatta.

On tyhmää että otan riskejä, koska meillä kävi lapsuudenkodissa tuollainen läheltä piti tilanne. Olin yksin kotona viikonloppuna, oli iltapäivä. Vanhemmat olivat kaupassa sisarusteni kanssa. Katselin olkkarissa telkkaria kun aloin kuulla ihan ihmeellistä suhinaa ja outoa ääntä. Luulin että meidän koiravanhus tekee oksennusta tms. Lähdin etsimään äänen lähdettä ja se löytyi meidän saunasta! Sähkökiuas, ei ollut siis päällä. Oli mennyt oikosulkuun ja kiuas ja seinä jossa se oli kiinni, oli liekeissä. Tuli ei ollut siis levinnyt seinään isolle pinta-alalle. Teininä meni pasmat sekaisin ja ensin suihkutin vettä niin kauan etten enää nähnyt tulta ja sen jälkeen soitin 112. Oli ilmeisesti juuri silloin syttynyt tuleen kun aloin kuulla outoa suhinaa, sillä palomiehet kertoivat seinän olevan päällisin puolin kunnossa, nokeentunut vain eikä mitään jäänyt kytemään mihinkään. Eivät siis itse jatkaneet sammutustyötä oman vesisuihkutteluni päälle kun ei ollut mitään sammutettavaa. Kävi tuuri.

Tästä mitään oppimatta ei olla kytketty omassa kodissamme saunaa pois sähköverkosta sillon kun sitä ei käytetä.. Mutta huolehdin aika neuroottisesti meidän palovaroittimista

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   30.1.25 13:25:18

"Joudun tunnustamaan että jätän ehkä pari kertaa kuukaudessa lyhyen koiran lenkityksen ajaksi tiskarin tai pyykkikoneen päälle. On totta, että huonolla tuurilla juuri sen 15min iltapissatuksen aikana voi käydä onnettomuus. Saunaa, uunia tai hellaa en jätä ikinä. Äitini jättää ruuan uuniin koiran lenkityksen ajaksi ja olen monta kertaa pyytänyt lopettamaan tuon tavan. En jätä myöskään palavaa takkaa valvomatta."

Tiesitkö että tiskikone sekä erityisesti pyykkikone ovat paljon suurempia paloriskejä kuin uuni. Eli sinä toimit hölmömmin kuin äitisi. Se kuulostaa ehkä hassulta kun uuni käy kuumana, mutta liedet/uunit sytyttävät paljon vähemmän tulipaloja eivätkä vikaantumisen takia juuri koskaan, vaan siinä on user errori mukana yleensä. Tiskikoneet ja pyykkikoneet taas syttyvät ihan spontaanisti ilman käyttövirhettä vikaherkkyytensä takia. Eli kohtuullisella lämmöllä ruokaa hauduttava uuni on paljon turvallisempi jättää yksin kuin pesukoneet.

Päivämäärä:   30.1.25 13:29:17

Kodinkoneiden aiheuttamat rakennuspalovaarat 2016:

Pyykinpesukone 29%
Astianpesukone 18%
Kylmälaite 13%
Muu kodinkone 10%
Liesi tai uuni 7%
Mikroaaltouuni 6%
ATK-laite 4%
Televisio 3%
Kahvin- tai vedenkeitin 2%

Lähettäjä: FF 
Päivämäärä:   30.1.25 14:16:03

Asunnosta en poistu, jos tiskikone/pesukone/uuni on päällä. Tiskikoneen ja uunin (jos siellä jotain, joka on uunissa pitkään eikä tarvitse vahtia) voin jättää päälle ja käydä suihkussa.

Pesukone on kylppärissä, en uskalla käydä suihkussa kun se on päällä.

Lähettäjä: gwg 
Päivämäärä:   30.1.25 16:29:33

Yleensä en vie edes roskia jos pyykkikone on päällä, en todellakaan lähtisi vaikkapa kauppaan. Astianpesukonetta ei ole. En lataa puhelinta yöllä, tietokoneestakin napsautan virrat jatkojohdon kautta pois kun lähden kotoa. Ennen päälle jäi vain pakastin ja jääkaappi, nykyään joutuu pitämään muutakin kun hommasin liskoja. Edelleen kyllä vähän ahdistaa noiden lämpölamppujen kanssa, mutta tuovat lopulta enemmän iloa.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   30.1.25 16:45:53

Meillä yhtä vanha tiskikone alkoi kans sihistä yms pari viikkoa sitten pestessään. Vika oli se että poistoletkuun oli tullut pieni halkeama ja tiristi vettä niin että sähkölaitteet ei tykänneet. Hankittiin uusi letku ja pesee taas. Mutta tosiaan tiskikonetta ja pyykkikonetta ei jätetä pesemään niin ettei kukaan kotona.

Päivämäärä:   30.1.25 16:48:55

Meillä älypalovaroittimet, ilmoitus tulee heti kännykkään ja jos yöllä syttyy niin siihen hälytykseen kyllä herää naapuritkin.

Päivämäärä:   30.1.25 17:10:43

"Meillä älypalovaroittimet, ilmoitus tulee heti kännykkään ja jos yöllä syttyy niin siihen hälytykseen kyllä herää naapuritkin."

Meilläkin on Verisuren palovaroittimet ja vuotovahti mutta ei vakuutus ei silti korvaa jos paloherkkiä laitteita jätetty yksin päälle, koska ne havaitsee tilanteen vasta kun on jo paska osunut tuulettimeen. Usein sähkölaitteet alkavat pitää outoja ääniä tms. ennen vesivahinkoa tai tuleen syttymistä, mutta ei aina. Vetoavat vahtimatta jättämiseen ja että onnettomuus olisi voinut olla ehkä estettävissä, vaikka vuoto ja äänet voisivat jäädä huomaamatta ajoissa myös kotona ollessa. Mutta noin se vaan menee, niin liian luottavainen ei kannata olla.

Päivämäärä:   30.1.25 17:18:33

Minun ystäväni talo paloi lemmikkeineen kun uudehko pakastin syttyi tuleen. Ei ollut mitään romuja pakastimen ympärillä ja saivat vakuutuskorvaukset mutta mikään ei korvaa lemmikkejä ja muistoja.

Meillä kaikilla lienee aina pakastin ja jääkaappi kotona päällä. En tiedä mitä asialle sitten voisi tehdä ellei niistä aio kokonaan luopua.

Lähettäjä: Nilla 
Päivämäärä:   30.1.25 17:26:22

"Meillä älypalovaroittimet, ilmoitus tulee heti kännykkään ja jos yöllä syttyy niin siihen hälytykseen kyllä herää naapuritkin."

Kiva, mutta tajuatko että aloittajankin tapauksessa olisi aika turhaa odotella sitä SYTTYMISTÄ, kun nyt se saatiin todennäköisesti sillä estettyä että oltiin hereillä ja paikalla?

Huhhei.

Lähettäjä: Kipa 
Päivämäärä:   30.1.25 22:20:58

Pyykkikone päällä vain kotona ollessa ja kun olen valveilla (rivari ja hiljaisuus klo. 22, niin ei oikein voisikaan pestä yöllä pyykkiä). Vesihana kiinni ja töpseli pois seinästä kun ei ole käytössä. Mistä lie tämä tapa tullut. Myös astianpesukone päällä vain kun olen kotona. Blenderi, leivänpaahdin ja vedenkeitin aina pois seinästä kun en käytä, tosin sitten mikro on aina seinässä ja se on 90-luvun alkupuolelta, että voisi ihan hyvin posahtaa. Sähkösauna jota en käytä, kiukaan sulake otettu pois varmuuden vuoksi (kuivaan pyykit saunassa).

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   30.1.25 22:37:49

On selvää. Mitään ei ole koskaan sattunut, mutta en silti jätä esim. pesukonetta päälle, jos lähden kotoa.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   30.1.25 22:44:28

Todellakin on selvää. Jääkkaapia ja pakastinta lukuun ottamatta en ikinä jätä päälle mitään, kun en ole itse kotona. En myöskään jätä ikinä puhelinta tai mitään muutakaan laitetta latautumaan poissa ollessani.

Päivämäärä:   30.1.25 22:45:21

LähettäjäNilla
Päivämäärä30.1.25 17:26:22

Kiva, mutta tajuatko että aloittajankin tapauksessa olisi aika turhaa odotella sitä SYTTYMISTÄ, kun nyt se saatiin todennäköisesti sillä estettyä että oltiin hereillä ja paikalla?

Huhhei.

- Ootko tyhmä? Talossa on tv,pesukone,kahvinkeitin,jääkaappi,latureita,akku imureita,jatkojohtoja yms jotka koko ajan valmiustilassa ne voivat kärtsätä milloin vain! Ei olisi eka jääkaappi mikä syttyy palamaan. Olette tyhmiä jos vakuutusyhtiöiden paskat menee läpi! Silloin se pätee jos kyse vanhasta kodinkoneesta eli kannattaa mielummin päivitellä niitä ja olla askeleen edellä.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   31.1.25 08:22:05

Lasten tietokoneissa on jatkojohdot joista saa virrat poikki kun konetta ei käytetä. Tiskari ja pyykkikone päällä vain sillon kun oon kotona, pyykkikone pesee 1h 20 min ja tiskikone 1h. Puhelimet ladataan keittiössä päivällä, ei ikinä yöllä tai sängyssä.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   31.1.25 09:19:30

Tietokoneet ja telkat jää johdom päähän virtaan, kännykkä saattaa olla yön laturissa, yöllä sähkö on halvempaa niin tiskikone ja pesukone ajastetaan menemään päälle yöllä.ne käykin kolme tuntia molemmat.. Palovaroittimet on kyllä ja kunnossa. Täytyy vaan toivoo ettei satu mitn..

Lähettäjä: Mmm 
Päivämäärä:   31.1.25 09:27:28

Meillä jäi edelliskesänä Airamin kattotuuletin (sellainen missä lamput) päälle kun lähdettiin pois kotoa.

Pari tuntia varmaan oltiin pois ja kun tultiin takaisin koko kämppä täynnä savua. Tuuletin jumitti ja surisi, sähkön katku oli ilmassa. Olisi varmaan syttynyt lopulta ellei oltaisi tultu kotiin ja sammutettu virtoja. Koira parka oli yksin kotona :(

Kaksi astianpesukonetta on syttynyt tuleen. 90-luvulla ja 2010-luvulla. Kummassakaan ei vahinkoja huoneistolle. Ei siis pitäisi luottaa mutta silti se kone on toisinaan päällä vaikka sitä ei vahdita.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   31.1.25 10:17:06

Ei ole kodinkoneet yksinään päällä. Hanat aina kiinni kun ei käytössä. Laturinten johdot aina irti kun ei käytössä. Jatkojohdot kytkimellä ja kytkimet kiinni jos ei käytössä

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.