Lähettäjä: Liida
Päivämäärä: 30.1.25 11:19:59
kki) kodinkonetta pidetä käynnissä silloin, kun ei olla kotona tai ollaan, mutta nukutaan? Eli: onko sinulle selvää, että kodinkone on päällä vain, kun olet kotona ja hereillä eli pystyt reagoimaan jos se menee epäkuntoon, kuten oikosulku ja syttyy palamaan?
Minulle ei valitettavasti ollut ennen eilistä. Teoriassa kyllä oli, onhan siitä meille sanotty tietysti miten kuuluu toimia. Silti nokka pystyssä "ei se syty", olen jättänyt klo 14 iltavuoroon lähtiessäni sen tiskikoneen ajatuksella niin, että alkaa pestä klo 20 ollen valmis pian klo 23 jälkeen kun saavun kotiin.
En tee enää ikinä noin, muidenkaan kodinkoneiden kanssa.
Eilen illalla klo 23 meni oikosulkuun tiskikone perheessäni, jossa on lapsi sekä kaksi aikuista. Keskikokoinen kaupunki Etelä-Suomessa, keskusta-alueella puinen rivitalo, valmistunut 1980-luvun alussa. Kone oli enint. 14 vuotta vanha, erinomaisessa kunnossa eli sitä ei ollut koskaan tarvinnut rikkinäisyyden vuoksi korjata, eikä mitään häikkää ollut ollut, siis eiliseen asti.
Heilläkin oli ennen usein tapana esimerkiksi jättää se yöksi pesemään, siis kun menevät nukkumaan. Koska "ei se syty". Nyt olivat vielä hereillä, se oli pelkkää tuuria. Jos olisivat menneen tapansa mukaan jo nukkumaan, niin miten olisi voinut todennäköisesti käydä jos se olisi leimahtanut palamaan...?
Nyt sattuivat olemaan heti reagoimassa. Vielä en itse ole kuullut, mitä siinä tapahtui, mutta kuvat lähettivät jo yöllä. Mustaksi kärventynyt pistorasia ja mustaksi kärventynyt pistoke, josta muovia on revennyt oikosulun myötä repaleeksi.
Se ei ehtinyt syttyä (koska he olivat hereillä ja kotona stoppaamassa ihan pian tilanteen). Tällä kertaa oli ihmeellisesti armoa, vaikka toimivat täysin päin hel.vet.tiä., kuten minäkin toimin ennen. En toimi enää.
Täytyy ihan suoraan nyt sanoa, että jos minulla idioottimaisen tapani tai heillä samaisen käytöksensä vuoksi olisikin syttynyt palamaan. Niin kyllä se on tervejärkisen aikuisen ihmisen täysin omaa syytä. Tyhmyydestä yleensä sakotetaan, joskus raunioilla ja hiiltyneillä muistoesineillä, jos ihminen ei muuten opi. Nyt meni opimme ns. juuri ja juuri hyvän sään aikana jokainen, eli kolme (3) aikuista ihmistä oppi.
Jos he olisivatkin jo menneet nukkumaan, niin se voi olla että minä olisin yöllä ollut tunnistamassa heitä kotiinsa kärventyneenä/häkään tikahtuneina.
Ht. netissä varmaan minä olen nyt se ainoa heppalan tyhmä, joka on toiminut väärin asiassa vaika teoriassa on tiennyt, että se on väärin. No, tosielämässä kun nyt olen jutellut asiasta niin ikävä kyllä, meitä entisiä asiassa sontalärpäkkeitä on monta.
|