Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miehellä muistisairaus?

Lähettäjä: omaishoitaja 
Päivämäärä:   30.1.25 07:27:34

Voiko jo nelivitosella olla jokin muistisairaus vai mikä miestä vaivaa? Muutaman viime vuoden aikana mies on jotenkin muuttunut ihan tosi paljon. Ei oikein muista, monen yksinkertaisen asian hahmottaminen tuntuu vaikealta. On siis ihan terve "normaali mies" eli ei mikään päihdekuntouja tmv. On käynyt aikanaan koulun ja pystyy käydä töissä normaalisti.

Mutta esimerkiksi. Ollaan keskiviikkona sovittu että mennään lauantaina leffaan, katsottu että klo 18 on näytös. Mä olen enemmän työkseni tietsikalla, joten sanon että varaan liput. Yleensä laitan sitten vielä whatsappiin screenshotin tmv ett "liput hankittu" tms. Niin perjantaina, viimeistään lauantaiaamuna hän kysyy "Niin että oltiinko me menossa sinne leffaan, onko voimassa edelleen?" Mä en ole itse mikään ohareiden tekijä, eli siitä ei varmistelu voi johtua. Sitten kun vastaan että käsittääkseni ollaan menossa, liput on ja en tiedä miksi tilanne olisi sovitusta muuttunut, hän on että juu niin hän vaan aatteli varmistaa. Hän ei siis varmista esim lähtöaikaa. Vaan yleisesti että ollaanko menossa.

Toinen, suuntien hahmottaminen on vaikeaa. Kun ollaan jossain vieraassa paikassa, esim pihasta lähteminen on hankalaa "mennäänkö oikealle vai vasemmalle" Ja siis tarkoitus palata sinne samaan suuntaan mistä ollaan ehkä noin 30 min aiemmin tultu. Tai jos olemme matkalla Kittilään, ja tulemme risteykseen jossa viitassa lukee Kittilä oikealle, Kattila vasemmalle. Hän kysyy että kumpaan suuntaan mennään.

Verokortin tilaamisen vaikeudesta en edes avaa. Perus palkansaaja, yksi palkanmaksaja, ei etuuksia. Vuodesta toiseen on vaikeaa ymmärtää miksi veroprosentti olisi hyvä olla suht oikein (ei ainakaan liian pieni ettei tule mätkyjä) Ja sitten kun sitä lykkää esim marraskuulle, on edelleen vaikeaa ymmärtää että kun alkuvuoden on maksanut liian pientä veroa, tulee se parille viimeiselle tilille huomattavasti korkeammaksi.

Eli onko mulla varhaisdementikko?

Re: Miehellä muistisairaus?

Päivämäärä:   30.1.25 07:30:32

Mainittakoon vielä että olemme asuneet yhdessä jo reilusti yli 10 vuotta, tilanne on mielestäni muuttunut parin viime vuoden aikana. Meillä ei ole pieniä lapsia eli ruuhkavuosihommasta ei ole sinänsä kyse.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   30.1.25 07:31:41

Voi hyvinkin olla, tai sitten tuo on vaan hänen toimintatapansa. Eli ihan vaan keskustelun vuoksi kyselee.
Tai ehkä on stressiä, vitamiininpuutetta, unettomuutta tai mitä lie, joka vaikuttaa tuolla tavalla. Olipa se mitä tahansa, kannattaa mennä tutkimuksiin. Alkavaan dementiaan voi viitata se, että ei itse tunnista ongelmaa.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   30.1.25 07:32:55

No ei ole.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   30.1.25 07:34:38

Hoidatko sitten nuo asiat miehen puolesta? Ehkä olet opettanut hänet tuohon

Päivämäärä:   30.1.25 07:38:51

En hoida miehen puolesta asioita (esim verokorttia) Saatan toki keskustelunomaisesti sanoa, että olen tilannut itselleni /tarkistanut tilanteen ja keskustelun yhteydessä kysyä että joutuuko hän tilaamaan. (Molempien tulot vaihtelevat vuosittain hieman riippuen bonuksista ja ylitöistä, eli ihan normaali toimenpide ollut jo pitkään)

Leffalippujen varaamista sovittuuun näytökseen en pidä ns "asioiden puolesta hoitamisena" se kun käy joutuisasti muutamalla klikkauksella työpäivän välissä. Ja olenhan sinne itsekin menossa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   30.1.25 07:47:59

Nykymaailma on muuttunut sellaiseksi että mistään ei pidetä enää kiinni, kaikenlaista voidaan sopia ja sitten perua, joten leffalippujen kohdalla ihan normaalia vielä varmistaa. Ja voi olla ihan vaan keskusteluakin.

Sen sijaan olisin kyllä huolissani jos ennen normaalisti toiminut ihminen ei enää hahmota suuntia tai osaa lukea liikenteessä kylttejä. Tämä pisti silmään, ei leffan varmistelu tai verokortin kanssa vitkuttelu.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.1.25 07:48:06

Ällö, kyllä voi ihan hyvin olla, jos muutos entiseen on selkeä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.1.25 07:49:24

On se mahdollista. Toki moni muukin asia kuin muistisairaus voi vaikuttaa, esim. kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa joillekin sen mittaluokan aivosumua, että on ihan pihalla. Raudat, B12, D kannattaisi nyt ekana tsekkauttaa, varsinkin 2 ekaa on koomailun aiheuttajia.

Lähettäjä: thth 
Päivämäärä:   30.1.25 07:52:21

Tuo " Onko voimassa edelleen, ollaanko menossa " ei mielestäni ole mitään. Tai sitten minun mieheni on jo pitkälle edenneessä höperöitymisessä. Eihän miehesi ollut kuitenkaan unohtanut sitä leffaan menemistä.

Muusta en osaa sanoa.

Päivämäärä:   30.1.25 08:05:14

Jos liput on jo ostettu, niin ei meillä kysellä ollaanko menossa ja onko voimassa. Eri asia, jos ostetaan liput paikan päällä.

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   30.1.25 09:32:19

” Jos liput on jo ostettu, niin ei meillä kysellä ollaanko menossa ja onko voimassa. Eri asia, jos ostetaan liput paikan päällä.”

Tämä! Ei me enää lippujen oston jälkeen aleta suunnitelmia muuttamaan. Outo ajatuskin.

Onko teillä yhteistä kalenteria? Mihin merkkais just leffat ja muut menot? Ei tarttis miehen miettiä oletteko menossa vai ette. ”Se on kalenterissa, ollaan menossa.” En tiiä auttaisko tuokaan, mutta kaikkea voi yrittää.

Kannattaa myös tosiaan noi raudat, d:t ja kilpirauhasarvot mittauttaa.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   30.1.25 09:54:22

Tuskin on alkava muistisairaus, monilla on vain erikoinen tapa käyttää puolisoa muistilappuna. Olen keskustellut tästä paljon ystävieni kanssa ja tuntuu kaatuvan pitkälti naisten niskaan.

Esim. oma puoliso: "paljonko kello on", "monesko päivä tänään on", "missä mun puhelin on" jne jne

Kun tajusin, että mahdollistan hänelle tuon, lopetin. Ostin synttärilahjaksi urheilukellon, josta näkee kellon ja päivämäärän. Kyselee silti. Vastaan, että katsoo ranteestaan.

On pärjännyt elämässään ennen minua ja saa pärjätä nytkin noissa asioissa, parinkymmenen vuoden parisuhteen jälkeen hän vain yrittää käyttää minua äitinä.

Ulottuu moneen muuhunkin asiaan, melkein kaikki metatyöt kaatuisivat minulle vain siksi, että olen kykenevä ja pystyvä hoitamaan sen, että on hammastahnaa, wc-paperia jne. Olisi vielä ok jos korvaisi tämän tekemällä jotain muuta vastineeksi/maksamalla asioita, mutta ei. Jossain vaiheessa havahduin siihen, että minä teen kaiken, maksan kaikesta puolet ja joudun huoltamaan toista kuin jotain pikkulasta tai seniiliä vanhusta. Aloin vetämään rajoja ja jätän koko ajan asioita hoitamatta, koska hän on yhä kykenevä hoitamaan niitä kuin minäkin.

En usko, että tästä parisuhteesta tulee enää koskaan tasa-arvoista tai työt jakautuisivat tasan, mutta lohduttaudun sillä, että kun pääsen muuttamaan omilleni niin elämästä tulee todella kevyttä ja helppoa kun hoitaa vain omat asiansa. Erikseen muuttoa mietin siksi, että puoliso vielä arvostelee tekemisiäni, vaikka itse on muuttunut laiskaksi ja tyhmäksi.

Lähettäjä: nammi 
Päivämäärä:   30.1.25 10:01:25

Jos toinen muuttuu noin merkittävästi, niin kyllähän siinä joku syy on taustalla ja lääkärireissu voisi olla enemmän kuin paikallaan. Kyllähän tuossa huolestuttavia merkkejä on, että joku mättää (vaikkei muistisairaus olisikaan, niin silti hyvä selvittää että mikä).

Lähettäjä: reppu 
Päivämäärä:   30.1.25 10:20:47

Kannattaa otattaa laaja verenkuva, aika yksinkertaisetkin vitamiininpuutokset voivat aiheuttaa tuollaista.

Minun mieheni on aina ollut vähän tuollainen, on vaativassa työssä ja urheilee kovaa ennen töitä ja viettää suunnilleen jokaisen vapaan minuuttinsa lapsemme kanssa. Luulen, että kaiken tuon tekemisen jälkeen hän on vain tottunut siihen, että minulla on kaikki muu hallussa, eikä käytä aivojansa, kun tietää, että minä kuitenkin tiedän.

Päivämäärä:   30.1.25 10:25:56

Koska verokorttivaikeus on ollut jo vuosia, se on ominaisuus, tuskin oire.

Lähettäjä: My 
Päivämäärä:   30.1.25 12:25:11

Burnout?

Lähettäjä: Kersti 
Päivämäärä:   30.1.25 21:49:44

Onko miehelläsi ollut korona? Minun mieheni muuttui koronan jälkeen hieman aloitekyvyttömäksi ja just tuollaiseksi että ei ikäänkuin aina ymmärrä kaikkia asioita eikä muista ajoreittejä.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   30.1.25 22:16:12

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/2016090622271694

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.