Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Paras kaveri ei kysynytkään kummiksi

Lähettäjä: Erin 
Päivämäärä:   29.1.25 15:52:17

Olemme olleet ystäväni kanssa parhaita kavereita 10 vuoden ajan. Olemme aina jutelleet, että kun saamme lapsen niin toisistamme tulee heidän kummit. Kaverille syntyi tyttö, eikä ole kysynytkään minua kummiksi. Kaksi vkoa sitten olivat ristiäiset, eikä minua oltu niihinkään kutsuttu. Olen loukkaantunut. Mikään välillämme ei ole muuttunut, pidämme yhteyttä samalla tavalla kuin ennekin. Mikähän mättää..

Re: Paras kaveri ei kysynytkään kummiksi

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   29.1.25 15:54:56

Tuli toisiin ajatuksiin. Jos halusi kummiksi sukulaisen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.1.25 15:55:48

En minäkään kavereita kummiksi ota. Perhepiirissä on näitä kummiuksia nähty ja moni on kaatunut kun aikuiset keskenään sähisee ja välit menee ja samalla katkeaa kummin ja lapsen yhteydenpito. Vaikka olisi vuosikymmenien ystävyys takana.

Päivämäärä:   29.1.25 16:01:03

Onhan tuo tosi outoa ettet saanut kutsua ristiäisiin.
Ottaisin puheeksi.

Jos ollaan parhaita ystäviä, pitää silloin voida puhua myös vaikeista aiheista. Ne jäävät muuten kaihertamaan.

Voi olla esim. että ystävän puoliso ei pidä sinusta ja tätä on hankala sanoa. Tai ystävä pitää sinusta mutta ajattelee että olet huithapeli joka ei osallistuisi kuitenkaan lapsensa kasvatukseen tai lahjakoneeksi. Jokin syyhän siellä on.

Erityisesti kun olette erikseen vielä keskustelleet että tulette olemaan lastenne kummeja.

Omalla kohdalla ystävä oli hetken viileämmän tuntuinen. Otin puheeksi ja sanoin että olen huomannut tällaisen, mikä syy on? Ystävä myönsi pitkin hampain että miehensä oli tullut mustasukkaiseksi siitä, että ystävä jakoi minulle niin paljon asioita ja että mies koki minut kilpailijakseen. Asia oli juuri tapahtunut ja kaveri oli hämmennyksissään että onko mies oikeassa ja että pitäisikö viilentää välejä minuun eikä ollut tiennyt miten toimia...

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   29.1.25 16:08:29

Mulla ei ollut kyllä yhdenkään lapsen ristiäisissä mun kaverit kutsuttuna.

Kummit on valittu meillä aina perheen sisältä, että ovat kummeja myös useamman vuoden päästä eikä katoa elämästä.

Tuskin mitään sen isompaa juttua.

Päivämäärä:   29.1.25 16:10:39

Kutsumattomuuteen voi olla myös taloudellisia syitä, jos juhlat on järjestetty jossain pitopaikassa erikseen ja on ollut ruokatarjoilu ja kakkukahvit. Ja kaikki omasta pussista kustannettu, niin ei välttämättä ole ihan kaikkia voinut kutsua vaikka olisi halunnut.

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   29.1.25 16:16:06

No onhan tuo outoa että ei edes kutsuta ristiäisiin, jos on aiemmin puhuttu, että olette kummeja sitten joskus ristiin. Sillä, että jotkut eivät kutsu kavereitaaan ristiäisin tai ottavat kummit aina sukulaisista, ei ole mitään tekemistä tuon tilanteesi kanssa. Itse ainakin kysyisin ystavältä asiasta - jos haluat olla vielä ystävä hänen kanssaan. Muutenhan tuo jää vain kaihertamaan.

Lähettäjä: Kia 
Päivämäärä:   29.1.25 16:36:14

Säästyit pakollisilta lahjuksilta ainakin 15 vuodeksi. Oo onnellinen, sulla kävi säkä.

Lähettäjä: Kata Riinanko 
Päivämäärä:   29.1.25 16:45:38

Aloittaja hyvä, sulle on jo monesti sanottu asia jonka pitäisi olla itsestään selvää mutta ilmeisesti ei sulle vielä ollut.

Kummin olisi lapsen edun mukaista säilyä kummin kuolemaan asti, eikä jo 3 v päästä kun bestiksen kanssa kun välit menee bänks tai sitten sen veljen sen hetkinen tyttis lähtee siinä kohtaa elämästä kun veli ja tyttis eroaa siten ettei ne tietenkään pysty siihen että tyttis ois normaalisti läsnä lapsen elämässä.

Kyllä sisarustenkin välit tietysti ihan myös katkeilee, mutta edes vähän harvemmin kuin näiden kamujen ja veljen tyttikset.

Koita nyt kasvaa ja kestää. Jos sulla on sisaruksia ja heillä lapsia, niin parempi säkä siellä päin.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   29.1.25 16:49:47

Mä en ois halunnut pyytää parasta ystävääni kummiksi. Ollaan aina vietetty aikaa pariskunnittain ja tuntui, että pitäisi kutsua kummiksi myös ystäväni puoliso. Ainoa vaan, että en oikeastaan enää pidä hänen puolisostaan, tai en ainakaan arvosta häntä lainkaan.

Pyysin sitten kuitenkin kaveria kummiksi, puolisoaan en. Ihan vaan etten loukkaa ystävääni. Vaihtoehto oli ettei tule ainuttakaan kummia. Ei olla kirkossa kukaan niin sen suhteen ei edes tarvitsisi. En laita minkäänlaista painoarvoa tälle kummiasialle :D.

Lähettäjä: Kelo 
Päivämäärä:   29.1.25 16:54:13

Paljonko olet tekemisissä kaverisi miehen kanssa? Myös hänellä voi olla sanansa sanottavana kummiasioihin. Ehkä ovat valinneet kummit, jotka ovat tekemisissä molempien kanssa, jotta yhteydenpito ei jää riippuvaiseksi vain toisesta.

LähettäjäPo 
Päivämäärä:   29.1.25 16:58:24

Aloittajana en loukkaantuisi siitä, ettei kutsua ristiäisiin tullut. Kuka muka kutsuu kavereita lapsensa ristiäisiin? Meillä päin ristiäiset ovat pieni perhejuhlia. Itse en ole kutsunut muita kuin ihan lähimmät sukulaiset lasteni ristiäisiin enkä ole koskaan ollut kavereiden lasten ristiäisissä vaikka läheisille ystäville onkin syntynyt lapsia ystävyytemme aikana.

Lähettäjä: Nti50 
Päivämäärä:   29.1.25 16:59:11

Minut pyydettiin kummiksi, mutta ei kirkkoon. En edes tiedä milloin ristiäiset oli. En saanut todistusta, mutta kuvan kyllä. Vähän ihmettelin, mutten kysellyt. Kävin aina synttöreillä, kun kutsuttiin ja muutenkin. Yhteydenpito hiipui, koska en lapsia tehnyt niin aika ei riittänyt minunbkaahvittelyihin tai lenkkeihin. 16 v lopetin lahjomisen, eikä synttäreitäkään vietetty. Onnitteluviestin olen laittanut aina.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   29.1.25 17:00:00

Onhan sitä monesti nuorempana kavereitten kanssa puhuttu vaikka mitä best frends forever -juttuja,mitä ei oikeastaan ole silloin ihan tosissaan ajatellut. Tai sitten toinen puhuu tosissaan ja toinen vaan vähän myötäilee, kun asia ei ole ajankohtainen, niin viitsi ihan tosissaan sopimaan asiaa. Usein kuitenkin ristiäiset ovat pienet perhejuhlat oman lähisuvun kesken.

Lähettäjä: Kata Riinanko 
Päivämäärä:   29.1.25 17:02:42

"Pyysin sitten kuitenkin kaveria kummiksi, puolisoaan en. Ihan vaan etten loukkaa ystävääni. Vaihtoehto oli ettei tule ainuttakaan kummia. Ei olla kirkossa kukaan niin sen suhteen ei edes tarvitsisi. En laita minkäänlaista painoarvoa tälle kummiasialle :D."

Miten nää voi olla samassa lauseessa? Asia on sulle muka mitätön, silti pyysit kummiksi, jota ei edes voi olla, jos ette ole kirkossa? :D

Lähettäjä: Clg 
Päivämäärä:   29.1.25 17:15:04

Ihan yhtä laillahan välit voi mennä sululaisiinkin. Sillä perusteella ei voi kummeja valita että kenen kanssa döilyy parhaimmat välit kun koskaan ei voi tietää.

Ei minunkaan kaverini pyytänyt lapselleen kummiksi vaikka olemme olleet bestiksiä ekalta luokalta asti ja edelleen läheisiä ja asumme samassa kaupungissa. Pyysi kummeiksi siskonsa, miehen veljen, pari kaveria, jne. Siskonsa kanssa hänellä on aina ollut huonot välit, vihaavat toisiaan ja riitelevät jatkuvasti vaikka asuvat satojen kilometrien päässä toisistaan. Joutuvat kuitenkin olemaan tekemisissä kun heidän äitinsä ei pärjää itsekseen. Ja tuosta kaveristakaan ei ole kuulemma 10 vuoteen kuullut mitään. Lapsi on nyt 13 v.

Munua harmittaa kun kummini, isän pikkuserkku, oli tekemisissä vain kun olin pikkulapsi. Olen viimeksi nähnyt häntä kun olin 6-vuotias. Sen jälkeen toi jouluna lahjan kotiportaille kun emme olleet kotona ja kun täytin 10 v, ei hänestä ole kuulunut enää mitään. Pari muuta kummia hylkäsivät minut jo pikkulapsena, en edes muista heidän nimiään. Siskollani on pari kummia säilynyt läheisenä aikuisuuteen asti ja välillä harmittaa kun minulla ei tuollaisia kummeja ollut.

Lähettäjä: Clg 
Päivämäärä:   29.1.25 17:16:59

Tuo kaverini ei myöskään kutsunut minua ristiäisiin. Sain myöhemmin kuulla että ristiäiset on pidetty. En tiedä syytä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   29.1.25 17:33:47

Älä välitä aloittaja; väistit luodin.
Jos menee nyt välit poikki tai viilenee, se sama olisi tapahtunut myöhemmin.
Joku yllä manitsikin aikuisten ihmisten sähinät ja kähinät sen kummiuden ympärillä..

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   29.1.25 17:49:01

"Kuka muka kutsuu kavereita lapsensa ristiäisiin?"
Ihan normaalit ihmiset.

Päivämäärä:   29.1.25 17:54:58

Meilläkin ristiäiset ovat olleet aina pieni perhejuhla, minne ei kutsuta kuin lähimmät ja kummiksi valikoidut. Häät on eri asia.

Lähettäjä: miu 
Päivämäärä:   29.1.25 18:00:43

Mulla oli nuorena, siis 20+ todella vanha hyvä kaveri. No, hän ei kutsunut mua häihinsä, jotka oli olleet isot. Lähetin kuitenkin häälahjan, osaksi kyllä piruuttani. Kaveri laittoi viestiä että voisko lahjan vaihtaa, kun se ei sovi heidän sisustukseensa. Hövelisti tokoi vastasin että "ilman muuta" ja näin vaivaa sen vaihtamisessa. Lähetin lahjan ja sen jälkeen estin kaverin kaikkialla enkä vastannut hänen puheluihinsa ja viesteihinsä.
Oli kuulemma parille tutulle ihmetellyt asiaa. Siinähän ihmettelee. Tästä on jo vuosia. ei mitään hajua mitä tyypille kuuluu eikä kiinnosta.

Päivämäärä:   29.1.25 18:01:12

Melkein samanlainen tilanne täällä. Parhaan ystävän kanssa puhuttiin teineinä ja parikymppisinä, että ollaan toistemme kaasot ja kummit tuleville lapsille. Nyt ystävä on raskaana ja laskettu aika ihan pian. Ei ole vielä kysynyt kummiksi tai mitään siihen liittyvää puhunut vaikka muuten on puhunut paljon tulevasta lapsesta. Ehkä kummiksi kysyminen on tapana vasta, kun lapsi on jo syntynyt? Itse en todennäköisesti tule saamaan lapsia, mutta voisin mielelläni ryhtyä ystävän lapsen kummiksi.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   29.1.25 18:35:44

Harvemmin ristiäisissä on paljon porukkaa. Usein ne kummit, ja lapsen vanhemmat ja näiden vanhemmat ja sisarukset.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   29.1.25 18:39:41

Ehkä hänellä ja lapsen isällä sisaruksia joista tuli kummeja. Lapsen isälläkin tietty oikeus päättää kummeista. Ristiäisissä yleensä lähin suku eikä kaverit.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   29.1.25 18:41:53

Mulle kävi vähän päinvastoin. Paras ystävä sai lapsen ja olin ihan varma, ettei mua pytdetä kummiksi, koska välit lapsen isään ei olleet kovin hyvät. Tää olis ollut mulle ihan fine ja ymmärsin täysin, että kummit valitaan niistä, jotka on molemmille vanhemmille mieluisia tyyppejä. Pyysivät sitten yllättäen mut ja mun puolison kummiksi. Edelleen ystävä on paras ystävä ja kummilapsi läheinen, vaikka jo aikuinen. Se isä puolestaan on käytännössä kadonnut kuvioista. XD

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   29.1.25 18:45:17

"Kummit on valittu meillä aina perheen sisältä, että ovat kummeja myös useamman vuoden päästä eikä katoa elämästä."

Meidän lapsen kummit on mun serkku ja hänen ex-mies. Ristiäisten aikaan olivat toki yhdessä. Mutta eron jälkeen serkku katosi kuin tuhkatuuleen lapsen elämästä, mutta ex-mies laittoi varovasti viestiä, että onko ok jos on yhä yhteydessä, vaikka suhde katkesikin. Ja on yhä edelleen, vuosien jälkeen, lapsen elämässä tiiviisti mukana. Perheen sisältä valittu kummi sen sijaan nimenomaan katosi lapsen elämästä. Että eipä sekään nyt noin musta-valkoista ole.

Lähettäjä: Juuu 
Päivämäärä:   29.1.25 18:49:50

Joo mulla itselläni on myös perheen sisältä valittu kummi, joka todellakin on kadonnut mun elämästä. Ennen kuin täytin 10v, ei nähty melkein ikinä. Lähetti joskus lahjan. Sitten 10-16v oltiin tosi paljon tekemisissä ja meistä tuli tosi läheisiä. Kummi oli mulle tärkein ihminen maailmassa. Ja sitten hän vaan päätti, että ei enää vastaa mun viesteihin tms.. voin sanoa, että oli kivulias kokemus.

Lähettäjä: Okka 
Päivämäärä:   29.1.25 18:52:37

"eron jälkeen serkku katosi kuin tuhkatuuleen lapsen elämästä, mutta ex-mies laittoi varovasti viestiä, että onko ok jos on yhä yhteydessä, vaikka suhde katkesikin."

Kivaa, mutta tän tulisi olla selvä normi, että se ero ei ole ero kummiudesta. Mikä tässä on monelle niin vaikeaa, säilyä lapsen elämässä turvallisena aikuisena vaikka parisuhde päättyi toiseen kummiin, joten yleensä käykin jossain kohtaa nykyään?

Mitä varomista tässä oli?

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   29.1.25 18:54:52

Itse kysyin molempien lasten kummit vasta syntymän jälkeen. Osa kysyy ennen, tämä varmaan vaihtelee.
Itse ymmärrän aloittaja sun harmituksen. Kysyisin varmaan joskus jutellessa että miten ristiäiset meni, ketkä kummit ovatkaan tms. ja siitä halutessa sitten vähän enemmän. Ristiäisiin meilläkin kutsuttu vain isovanhemmat ja sisarukset (lapsineen) sekä kummit, ei muita kavereita. Ihan siis vain lähipiiri.

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   29.1.25 19:47:29

Omien ystävieni kesken kukaan ei ole kutsunut kavereita/ystäviä ristiäisiin, ellei ole valittu kummiksi. Lähipiirissäni ristiäisissä ovat olleet aina vain kummit ja sukulaiset. Olen ajatellut tämän olevan aika yleinen tapa Suomessa, joten ei ole mikään ihme, ettet saanut kutsua ristiäisiin.

Kummiksi pyytäminen taas on erillinen asia, ja tästä olet mahdollisesti ihan syystä loukkaanut. Kaksi olennaista kysymystä tulee kuitenkin mieleen. Ensinnäkin: Milloin tuosta kummiksi pyytämisestä on viimeksi keskusteltu? Oliko kaveri silloin jo raskaana vai oliko lapsen hankinta edes suunnitelmissa? Kaveri on ehkä vain kepeästi puolivitsillä heittänyt, että "joo ollaan sit toistemme lasten kummeja", ja sinä olet ottanut tämän jutun ihan tosissaan. Ehkä kaveri ei edes muista, että olette joskus puhuneet sellaisesta.

Toinen asia: Mikä on sinun suhteesi kaverin mieheen? Tunnetko edes häntä kovin hyvin? Pitääkö hän sinusta? Miehellä on ihan tasavertainen oikeus vaikuttaa kummien valintaan. Ehkä mies halusi valita sellaiset kummit, jotka ovat läheisiä molemmille. Ehkä haluttiin valita vain sukulaisia. Tiedätkö sinä, ketkä kummeiksi valittiin?

Päivämäärä:   29.1.25 19:52:22

Kummius on nykyään aika hämärä käsite ja saanut vapaan tulkinnan muotoja ja elää yksilöiden mukaan.
Olen yhden lapsen sylikummi ja siihen aikaan olin vastuussa lapsen uskonnollisesta kasvatuksesta ja vanhempien kuollessa tai muun hädän sattuessa se, joka ottaa pennusta kopin.

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   29.1.25 19:59:35

Monet eivät edes muista tämmöisiä lapsuusaikana sovittuja juttuja, vaikka ne silloin olisikin vannotettu sydänverellä :D

Lähettäjä: MiiMai 
Päivämäärä:   29.1.25 20:08:29

Miu, ootko aivan varma, että kutsu ei hävinnyt postissa tmv? Mä en kerran saanut kutsua eräisiin sukujuhliin. Kysyin sitten järjestäjältä (omalta siskoltani), mikä juttu tämä on, ja hän oli ihan ihmeissään, että totta kai meidät on kutsuttu.

Kutsu oli eksynyt postiin, ja tuli perille reilusti sen jälkeen kun juhlat oli jo pidetty. Kutsu oli lähetetty pahimpaan joulusesonkiaikaan ja siskoni oli vahingossa kirjoittanut pienen virheen osoitteeseen, joten kirje oli seikkaillut postissa useita kuukausia.

Lähettäjä: Fin 
Päivämäärä:   29.1.25 21:48:21

Keksin helposti ystäviä, jotka mieluummin pyydän kummiksi kuin veljen. Veljen kanssa ollaan tekemisissä joskus, jouluna ja vanhempien lahjahankintojen yhteydessä. Toimeen kyllä tullaan nykyisin ihan hyvin, mutta ei meillä ole juurikaan yhteistä.

Miksi pyytäisin kummiksi mieluummin kyseisen veljen, kuin ystävän, jonka olen tuntenut 25v, nähdään ja ollaan yhteyksissä useita kertoja viikossa, ja ollaan henkisesti kuin paita ja peppu, vaikka molemmilla on todellakin oma elämä. Kaasoja ollaan oltu toistemme häissä ja ollaan hyvin tietoisia toistemme elämänmenosta ja arvoista.

Molemmat varmasti kykeneviä huolehtimaan minun lapsen asioista, jos minulle ja lapsen isälle jotakin sattuu. En vaan tiedä, miksi veljeni olisi tässä muka ensisijainen valinta.

Eiköhän jokainen valitse elämästään ne, jotka tuntuu oikealta. Aloittajalla varmaan asiasta ristiriitaista tunnelmaa, jos muistaa edes teidän puheita, ja puolisollakin voinut olla osuutta asiaan. Meidän kaveripiirissä ihmisiä, jotka varmaan ajattelee, että heistä tulee meidän lapselle kummi. Tosiasia on, että eivät ole luotettavia siinä määrin, että miettisin: "tuossapa lapselleni huoltaja, jos itselleni käy jotakin". Minusta kasvatus ja läsnä olo ovat ykkösasioita kummeja valittaessa, ja huonoilla vaikutteilla ei tee mitään. Tuen mieluummin etäistä hyvää kummisuhdetta, kuin läheistä perseilevää aikuista kummina.

Siitä huolimatta - vaikka en pyytäisi tätä omaa läheistä ystävääni kummiksi, niin pyytäisin kyllä ristiäisiin. Ehkä kaikkien ihmisten parhaat ystävät ei ole näin läheisiä, mutta minusta ristiäiset on nimenomaan "lähipiirin" juhla, ja läheiset ystävät siihen lähipiiriin kyllä kuuluu.

Onneksi olen tilanteessa, että voin pyytää kummiksi molemmat.

Päivämäärä:   29.1.25 21:53:03

Onko aloittaja pyytänyt oman lapsensa kummiksi sen ystävän?

Lähettäjä: No höh 
Päivämäärä:   29.1.25 22:40:46

"Kivaa, mutta tän tulisi olla selvä normi, että se ero ei ole ero kummiudesta. Mikä tässä on monelle niin vaikeaa, säilyä lapsen elämässä turvallisena aikuisena vaikka parisuhde päättyi toiseen kummiin, joten yleensä käykin jossain kohtaa nykyään?

Mitä varomista tässä oli?"

Toki näin, mutta minä ainakin ymmärrän myös sen ex-puolison näkymän. Jos vaikka ollut riitaisa ero tms., niin kyllähän sitä yleensä suvun puolella ollaan jolloin tää ex olisi helposti voitu blokata pois.

Lähettäjä: hhh 
Päivämäärä:   29.1.25 22:42:35

Näitä "vastuutehtäviä" juuri nimenomaan ei kannata ottaa lähipiiristä. Kokemus on osoittanut että hommat menee aina päin v*ttua kun näin tekee...

Säästyit/säästyitte monilta ongelmilta, tämän viisaan päätöksen johdosta

Päivämäärä:   29.1.25 22:57:11

Olen sylikummi lapselle sillä kirkon kummiperinteellä, eli vanhan liiton miehiä.
En ole kuullut kymmeneen vuoteen edes sen lapsen vanhemmista.
Oma kummisetäni ehti kuolla, ennen kuin ehdin edes tavata hänet ristiäisteni jälkeen.
Kummitäti jäi myös vähän etäiseksi, mutta piti lohduttaa vanhempia kun se..täti kuoli syöpään.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.