Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Muita, jotka ei usko matkustavansa enää koskaan

Lähettäjä: kottarainen 
Päivämäärä:   29.1.25 13:33:56

Suomen ulkopuolelle? Huom. Kuten tajuatte, niin henkilö on sellaisessa työssä sitten, että työmatkoja tuskin tulee kotimaan ulkopuolelle.

Minä olen tällainen henkilö. Täytän loppuvuonna 33v.

Minulla ei ole sukulaisia ulkomailla. Olen kirjastonhoitaja, joten tajuatte, että ulkomaankomennuksia tuskin tulee.

En lennä ideologistista syistä (maapallon tilanne), mutta en myöskään muilla tavoin ole edes Eurooppaan kiinostunut matkustamaan. Minua ei ensinnäkään kertakaikkiaan kiinosta nähdä muita maita. Toinen asia on uutisointi tuhohyönteisistä jatkuvasti. Matkustaminen aina lisää riskiä tuoda ne matkalaukun mukaan kotiinsa.

Ideologiaan kaatuu kaikki loppu. Ei ole maailmankolkkaa, jossa turismi ei olisi tappava tekijä ja paikallisten kiroama asia. Vaihtelua vain on siinä, minkä verran. Euroopassa iso osa on mutkumähaluun -turrejen pilalle talloma ja paikallisten hylkäämä paikka.

Suomessa kyllä matkustus kiinostaa. En ole ikinä käynyt Lapissa. En edes Pohjois-Pohjanmaata korkeammalla. Itärajan alueella en myöskään ole käynyt, tosin ei mulla sinne nyt lähiaikoina menohaluja olekaan.

En tarvitse lomafiilikseen aurinkorantaa tai kuluneita maamerkkejä kaupungista.

Re: Muita, jotka ei usko matkustavansa enää koskaan

Lähettäjä: kottarainen 
Päivämäärä:   29.1.25 13:38:19

Olen käynyt Ruotsissa ja Virossa yhteensä n. 5 kertaa. Edellisestä 6 vuotta. Italiassa leirikoulussa puoli elämää sitten. Siinä kaikki.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   29.1.25 13:40:10

Voi olla, että jää väliin. Ei niinkään ideologisista syistä, mutta ei vaan enää kiinnosta. Matkustanut vähän siellä täällä, asunut kolmesti ulkomailla ja nyt tuntuu jo mökillekin lähtö vaivalloiselta projektilta.

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   29.1.25 13:40:50

Tähän ikään mennessä olen oppinut, että mieli voi muuttua ja tilanteet muuttuvat. En enää juurikaan matkustele, nuorempana kyllä, mutta en poissulje sitäkään vaihtoehtoa. Haaveena olisi lähteä vielä jossain vaiheessa maapallon toiselle puolelle, vaikka vähän pidemmäksikin aikaa. Eivät kaikki maat inhoa turisteja, esimerkiksi Australiaan ja Uuteen-Seelantiin voisin hyvinkin mennä. Samoin Irlantiin olisi kiva vielä lähteä, sielläkään en huomannut mitään erityistä turistivihaa.
Muuten koitan edes kerran vuodessa käydä moikkaamassa tuttuja Virossa, aina välillä on ihan terveellistä poistua omasta kotipihasta.

Lähettäjä: En 
Päivämäärä:   29.1.25 13:51:36

Minä suunnittelen tulevaisuudessa asuvani talvet lämpimässä. En siis kuulu joukkoon. En kestä mitä Suomen talvia.

Lähettäjä: Kai 
Päivämäärä:   29.1.25 14:30:26

"Ei ole maailmankolkkaa, jossa turismi ei olisi tappava tekijä ja paikallisten kiroama asia."

Kerro tuo esim. nepalilaisille, yhdelle maailman köyhimmistä kansoista, jonka suurin työllisyyden ja tulojen lähde on turismi.

Lähettäjä: harmitus 
Päivämäärä:   29.1.25 14:32:24

Mulla oli unelmana käydä jollakin pitkällä matkalla syvällä Venäjällä, esim. se juna Moskovasta Vladivostokiin. Kakkosena kunnollinen pitkän kaavan käynti Pietarissa tutustumassa sen historiallisiin nähtävyyksiin, kun tähän asti on ollut vaan lähinnä sellaisia pistokeikkoja. No, ymmärrettävistä syistä nämä tuskin tulevat enää tässä elämässä toteutumaan kun en ole ihan nuorimmasta päästä enää.

Toinen vastaava unelma oli sitten pitkä roadtrip jenkeissä. No, nyt ei ole sinnekään menemistä, eikä mitään tietoa koska tilanne siellä paranee vai paraneeko koskaan. Lievästi ottaa kyl päähän...

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   29.1.25 14:32:56

Nii mikä tässä keskustelussa oli aihe?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.1.25 14:34:44

” Suomessa kyllä matkustus kiinostaa. En ole ikinä käynyt Lapissa.”

Sielläkin se on usealle tulonlähde, useassa paikassa vääristää mm. asumisen hintoja kun paikallisille tai kausityöläisille ei yksinkertaisesti ole asuntoja kun kaikki on vuokrattu turisteille. Turisteilta saa nyhdettyä enemmän vuokratuloa kuin kuukausivuokralaisilta.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   29.1.25 14:36:56

Ajatella, Suomessakin oli joskus aika kun kirjastonhoitajat olivat hyvinkin sivistyneitä ihmisiä..

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   29.1.25 14:44:16

Olen 42v ja en ole käynyt kuin lapsena Norjassa. Noin 15 vuotta sitten viimeksi ruotsissa ja kerran Virossa.
En tykkää lämmöstä, ei kiinnosta käyttää lomaa oleskeluun, en lennä ideologisista syistä. Ehkä jollekkin päivä tukholmassa risteilylle olisi kiva mennä, mutta en osaa varata matkaa tai löydä bussia satamasta, puhumattakaan että löytäisin takaisin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.1.25 14:46:47

Just tänään ajattelin, että en varmaan kovin vanhana enää matkusta. Minulla on sairaus, jossa on yllättäviä pahenemisvaiheita, mutta mikään matkavakuutus ei korvaa mahdollista sairaalahoitoa siihen liittyen.

Lisäksi olen lähes aina matkan jälkeen väsyneempi kuin ennen matkaa. Käytän vähäiset lomapäivät siis mielummin aitoon palautumiseen esim. Vuokraamalla mökin jostain lähistöltä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   29.1.25 14:47:43

Jep, jos aloittajalla ulkomailla matkustaminen kaatuu viimeistään turismin vastaiseen ideologiaan, niin sitten kyllä Lappi ja Ahvenanmaa ovat myöskin poissa laskuista. Ehkä myös Järvi-Suomi ainakin kesäsesongilla. Sopivia kohteita sen sijaan ovat esim. Kerava, Kankaanpää ja Joutsa.

Jos siis halutaan mitenkään loogisia ja johdonmukaisia olla. Tunnepohjalta jos vedetään niin sit tietty asia eri.

Lähettäjä: harmitus 
Päivämäärä:   29.1.25 14:50:43

"Nii mikä tässä keskustelussa oli aihe?"

Se että onko aloittajalle kohtalotovereita, ts. ihmisiä jotka eivät usko enää koskaan matkustavansa ulkomaille, luultavasti siksi etteivät halua tehdä niin.

Itse nyt lähinnä purin harmitustani siitä että nykyisen maailmantilanteen takia en usko koskaan matkustavani moniin sellaisiin paikkoihin joihin olin haaveillut joskus matkustavani. Eli vähän aiheen sivusta.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   29.1.25 14:55:59

"Suomessa kyllä matkustus kiinostaa. En ole ikinä käynyt Lapissa.”

Joo älä ainakaan Rovaniemelle pysähdy, siellä vihataan turisteja.
Minun puolestani saatte vaikka nököttää omissa kopeissa loppuelämänne näkemättä ja kokematta mitään uutta. Itse kyllä matkustan, on monta paikkaa mitä lyhyen elämäni aikana vielä haluaisin nähdä.

Luulenpa että jos turismi oikeasti radikaalisti vähentyisi, loppuisi esim Kanarialla se huuto matkailua vastaan ja alettaisiin ihmetellä, mistäs nyt ruoka pöytään. Paikallista elämänmenoa ja luontoa kunnioittavia tapoja sietää kyllä turistien joka tapauksessa opetella.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   29.1.25 15:24:33

"Minulla on sairaus, jossa on yllättäviä pahenemisvaiheita, mutta mikään matkavakuutus ei korvaa mahdollista sairaalahoitoa siihen liittyen."

Tätä ongelmaahan ei ole EU:n sisällä, kun olet oikeutettu paujalliseen sairaanhoitoon paikalliseen hintaan. Toki skippaisin jonkun Romanian ja Puolan just tuon paikallisuuden takia :D

Lähettäjä: Henna 
Päivämäärä:   29.1.25 15:55:57

Ehkä laivalla esim. Hurtiguten-risteily, mutta en todellakaan lennä. Junalla ja busseilla Lappi. Olen ollut nuorena Englannissa, Puolassa, Ranskassa, Latviassa ja tietty Ruotsissa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.1.25 16:28:42

”Ehkä laivalla esim. Hurtiguten-risteily, mutta en todellakaan lennä.”

Jos päästöjen mielessä tätä ajattelee, niin laivamatkustaminen ei ole yhtään sen ympäristöystävällisempää luin lentäminenkään. Laivan etuna toki se, että niitä päästöjä ei pieraista tuonne herkkään yläilmakehään, jossa ne kuormittaisivat enemmän. Hurtigrutenillakin tosin on jo muutama LNG-laiva jolla saadaan päästöjä pienemmiksi verrattuna vanhaan tekniikkaan.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   29.1.25 17:28:29

En ainakaaan minä mene.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   29.1.25 17:38:25

Itseä ei myöskään kiinnosta, etenkään köyhät maat. Koen häpeää omasta hyväosaisuudesta siellä ja toisaalta vaikea luottaa heidän hyväntahtoisuuteen kun ennemminkin sinusta halutaan hyötyä.
En myöskään tykkää lentomatkustamisesta. Kökötät jossain tuubissa näkemättä ulos etkä tajua matkustaneesi tuhansia kilometrejä. Junamatkailu on paljon kivempaa kun siinä matkustaminen on juuri sitä mitä se on, matkaamista paikasta a paikkaan b ja maisema vaihtunut pikku hiljaa.
Mutta junallakaan en varmaan kovin kauas jaksa, kauhea säätö ennen ja jälkeen reissun. Suomen sisällä senkus menee rautatieasemalle seisomaan ja hyppää ensimmäiseen junaan. Perillä voi kirjautua vaikka hotelliin tai mennä teltan kanssa metsään/leirintäalueelle.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   29.1.25 17:40:55

Ei ole varaa matkustaa mihinkään kauad vaikka mieli tekis. Pieni eläke siitä saa säästettyä just sen verran, että voi kotimaassa tehdä kerfan vuodesss piendn reissun. Vr liput kun ostaa ajoissa ovat edulliset

Lähettäjä: Hopp 
Päivämäärä:   29.1.25 18:15:32

Minä, en halua lentää ilmastonmuutossyistä. Samasta syystä rajoitan autoilua minimiin ja syön pääasiassa kasviksia.

Lähettäjä: joan 
Päivämäärä:   30.1.25 14:49:55

En kykene terveydellisistä syistä matkustamaan edes kotimaassa, en siis myöskään ulkomaille.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   30.1.25 14:55:00

Siis miksi jenkkeihin ei voisi muka nyt matkustaa? Koko ajanhan sinne virtaa ihmisiä reissuille. Itse meinaan lähteä syksyllä, keväällä ostan lentoliput ja varaan hotellit + vuokra-auton. Minulle on iskenyt taas se, ettei kiinnosta enää juhliminen. Säästän mieluummin rahat siinä ja käyn kerran-pari vuodessa jossain reissussa jos vaan on siis rahaa ja seuraa. Kesällä voisin lomalla käydä jossain kotimaanmatkalla, jos se ei tule maksamaan älyttömyyksiä(kotimaassa matkailu kallista)

Lähettäjä: voileipä 
Päivämäärä:   30.1.25 18:36:39

Kai:saivartelen, mutta muistaakseni Nepalin talouteen vaikutti eniten ulkomailla asuvat nepalilaiset, jotka lähettävät kotimaahansa rahaa, ei turismi.
Heittäisin vastauksen -meni syteen tai saveen- Haluatko miljonääriksi-ohjelmassa.

Turismi on toki tärkeä sekä ulkomaan apu (esim. Suomen valtio ainakin ennen, Unicef jne.)

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.