Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hampaiden vihlonta

Lähettäjä: Lila 
Päivämäärä:   29.1.25 11:45:45

Taustaa, olin raskaana viime vuonna ja närästys vaivasi. Vauva syntyi kolme viikkoa sitten. Hammaslääkärissä käyty syksyllä kun vihlonta oli jo alkanut, hän ei nähnyt reikää tai muutakaan ongelmaa kuin että ienrajat kärsineet jonkin verran. Suuhygienistillä kävin marraskuussa.

Jossain vaiheessa syksyllä alkoi vihloa hammasta/hampaita. Kylmälle, ärsyttävää yrittää juoda mitään kun tuntuu hampaassa todellinen ikävältä, on melkein kivempi juoda pillillä kun sen saa ohjattua tonne suun toiselle puolelle missä ei vihlo. Vihloville hampaille tarkoitettu hammastahna käytössä, ei mitään vaikutusta.

Koska tämä helpottaa vai helpottaako enää? Närästys loppui synnytykseen että sekään ei vaivaa enää.

Re: Hampaiden vihlonta

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   29.1.25 11:49:38

Reseptillä saatava Elmexin tahna auttaa mulla, mutta sen saatavuus on ollut kehnoa. Hammaslääkäri voi myös laittaa jotakin "töhnää" vihloviin kohtiin. En valitettavasti tiedä mitä, mutta hammaslääkäri kertonee vaihtoehtoja. Mulle on laitettu sekä poishuuhtoutuvaa, että pysyvää ainetta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.1.25 11:52:26

Vihloville hampaille tarkoitetuissa hammastahnoissa on eroja. Jos yksi ei auta, kokeile toista.
Hammastahnaa voi myös laittaa sormella vihlovaan kohtaan ja antaa sen vaikuttaa siinä sen aikaa, kun harjaa muut hampaat.

Vihlonta ja ikeneiden vetäytyminen saa olla aika paha, ennen kuin hammaslääkärissä (yksityiselläkään) aletaan suojaamaan juurta.

Päivämäärä:   29.1.25 11:55:49

Kyllä mulle on ihan helposti laitettu noita töhniä. Miksei laitettaisi? En sitten tiedä onko tää vihlonta miten paha, kun en ole toisten vihlovia hampaita kokenut. Mulla ei niinkään kylmän tai kuuman syöminen/juominen vaikuta, mutta hammaslääkärin ilman puhaltelu ja syljen imurointi vihlovat, samoin suun kautta hengittäminen.

Päivämäärä:   29.1.25 11:58:37

Töhnää on kyllä laitettu, mutta eihän se kauan hampaissa pysy. Viimeksi mulle sanottiin, että hampaiden juuria voidaan suojata paikkaamalla, mutta tilanne ei ole vielä niin paha.
Mulla on siis vetäytyneet ikeneet, mutta vain 1-2 hammasta vihloo. Nämä on tutkittu kyllä, että niissä ei ole reikiä tai muita ongelmia.

Päivämäärä:   29.1.25 12:01:05

Kokeile toista hammastahnaa, niissä on eroja kuten yllä jo mainittiin. Ethän huuhtele hammastahnaa pois suusta pesun jälkeen?

Päivämäärä:   29.1.25 12:09:54

Piste, mulle on laitettu aina myös tuota pysyvää töhnää. Onko se sitten tuota "suojaamista paikkaamalla"?

Mulle ei mistään markettien vihlontatahnoista ole ollut mitään hyötyä, mutta tuo Elmexin reseptitahna auttaa jo yhdellä pesulla pitkäksi aikaa.

https://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/

Päivämäärä:   29.1.25 13:03:21

"Onko se sitten tuota "suojaamista paikkaamalla"?"

Päättelin hammaslääkärin tarkoittaneen hampaan ienrajan paikkaamista paikka-aineella, ei mitään suojatöhnää.

Lähettäjä: Lila 
Päivämäärä:   29.1.25 13:17:45

Kokeile toista hammastahnaa, niissä on eroja kuten yllä jo mainittiin. Ethän huuhtele hammastahnaa pois suusta pesun jälkeen?

En huuhtele :) menen ostamaan toista hammastahnaa siis

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   29.1.25 13:28:54

Onko otettu röntgenkuvat? Sellainen reikä, joka on alkanut hampaiden välistä ei näy päällepäin ja minulla oireili juuri vihlomalla.

Lähettäjä: Suuhygienisti 
Päivämäärä:   29.1.25 22:28:13

Paranee kyllä. Närästyksen aiheuttama happamuus on heikentönyt kiilteen rakennetta. Sylki korjaa tilannetta koko ajan. Tehostat vaikutusta kun syöt vain säännöllisin väliajoin, ei naposteluja. Vihlontaa vastaan tahna käyttöön (colgate pro relief esim). Tooth mousse nimistä tuotetta boit myös kokeilla.

Lähettäjä: Pöljä 
Päivämäärä:   29.1.25 22:36:03

Sensodyne rapid reloef auttanut täällä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.