Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Jutellaanko taimista ja kasvien hoidosta!

Lähettäjä: Palsternakka 
Päivämäärä:   29.1.25 10:31:56

Kohta on aika laittaa siemenet itämään, onko muita aiheesta innostuneita? Mitä aiotte laittaa? Itse laitoin viime vuonna ensimmäistä kertaa siemeniä, ja nyt parista vahingosta viisastuneena odotan tältä vuodelta hyvää satoa! Kurpitsat ja salaatit onnistuivat hyvin viimeksikin mutta mansikkaa en saanut menestymään millään.

Re: Jutellaanko taimista ja kasvien hoidosta!

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   29.1.25 10:37:14

Muutaman chilin olen jo kylvänyt, lisää laitan yhtäaikaa tomaattien kanssa lähiaikoina. Tilanahtaus rajoittaa kylvöjä

Alppiruusuja ja kultasateita kylvon sekä sisälle, että hankikylvöksiin. Pitäisiköhän tuo kultasadekylvös heittää ulos kylmäkäsittelyyn, kun siemenet on kerätty syksyllä?

Perennoja tykkäisin kylvää, mutta niiden kanssa en yleensä oikein onnistu. Ovat syksylläkin vielä aivan pikkiriikkisiä, eivätkä talvehdi. Tai sitten keväällä kitken ne rikkaruohoina...

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   29.1.25 10:40:30

Minä minä minä!! Mulla on vuosia jo ollut parvekekasvatusta. Mutta edelliset vuodet on sen osalta mennyt niin, että oon tarvinnut hirveesti apua siihen sairauteni takia, nyt oon kuntoutunut viime vuodesta paljon ja pystyn vihdoin enempi tekeen ite! Lisäksi viime vuonna oli ekaa kertaa myös mun miehen talon pihassa kasvimaata, niin sitä suunnittelen kans jo innolla.

Mulla on yks kukkalajike jonka aion laittaa heti, kun saan perliittiä :D Ja sitten alan jo parin viikon sisään kylvään tomaatteja. Taitaa olla peräti 4 lajiketta joita haluan tänä vuonna laittaa :D Tulee parveke täyteen! Kurkkua laitan sinne myös, mutta ne toki vasta myöhemmin (ehkä yhden laitan jo kohta, tätä testasin jo joku talvi).
Kukkia tulee kans parvekkeelle, ja ruohosipulia, tilliä, salaattia. Helmikuulla kylvän myös kuukausimansikkaa ja sit jotain kukkia tais olla kans.

Sinne miehen luo tulee kesäkurpitsaa, kurkkua, kukkia, porkkanaa, punajuurta, maissia... :D Ai että, en malta oottaa kevättä!

Oon tosiaan hyvin innoissani jo, ja oon parvekkeen siivoilua jo aloittanu, purkkeja pesty jo paljon valmiiksi jne, siemeniäkin tilasin lisää vaikka niitä oli jo ennestäänkin. Nyt vaan ollut niin paljon tallilla, ettei ole ehtinyt jatkaan parvekkeen siivousta. Onneks se on jo hyvällä mallilla ja aikaa on vielä reilusti, ennenkö sinne saa vietyä mitään.

Päivämäärä:   29.1.25 10:48:28

Veeras miten saat tuon kuukausimansikan elävien kirjoihin? Mulla on siemeniä vaikka kuinka, saan ne itämään mutta sitten tyssää.

Ja * samassa veneessä perennojen kanssa! Vinkkejä otetaan vastaan. Täytyykin laittaa chilit jo tulille, muiden suunnittelemieni kanssa joutuu vielä hetken odottamaan

Päivämäärä:   29.1.25 10:49:50

Onko kukaan kokeillut noita tomaatti- ja kurkkulajikkeita, joita mainostetaan ikkunalautakasvatukseen sopiviksi? Saako niistä miten helposti satoa ulkokasvatuskauden ulkopuolella?

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   29.1.25 11:14:01

Jos olen lomilla sopivaan aikaan laitan alulle tomaattia ja yritän uudestaan kurkkua, kurkku ei jostain syystä kasvanut viime vuonna, en tiedä mitä tein väärin. Sain aikaan vajaat 10cm mittaisia taimia 3kpl, mutta sen enempää ne eivät kasvaneet. Eivät kuolleet, mutteivät kasvaneetkaan. Tänä vuonna toivotavasti uusi yritys.

Kasvimaalle menee perunaa, porkkanaa, palsternakkaa ja punajuurta, ja jos ehdin myllätä maata tarpeeksi saatan laitaa myös muutaman parsakaalin. Talon päätyyn mahdollisesti hernettä, ja mansikkamaa pitäisi kunnostaa ja laajentaa. Ulkosaunan viereen etelärinteeseen kesäkurpitsaa, näyttävät viihtyvän siellä.

Auringonkukkaa tekisi mieli laitaa pellolle, mutten tiedä miten pärjäisi siellä, kun pelto on ollut kesannolla jo vuosia ja heinikko on korkeaa ja tiheää ja siellä on aika paljon maitohorsmaa. Pihapiiriin voisi saada kasvamaan, mutta veikkaan että oravat katkovat kukat kun siemenet alkavat olla valmiita syötäväksi. Mietintää, pohdintaa...

Päivämäärä:   29.1.25 11:17:14

Palsternakka: Mä ostin viime vuonna varmaankin Impectasta kuukausimansikan siemeniä ekaa kertaa, ja ne lähti tosi hyvin! Toki ne on ihan minipieniä pitkään, mutta sain mä satoa niistä kyllä. Nyt laitan lisää, kun haluan myös sinne miehen pihaan niitä ja osan parvekkeelle. Sielä siis on parvekkeella viimevuotiset vielä ja ainakin osa näyttää säilyneen hengissä.
Koulin niitä mansikoita vielä siis niin heikkohappisena, että tein sen ihan hirveenä hutaisuna koko homman, että en tosiaan tiedä miten ne selvisi siitä :D Tosi pieniä ne taimet oli kouliessa.

Lähettäjä: Villiminttu 
Päivämäärä:   29.1.25 11:57:14

Täällä Pohjois-Pohjanmaalla vasta suunnitelmia. Olen aina laittanut kurkkuja, salaatteja, perunaa, porkkanaa, sipuleita ja kurpitsaa ja niitä laitan edelleen. Tomaattia en ole ikinä saanut oikein kasvamaan, joten siitä luovun kokonaan. Jotain uutta aion laittaa, kiva topikki ideoita ajatellen. Laittakaa myös missä päin Suomea olette!

Lähettäjä: sam 
Päivämäärä:   29.1.25 11:57:49

Paljon kaikenlaista syötävää kasvihuoneeseen, avomaalle, koholaatikoihin ja amppeleihin :)

Hitaimmat chilit, paprikat ja jättisipulit, amppelimansikat, yrtit yms on jo poteissa ja kasvatuksessa. Kaiken mahdollisen kylvän suoraan kasvupaikoille, mutta onhan noita esikasvatettaviakin taimia aina useita satoja. Aina ei kaikki menesty ja tulee tehtyä mokia, mutta niistä oppii, ainakin välillä...

Paras älynväläys itsellä on ollut tomaattien ja munakoisojen kasvatus (kasvihuoneessa) lannoiteliuoksessa altakastelualtaissa, alkoi satoa tulla ihan nextillä levelillä. Ja viimeisten vuosien aikana olen päässyt sinuiksi talvivalkosipulien kasvatuksen kanssa, kun löytyi hyvä kotimainen lajike ja oikea paikka näihin yllättäviin ja vaihteleviin talviin.

Päivämäärä:   29.1.25 14:38:02

sam kerro lisää noista valkosipuleista!

Minun kasvatukset on Pirkanmaalla, avomaalla ja laatikoissa ja sisällä. Koko tontti on aika aurinkoinen, eikä vielä ole saatu rakennettua kasvihuonetta. Kun muutettiin tähän niin entinen omistaja kertoi ylpeänä aidalla kasvavasta karhunvatukasta, joka valehtelematta näytti olevan kolme risua keväällä. Mutta niin vain siitä kasvoi kesällä aivan suuri ja satoakin tuli aika mukavasti! Saa nähdä paljonko aitaa se tänävuonna valtaa lisää

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   29.1.25 15:00:29

Villiminttu, miten kasvatit tomaattejasi? Minä taimetin sisällä, taisi olla huhti- toukokuuta kun löysin jääkaappiin unohtuneen, puoliksi pilaantuneen tomaatin ja otin siitä puolisen tusinaa siementä. Laitoin puutarhamultaan, kastelin hyvin ja tyrkkäsin ikkunalle. Alkoivat itää nopeasti, ehkä siksi että siemenet olivatvtuoreita.

Kun taimet olivat jotain 20cm korkeita istutin ne 45-50 litran saaveihin kasvihuoneeseen, multana puutarhamultaa suoraan säkistä. Kasvihuone ei ole lämmitetty. Tomaatti on myös tosi janoinen kasvi, sai kastella suunnilleen joka toinen päivä niin että vesi tuli kunnolla läpi.

Tomaatti kannattaa myös katkaista toisen tai kolmannen kukkatertun yläpuolelta, muuten ei viimeset ehdi kypsyä ellei raahaa tomaatteja olohuoneeseen kasvamaan kuten minä tein.

Päivämäärä:   29.1.25 15:24:54

Tampereella oon minä :) Mulla tosiaan parveke ja toisessa paikkaa piha joissa kasvatan, tomaatit menestyneet melko kivasti tuossa lasitetulla parvekkeella! Kasvihuoneen vielä jos saisi, niin mahtuis vielä enemmän ;)
Lannoittelen hevosten turvelannalla, kun saan sitä tallilta niin paljon kuin haluan :D

Lähettäjä: sam 
Päivämäärä:   31.1.25 08:04:56

Palsternakka: mulla on talvivalkosipulit ison rakennuksen etelän puolella niin, että lumet tulee koko isolta katolta juuri näiden päälle. Pysyvät suojassa siellä ison kinoksen alla nytkin, vaikka koko muu piha on sulanut hiekalle. Syksyisin ennen valkosipulien istuttamista sekoitan kasvualustaan rankalla kädellä oljensekaista palanutta lantaa, keväällä ja alkukesällä pitää huolehtia kastelusta. Skeipit eli valkosipulin kukkavanat pitää poistaa ajoissa, muuten sipulit jää pieniksi. Näillä hoito-ohjeilla sadonkorjuun aikaan valkosipulit on lapsen nyrkin kokoisia :)

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   31.1.25 08:40:58

"Alppiruusuja ja kultasateita kylvon sekä sisälle, että hankikylvöksiin"

Alppiruusuja ? kerro lisää !

Lähettäjä: Pätkis 
Päivämäärä:   31.1.25 09:33:17

Mistä tilaatte siemeniä? Markettien valikoimat aika heikkoja.

Päivämäärä:   31.1.25 09:39:49

Hmmm, alppiruusujen kylvö:
https://www.rhodo.fi/kasvitietoutta/kasv

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.1.25 09:41:15

Tomaatti kannattaa laittaa vasta maaliskuussa itämään. Muuten voivat kasvaa liian isoiksi ennen aikojaan taimet.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.1.25 10:15:16

Olisiko ideoita, mitä voisi laittaa kasvilaatikoihin? Perunaa olen joskus kokeillut. Ja mitä kasveja yhdessä; esim yrttejä?

Päivämäärä:   31.1.25 10:32:07

Minttu on hyvä laittaa laatikkoon. Hillitsee leviämistä.

Lähettäjä: Harrastaja 
Päivämäärä:   31.1.25 10:47:26

Chilit laitoin jo viime vuonna tapaninpäivänä

Päivämäärä:   31.1.25 19:42:35

"Lähettäjä: .
Päivämäärä: 31.1.25 09:41:15

Tomaatti kannattaa laittaa vasta maaliskuussa itämään. Muuten voivat kasvaa liian isoiksi ennen aikojaan taimet."

Laitoin viime vuonna helmikuussa osan ja niistä tuli erittäin komeita niistä taimista, ei yhtään liian honteloita :) Riippuu myös lajikkeesta. Mulla on nyt yks aikainen lajike ja sitten tuota samaa mitä viime vuonna laittanut aikaisin. Muita paria lajiketta aattelin laittaa maaliskuun alussa.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   31.1.25 21:04:13

Minulla on nyt paprikat, kuukausimansikat ja ananaskirsikat itämässä. Varmaan ensi viikolla laitan ekat tomaatit (minulla on hyvin tilaa esikasvatukselle).

Tänä vuonna suunnitelmat on vähän karanneet käsistä, mutta ainakin kurkkua, kesäkurpitsaa, kurpitsaa ja vesimeloneita. Ehkä maissiakin.

Kukat ei ole itselleni niin tärkeitä, mutta ainakin samettikukkaa (joka jaksaa kukkia huonosta hoidosta huolimatta) ja auringonkukkia.

Lähettäjä: Miu 
Päivämäärä:   31.1.25 23:57:53

Meillä pieni takapiha, missä pari rikkaruohottunutta kukkapenkkiä - kukat kukkii kyllä, mutta niin harvassa. Leimuja, kurjenpolvia ja unikkoa.

Miten onnistuis sellainen luonnonkukkaniitty kukkapenkkiin? Onko joku valmis siemensekoitus mikä viskellään maahan ja kukkiiko heti ekana kesänä?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.