Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Toimisikohan tällainen ruokavalio?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.1.25 08:35:50

Laskin että tästä pitäisi suunnilleen jäädä kalorivajeeseen ja painon pudota pikkuhiljaa. Mutta tarvitsisin ehkäpä vähän ulkopuolistakin näkemystä? Minulla on siis ylipainoa vähintään 50kg. Toki tätä voi muutella esim viikon välein tms. Tähän asti olen elänyt pitkälle leivällä ja kahvilla ja pullalla. ja myös juustolla.

Aamu: Valkuaisia reipas kasa, pari hedelmää ja pähkinöitä pikku kourallinen

Lounas: proteiinia esim kana reipas 100g, avokado ja 200g tuoreita kasviksia

Välipala: Maitorahkaa ja marjoja, pähkinöitä tai soijalesitiinia ja jotain kasviksia

Päivällinen: proteiinia taas se reipas 100g, siemeniä pikku kourallinen ja keitetyt kasvikset

Iltapalalla esim tonnikalaa ja kasviksia ja muutama pähkinä

Miltä vaikuttaa?

Re: Toimisikohan tällainen ruokavalio?

Lähettäjä: z 
Päivämäärä:   29.1.25 08:48:20

Kuulostaa ihan hyvältä. Tsemppiä :)

Lähettäjä: No jaa 
Päivämäärä:   29.1.25 09:01:04

Kuulostaa siltä, että tarvitset apua. Tuolla tavalla saat todennäköisesti liikaa kaloreita; pähkinöitä, avokadoa, yms., tulee äkkiä liikaa.

50 kiloa ei tule yhtäkkiä ja sanoisinkin, että hae apua laihduttamiseen. Oletko miettinyt laihdutuslääkettä yhdistettynä ravintoneuvojaan?

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   29.1.25 09:05:03

Ihan hirveästi proteiinia ja rasvaa. Ihminen tarvii proteiinia 1g/per painokilo. Pähkinöitä myös rajaisin, niissä todella paljon kaloreita.

Lisää salaattia ja vihanneksia jokaiselle aterialle.

Päivämäärä:   29.1.25 09:05:49

No tuosta tulee noin 1800 kaloria, jossa on minulle aivan riittävä vaje. Ainakin teoriassa.

Olen käynyt paljonkin ravitsemusterapiassa ja saanutkin ihan hyviä vinkkejä. Käytän myös laihdutuslääkettä ja olen käyttänyt pari vuotta. Ei juuri ole ollut apua, mutta auttaa diabetekseen hyvin.

Päivämäärä:   29.1.25 09:06:52

minä painan 140kg joten kulutuskin on aika korkea jo sen puolesta

Päivämäärä:   29.1.25 09:07:32

ja kasviksia on siis tarkoitus olla sen puoli kiloa. Nykyäänhän suositus on enemmän, mutta koitan nyt päästä tuohon 500g

Päivämäärä:   29.1.25 09:08:25

Ruokamäärä vaan kuulostaa todella suurelta laihduttajalle, ei mikään ihme, jos ei paino putoa lääkkeen kanssakaan.

Päivämäärä:   29.1.25 09:10:41

En mä vielä tiedä laihtuuko tuolla. en ole vielä kokeillut, vasta suunnitellut

Kilokalorin proteiinilaskurin mukaan tarvitse proteiinia 168g päivässä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.1.25 09:11:15

Kuulostaa niin isolta muutokselta, ettei siihen sitoutuminen tule kerralla onnistumaan.

Päivämäärä:   29.1.25 09:11:37

Miten niin? Mitä siis ehdotat?

Päivämäärä:   29.1.25 09:12:19

ja siis jos luulet etten jo itse epäile itseäni aivan riittävästi niin olet väärässä :D

Päivämäärä:   29.1.25 09:14:44

Heti aamulla alkaa valkuaisia reipas kasa... Tämähän voi tarkoittaa ihan mitä vaan. Reilusti ylipainoiselle reipas kasa voi olla vaikka ämpärillinen... Ja mitä on valkuaisia? Kananmunaa? Vai yritätkö erotella valkuaisen ja proteiinin?

Päivämäärä:   29.1.25 09:15:18

"Ihan hirveästi proteiinia ja rasvaa. Ihminen tarvii proteiinia 1g/per painokilo."
Sekoitat tässä proteiinin ja proteiininlähteen - aloittaja ei tarkoita syövänsä kerralla 100g proteiinia vaan proteiininlähdettä, jossa prodea n. 20g. :)

Päivämäärä:   29.1.25 09:18:04

Mitä työtä teet? Mihkn tarvitset tuollaisen lounaan?

Päivämäärä:   29.1.25 09:18:31

Kananmunan valkuaisia tarkoitin ja niitä olisi ajatus olla noin 250g

kyllä kiinnostaisi tietää ajattelitko oikeasti että teen niitä ämpärillisen? Ja miten valkuaisen ja proteiinin voisi erotella?

Päivämäärä:   29.1.25 09:19:31

no siis ihan nälkään lounastuntina ajattelin. Mikä lounaassa on pielessä?
Olen toimistotyöläinen

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   29.1.25 09:20:08

Testaa, toiselle sopii toinen, toiselle toinen tyyli. Kalorien määrä ratkaisee. Noudata tuota kuukausi, käy kerta viikkoon puntarilla ja mittaa vyötärön ympärys.

Ethän yliarvioi kulutustasi ja aliarvioi ruuasta saatua energiaa? Millä tyylillä ennen olet laihduttanut ja mihin on kaatunut? Ylipainoa on niin valtava määrä ertä jos yhtään lasket oikein ja noudatat ruokavaliota niin taatusti laihdut, lääke vielä lisänä on tosi hyvä ja pudotuksen pitäisi olla helppoa. Tsemppiä! Pystytkö liikkumaan? Ota kävelylenkit tai jokin vastaava (uinti, vesijuoksu) kaveriksi jonka kulutusta rt laske ollenkaan.

Päivämäärä:   29.1.25 09:24:25

Toki pystyn liikkumaan. En nyt ehkä juoksulenkille lähde, mutta tulee tuossa tallilla touhuttua, myös hiihtämässä ja uimassa on nyt tullut käytyä. Hiihto on kyllä tässä vähän katkolla pikkuisen huonoista sääoloista johtuen.

Voi olla että arviot on pielessä. Laskureilla olen mennyt ja tehnyt sen mukaan. Kaipa nekin voi olla väärässä. Kyllähän tuo määrä isolta kuulostaa, mutta jos sisältää sen 1800 kaloria, niin sen pitäisi olla aika sopiva.

Olen laihduttanut ties millä tavoin, tuhansilla eri nettivalmennuksilla, cambridgella, juoksulla jne jne jne. on tässä ehditty jo tähän ikään mennessä. Ei vaan ole mielenkiinto riittänyt kovin pitkään. Aina sanotaan että lihavat laihtuu helposti, itse en ole vielä sitä huomannut. Iso työ jokaisen kilon kohdalla.

Päivämäärä:   29.1.25 09:28:26

Avokadossa yksin on jo yli 100 kaloria, ihan näin silmäillen näyttää siltä, että tuossa listassa on paljon enemmän kuin 1800 kaloria.

Päivämäärä:   29.1.25 09:30:05

no sata kaloria ei kyllä ole paljon minusta :)

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   29.1.25 09:30:24

Mikä on (teko)syy sille että et ole ennen laihtunut? Ei oikeasti kuulosta pahalta tuo elämäntapasi, pitäisi kyllä laihtua jos oikeasti syöt tuon 1800. On kuitenkin jonkinlainen peruskulutus.

Päivämäärä:   29.1.25 09:30:38

Mutta siis voi olla väärin, sitten olen vaan laittanut laskuriin väärin taikka laskuri on virheellinen

Päivämäärä:   29.1.25 09:32:16

no siis minusta on helpompi syödä leipää juustolla kun pilkkoa kasviksia. Tykkään kaikesta hiilarihötöstä mahdottoman paljon. Tottunut illalla mussuttamaan kun lapset on nukkumassa. Syönyt iloon ja suruun. Tällaisia.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   29.1.25 09:32:28

Itse olisin nälissäni koko ajan mutta sinulle voi hyvinkin sopia, kokeile!

Lähettäjä: äks 
Päivämäärä:   29.1.25 09:32:42

Syötä syömäsi ruoka esim. kilokalori.net -palveluun, näyttää kaloreiden lisäksi ravintoainepitoisuudet, myös prosentteina päivän tarpeesta.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   29.1.25 09:35:15

Jos tähän asti olet syönyt tosi epäterveellisesti, noin iso ruokavalion muutos on tosi vaikea haaste. Veikkaan että jaksat ehkä viikon ja sitten sorrut takaisin vanhoihin tapoihin, koska uuden ruokavalion seuraaminen vaatii paljon vaivaa verrattuna edelliseen. Esim. ihan jo se, että joka ruokavaliolla on jotain jääkaappisäilytystä vaativaa: oletko aina kotona ruoka-aikoihin tai jaksatko roudata rahkat yms. töihin? Teetkö työtä jossa voit säilyttää ruokia jääkaapissa ja pystyt pitämään tauot sopivasti? Entä käytkö koskaan missään ulkona, tapaat kavereita, käyt ravintolassa? Miten ruokavalio sopii sen kanssa, iskeekö ahdistus kun ei noudatakaan tarkasti?

Vähäinen hiilihydraattien käyttö on tosi hyvä juttu, mutta ainakaan itse en pystynyt heti siitä epäterveellisestä ruokavaliosta hyppäämään noin vähähiilihydraattiseen. Itsellä tuli paha olo, päänsärkyä yms. eli jälleen yksi kohta missä sortuu hyvin helposti.

Itse ehdotan hitaampaa lähestymistapaa.

Aloita sillä, että alat syömään järkevän aamiaisen. Itsellä tämä oli ensimmäinen askel terveellisempään elämään ja itsellä aamiainen sisältää maustamatonta maitorahkaa, marjoja/hedelmäsosetta joskus lisäksi vähän leseitä tai banaania.

Älä mieti liikaa määriä, vaan opettele vain siihen, että syöt aamulla järkevästi.

Sen jälkeen opettele että syöt joka päivä yhden lämpimän aterian, joka sisältää runsaasti proteiinia ja kasviksia (älä mieti sen tarkemmin määriä, mutta pyri siihen että otat paljon kasviksia). Oli se sitten lounas tai päivällinen. Sitten ala lisäämään kasviksia muihinkin ruokailuhetkiin. Leivän päälle kasviksia, ruuan kanssa kasviksia, aamupalalla hedelmiä/marjoja/kasviksia. Vähitellen ala tarkistamaan, että syöt yhä useammin jotain kunnon ruokaa/ terveellisen välipalan pullan sijasta. Ehkä useammin vaikka rahkaa leivän sijasta tai jos syöt leipää, syöt sitä kohtuudella ja laitat päälle kasviksia ja otat vaikka vielä lisäksi hedelmän. Proteiinia yritä vaihtaa järkevämpiin. Leivän kanssa vaikka sitä kanaa sen sijaan että ottaisi kermajuustoa paksun siivun.

Vähitellen kun sitten lisäät sitä oikeaa ruokaa ja järkevää syömistä, ei jää niin paljon tilaa herkuille. Herkkuhimokin ehkä vähenee, kun saa järkevää syötäävä. Vaikka sitten söisitkin herkkuja, ei se mitään, kunhan pyrkii siihen, että syö siitä huolimatta aina järkevää ruokaa.

Ja sitten kun pääset siihen pisteeseen, että syöt suurin piirtein järkevästi: aamupalan, 1-2 lämmintä ateriaa päivässä, kevyt iltapala ja tarvittaessa välipala. Siinä vaiheessa sitten voit alkaa miettimään tarkemmin määriä. Ehkä kiloja tulee edelleen lisää, joten voi miettiä meneekö sitä leipää liikaa, voisko leipää korvata edelleen enemmän kasviksilla. Tai ehkä määrät on liian isoja, pitääkö pienentää annoskokoja jne...

Mutta niin kauan kun ongelmana on ylipäätänsä se, ettei ole tottunut syömään säännöllisesti eikä ole tottunut valmistamaan ruokia, on ihan turha miettiä tiukkaa ruokavaliota. Siinä todennäköisesti vain sortuu nopeasti ja sitten harmittaa ja kaduttaa ja pahimmillaan päätyy kierteeseen jossa ensin syö niukasti ja "terveellisesti" muutaman päivän ja sitten vetää paketillisen leipää kerralla nälkäänsä.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   29.1.25 09:36:00

Itse en kyllä laihtuisi tuolla määrällä, mutta toki olemme yksilöitä. Itse myös liikun paljon, mutta kalorit saa olla max. 1500 ja silläkin laihdun todella hitaasti. Minulla pcos, mikä toki vaikuttaa asiaan. Parhaiten laihdun tuon tyyppisellä ruokavaliolla yhdistettynä pätkäpaastoon.

Päivämäärä:   29.1.25 09:39:53

Kokeilemalla se selviää. Ei täällä kukaan sitä tiedä.

Päivämäärä:   29.1.25 09:43:09

oikeassa olitte, laitoin kaikki nuo tuonne kilokaloriin ja niistä tulee 1900 kaloria.
Proteiinia 163g, hiilihydraattia 64g ja rasvaa 105g

Lähettäjä: Helmu 
Päivämäärä:   29.1.25 09:46:31

Tuosta tulee nopeasti sellaisia kaloreita joita ei hoksaakkaan.
Kannattaa seuarata syömistä fatsecretillä, koska siinä huomaa paljonko niitä kaloreita tulee päivän aikana.

Minulla olisi tuollaisella ruokavaliolla nälkä, mutta rasvoja ja kaloreita olisi tullut jo yllinkyllin.
Itse olen alkanut laihduttamaan myös, mutta syön enemmän kun tuo, mutta kevyemmin.

Päivämäärä:   29.1.25 09:46:58

Teen pääasiassa etätöitä, eli ruokien kanssa ei sikäli ole ongelmaa.

Toki joskus käyn ulkona tai ravintolassa, aika harvoin kyllä, mutta en mä niitä ajatellut lopettaa. Tuollaiset on toki vaaran paikkoja. ja juuri tuo että laihdutus vie liikaa aivokapasiteettia joka muutenkin on ylityöllistetty.

Saatanpa hyvinkin epäonnistua. Mutta se on ihan tuttua.

Päivämäärä:   29.1.25 09:48:28

no vähensin soijalesitiinin määrää puolella ja aamun valkuaisia pikkuisen niin pääsin 1800 kaloriin

Päivämäärä:   29.1.25 09:56:38

"Saatanpa hyvinkin epäonnistua. Mutta se on ihan tuttua."

Mutta kannattaisiko laihduttaa tavalla, jolla olisi mahdollisuuksia epäonnistua? Kannattaa ainakin miettiä, mikä on se syy, että jälleen kerran(?) haluat yrittää laihduttaa tavalla, josta jo etukäteen tietää täysin mahdolliseksi että epäonnistuu. Olet ollut lihava jo X vuotta, kenties koko aikuiselämäsi. Mikä kiire sinulla on laihtua just nyt?

Pienillä muutoksilla voisit vähitellen sopeutua terveellisempään elämään ilman nälkää ja sen aiheuttamia ongelmia, kuten väsymystä, herkkuhimoja yms. Ja näin olisi ihan oikeasti jopa mahdollisuuksia onnistua. Lisäksi jos sinulla on vielä lapsiakin, on aika haastavaa jos äiti syö aina ihan eri ruokaa kuin muu perhe. Pienillä muutoksilla voisit sopeuttaa koko perheen terveellisempään ruokavalioon: tehdä yhteistä ruokaa mikä sopii kaikille, syödä sitä kohtuullisia määriä. Opettaisit lapsille tervettä suhtautumisat ruokaan ja helpottaisit omaa arkea, kun ei tarvitse miettiä eri ruokia kaikille.

Päivämäärä:   29.1.25 10:02:02

no senhän tämä vaatii että eri ruokaa on tehtävä. Ihan normaalia kotiruokaa tulee tehtyä ja on tehty tähänkin asti. Se, että olen syönyt hulluna liikaa, niin olen nyt kuitenkin syönyt myös sitä tavallista kotiruokaakin.

Ei ole kiire laihtua, mutta aloittaa tarvitsisi kuitenkin.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   29.1.25 10:09:44

Onko tuohon hiilareiden poisjättämiseen joku järkevä syy? Sun kannattaisi miettiä, että onko se kestävä valinta. Meinaatko syödä vähähiilihydraattisesti loppuelämäsi? Jos et, niin kannattaa miettiä uudelleen.

Kalorit ovat se ratkaiseva juttu. Ja 140 kg henkilön pitäisi kyllä laihtua nopeasti 1800 kalorilla.

Vertailun vuoksi: painan 60 kg ja kun syön 2500 kcal päivässä, pysyy painoni samana.

Lähettäjä: .,. 
Päivämäärä:   29.1.25 10:14:25

Jos tähän asti olet elänyt pullalla ja leivällä, niin miksi pitäisi kerralla vetää ihan toiseen ääripäähän? Todennäköisesti palaat takaisin vanhoihin tapoihin ennemmin kuin myöhemmin. Eikö parempi olisi tehdä pieniä muutoksia pikku hiljaa niin, että ne säilyy loppu elämän. Mikä tahansa muutos parempaan päin on parempi kuin nykytilanne. Päätät vaikka alkuun, että syöt yhden terveellisen aterian joka päivä ja käyt 15 minuutin kävelyllä. Sitten, kun tämä on rutiinia, otat mukaan terveellisen aamiaisen ja pikku hiljaa lisäät liikuntaa. Ei ruualla (eikä liikunnalla) ole tarkoitus itseä rankaista. Yritä ohjata ajattelumallia siihen suuntaan, että syöt asioita, jotka tekevät sinulle hyvää. Nykytilanteeseen verrattuna jo ihan normaalin ruuan ja kasvisten syönnin lisääminen parantaa terveyttäsi merkittävästi. Ei laihduttajan tarvitse syödä pelkkiä munanvalkuaisia, kanaa ja kasviksia eikä ylipainoa tarvitse saada pois muutamassa kuukaudessa.

Päivämäärä:   29.1.25 10:18:04

Hiilarien vähentämiseen on lähinnä se ajatus että se leipä on minulle kun viina alkoholistille, kohtuus aika lailla vaikeaa. Ainakin toistaiseksi. Toinen ajatus taustalla on tämä diabetes, joka ei liene oikein tykätä hiilihydraateista. Siihen liittyvä lääkitys estää tiukan keton, mutta siitähän tässä ei ole kyse.

Päivämäärä:   29.1.25 10:21:34

"no senhän tämä vaatii että eri ruokaa on tehtävä. Ihan normaalia kotiruokaa tulee tehtyä ja on tehty tähänkin asti. Se, että olen syönyt hulluna liikaa, niin olen nyt kuitenkin syönyt myös sitä tavallista kotiruokaakin.

Ei ole kiire laihtua, mutta aloittaa tarvitsisi kuitenkin."

Ja tuo, että pitää tehdä eri ruokia on yksi syy miksi niin moni epäonnistuu. Ei ole oikeasti tarkoitus olla lannistava, mutta kun ihan jatkuvasti kuulee siitä kuinka ihmiset jojo-laihduttaa ja yksi syy on just se, että asetetaan sellaisia ruokavaliotavoitteita, jotka ei istu omaan arkeen ja käytännössä lannistutaan kun työmäärä kasvaa liian suureksi. Harvalla sitä aikaa on kokkailuun rajattomasti.

Laihduttaa kun voi ihan sillä tavallisella kotiruuallakin. Harva oikeasti lihoo sillä, että syö säännöllisesti terveellistä kotiruokaa, siis sellaista ruokaa joka sisältää kohtuudella hiilihydraatteja, runsaasti kasviksia, sopivasti rasvaa ja proteiinia. Ja sen lisäksi syö järkevät aamupalat, joissa on proteiinia, hedelmiä ja kasviksia ja tarvittaessa hieman hiilihydraattia.

Ongelmana on yleensä poikkeuksetta, kuten siis aloittajallakin ilmeiseti, se, että herkutellaan. Syödään valtavasti leipää, pastaa yms. ja siihen päälle sitten herkkuja. Ja sitten välillä ollaan tarkalla dieetillä, josta sitten nopeasti sorrutaan, kun ei jakseta tehdä eri ruokia perheelle tai ihan vaan nälkä iskee liian kovaksi. Pahimmilaan sitten nämä tavat opetetaan lapsillekin: lapsille syötetään sitä hiilaripitoista kotiruokaa jota ei itse lihomisen pelossa uskalleta syödä. Lapset oppii myös tarkkailemaan kaloreita ja kyttäämään syömisiä ja kohta koko perhe jojo-laihduttaa.

Edelleen siis ihan oikeasti kannustaisin aloittajaa siihen, että opettelisi syömään järkevästi. Ja siihen kannattisi pyrkiä ihan koko perheen voimin. Koko perhe alkaa syömään enemmän kasvispitoista ruokaa, terveellisiä aamu- ja välipaloja ja kenties vielä liikkumaan enemmän.
Sitten jos paino ei ala tippumaan, voi alkaa vähitellen pienentämään annoskokoja ja tarkkailemaan enemmän kaloreita.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   29.1.25 10:23:01

Tuo on todella vaativa ruokavalio noudattaa. Lisäksi avokadosta ja pähkinöistä tulee ihan turhaan kaloreita, vaikka ne terveellisiä ovatkin. Korvaa pulla ja leipä kasviksilla, jätä juusto pois (myös "kotiruuasta": tavallisissa arkiruokaresepteissä on usein paljon juustoa), ja pienennä kotiruuan annoskokoa.

Päivämäärä:   29.1.25 10:25:53

"Hiilarien vähentämiseen on lähinnä se ajatus että se leipä on minulle kun viina alkoholistille, kohtuus aika lailla vaikeaa. Ainakin toistaiseksi. "

Hiilarit ei ole sama kuin alkoholi. Et voi kuitenkaan elää ilman hiilareita.

Yleensä tuo hiilarin himo johtuu siitä, että ei syö riittävästi proteiinia ja rasvaa eikä syö säännöllisesti. Hiilareista ei voi vierottautua sillä, että syö niitä mahdollisimman vähän ja rajoittaa samalla muunkin ruokailun mahdollisimman tarkaksi.

Kannattaa lukea esim. kirja nimeltä "Irti sokerikoukusta 2 viikossa". Se avaa hyvin ja selkokielisesti tuota ongelmaa. (Kirja siis pätee riippumatta siitä, onko koukussa suoraan sokeriin vai vaan runsaaseen hiilareiden käyttöön).

Päivämäärä:   29.1.25 10:29:08

Miksi pitää tehdä noin vaikeaa? Eikö lautasmalli ole tuttu? Et ilmeisesti osaa tehdä ruokaa? Koitappa opetella, ihan normaalia kotiruokaa syömällä unohtamatta kasviksia pysyy normaalipainossa.

Päivämäärä:   29.1.25 10:31:15

no mutta siis tässähän on juurikin olla tavoitteena hiilarien ns tilalle ottaa proteiinia ja rasvaa, eihän niitä ole tuossa tiukasti rajoitettu.

Tiedän, että hiilari ei ole alkoholi, mutta siitä huolimatta halusin käyttää sitä esimerkkinä tuohon leipään.

Päivämäärä:   29.1.25 10:32:15

lautasmalli ja kotiruoka ei valitettavasti auta kun ne ei ole ainoita minun syömisiä.

Päivämäärä:   29.1.25 10:37:35

Kuten x sanoi. Ei mitään järkeä mennä ääripäästä ääripäähän, todennäköisesti retkahdat vanhoihiin tapoihisi hyvinkin pian. Tuo on dieetti, ei elämäntapamuutos.

140 kilon painoa tuskin olet saavuttanut syömällä riittävästi proteiinia, kasviksia ja täysjyväviljoja. Sanoit syöväsi paljon leipää, niin jätä se nyt ainakin pois, samoin kaikki turhat sokerit ja muut herkut. Sillä pääsee luultavasti jo todella pitkälle, kun painoa on tullut noin paljon.

Ylipäätään "toimisiko tällainen ruokavalio" on ihan väärä kysymys. Laihtua voi hyvin monilla eri tavoilla. Kyse on kokonaisenergian määrästä.

Päivämäärä:   29.1.25 10:41:25

Oletko siis tähän asti syönyt joka päivä kunnon aamiaisen, kaksi ruokaa (puolet lautasesta kasviksia) ja 1-2 terveellistä välipalaa? Vai oletko kuitenkin korvannut leivällä aterioita tai aterioilla syönyt muuten kuin lautasmallin mukaisesti? Aloittaisin kyllä syömällä normaalia ja terveellistä ruokaa säännöllisesti. Mieliteot pienenee, kun syö säännöllisesti ravitsevaa ruokaa. Tiedän tämän myös ihan kokemuksesta. Välipalana voit hyvin ottaa rahkan marjoilla ja ruokien kanssa lautaselle enemmän salaattia. Pidät vaan huolen, että vaikka söisit leipää tai pullaa, niin seuraava ateria syödään aikataulussa ja kunnollisena. Eli pienen repsahduksen jälkeen ei skippailla seuraavia aterioita. Lyön vaikka vetoa, että leivän himo vähenee. 2+2 sääntö on hyvä. Ei koskaan kahta huonoa ateriaa peräkkäin ja ei koskaan kahta skipattua treeniä peräkkäin.

Päivämäärä:   29.1.25 10:46:17

Olen korvannut joskus kaikki päivän ruoat leivällä. En siis mitenkään väitä että olisin tässä jollain lautasmallilla lihonut.

Mutta siis pitää nyt sitten miettiä vielä tätä ja suunnitella uudestaan toisella lailla.

Lähettäjä: Komppaan 
Päivämäärä:   29.1.25 10:50:29

Lähettäjä--
Päivämäärä29.1.25 10:37:35

Kuten x sanoi. Ei mitään järkeä mennä ääripäästä ääripäähän, todennäköisesti retkahdat vanhoihiin tapoihisi hyvinkin pian. Tuo on dieetti, ei elämäntapamuutos.

140 kilon painoa tuskin olet saavuttanut syömällä riittävästi proteiinia, kasviksia ja täysjyväviljoja. Sanoit syöväsi paljon leipää, niin jätä se nyt ainakin pois, samoin kaikki turhat sokerit ja muut herkut. Sillä pääsee luultavasti jo todella pitkälle, kun painoa on tullut noin paljon.
Ylipäätään "toimisiko tällainen ruokavalio" on ihan väärä kysymys. Laihtua voi hyvin monilla eri tavoilla. Kyse on kokonaisenergian määrästä.

Komppaus tälle

Päivämäärä:   29.1.25 10:50:51

Kerro sun normaalin päivän ruokailut? Millaiset sun annoskoot on?

Päivämäärä:   29.1.25 10:56:42

En tiedä miten liittyy tähän, mutta eipä nuo nyt ole mitään kaavaa noudattanut.
mutta esim nyt aamulla leipää ja kahvia.

Päivällä joko einesruokaa taikka edellisen päivän ruokaa.

Välipalalla jotain mitä löytyy, yleensä leipää.

Päivällisellä lasten kanssa kotiruokaa

Illalla mitä mieli tekee, joko ostettua enempi vähempi mättöä taikka tehty jotain, esim suolaista piirakkaa tms

Päivämäärä:   29.1.25 11:00:02

"Olen korvannut joskus kaikki päivän ruoat leivällä. En siis mitenkään väitä että olisin tässä jollain lautasmallilla lihonut."

Teet tietysti niin kuin parhaaksi katsot, mutta tässä lienee se mikä pitää muuttaa tulevaisuudessa. Tämän yhden asian muuttamisella tulee olemaan suurempi merkitys terveyteesi kuin hetkellisellä laihdutusruokavaliolla. Turha mennä ääripäähän, kun ratkaisu ongelmaan vaikuttaisi hyvinkin yksinkertaiselta. Enemmän kunnon ravintoa ja vähemmän leipää. Vaikka sortuisitkin leivän syöntiin, niin älä skippaa aterioita. Ihan varmasti leivän syönti vähenee itsestään.

Päivämäärä:   29.1.25 11:00:59

Joo pitää tässä miettiä uudelleen suunnitelma ja unohtaa tämä.

Lähettäjä: aave 
Päivämäärä:   29.1.25 11:02:55

Hyviä raaka-aineita, mutta ehdottomasti laitat noi vaa’an ja jonkun sovelluksen kautta niin, että näät mitä ne kalorimäärät oikeasti on. Voi nimittäin aika herkästi kavuta sinne 2500 kcal jo pelkästään

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   29.1.25 11:04:35

"Lisää salaattia ja vihanneksia jokaiselle aterialle."

En lukenut koko topaa, mutta aloituksessahan on juurikin ihan sikana kasviksia :D

Päivämäärä:   29.1.25 11:07:19

joo siis on mulla noissa ihan painot olemassa, en vaan tuohon laittanut ylös kun ylimalkaisesti, mutta ne on tässä:

Aamu: Valkuaisia 250g, hedelmää 200g ja pähkinöitä 25g

Lounas: proteiinia esim kana reipas 100g, avokado 100g ja 200g tuoreita kasviksia

Välipala: Maitorahkaa 250g ja marjoja 70g, soijalesitiinia 10g ja kasviksia 50g

Päivällinen: proteiinia taas se reipas 100g, siemeniä 30g ja keitetyt kasvikset 50g

Iltapalalla esim tonnikalaa 100g ja kasviksia 200g ja pähkinä 30g

Näistä pitäisi tulla se noin 1800 kaloria

Päivämäärä:   29.1.25 11:10:43

Anteeksi, päivällisellä on myös 10g täysjyväpastaa. Se on unohtunut.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   29.1.25 11:12:57

Ei, ei ei ja vielä kerran ei. Tuo ei ole kestävä ratkaisu. Tuo on ihan överi ratkaisu mitä ja millä et jaksa kauaa.
50kg ylipaino ei tule pienistä virheistä ruokavaliossa vaan ihan muusta.
Suurin ongelma sinulla on selkäranka. Voit syödä ihan normaalia ruokaa mutta huomioi annoskoko. Alku on vaikein mutta taistele hiilarihimon yli niin helpottaa. Toimistotyössä et paljoa kuluta, liikutko yhtään vapaa-ajalla?

Miltä kuulostais tällanen ruokavalio:

Aamu: kahvi(?) ja 2 ruis/kauraleipää kalkkunaleikkeellä, juustolla ja jollakin kasviksella.

Lounas: ei mikään iso - salaatti jollakin proteiinilla kana/muna/kala tms ja pieni määrä esim pastaa.
TAI lämmin normaali ruoka mutta pieni annoskoko

Välipala: Tarvitsetko? Rahka + marjat/hedelmä

Päivällinen: salaatti tai lämmin ruoka

Iltapala: puuro raejuustolla (ja marjoilla)
Mieti tarvitsetko 5xpv syödä. Moneltako heräät ja moneltako menet nukkumaan? Miten ateriarytmitys? Alkuun voi olla hyvä että syömiset on 5xpv jotta ei tule pitkää selviytymistä syömättä mutta kun pääset vauhtiin niin voit tiputtaa välipalan, lounaan, tai päivällisen pois. Varsinkin niiltä päiviltä kun et liiku.
Elämässä pitää olla myös herkkuhetkiä. Salli itsellesi esim yksi herkku/viikko. Vaihda herkut pienempään, jos oot aikaisemmin ostanu megapussin sipsejä osta nyt pieni pussi. Mulla toimii syömishimoon purukumi.

Päivämäärä:   29.1.25 11:15:38

eipä tuo minun suunnitelma nyt hirveästi eroa tuosta..? paitsi että aamulla on munaa leivän sijasta.

ajatus oli noudattaa tuota noin 80%

Päivämäärä:   29.1.25 11:18:11

tai siis en nyt ihan tajua miten kasvikset ja proteiini eroaa siitä että pitäisi syödä "ei mikään iso salaatti jollakin proteiinilla

Päivämäärä:   29.1.25 11:19:50

Eikö se laihdutuslääke hillitse yhtään syömistäsi? Oletko kokeillut jotain muuta valmistetta?

Päivämäärä:   29.1.25 11:20:42

eipä juuri. En ole kokeillut muuta kun tähän on kela korvattavuus ja auttaa sokereihin

Lähettäjä: voileipä 
Päivämäärä:   29.1.25 11:29:34

Aika kiva kun 50-kiloiset nuoret tulevat tänne pätemään.

Mikä toimii aktiivisille 50-kiloisille, ei ole +50 kg omaavalle sama juttu. Hän hoikistuu aluksi varmastikin jopa 2500 kalorilla ellei ihan vuodepotilas ole.

Jotkut lääkärit ovat sitä mieltä, että aluksi on jopa hyvä olla ene- ruokavaliolla eli erittäin niukkaenergisellä ruokavaliolla, jos on runsaasti ylipainoa, että lihavuuden aiheuttamat riskit saadaan pikaisemmin minimoitua. Tosin tämä ei käy varmaankaan diabeteksen kanssa ilman lrin lupaa.

Vaikuttaa ihan hyvältä tuo atriasuunnitelma vaikkapa kuukaudeksi, sitten kannattaa muuttaa, on oma näkemykseni, mutta huomaa, että olet ollut ravintoterapeutilla, koska tuo vaikuttaa sellaiselta ihan pätevältä, tosiaan aika lailla 8 viikon ruokavaliolla- laihdu 6 kg- tyyppiseltä.

Ja tsemppiä! Muista vesi!

Päivämäärä:   29.1.25 11:31:08

On tuota eneäkin tullut testattua, mutta ei mielellään kiitos enää. No silloin ei toki ollut sairauksiakaan.

Lähettäjä: voileipä 
Päivämäärä:   29.1.25 11:33:31

Lese/kaurakuitunen rahka sekaan, jos vatsa ei toimi. Toimiiko siemenet riittävän hyvin? Chiansiemen?

Ihan tuollaisesta ruokavaliosta ei ole kokemusta. Samantyyppinen kyllästytti kuukaudessa ja näki suunnilleen unta ruisleivästä ja heräsi kuolaisena.

Päivämäärä:   29.1.25 11:41:10

"Aika kiva kun 50-kiloiset nuoret tulevat tänne pätemään.

Mikä toimii aktiivisille 50-kiloisille, ei ole +50 kg omaavalle sama juttu. Hän hoikistuu aluksi varmastikin jopa 2500 kalorilla ellei ihan vuodepotilas ole."

Mistä olet onnistunut päättelemään vastaajien iät, painot ja aktiivisuuden tason...?

Minä taisin olla ainoa, joka kertoi oman painoni ja kalorimääräni. Ja minä nimenoaman sanoin, että 140 kg henkilön pitäisi laihtua nopeasti 1800 kalorilla. Koska tuossa painossa se kulutus on todella suurta, eikä tuohon painoon tosiaankaan ole päästy millään "pienillä virheillä" tai "syömällä hieman liikaa kotiruokaa".

Aloittaja voi siis pudottaa nopeasti painoa tuolla ruokavaliolla, ei sitä kukaan kiellä - mutta täällä kyseenalaistettiin se kestävyys. Mitä sitten, kun dietti on ohi? Millaiset elämäntavat kannattaa sitten omaksua? Moni menee tässä kohtaa metsään ja lihoo takaisin.

Aloittaja, se sinun seuraava suunnitelmasi voi olla ihan se, että pyrit 500 kcal tai hieman isompaan kalorivajeeseen. Kirjaat ne kalorit ylös vaikkapa FatSecretiin, niin pääset tosi pitkälle. Jos syöt vaikkapa 2000 kcal päivässä, niin siihen mahtuu jo tosi iso määrä normaalia, terveellistä ruokaa eikä itselleen tarvitse keksiä mitään hölmöjä sääntöjä, että jokin tietty ruoka-aine olisi kielletty tms.

Päivämäärä:   29.1.25 11:42:02

Niin ja liikkua kannattaa esim. lihaskunnon muodossa, toki se on helpompaa sitten, kun painoa on hieman vähemmän. Näin minimoit lihasmassan häviämisen, kun kiloja karisee.

Päivämäärä:   29.1.25 11:51:23

Ylimääräinen proteiini muuttuu vain energiaksi ja pissaksi. Överiproteiinit ovat siis vain aivan turhaa ja kallista. Hiilihydraateilla on paikkansa, koska energiaa ihminen tarvitsee enemmän kuin proteiinia. Varsinkin jos ei harrasta aktiivisesti salia, ei proteiinia ole mikään järki kiskoa kaksin käsin.

Pähkinöitä on todella paljon, suositus on 30g/pv. Viljoja enemmän, samoin vaihtelevasti kasviksia.

Päivämäärä:   29.1.25 11:57:30

Mitähän piste tarkoittaa "överiproteiinilla"? Proteiinille löytyy saantisuositukset ihan googlaamalla ja niitä kannattaa noudattaa. Aktiivisesti treenaavalle sitten vähän enemmän. Aloittaja oli jo laskenut proteiinintarpeensa: hän painaa 140 kiloa ja laski proteiinintarpeensa olevan 168 g päivässä. Tämä on 1,2 g per painokilo eli ihan linjassa ohjeiden kanssa.

Ja totta kai kaikki ylimääräinen energia muuttuu rasvaksi lähteestä riippumatta. Edelleen, laihtumisessa ratkaisee ne kokonaiskalorit suhteessa kulutukseen.

Päivämäärä:   29.1.25 11:57:57

Mullahan on siis tuossa se puoli kiloa kasviksia. varmaan ainakin aluksi ihan riittävä.

ja kilokalorin laskurin mukaan minun proteiinin tarve on enemmän kun mitä tästä tulee.

Päivämäärä:   29.1.25 11:59:22

"no mutta siis tässähän on juurikin olla tavoitteena hiilarien ns tilalle ottaa proteiinia ja rasvaa, eihän niitä ole tuossa tiukasti rajoitettu."

Niitä on tiukasti rajoitettu. Jos olet tottunut vetämään leipää rajattomasti tai isoja annoksia kotiruokaa ja ehkä vielä pullaa yms. päälle, tuolla ruokavaliolla tulet taatusti kärsimään nälästä, päänsärystä, väsymyksestä... Olet ärtynyt, sinulla on hirveitä himoja herkkuja kohtaan ja lopulta sorrut ahmimaan. Olen 90% varma että näin käy. Niin se käy jokaiselle jojo-laihduttajalle ja ihmiselle joka hyppii ääripäästä toiseen.

Oletko ihan oikeasti kertaakaan kokeillut ja katsonut paljonko on esim. päivällisesi "proteiinia taas se reipas 100g, siemeniä 30g ja keitetyt kasvikset 50g".

Kyllähän tuolla pärjää, jos on tottunut pieniin annoksiin ja ehkä jos on vielä valmiiksi hoikka.

Reilusti ylipainoisena ja isoihin annoksiin tai esim. vatsaa täyttävään leipään tottuneena tuo on oikeasti todella vähän. Siis todella todella vähän. Sillä ei vatsa täydeltä tunnu. Ja nälän tunne jatkuvasti ei todellakaan kannusta jatkamaan ruokavaliota. Ennen pitkää tulee se tarve syödä vatsansa kunnolla täyteen.

Päivämäärä:   29.1.25 12:09:05

en ole kokeillut. Minähän en ole tätä kyseistä ruokavaliota vielä testannut. Lähinnä otin kynän käteen ja aloin suunnitella.

Lähettäjä: -25 
Päivämäärä:   29.1.25 12:30:26

Minä hiilariholistina toivottaisin aloittajan hevostallinetin sijaan facen vhh-keskusteluryhmiin. Haulla löytyy, liity vaikka kaikkiin ja valitse niistä sitten mukavimmat.
Niistä löytyy paljon turhaa shaibaa ja nillitystä, mutta myös paljon vinkkejä, kokemuksia ja onnistumistarinoita kuvineen. Myös monia d2-lääkityksestä eroon päässeitä.

Täällä takerrutaan lautasmalliin ja kehotetaan syömään hiilareita vähemmän ja jo silloin tietää että omaa kokemusta pahasta hiilarikoukusta ei ole. Vertaus alkoholiin ei ole tuulesta temmattu. On paljon helpompaa olla "ilman" (heittomerkeissä siksi että täysin nollahiilareilla eläminen ei ole tarkoitus eikä oikein mahdollistakaan) jolloin himo ei edes pääse päälle, kuin taistella jatkuvasti himoa vastaan. Se kun ei häviä vaan jatkuva hiilarin syöminen pitää sitä yllä. Vaikea varmasti uskoa ellei ole syvällä koukussa mutta uskokaa pois, been there, done that monella eri tavalla ja vasta vhh todella toimii. Alkuun pääsyn jälkeen siihen on helppoa yhdistää myös pätkäpaasto.

Päivämäärä:   29.1.25 13:03:43

-25: Minulla nimenomaan on kokemusta ylipainosta, liiasta herkuttelusta ja hiilarin himosta. Olen toistuvasti laihduttanut erilaisilla dieettiruokavalioilla, joista monet kuulostaa samalta kuin aloittajan suunnitelmat.

Itsellä hiilareiden pois jättäminen täysin yllättäen ja vielä siihen lisäksi ruokavalion säätäminen varsin niukaksi (verrattuna siihen mitä aikaisemmin on syönyt) aiheuttaa vain ja ainoastaan järkyttävän nälän tunteen, päänsäryn ja väsymyksen. Tätä jaksaa viikon, ehkä kaksikin. Sitten viimeistään tulee se sortuminen ja vedetään maha täyteen mitä tahansa.

Vasta useiden yritysten kautta ymmärsin, ettei tuossa ole mitään järkeä.

Jos lähdetään oikeasti vhh-dieetille, pitää syödä varsinkin alkuun reilusti sitä proteiinia, rasvaa ja hiilihydraatteina kasviksia. Siis pitää syödä niin paljon, että vatsa on täynnä, jolloin ei sitä makean (ja hiilarin) himoa tule. Se ei onnistu sillä, että syödään pieniä 100g annoksia kanaa ja 50g vihanneksia aterialla. Vhh-dieetti aloitetaan niin, että ei lasketa kaloreita, vaan rajoitetaan vain hiilaripitoisia tuotteita.

Vaihtoehtoisesti voi syödä myös hiilareita, mutta edelleen syö niitä rajoitetusti. Tämä toimii itsellä huomattavsti paremmin. Kyllä se hiilarin himo pysyy poissa siltil vaikka söisikin vähän esim. pastaa aterialla ja leipää iltapalalla. Kunhan on riittävästi sitä proteiinia ja rasvaa ja kasviksia täyttämässä vatsaa.

Riippumatta kuitenkin laihdutustavasta, on mietittävä miten sen toteuttaa omassa arjessaan. Jos pitää tehdä lapsille ruokaa ja elää normaalia arkeaan, on todella haastavaa hypätä täysin toiseen ääripäähän oman ruokavalion suhteen. Jos ei ole tähän mennessä jaksanut panostaa ruokailuihin, miten sitä yhtäkkiä jaksaisi sitä tehdä 5 kertaa päivässä? Saati että tekisi itselle eri ruokaa kuin lapsille. Se, että aloittaa ensin ihan vaan opettelemalla syömään vaikka sen lautasmallin mukaan, tekee jo ihmeitä. Tekee itselleen ja lapsilleen joka päivä kasvispainotteista ruokaa, jota syö vatsansa täyteen ja syö järkeviä aamu-, ilta- ja välipaloja, joilla voi tuntea olonsa kylläiseksi. Kun on päässyt tähän pisteeseen, voi lähte optimoimaan ruokavaliota paljon helpommin: silloin on jo jokin rutiini siihen ruuan valmistukseen ja syömiseen.

Päivämäärä:   29.1.25 13:24:36

Ja laihdutusvinkkejä antavilta haluaisin kysyä, että kuinka moni teistä on ollut tilanteessa jossa
- teillä on lapsia, ehkä puoliso, työ ja muu arki elettävänä
- ylipainoa on reilusti
- ruokailutottumukset erittäin huonot, esim. ei ole tottunut tekemään ruokaa välttämättä koko päivänä vaan syö mitä sattuu
- syö erittäin runsaasti hiilihydraatteja, mm. leipää ja kenties herkkujakin

Ja tästä tilanteesta olette onnistuneet vaihtamaan aloituksen kaltaiselle ruokavaliolle, pystyneet jatkamaan normaalia elämää (eli jaksaneet tehdä töitä, olla lasten kanssa yms.) ja laihtuneet normaalipainoon ilman suurempia repsahduksia ja painon jojoilua.

Käsi ylös, joka on tässä onnistunut!

Koska on aivan eri asia, jos esimerkiksi sinulla ei ole lapsia/perhettä/töitä, vaan voit omistaa huomattavan osan vapaa-ajasta laihdutukselle ja voit esimerkiksi olla väsynyt tai makeanhimosta ärtynyt pidempiäkin aikoja eikä se vaikuta muihin ihmisiin. On aivan eri asia, jos olet valmiiksi suht lähellä normaalipainoa ja haluat tiputtaa vain muutaman kilon ja olet jo tottunut syömään pienehköjä annoksia. On aivan eri asia, jos olet jo valmiiksi tottunut valmistamaan ruokaa päivittäin ja siitä lähdet sitten optimoimaan ruokavalioita. Tällaisista lähtökohdista on ihan eri asia lähteä laihduttamaan tiukemmalla ruokavaliolla kuin aloittajan tapauksessa.

Lähettäjä: kk 
Päivämäärä:   29.1.25 13:33:38

Ihan noin ns ulkopuolelta tuli mieleen kun sanotaan että jotain ruokavaliota kestetään pari viikkoa ja sitten syödään maha täyteen. entäs sitten? Ei kait se kumoa niitä kahden viikon syömisiä? Siis olettaen että sitten jatkaa.

ja toinen asia että kyllähän ruokavaliota voi ns matkalla muokata, se että aloittaa jollain ei minusta tarkoita että sillä olisi pilkulleen oltava loppuelämä. Miksi se niin olisi?

Päivämäärä:   29.1.25 13:34:17

Onko joku oikeasti koukussa hiilariin? Siis leipään ilman rasvaa tai päällisiä? Pelkkää kuivaa leipää. Tai kaurapuuroon? Pullaan ilman voita tai sokeria...?

Tiedän monia jotka mättävät leipää, mutta päällä on reilu kerros voita, juustoa, kinkkua... veikkaan että päällisistä tulee se ongelma, ei leivästä. Enkä ole törmännyt kehenkään joka kaurapuuroa ahmisi. Aika usein pastakin kuorrutetaan oliiviöljyllä ja juustolla tai kermalla.

Päivämäärä:   29.1.25 13:48:00

"Ihan noin ns ulkopuolelta tuli mieleen kun sanotaan että jotain ruokavaliota kestetään pari viikkoa ja sitten syödään maha täyteen. entäs sitten? Ei kait se kumoa niitä kahden viikon syömisiä? Siis olettaen että sitten jatkaa."

Eihän tuo välttämättä ole ongelma, mutta todennäköisesti on. Usein repsahdus aiheuttaa lannistumista, itseinhoa ja muita henkisiä ongelmia. Sitä on asennoitunut siihen "nyt mä laihdun" ja sitten tuleekin repsahduksia ja tulee tunne ettei pystynytkään siihen mitä yritti.
Jos parissa viikossa onkin saanut vähän painoa pois, se, että vetää itsensä palloksi saa painon taas hyppäämään ylös. Mikä sekin on jälleen lannistavaa. Pahimmillaan painoa on enemmän kuin aloittaessa. (Ei välttämättä läskiä, mutta nestettä ja on yhtä lannistavaa joka tapauksessa).

Liian tiukka ruokavalio jo itsessään aiheuttaa helposti stressiä ja ahdistusta, väsyttää, olo on ärtynyt jne... joten ensin kärsitään viikko tai kaksi, sitten ahmitaan ja sitten kärsitään taas. Eipä siinä kauheasti järkeä ole, kun voisi syödä niinkin, että olisi pirteä, jaksaisi toimia ja laihtuisi pikku hiljaa samalla.

--

Hiilarikoukku tarkoittaa just himoa hiilareihin. Mutta ei se tarkoita nimenomaan viljaa, vaan myös esim. sokeria, nehän on nimenomaan hiilaria. Eikä se tarkoita että vedetään pelkkää leipää, mutta just sitä että syödään vaikka huomattavia määriä leipää oli niissä päällisiä tai ei. Tai syödään ruokaa jossa on runsaasti pastaa tai sitten ihan herkutellaan. Tai syödään esim. einesruokia, jotka usein tosi hiilaripitoisia.

Leipä on yllättävän kaloripitoista. Ei ne päälliset suinkaan ole se ongelma, vaan nimenomaan varsinkin vaalea leipä, joka on hyvin kaloripitoinen suhteessa ravintoarvoihin.

Päivämäärä:   29.1.25 13:49:04

joo eiköhän se ole tuon hiilarin ja rasvan yhdistelmä. no, ainakin itsellä

Lähettäjä: tässä ja nyt 
Päivämäärä:   29.1.25 14:22:30

x, miksi ihminen ei tule toimeen ilman "hiilareita"?

-25, kirjoitit asiaa! Juuri näin!

Päivämäärä:   29.1.25 14:29:22

Täällä yksi, jolla hiilarihimo kohdentuu (myös) leipään ha kaurapuuroon. Ja siis leipään ilman päällisiä. Jos pitäisi elää jollakin ruoka-aineella loppuiän, niin se olisi kaurapuuro. Voisin syödä sitä jatkuvasti. Valitettavasti se nostaa verensokerini taivaisiin, joten en syö.

Päivämäärä:   29.1.25 14:32:12

Minulla myös kaurapuuro nostaa liikaa verensokeria. Varsinkin aamulla. Riisi tekee samaa.

Sen takia en syö aamupalalla kaurapuuroa, vaikka monissa virallisterveellisissä ohjeissa sitä suositellaankin ja vielä jopa nimenomaan hyvänä verensokerille. Ei toimi minulla niin.

Päivämäärä:   29.1.25 14:32:18

tässä ja nyt: Googleta vaikka "mihin hiilihydraatteja tarvitsee" :)

Kaikki laihdutusmetodit, oli kyse sitten VHH:sta, pätkäpaastosta, atkinsista, paleodieetistä tai mistä tahansa perustuvat lopulta kuitenkin siihen, että energiaa tulee aiempaa vähemmän. Joku tarkkaan rajattu tapa syödä voi sopia toiselle, mutta olla jollekin muulle hirveän haastava. Siksi pitää löytää se _oma_ tapa laihtua.

Eli rajoita kaloreiden saantia sillä tavalla, mikä on SINULLE helpointa. Itse uskon että aika moni pääsee helpommalla niin, että rajoittavat kaloreiden saantia, mutta eivät kiellä itseltään mitään tiettyä ravintoainetta tai ruokaa. Totaalikieltäytymiset aiheuttavat usein repsahtamisen jossain kohtaa. Ja kaloreiden laskeminen on yllättävän helppoa, kun sen oppii. Monipuolisella ruokavaliolla varmistaa myös sen, ettei mitään tärkeää ravintoainetta jää puuttumaan ruokavaliosta (poislukien ehkä D-vitamiini, jota on hyvä ottaa purkista ainakin talvella).

Jos valkoiset viljat ja sokeri ovat aloittajalle ongelma, niin totta kai ne kannattaa jättää pois tai ainakin rajoittaa niiden syömistä. Mutta ei tämä tarkoita, etteikö esimerkiksi se kaurapuuro voisi olla terveellinen lisä ruokavalioon. Ei ruokavalintojen tarvitse olla mitään joko-tai -juttuja.

Päivämäärä:   29.1.25 14:48:24

"x, miksi ihminen ei tule toimeen ilman "hiilareita"?"

Kyse ei ole siitä, etteikö vhh-dieetti voisi toimia toisille erittäin hyvin. Mutta muutos hyvin hiilaripitoisesta ja epäsäännöllisestä syömisestä vhh-dieettiin on valtava. harva pystyy noin valtaviin muutoksiin kerta heitolla. Varsinkin kun on kuitenkin ne lapset ruokittavana, haluaa ehkä joskus käydä kavereiden kanssa ulkona jne...

Vaatii todellista omistautumista, että pystyy kerralla muuttamaan elämäntapansa kokonaan kuitenkin hoitaen samalla työt ja lapset, ehkä vielä tapaa joskus kavereita tai käy harrastuksissakin.

On ihan eri asia lähteä vhh-dieettiin siinä vaiheessa, jos peruspilarit ruokailusta on jo kunnossa ja on tottunut tekemään säännöllisesti ruokaa itselleen.

Ja jos vhh-dieettiin lähtee, ei voi tehdä niin kuin aloittaja aikoo, eli samalla kertaa vielä rajoittaa merkittävästi syömistä. Vhh-dieetti kannattaisi aloittaa niin, että ensin syö ilman kalorinlaskentaa kaikkea mikä ko. dieettiin vaan sopii. Ja sitten kun keho on tottunut vähempään hiilarin saantiin, alkaa rajoittaa kaloreita, mikäli se on vielä tarpeen. (Ei välttämättä ole, koska pelkästään hiilariherkkujen pois jättäminen on voinut saada painon tippumaan).

Lähettäjä: lilli 
Päivämäärä:   29.1.25 14:52:07

Minä noudatan pääsääntöisesti arjessa vhh ruokavaliota, mutta ei se sitä tarkoita ettenkö voisi käydä kavereiden kanssa ulkona syömässä. Siinä hetkessä en välttämättä noudata vhh ruokavaliota. En oo ikinä ymmärtänyt mikä siinä voisi olla ongelma.

Sanottaakoon sitten että olen arki-vhh. Suurin osa minun elämästä on kuitenkin arkea.

Lähettäjä: lilli 
Päivämäärä:   29.1.25 14:53:30

sanoisin myös aloittajalle vinkiksi, että jos saat noudatettua tuota vaikka 5 päivää ja viikonloppuna syödä sitten vapaammin. Ei ole niin vakavaa aina kaikki.

Päivämäärä:   29.1.25 15:14:42

"sanoisin myös aloittajalle vinkiksi, että jos saat noudatettua tuota vaikka 5 päivää ja viikonloppuna syödä sitten vapaammin. Ei ole niin vakavaa aina kaikki."

Totta kai tämä voi toimia ja kokeilemallahan se selviää. Tuo aloittajan ruokavalio on kuitenkin niin niukka, että tuossa on vaarojakin. Moni syö arkena orjallisen terveellisesti, mutta viikonloppuna vetääkin siten kaksin käsin mättöä. Ja tämä voi hyvin aiheuttaa sen, että viikkotasolla kalorivajetta ei tulekaan - ehkä jopa plussaa. Siksi ehdotin sitä kaloreiden laskemista, se on kun on ainoa varma tapa tietää, paljonko saa energiaa.

Lähettäjä: Emma 
Päivämäärä:   29.1.25 15:19:25

Helpoin tie laihduttamiseen on syödä NS. Nopeita hiilareita mahd vähän tai ei ollenkaan. Eli niitä, joissa glykeeminen indeksi on korkea. Peruna, pasta, riisi, ja viljat yleensäkin. Rasva hidastaa hiilarien imeytymistä, eli todellakin pidät hyvät rasvat ruokavaliossani.

Suunnitelmasi kuullostaa hyvältä!

Päivämäärä:   29.1.25 15:21:10

300g proteiinia huhhuh. Munuaiset on kovilla. Läskiksi se proteiinikin muuttuu ja sivussa aiheuttaa ongelmia.

https://www.hsy.fi/vesi-ja-viemarit/vinkit-veden-ja-viemarin-

kayttoon/typpikuorma/miksi-proteiinia-ei-kannata-syoda-liikaa/

Päivämäärä:   29.1.25 15:23:40

Aloittaja, onko sulla cgm käytössä? Itse olen saanut valtavasti apua siitä, vaikken diabeetikko olekaan. Sieltä kun karsii ne ”piikkejä” aiheuttavat ruoka-aineet ja yhdistelmät pois. Itse jouduin mm kaurapuuron juuri tuosta syystä jättämään, en vain löydä sellaista comboa, ettei se aiheuttaisi valtavaa sokeripiikkiä.

Päivämäärä:   29.1.25 15:26:34

"300g proteiinia huhhuh. Munuaiset on kovilla. Läskiksi se proteiinikin muuttuu ja sivussa aiheuttaa ongelmia."

Luetun ymmärtäminen? Aloittaja sanoi tarvitsevansa 168 g proteiinia. Proteiinin lähde ja proteiini ei ole sama asia. Jos syöt sata grammaa kanaa, et saa siitä sataa grammaa proteiinia... :D

Päivämäärä:   29.1.25 15:33:24

Ei ole käsivarsimittaria. Ihan vaan sormenpäästä mittailen. ja nekin muuten nykyään pitää tällä alueella ostaa itse :/

Miten sinä olet sen saanut vaikka ei ole diabetesta? Ostanut vaan itse?

Päivämäärä:   29.1.25 15:37:45

Tilasin sensorin valmistajan nettikaupasta. Kallishan se oli, mutta sain valtavasti tietoa kehostani parissa viikossa. Ostan uuden taas jossain vaiheessa.

Lähettäjä: pyh 
Päivämäärä:   29.1.25 15:44:53

Jos syöt noin raskaan aamiaisen, tuollaisen lounaan voi jättää pois.

Päivämäärä:   29.1.25 15:53:41

millä tavalla kananmunan valkuainen, muutama pähkinä, hedelmät ja kasvikset on raskas aamupala?

Ja miten "tuollainen lounas"? kanaa ja kasviksia on minusta aika kevyt lounas.

Otan mielellään neuvoja vastaan, mutta tämmöiset on ihan pönttöjä. Ihme ettet vielä sanonut että ruisleipä ja kaurapuuro olis parempi aamupala ja lounaalle salaattia ja joku proteiinin lähde.

Päivämäärä:   29.1.25 15:55:08

Itse lähtökohtaisesti ajattelisin että ruokien väliin jättäminen se olisi kaikkein hölmöintä ja saisi aikaan vaan isompaa ahmimis/hiilarihimoa. Mikä on vaan ajatus/oletus koska en ole kokeillut. Mutta olen aika huono kestämään nälkää, ni ihan sillä.

Lähettäjä: sometar 
Päivämäärä:   29.1.25 16:06:24

Tuommoinen yhtenään mussuttaminen ja keinotekoisilla annoksilla leikkiminen ei yleensä toimi, alussa jaksaa harrastaa dieettiä mutta äkkiä siihen tympääntyy. Mikä ihme idea tuossa rasvapähkinöiden popsimisessa on?

Päivämäärä:   29.1.25 16:08:14

No niiden idea on pehmeät rasvat.

Päivämäärä:   29.1.25 16:10:08

Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta ei kait ylipainoisen proteiinin tarvetta lasketa nykyisen painon mukaan, vaan sen mukaan mitä painon tulisi olla. Ei kai ylimääräinen rasvakudos tarvitse proteiinia?

Päivämäärä:   29.1.25 17:23:36

Ainakin se laskuri pyysi nykyisen painon

Lähettäjä: -25 
Päivämäärä:   29.1.25 17:25:36

"Jos lähdetään oikeasti vhh-dieetille, pitää syödä varsinkin alkuun reilusti sitä proteiinia, rasvaa ja hiilihydraatteina kasviksia. Siis pitää syödä niin paljon, että vatsa on täynnä, jolloin ei sitä makean (ja hiilarin) himoa tule. Se ei onnistu sillä, että syödään pieniä 100g annoksia kanaa ja 50g vihanneksia aterialla. Vhh-dieetti aloitetaan niin, että ei lasketa kaloreita, vaan rajoitetaan vain hiilaripitoisia tuotteita."

Juuri näin. Ja siksi kehotin tutustumaan vhh-ryhmien keskusteluihin. Virallisterveelliseen ruokavalioon tottuneille vhh-malli vaatii perehtymistä etukäteen ja mielellään tietoa ja tukea muiden kokemuksista, muuten mennään helposti metsään.

"Vaihtoehtoisesti voi syödä myös hiilareita, mutta edelleen syö niitä rajoitetusti. Tämä toimii itsellä huomattavsti paremmin."

Kaikilla ei toimi. Ei minullakaan. Olo on hyvä ja syömistä helppo hallita kun hiilarit pysyy riittävän alhaalla ja sokerit, viljat, hedelmät, peruna jne on karsittu pois ruokavaliosta.

"Käsi ylös, joka on tässä onnistunut!"

No tähän kohtaan nostan kyllä työssäkäyvänä suurperheellisenä tassua ylös.
Ruokaa ei vhh:llakaan tarvitse tehdä jatkuvasti. Tekee kerralla isomman satsin, sekä perheelle, että itselleen. Ei tarvitse syödä viidesti päivässä kun ruoka pitää nälkää ja jatkuvaa puputtamista aiheuttava hiilarihimo on selätetty (yleensä ensimmäisen parin viikon jälkeen).
Eikä niitä repsahduksiakaan tarvitsen pelätä, hyvin yleistä että painon jumittaessa polkaistaan homma taas käyntiin pitämällä hiilaripitoinen mässypäivä. (Ja seuraavana päivänä podetaan hiilarikrapulaa ja muistetaan taas hyvin miksi vhh:lla elämä on mukavampaa.)

Lähettäjä: pähkinä 
Päivämäärä:   29.1.25 17:46:02

Sinuna söisin vain muutaman pähkinän päivässä, söisin aamulla rahkaa ja marjoja ja korvaisin yleensäkin hedelmiä marjoilla, banaanin jättäisin kokonaan pois. Perunan, pastan jne. tilalle muita kypsiä kasviksia tai salaattia. En myöskään puputtaisi kuutta kertaa päivässä, vaan söisin kaksi kertaa päivässä lämpimän ruoan, kasviksia ja lihaa, kalaa tai kananmunaa ja sen lisäksi aamulla tuon rahkan/luonnonjogurtin marjojen kanssa ja kahvia tai teetä ilman sokeria. Päivän toinen ruoka voi hyvin olla kasvispainotteinenkin tai muu ei niin raskas, mutta sitä voi syödä niin, ettei jää nälkä. Leipää tai mitään puurohiutaleita tai muroja, puhumattakaan sokerista, en käyttäisi lainkaan, pitävät helposti yllä hiilarihimoa. Ja Tosiaan tämmöisella ruokavalilla olen itse laihtunut 27 kiloa kaksi vuotta sitten ja niissä mitoissa pysynyt. Eli ehdottomasti jatkan nyt normaalipainossa edelleen hiilarirajoitteista ruokavaliota, mikä onkin helppoa, kun ei ole hiilarinhimoa ylläpitäviä elementtejä ollenkaan, niin ei tee mieli tärkkelyksiä tai edes makeaa.

Päivämäärä:   29.1.25 18:00:09

Ei @!#$ taas näitä vastauksia.

Mä olen joskus kokeillut samankaltaista ruokavaliota, suurin erotus ehkä oli se, että aamulla söin kaurapuuron, marjoja ja raejuustoa. Pääosin samankaltainen rakenne muuten. Minun mielestäni toi on loistava ruokavalio laihduttamisen aloitukseen. Ei sillä loppuelämää syödä, mutta toi toimii aika mukavana pohjana syömiselle. Enkä mä itse noudattanut tota ruokavaliota edes orjallisesti, sallin itselleni esim. suklaapatukan päivässä. Tosin makeanhimo hävisi kyllä nopeasti, enkä meinannut jaksaa millään edes syödä noin paljon mitä tuossa on tota ruokaa.

Että aloittaja on hyvä ja kokeilee vaan! Ei sitä orjallisesti tarvitse noudattaa ja herkkupäiviäkin voi olla välissä.

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.