Lähettäjä: elli
Päivämäärä: 29.1.25 11:48:44
Sekä koirien että kissojen hammashoito. Täysin mätiä suita, jotka haisevat kuolemalta metrien päähän ja omistaja kertoo, että eläimeltä on tippunut hampaita suusta. Mutta ei silti ole tullut mieleen, että suu voisi olla kipeä tai tarvita hoitoa. Juurikin jo tuo aiemminkin mainittu, että kun eläin ei aktiivisesti valita, se ei voi olla kipeä. Ja kun "kyllä se syö" - no ei se itseään nälkään tapa kivusta huolimatta, jollei tilanne ole oikesti niin paha, että syöminen on fyysisesti mahdotonta.
Lopetuksen viivyttäminen viimeiseen asti, vaikka oikea aika olisi ollut jo hyvä tovi sitten. Pahimmillaan eläin on siinä kunnossa, ettei pysty enää itse liikkumaan ja on hädin tuskin tajuissaan, mutta omistaja ei suostu eutanasiaan, vaan vie eläimen väkisin kotiin, johon sitten täytyy soittaa valvontaeläinlääkäri perään raahaamaan eläin vihdoin lopetettavaksi. Yllättävän monilla ihmisillä on ajatus siitä, että eläin ansaitsee kuolla itsestään kotiin, vaikka se usein käytännössä tarkoittaa eläimen kituvan kuoliaaksi.
Edeltävään liittyen itseäni hämmästyttää kerran toisensa jälkeen ihmisten suhtautuminen eläimen liikkumisvaikeuteen. Johtuu se sitten ylipainosta, nivelrikosta tai vaikka neurologisesta ongelmasta, eläimen pitää minun näkemykseni mukaan pystyä liikkumaan normaalisti. Eikä kyse ole pelkästään kävelemisestä, vaan myös esimerkiksi makuulle käymisestä ja jaloilleen nousemisesta. Jos ne eivät eläimeltä onnistu ilman ihmisen apua, minun näkemykseni on, että eläin kärsii voimakkaasti. Silti vastaan tulee omistajia, jotka iloisesti kertovat koiran kyllä liikkuvan ihan hyvin, kunhan he ovat ensin nostaneet sen jaloilleen. Voi koiraparkaa kaikki ne tunnit vuorokaudesta, kun omistaja ei ole vieressä nostamassa joka kerta, kun koira haluaisi vaihtaa asentoa tai vaikka käydä juomassa.
(Ylipitkät kynnet koirilla ovat myös yllättävän yleisiä.)
|