Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Yksinäisen kesäloma

Lähettäjä: AFAAAFO 
Päivämäärä:   28.1.25 10:24:08

Monen vuoden tauon jälkeen tulen seuraavana kesänä pitämään monen viikon kesälomat ja nyt jo ahdistaa koko ajatus. Aikaisemmat vuodet olen onnistunut välttämään tekemällä paljon töitä, mutta nyt on pakko pitää.

Ei ole kumppania eikä lapsia, ihan muutama läheinen ystävä ja jokunen tuttava. Monilla heistä on jo kesälomasuunnitelmat tehty kun on perheen/kumppanin kanssa varattu lomamatkat, sukujuhlat yms. eli todella vähän tulee vietettyä kenkään kanssa omat lomat.

Mitähän sitä keksisi, ettei koko loma mene kurjissa tunnelmissa, tiedän jo nyt, että saan sääliviä katseita kun muut kyselee mitä teen lomalla eikä tekemistä hirveästi ole ja olen lähinnä yksin. Sen lisäksi ahdistaa ajatus olla neljän seinän sisällä pienessä kerrostaloyksiössä.

Totta kai tulee ulkoiltua ja liikuttua, käytyä museoissa ja leffoissa, mutta päivään silti tulee monta tuntia yksinäistä aikaa. Mitä kesälomasuunnitelmia ja ajanvietettä sennuilla on?

Re: Yksinäisen kesäloma

Lähettäjä: 33 v 
Päivämäärä:   28.1.25 10:47:03

Tiedän aloittaja tuon tunteen. Olin ennen ensimmäistä suhdettani 6 vuotta yksin ja ennen nykyistä suhdetta 1,5 vuotta yksin. Joten tiedän mitä kesän viettäminen yksin on.

Kyllä mulla oli todella tylsää silloin, toki johtui siitäkin ettei ollut rahaa tehdä mitään. Asuin pienessä kaupungissa, jossa ei ollut mitään.

Toivottavasti sulla on tilanne toinen ja saat kesälomarahaa normaalisti. =)

Mä lähtisin sinuna varmaan naapurikaupunkeihin tai pidemmällekin päivämatkoille. Onko sulla auto käytössä? Se auttaa jo aika paljon, jos on.

Vietä joku yhden yön hotelliloma jossain uudessa kaupungissa. Ota päiväkirja mukaan, ota kuvia, kuljeskele ulkona...

Tee päiviisi joku tietty rutiini, vaikka pieni lenkki iltaisin tai aamuisin. Yritä vaikka saada päivän askelmäärä täyteen, jos sulla on jonkinlainen aktiivisuusmittari. Itse ostin omani 65 euron hintaan.

Tee kaikkea sellaista, jonka tekemiseen menee aikaa: esim. kävele kauppaan tekemään ostokset. Kävele kirjastoon ja selaile siellä lehtiä ja vaikka niitä lainattavia liikuntavälineitä.

Pystytkö pitämään lomaasi jaksoissa? Siis vaikka viikon kerrallaan? Jos pystyt, niin silloin nuo lomapätkät ei tunnu niin pitkiltä tai yksinäisiltä.

Viimeinen juttu: Missä päin asut? Jos asut Pirkanmaalla tai Satakunnassa, olen valmis tulemaan kaveriksi tai edes näkemään! =)

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   28.1.25 10:52:33

Mitä hiton sääliviä katseita? Oikeasti ketään ei kiinnosta oletko yksin vai seurassa, ongelma on vain oman pääsi sisällä.

Eikä kukaan käske linnoittautua mihinkään yksiöön: lähde reissuun johonkin kulttuurikohteeseen, mene vaeltamaan, aja fillarilla saariston rengastie tai kierrä vaikka kaikki Suomen keskiaikaiset linnat tai "kerää" isommat vesiputoukset. Lue paljon, loju rannalla, tee baarikierros - vaihtoehtoja on vaikka kuinka, kun lakkaat säälimästä ihan itse itseäsi. Jokaiseen noista löytyy tarvittaessa myös seuraa esim. facen ystäväryhmistä, kun kertoo mitä on suunnitellut.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   28.1.25 10:58:06

”Mitähän sitä keksisi, ettei koko loma mene kurjissa tunnelmissa, tiedän jo nyt, että saan sääliviä katseita kun muut kyselee mitä teen lomalla eikä tekemistä hirveästi ole ja olen lähinnä yksin. Sen lisäksi ahdistaa ajatus olla neljän seinän sisällä pienessä kerrostaloyksiössä.”

Tämä asia on pääsi sisällä. Jos jo tammikuussa murehdit että kesäloma menee kurjissa tunnelmissa ja saat sääliviä katseita, on kyse itsesäälissä rypemisestä jo etukäteen.

Koita muuttaa asennettasi. Lepäät ja teet mitä mieleen juolahtaa. Kun sinulta kysytään mitä olet lomalla tehnyt, voit vastata yksinkertaisesti: nauttinut olostani ja naurat iloisesti päälle. Mitään velvollisuutta ei ole minkäänlaiselle selonteolle tekemisistään.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   28.1.25 11:09:57

Moni perheen kanssa sukujuhlissa juokseva on vain katellinen siitä, että voit koko loman ajan rentoutua omassa rauhassasi ja tehdä ihan mitä haluat.

Ruohon on aina vihreämpää aidan toisella puolella.

Lähettäjä: Copypaste 
Päivämäärä:   28.1.25 11:29:14

Oi että, mä vuokraisin jonkun kesämökin jostain vireästä pikkukunnasta tai mökkikylästä tai vaikka jostain karavaanialueelta. Olisin siellä ainakin pari viikkoa, puhelinkielto itselle päivisin ja käyttäisin aikaa kuntoiluun , retkeilyyn ja muiden ihmisten kasuaaliin tapaamiseen. Kesäöissä voi kohdata vaikka ketä, kun ihmiset on avoimia ja iloisia.

Ja tiedoksi, että ketään muuta ei kiinnosta surkutella oletko yksin vai et.

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   28.1.25 11:31:07

Ensinnäkin, voit sanoa esim. "palaudun rauhassa kotioloissa, mökillä tms".

Toisekseen, mitä haluaisit tehdä kesälomallasi? Jos nyt luen rivien välistä oikein niin sinulle yksinolo on kesälomassa se suurin ongelma. Mitä jos menisit johonkin yhteisölliseen juttuun mukaan -vaikka kodittomia eläimiä auttamaan tms hyväntekeväisyyttä? Tai aloitat uuden harrastuksen, jossa on yhteisöllisyyttä.

Itsekin vietän suuren osan kesälomista yksin, mutta enimmäkseen pidän siitä. On palauttavaa ja mieluummin yksin kuin huonossa seurassa.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   28.1.25 11:37:25

Moni on varmasti kateellinen kesälomasta, jolloin saa tehdä ihan mitä haluaa. Ei ole pakollisia huvipuistoja, sukujuhlia, ja ylipäätään stressiä, kun pitää varmistaa, että kaikilla on kivaa.

Mieti mitä juuri sinä haluat ja tee sitä, oli se sitten uinti, jäätelökioskilla käynti, matkailu (ihan mahdollista ja mukavaa yksin), kesätapahtumat, auringossa loikoilu (onnistuu kerrostalonkin pihalla), lukeminen, netflix, tai ht-netissä roikkuminen. Jos haluat tavata ihmisiä, ilmottaudu jollekin kiinnostavalle kurssille tai sovi tinderissä treffit terassille.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.1.25 11:41:38

Mä en oikein ymmärrä, meistä monet asuu koko ajan yksin eikä vain kesälomalla. Mä olen ollut nyt viime heinäkuusta työtön ja olen ollut yksin siitä saakka. Päivisin luen kirjoja, illalla katson jotain sarjaa, välillä käyn kaupassa mutta siis ihan pari kertaa viikossa, joskus käyn kävelyllä mutta aika vähän kun sää on niin kurja. Mulla ei ole silti ollut yhtään yksinäistä hetkeä. On niin paljon kaikkea mielenkiintoista mistä voi lukea tai mitä voi opiskella. Sun pitää ehkä hankkia sitten lemmikki.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.1.25 11:43:26

Itse suunnittelin lähteväni Tallinnaan kesällä. Ja yksin kuten useampana vuonna

Siellä on vanhassa kaupungissa kiva hotelli jossa osunut aina huone jossa sauna ja kylpyamme. Hyvää skumppaa ja rentoutumista kylpyammeessa.
Hyvää ruokaa ja kyllä sieltä tietysti seuraakin löytää jos niin tahtoo.

Päivämäärä:   28.1.25 11:55:39

"Mitä hiton sääliviä katseita? Oikeasti ketään ei kiinnosta oletko yksin vai seurassa, ongelma on vain oman pääsi sisällä."

No siis ei pelkästään sääliviä katseita vaan ääneen "kauhistelua", nytkin eräs tuttava voivotteli kun mulla ei ole ketään kenen kanssa viettää lomaa.

Onneksi on auto käytössä ja jonkun pienen reissun voisikin tehdä jossain. Saa suositella jotain kivaa kesäkaupunkia!

Asun Helsingissä eli täällä onneksi on paljon kulttuuria yms.

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   28.1.25 12:01:24

Ota joku keikkatyö jos et jaksa laiskotella

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   28.1.25 12:05:03

"Onneksi on auto käytössä ja jonkun pienen reissun voisikin tehdä jossain. Saa suositella jotain kivaa kesäkaupunkia!"

Hämeenlinna. Tunti Helsingistä. Paljon nähtävää linnan itsensä ja sen alueella olevien museoiden lisäksi. Aulanko näkötorneineen, Ahveniston maauimala (oli olympialaisten 5-ottelun uintipaikka 1952), Piparkakkutalo (ravintola jonka ulkonäkö on ... no, kuin piparitalo), useampi golfkenttä jos sattuu harrastamaan (myös Suomen ainoa masters-tason kenttä), Painohallilla ja Verkatehtaalla on usein konsertteja, Kaupunginpuiston kesäteatteri on ihan kokemisen arvoinen sekin.

Päivämäärä:   28.1.25 12:08:27

No missäpäin ap asuu, auto siis on, millainen budjetti?

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   28.1.25 12:24:00

Täällä kolmekymppinen nainen ja olen ollut sinkku melkein kymmenen vuotta, kun läheiset perustaa perheitä jne. Olen se outolintu. Sen sijaan olen sitten elänyt elämääni "täysillä". Olen opiskellut pari ammattia, harrastanut sydämeni kyllyydestä ja haaveena on myös matkustella. En voi enää olettaa että löytäisin aina matkakumppani, asioita pitää tehdä myös itse yksin. Olen siis suunnitellut että lähtisin esimerkiksi tällaiselle vaellus matkalle missä mennään ryhmässä. Harrastuksen parissa on tarjolla viikon mittaisia leirejä. En siis tarvitse matkaseura vaan tutustun sitten uusiin ihmisiin. Olen koko elämäni matkaillut muiden kanssa ja nyt melko avoimin mielin voisin lähteä myös viikoksi-pariksi lämpimään rentoutumaan ja keksiä siellä jotain aktiviteettia. Mökin vuokraus?

Toki läheisiltä voi aina edelleen kysellä olisiko heillä aikaa tehdä jotain. Jos ei, niin nyt sinulla on kaikki mahdollisuudet auki. Suosittelisin kyllä ensisijassa hakeutumaan johonkin ns. aktiviteettireissuun, missä mennään porukalla ja näin ollen matkaseuraa ei tarvita. Kiinnostaako sinua jokin harrastus ja sieltä olisi mahdollista löytää tällaista tarjontaa?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   28.1.25 12:29:08

"Monilla heistä on jo kesälomasuunnitelmat tehty"

Okei, monilla eli ei kaikilla. Eivätkö he halua viettää aikaa kanssasi vai etkö sinä halua pyytää, ehdottaa ja suunnitella mitään yhteistä?

Lähettäjä: reps 
Päivämäärä:   28.1.25 12:33:56

Vuokraa mökki ja nauti mökkielämää, kutsu mökille kavereita päiväseltään grillaamaan ja saunomaan. Ui, lue ja nauti.

Mä olen viimeiset 10 vuotta ollut sinkku ja silti mulla kesälomat on täynnä aktiviteetteja että hyvä kun ehtii kotona tekemään muuta kuin pyörähtämään ja pesemään pyykkiä. Ja teen paljon asioita yksin eli en millään isolla kaveriporukalla. Toki on mulla kavereita, joiden kanssa on tehty aina jotain, yhden kanssa ollaan menossa festareille kolmeksi päiväksi ja hotellimajoitus, toisen kanssa suunnitteilla retki kesäiseen Tallinnaan, sitten olen vuokramökillä viikon ja hups, siihen se neljä viikkoa sitten menikin.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   28.1.25 12:44:32

Helsingistähän on tosi kiva tehdä päiväpyrähdyksiä (miksei pitempiäkin) esim. Turkuun, Tampereelle tai Porvooseen. Ulkomaiden suuntaan helposti lähestyttäviä paikkoja on Tallinna, Tukholma ja Berliini. Kuulostaisko Oslo kivalta tai Gotlanti (Visby)?

Oma loma menee aika pitkälti kotioloissa. Teen päiväreissuja jos säät sallii, käyn raveissa ympäri Suomen, luen ja löhöilen. Kun lomien jälkeen vastaan työkavereiden kyselyihin vain nukkuneeni ja lukeneeni, kommentti on lähes poikkeuksetta "ai kun kuulostaa rentouttavalta, minä kasasin taas itselleni ihan liikaa kaikkea..."
En koskaan kerro suoraan olleeni loman yksin, enkä käyttäydy kuten yksin olemisessa olisi jotain huonoa. Kyllähän se silloin voi jonkun sosiaalisemman korvaan kuulostaa surulliselta.

Päivämäärä:   28.1.25 12:54:22

Kappas, en huomannut tuota asuinpaikkaa kun itse kysyin. No pakkaa eväskori ja Suomenlinnaan,
Autolla Raaseporin linnanraunioille, katso netistä, saattaa olla ohjelmaa, on kesäteatteri ja kahvila.
Tehdäänko vielä laivamatkoja Tammisaareen.
Junalla pääsee Hankoon, nyt jos varaat, saatat saada vanhasta huvilasta huoneen, kohta on varmasti myöhästä. Jos autolla liikut siitä sitten Kemiöön, Teijoon Saloon jne. Hämeenlinna on tylsä paikka.

Päivämäärä:   28.1.25 13:01:11

Jonkin verran tulee onneksi vietettyä kavereidenkin kanssa lomaa, mutta puhutaan lyhyistä pätkistä. Usealla on jo siis varattu pidempiä lomamatkoja ulkomaille, on häämatkaa ja vaelluksia. Suurin osa siis menossa perheen tai kumppanin kanssa näillä reissuille ja luultavasti eivät ole sen vuoksi pyytäneet mukaan.

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   28.1.25 13:17:28

Jos olet hevosihmisiä, tarjoa täällä kesäapua tai sijaistajaksi itseäsi jollekkin tallille: tallinomistaja pääsee lomalle ja saat tekemistä.

Lähettäjä: reps 
Päivämäärä:   28.1.25 13:29:18

No lähde itseksesi vaellukselle jos sen homman osaat. Ja ulkomaillekin voi lähteä itsekseen ja mä itseasiassa tykkään eniten reissata itsekseni niin voi mennä ja tulla miten lystää eikä tarvitse ottaa matkakumppania huomioon.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   28.1.25 13:38:53

Lähde reissuun? Minuakin vähän jännittää yksin reissaaminen, mutta nyt varasin itselleni sellaisen pakettimatkan, johon sisältyy lennot, majoitus puolihoidolla ja jonkin verran järjestettyä ohjelmaa, joten ei tarvitse stressata osaanko hotellille tmv., mutta kuitenkin on omaakin aikaa.

Lähettäjä: MÄ 
Päivämäärä:   28.1.25 14:02:26

Itse tulin viime kesänä helsinkiin hotelliin viettämään kesälomaa, vaikka olen kotoisin sieltä ja asunut siellä parikymmentä vuotta (nyt pk-seudulla). Kiertelin useita kohteita, jotka oli aina kiinnostaneet, mutta joissa ei ollut tullut käytyä jostain syystä (kansalliskirjasto, yliopiston kasvitieteellinen puutarha, uspenskin katedraali jne). Ja nautin kesästä, istuin kahville terassille. Ah!

Kaikki Helsingin ympäristön pikkusaaret: pihjalasaari, vallisaari, mustasaari jne Tai joku kiva lounasristeily esim porvooseen.

Toinen kiva voisi olla tehdä road trip autolla, vaikka aina lappiin asti. Tallinna on aina mukava, miksei tukholmakin kesällä.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   28.1.25 14:08:35

Kivoja kesäkaupunkeja: Tampere, Porvoo, Hanko
Villi kortti: Karkkila. Högforsin ruukkialue ja koskireitti

Päivämäärä:   28.1.25 14:59:01

Tee muutama pienempikin lomamatka, esim. Tallinna on kiva yksinkin liikkua ja siellä on paljon katseltavaa. Tai matka johonkin kiinnostavaan kotimaan kaupunkiin tai jotain nähtävyyttä/tapahtumaa katsomaan. Itse tykkään käydä yksin konserttimatkoilla Baltiassa.

Lähettäjä: anna 
Päivämäärä:   28.1.25 15:25:41

Täydellinen vapaus tehdä ihan mitä haluaa! Ja vielä kun on auto käytettävissä!

Mä olen täysin yksin myös, mutta en mieti yhtään mitä muut on musta mieltä.

Käyn autolla naapurikunnassa mustikassa ja kesätorilla. Käyn kahviloissa. Ajan Yyteriin päiväksi merenrannalle eväiden kanssa.
Teen road trippejä. Esim Pori-oulu. Yövyn mökeissä, teltassa, hotelleissa.
Viime kesänä ajoin Kuusamoon ja tein siellä luontoretkiä mm pieni Karhunkierros, Riisitunturi.

Ensi kesänä ajan Äkäslompoloon ja huiputtelen tuntureita ja nautin vapaudesta.

Lähettäjä: Kieliö 
Päivämäärä:   28.1.25 15:33:21

Liity faceryhmiin ja sieltä mukaan tapahtumiin. Itse olen sinkkuryhmissä ja harrastuksiini liittyvissä ryhmissä. Näiden kautta ollaan tehty retkiä, tapaamisia ja käyty tapahtumissa.
Näissä mukana olo ei vaadi sen kummemmin selvityksiä yksinliikkumisestaan eikä sinkkuryhmissä kaikki ole mukana ensisijaisesti pariutumismielessä tai jos on, niin sekin on ok.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   28.1.25 16:03:01

"No siis ei pelkästään sääliviä katseita vaan ääneen "kauhistelua", nytkin eräs tuttava voivotteli kun mulla ei ole ketään kenen kanssa viettää lomaa."

Onpas inhottavia kommentteja. Näitä tulee yleensä sellaisilta ihmisiltä, jotka eivät millään ymmärrä että muutenkin voi elää kuin heidän tavallaan. Minusta on surullisempaa, jos ei osaa olla yhtään yksin :) Seuraavalla kerralla voit vastata, että nimenomaan haluat omaa aikaa.

Päivämäärä:   28.1.25 16:07:17

Mä olen oikein kotihiiri ja nautin siitä, että lomilla saa olla yksin tekemättä mitään ihmeellistä. En oo kuitenkaan tiennyt, että tätä pitäisi hävetä tai muiden sääliä...

Tee, mitä lystäät tai ole tekemättä, mutta älä nyt hyvä aikuinen ihminen murehdi, mitä muut siitä ajattelevat.

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   28.1.25 16:31:01

En ollenkaan ymmärrä ongelmaa. Minusta tuo olisi ihanaa. Aamulla voisi fiiliksen mukaan lähteä ihan mihin tahansa haluaa. Jos raha ei olisi este, niin itse vuokraisin mökin jostain kauniista paikasta veden ääreltä. Kutsuisin kavereita saunomaan sinne mökille. Tekisin myös päiväreissuja lähikaupunkeihin tai ihan siellä Helsingissä ja nauttisin siitä, että saa yksin päättää, mitä tekee ja mihin menee. Ei tarvitsisi tehdä yhtään kompromisseja. Sopisin myös kavereiden tapaamisia ja yrittäisin kontaktoida sellaisia kavereita, joita en ole nähnyt pitkään aikaan.

T: sinkku itsekin, mutta lapsen ja koiran hoitoon sidottu

Lähettäjä: äiti 
Päivämäärä:   28.1.25 17:16:42

Sadepäiviksi kirjastosta luettavaa, museo- ym. kulttuuripaikkakäyntejä, Helsingissä kyllä paikkoja löytyy. Hellepäivinä rannalle tai kaupungille torille, terassille poikkeamaan, ulkoilmatapahtumiin. Musiikkitapahtumia on ympäri maata, jollekin sellaiselle vaikka toiseen kaupunkiin. Aikuisten ratsastusleirille, raveihin tai muuten autoajeluja muihin kaupunkeihin päiväseltään tai yöpyen.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   28.1.25 17:19:03

No hyvänen aika, nyt asap varaat itsellesi matkan jonnekin.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   28.1.25 17:34:55

Yksi tuttu yksin lomailija laittaa paljon kuvia, kun vierailee lähialueen luontokohteissa. Aina menossa retkellä jossain luontopolulla. Ja välillä jossain kotiseutumuseoissa. Itse olen jopa vähän kateellinen kun miehen kanssa lomaillessa on moni loma kulunut jotain remppahommia tehdessä ja mökillä maatessa. Olisinpa yhtä aikaansaapa ja saisi lähdettyä tutustumaan lähiseudun nähtävyyksiin. Tai miksipä ei voisi myös matkustaa mihin tahansa paikkakunnalle Suomessa tai ulkomailla, missä ei ole koskaan ennen käynyt ja tutkia sen nähtävyydet. Mitä omituisempi pikkupaikkakunta omituisine pienine nähtävyyksineen. Isot turistirysät on niin nähty.

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   28.1.25 17:41:32

No itse ymmärrän aloittajaa. Tiedättekö kun yksin joku piknik-reissu lähikylään on aika perseestä ilman sitä kaveria, ihan kuten melkein kaikki ehdotettu. Jos ongelma on se että ei halua olla yksin niin ei siihen oikein ratkaisu ole että mene ja tee yksin.

Jos harrastat ratsastusta niin mene jonnekin sennuleirille, missä on seuraa kanssaharrastajista ja moni on yksin liikkeellä. Tai lähdet järjestetylle vaellukselle joko Suomessa tai ulkomailla. Ei tarvitse olla yksin vaan reissussa niitä ystäviä saa elämyksien ohella.

Lähettäjä: Melissa 
Päivämäärä:   28.1.25 17:53:10

Mä pyrin yleensä ihan tarkoituksella ottamaan edes osan lomasta eri aikaan miehen kanssa. Minusta on ihanaa just se, ettei ole mitään aikataulua ja kompromisseja. Voi vaikka nukkua puolille päivin tai vaihtoehtoisesti lähteä aamuyöllä ajelemaan johonkin kauemmas tapahtumaan. Ja voi muuttaa suunnitelmaa lennossa, jos ei huvitakaan tai keksii vielä kivempaa

Jos multa kysytään, mitä aion tehdä lomalla, vastaan yleensä aina, että aion levätä ja tehdä mitä sattuu huvittamaan

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   28.1.25 18:43:34

Mene lomalle jonnekin mikä kiinnostaa. Musta on ihanaa matkustaa yksin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.