Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vääntäkää minulle rautalangasta liikuntatunnin

Lähettäjä: Vaatteet 
Päivämäärä:   27.1.25 20:20:57

Olen kuvitellut olevani ihan fiksu lapseni vaatteiden kanssa, mutta liikuntatunnille en vain osaa vaatettaa lastani oikein. Lapsi saa todella usein merkinnän wilmaan vääränlaisiata vaatteista.
Lapsi siis 3 luokalla koulussa ja taas tänään tuli wilma merkintä, että vääränlaiset vaatteet liikuntatunnilla. Koulussa oli sisäliikuntaa ja näin päättelinkin ennakkoon sään ja sen perusteella ettei mitään ilmoitusta tullut. Lapseni mukaan olivat pelanneet polttopalloa ja hippaa sekä tehneet jotain venyttelyjuttuja. Lapsellani oli t-paita (mielestäni asiallinen niken t-paita eikä mikään napapaita tai hihaton), suht löysät college housut (lapseni mallia tikku niin ei kiristä koska vyötärölle pitää aina pujottaa ylimääräinen kumppari, että pysyy ylipäätään ylhäällä), sisäpeli kengät, juomapullo sekä pyyhe suihkussa käymistä varten. Välillä on muuten sama varustus sisäliikuntaan paitsi jaloissa leggarit ja sama homma, merkintä tulee. Ulkoliikuntaankaan en osaa varustaa lasta vaan merkintöjä on sieltäkin tullut.

Mielestäni panostan järkevästi, mutta kuitenkin aika hyvin liikuntavastteisiin koska lapsi harrastaa lajia jossa treenit ovat pääasiassa sisällä, mutta välillä ulkona. Ei tarvitse käyttää kirpparien ”melkein sopiva” vaatteita vaan ostan oikeasti sopivan kokoista ja hintatasoltaan keskitasoa olevaa vaatetta urheiluliikkeistä treeneihin ja liikuntatunneille. Mutta metsään menee. Miten te muut vaatetatte lapsenne liikuntatunneille? Minä en ole koulussa näkemässä mitä muilla on, mutta harrastuksessa muilla lapsilla on samantapaisia treenivaatteita.

Re: Vääntäkää minulle rautalangasta liikuntatunnin

Lähettäjä: Hh 
Päivämäärä:   27.1.25 20:24:49

Laittaisin opettajalle viestin jossa kerron millaiset vaatteet ja varusteet olin pakannut mukaan. Ja sen lisäksi kysyisin minkälaiset vaatteiden pitäisi olla? Yst.terv Maija Meikäläinen

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   27.1.25 20:25:19

En kyllä ymmärrä, miksi tuosta tulisi merkintä wilmaan. Itse varmaan kysyisin mitä opettaja oikein toivoo varusteiksi...

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   27.1.25 20:25:49

Minä kysyisin liikunnanopettajalta, mikä meni vikaan. Voihan olla, ettei lapsi suostu vaihtamaan niitä vaatteita tai jotain.

Lähettäjä: Lanta 
Päivämäärä:   27.1.25 20:26:08

No mikä opettajan mielestä on sopiva pukeutuminen? Kai hän on kertonut?

Lähettäjä: ,., 
Päivämäärä:   27.1.25 20:26:21

Vaihtaahan lapsi myös liikuntavaatteet päälle tunnille? Kysyisin koululta missä on vika.

Joskus on vaihe, kun lapsi ei halua vaihtaa vaatteita muiden edessä ja silloin voi tulla näitä "ei oo muita housuja mukana" tilanteita, vaikka ne verkkarit on kotona mukaan laitettu. Tai jos liikkavaatteet on "nolot".

Lähettäjä: /// 
Päivämäärä:   27.1.25 20:28:35

,.,: tuo on totta. Muistan aikoinaan sen ivan ja pilkan mitä minuun kohdistui. Sitten kun en suostunut alasti pilkattavaksi, niin kiusaajat menivät itkemään opettajalle, kun en suostu peseytymään... Mutta alkoi se murrosikä kiusaajillakin ja oli hassuja muutoksia kehossa :D

Lähettäjä: Sk 
Päivämäärä:   27.1.25 20:28:55

Tai sitten on vahingossa merkinnät tulleet väärälle lapselle.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.1.25 20:29:36

Mä olen alakoulussa töissä (just kolmosella tällä hetkellä) ja kyllä meillä suurin osa pukeutuu liikuntatunnille just noin. Osalla sitten on mukana shortsit, collareissa kun voi tulla kuuma. Leggarit on ihan mainiot liikuntahousut.

Kyllä mä noista merkinnöistä kysyisin opettajalta, että mitä oikein hakee, jos ei leggarit kelpaa liikuntavaatteeksi.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   27.1.25 20:31:56

Normaalit liikuntavaatteet? Kysy opettajalta, että missä mättää.

Lähettäjä: Vaatteet 
Päivämäärä:   27.1.25 20:34:13

Liikuntaa on ensimmäiset tunnit koulussa joten lapsi pukee liikuntavaatteet jo kotona päälle ja repussa on vaihtovaatteet. Enkä oikein usko, että lapsi tästä valehtelisikaan kun näen missä vaatteissa lähtee kouluun ja kysyn vaihtaako repusta toiset vaatteet jo ennen liikuntatuntia, ei kuulemma ole vaihtanut.

Lähettäjä: Qiu 
Päivämäärä:   27.1.25 20:42:33

Kysyt suoraan siltä opettajalta

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   27.1.25 20:59:13

Laittaisin viestiä vaatteista, mitä olen pakannut. Varmistaisin opettajalta, että lapsella tosiaan oli ne vaatteet eikä napapaita ja farkut. Sitten jos oli nuo kuvatut vaatteet, kysyisin millaiseen on oikeanlaiset, että kelpaa.

Ellei tähän tulisi tällä selkoa ja loppua, veisin asian joka kerta rehtorille asti, että mitkä vaatteet laitetaan kun linjaus on epäselvä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.1.25 23:09:02

Minä kysyisin ensin hämmentyneenä että onko nämä puutteelliset liikuntavaatemerkinnät tulleet väärälle lapselle.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   27.1.25 23:21:13

Minä myös kysyisin opettajalta että tuleeko merkinnät vahingossa väärälle lapselle koska kotoa lähtiessä on asialliset liikuntavaatteet päällä. Jos tulee, niin sitten keskusteltaisiin siitä että mitä liikkavaatteet tarkoittaa, mitenkään äärimmäisyyksiin ei voi opettajakaan vaatimuksissaan mennä.

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   27.1.25 23:56:18

miksi ihmeessä et kysy opelta vaan tulet tänne valittamaan??

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   28.1.25 00:07:31

^ halusi tietää onko hänen käsityksensä sopivista vaatteista väärä tai asiassa jotain muille selvää mutta hänelle ei.

Lähettäjä: Tulppuq 
Päivämäärä:   28.1.25 00:22:40

Eikö tästä samasta aiheesta ollut keskustelu jokunen hetki sitten? Kysy nyt ihmeessä siltä opettajalta, että mikä homma. Itse opettajana näen tässä helposti kolmekin mahdollista eri skenaariota: 1) Merkinnät on väärälle lapselle (opettaako liikuntaa sattumoisin joku muu kuin oma luokanopettaja?) 2) Lapsi ei suostu pukemaan liikuntavaatteita ylleen vaan käyttää muita vaatteita ja aiheesta joutuu kinaamaan lapsen kanssa 3) kinaa syntyy esim. sisäpelikengistä/paljaista jaloista eli lapsi ei suostu toimimaan (turvallisuus)ohjeiden mukaisesti ja ottamaan joko sukkia pois tai laittamaan sisäpelikenkiä jalkaan. Mielenkiinnolla kuulen, mitä opettaja vastaa aiheeseen.

Ja kaikille huoltajille tiedoksi: olkaa ihmiset ihan oikeasti yhteydessä sinne kouluihin kun jokin asia askarruttaa. Toki toivomme, että opettajilla on työrauha eli henkilökuntaa ei lähestytä jatkuvasti kritisoiden, mutta asialliset yhteydenotot ovat erittäin tervetulleita! Opettajan työ on hektistä, lapsia on paljon ja työaikaa vähän. Siinä kiireessä herkästi ei kaikki asiat ihan esimerkiksi viestinnässä pysy kirkkaina. On kuitenkin kiva kuulla vanhemmista ja tuntuu tosi erikoiselta, että on lukemattomia vanhempia jotka ihmettelevät jotain asiaa x ja y ja sitten joskus puolen vuoden jälkeen monen ihmetyksen kautta vasta asia nousee keskusteluun. Ja kyseessä on saattanut olla jokin hyvin pieni ja helposti korjattavissa oleva väärinymmärrys.

Päivämäärä:   28.1.25 00:42:53

Miksi kirjaus ei olisi:ei suostu vaihtamaan liikuntavaatteita. Nyt antaa ymmärtää ,että vaatteet vääränlaiset muusta syystä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.1.25 02:11:25

Veikkaan että viestit on tulleet väärän lapsen vanhemmalle. Jos luokalla on joku saman niminen niin mennyt lapset sekaisin, tms. Tai lähes sama nimi, tyyliä Merja ja Mirja.

Päivämäärä:   28.1.25 02:30:20

Täytyy sanoa että järjestelmässä on vikaa ja pahasti, kun jatkuvasti tuntuu olevan merkintöjä väärillä lapsilla!!! Ja sitten lapset saa numeroita todistukseen näiden väärien merkintöjen perusteella. Tai pahimmillaan kolkutellaan jotain lastensuojelun ovea kun näkyy näitä merkintöjä näin paljon että nyt kyllä pitää jo huolestua miksei tällä Pirkolla ole vieläkään hankittu asiallisia liikuntavatteita, kotiolot pitää tarkastaa heti!

Wilma, erittäin hyvä esimerkki siitä miksi koulujärjestelmämme on syvästi rikki.

Päivämäärä:   28.1.25 02:40:02

Niin, liikkatunnilla piti olla joko sisäpeli-/sisäliikuntakengät tai paljain jaloin, kuten joku sanoi. Itse vaihtaisin collegehousut leggingseihin, koska liikkuminen on sitä helpompaa mitä vähemmän on ylimääräistä kangasta vaatteissa. Colleget ovat ihan ok myös, jos pysyvät jalassa, mutta leggarit vielä paremmat. Tosin mielestäni yläosan kannattaisi olla vähän löysempi, koska silloin ilma pääsee paidan alta ja helpottaa oloa kun hikoilee. Liian nuoleva paita liimautuu inhottavasti ihoon. Itse käytän aina ylisuuria yläosia ja varsinkaan kesähelteellä mikään telttapaita ei ole liian suuri minulle. Minä olisin kyllä jo ajat sitten soittanut tai laittanut viestiä opettajalle, että öö, mikä se ongelma on, miksi saan jatkuvasti tällaisia viestejä vaikka vaatteet ovat asialliset. Ihmettelen jos aloittaja ei ole ollut missään yhteydessä opettajaan, vaan sen sijaan tulee johonkin hevostalliin kummastelemaan :'D

Päivämäärä:   28.1.25 02:47:13

Ulkoliikuntaa ei ole, jos on sairaan kylmä tai muuten huono sää. Liian lämpimissä vaatteissa ei pysty hullukaan liikkumaan, kun tulee ihan hirveä hiki. Hikoilu kuuluu liikuntaan, mutta ei sellainen, että kun ottaa muutaman askeleen niin koko kroppa on kuin tulessa. Itse ainakin olen aina ollut todella, todella herkkä hikoilemaan ja sitten se kuumuus vain yltyy ja yltyy. Lopulta koko kroppa naamaa myöten on tulikuuma ja olo on aivan kamala. Viimeksi äskettäin yksi sukulainen ihmetteli, kun täysin tottuneesti laitoin t-paidan päälle talvitakin, kun lähdin kauppaan. Minä en tajunnut edes ajatella asiaa, mutta hän oli ihan hämmentyneenä, että riittääkö tuo vaatetus muka.

Ulkoliikunnassa pitäisi olla sellainen kuoritakin tyylinen tmv. joka pitää lämpöä. Alla voi olla vaikka puuvillainen pitkähihainen, ja mukaan voi ottaa t-paidan ja hupparin/neuleen. Pahin virhe on laittaa vaatteet, joita ei voi vähentää eikä lisätä. Eli esim. pelkkä paksu huppari, alla ei mitään. Sitten kun tulee kuuma, ei voi ottaa paitaa pois.

Päivämäärä:   28.1.25 02:52:24

Palstoilla tykätään aina ilkkua ihmisiä lihavaksi. Voin kertoa että en ole. Tämä on vain ominaisuuteni. Olen hyvin usein keskellä talveakin alasti kotona. Ulkoa tullessa huppari, neule tai vastaava lentää nopeasti pois ja päälle vaihtuu t-paita, vaikka olisin vain kävellyt kauppaan ja takaisin tuohon ihan lähelle. Minulle vain tulee kuuma todella herkästi, ja olen aina ollut tällainen. Kyllä minäkin jäädyn joskus, mutta se on harvinaista. Pipoa en omista, enkä palele tippaakaan päästä ellei ole tapp0pakkanen. Ihmettelen aina kun ihmiset kulkevat pipoissa, kaulahuiveissa ja hauskoissa, kun on sellainen ihan perus talvikeli, hieman viileähköä. Palelevatko ihmiset esim. päästä?? Tiedän kyllä että tukkani on paksu. Se lienee suurin syy sille etten ymmärrä muiden pipojen tarvetta säässä kuin säässä.

Päivämäärä:   28.1.25 02:53:00

Hanskoissa*

Päivämäärä:   28.1.25 08:16:11

Kysyisin ensin lapselta, onko hän oikeasti vaihtanut vaatteet liikuntatunnille. Merkintä voi olla opettajan tapa kertoa kotiin, että lapsi ei ole sitä tehnyt, vaan on väittänyt, ettei ole muita vaatteita kuin päällä olevat farkut tms.

Lähettäjä: Potter 
Päivämäärä:   28.1.25 08:18:29

Minä ihmettelin vähän aikaa sitten kun lapsen liikunnanopettajalta tuli wilma-viesti koko luokalle, missä väännettiin rautalangasta, mitkä ovat oikeat vaatteet liikuntatunnille. Mietin, että tämähän on itsestään selvää, eikö joku tajua. Mutta kun tätä lukee niin en ihmettele yhtään.
Ei collarit ole sopivat liikuntatunnille! Se luki ensimmäisenä opettajan viestissä. Sisäliikuntaan shortsit, verkkarit tai urheilu leggingsit (joustavat, ei paksut tai kiristävät). Collarit on olohousut ei liikuntaan sopiva vaate.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   28.1.25 08:21:41

"Ei collarit ole sopivat liikuntatunnille! Se luki ensimmäisenä opettajan viestissä. Sisäliikuntaan shortsit, verkkarit tai urheilu leggingsit (joustavat, ei paksut tai kiristävät). Collarit on olohousut ei liikuntaan sopiva vaate."

Kukas näin määrää? Collarot todellakin ovat liikuntaan tarkoiteit ja erittäin hyvät siihen. Itse olen ikäni käyttänyt collareita liikunnassa, enkä näe mitään syytä sitä muuttaa. Ei kaikki tykkää pitää ihonmyötäisiä legginssejä, eikä siihen voi myöskään opettaja pakottaa.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   28.1.25 08:36:41

"Ei collarit ole sopivat liikuntatunnille!"

No ihan tasan on sopivat. Mun lapsuudessa ei juuri muita urheiluhousuja ollutkaan. Ei tarvitse valita niitä paksuimpia. Kaikki nuoret eivät halua esitellä muotojaan jossain leggareissa, kun kroppa muuttuu eikä ole sinut itsensä kanssa. Ihan hulluksi mennyt tämäkin, että pitää olla juuri tietynlaiset vaatteet, että opettajalle kelpaa.

"Ihmettelen aina kun ihmiset kulkevat pipoissa, kaulahuiveissa ja hauskoissa, kun on sellainen ihan perus talvikeli, hieman viileähköä. Palelevatko ihmiset esim. päästä?"

Tiedostat olevasi poikkeava mutta sitten et muka kuitenkaan pysty käsittämään, että muut tarvitsevat enemmän vaatetta. Pään ja kaulan kauttahan haihtuu ihmisestä iso osa lämpöä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.