Lähettäjä: .3
Päivämäärä: 28.1.25 10:53:45
Ensimmäisen ulkomaan-matkani tein lapsuudenystävän kanssa. Totesin silloin, että vaikka me ollaankin oltu pienestä asti kuin paita ja peppu, niin yhdessä matkustaminen oli ehdoton ei jatkossa. Toki me tehtiin etukäteen suunnitelmia, mutta silti joka paikassa toista kiinnosti ja toista ei. Esimerkiksi museossa mulla oli sellainen fiilis, että pitää yrittää luovia nopeasti ulos koska matkakaverilla oli selkeästi tylsää. Myöhemmillä reissuilla oon viettänyt yhteensä kaksi päivää samaa museota koluten...
Oon reissannut yksin Lontoossa useampaankin otteeseen, Liverpoolissa, Reykjavikissa, Oslossa ja Tukholmassa. Oon yöpynyt aina hotelleissa, koska koen ne turvallisemmiksi vaihtoehdoiksi kuin hostellit. Hostelliin mua ei saisi millään ilveellä, vaikka se olisikin hotellia halvempi vaihtoehto.
Niin kuin tuplapiste kertoi tuolla ylempänä, yksin matkustaessa tulee kiinnitettyä enemmän huomiota erilaisiin asioihin. Esimerkiksi Lontoo on mahtava paikka vain kävellä ja katsella ympärilleen. Yhdellä kävelyreissulla silmään pisti patsas, jossa oli kaunis turkoosin värinen tausta. Patsas oli sisäpihalla ja sen ohi olisi helposti voinut mennä huomaamatta yhtään mitään. En nähnyt lukea sen alla olevaa tekstiä, jälkeenpäin googlettelin sen olevan ainoa ehjä Elisabet I:stä esittävä, hänen elinaikanaan tehty patsas.
Reissatessa mulla on käytössä matkapäiväkirja, johon raapustelen päivän aikana tekemiäni juttuja ja just niitä kahvilahuomioita :D Laitan matkapäiväkirjaan etukäteen esim. vierailukohteiden aukioloajat, jos pitää tai kannattaa ostaa ennakkolippu tmv. Kirjassa on myös kartta tärkeimpine paikkoineen ja metrokartta, mutta myös konsulaatin numero ja osoite, pankin numero jos kortti katoaa, viranomaisten yhteystietoja jne. Toki nämä löytyy myös puhelimesta, kartatkin, mutta eipä siitä ole haittaakaan, jos ne on lisäksi paperilla.
Matkavakuutuksen lisäksi kannattaa hankkia eurooppalainen sairaanhoitokortti. Sen saa Kelasta, lisätietoja täällä: https://www.kela.fi/eurooppalainen-sairaanhoitokortti
Suosittelen hyvin lämpimästi yksin matkustamista :) Kun on edes vähän kielitaitoa, pitää maalaisjärjen mukana ja ihan vähän seikkailuhenkeäkin, niin varmasti pärjää.
|