Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  En ole koskaan matkustanut yksin

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   27.1.25 17:09:12

Otsikossa tiivistettiinkin asia. En ole koskaan reissannut yksin, ellei lasketa mukaan kaverin luona käymistä Ruotsissa, jonne lensin yksin ja pois myös, mutta kaveri oli muuten koko jaan mukana.

Jotenkin olen aina haaveillut yksin matkustamisesta - istuisin kahviloissa lukemassa kirjaa tai tarkkailisin ihmisiä, kirjoittaisin ajatuksiani ylös. Nyt minulla yllättäen tuli reilun viikon päähän useamman päivän vapaa ja mietin, uskaltaisinko mennä yksikseni Lontooseen. Lennot eestaas maksaisivat alle 70 e.

Kaupunki on tuttu ennalta, se ei ole ongelma. Yöpyminen arveluttaa - uskallanko mennä johonkin hostelliin? Vai ehkä airbnb:n kautta huone jonkun luona? En ole ikinä asunut hostellissa.

Kertokaa teidän kokemuksia yksin matkustamisesta!

Re: En ole koskaan matkustanut yksin

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   27.1.25 17:11:32

Tottakai menet! Yksin matkustaminen on parasta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.1.25 17:15:20

Itse kävin viime vuonna parilla reissulla yksin. Alkuun kyllä hirvitti ja lähtöpäivänä vielä mietin että perun koko jutun. Mutta selvisin, ja varmasti selviät sinäkin! :)

Yövyin hostelleissa, joissa oli kyllä turvallinen olo, ihan tavallisen oloista kulkijaa siellä lisäkseni oli. Toki kannattaa majapaikan arvostelut katsoa huolella ja esim itse menin vain naisten huoneisiin, vaikka sekahuoneitakin tarjolla.

Eniten itse pitänyt huolta siitä, että pimeällä en kauheesti yksin liikuskele kuin aivan keskustassa, mutta toki monessa paikassa yksin on ihan turvallista olla yöelämässäkin.

Parin yksin tehdyn reissun jälkeen totean kumminkin, ettei ole minua varten (en kyllä paljoa matkusta muutenkaan) - huomaan stressavani liikaa mm juuri turvallisuudesta ja kaiken lisäksi olen alkanut pelätä lentämistä, mikä yksin on ollut aika kauhea kokemus :D Kannustan kuitenkin kokeilemaan, monihan tykkää nimenomaan yksin reissaamisesta yli kaiken.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   27.1.25 17:15:56

Olen matkustanut vuosien varrella paljon yksin ympäri Eurooppaa. Olen ollut aina hotellissa yhden hengen huoneessa. Suunnittelen etukäteen mitä haluan nähdä ja tehdä, syön hyvin vegepaikoissa (näihin ei usein saa matkaseuraa tulemaan mukaan), kävelen ympäriinsä ja katselen valokuvia ottaen, käyn kiinnostavissa myymälöissä (ekokaupat, teekaupat, paikalliset vaatekirpparit). Ihan parasta! Tosin viihdyn yksin, jollekulle muulle voisi olla ahdistavaa.

Tuo Lontoon-reissu kuulostaa hyvältä!

Päivämäärä:   27.1.25 17:18:28

Onko hostelleissa yleensä jääkaappia käytössä? Tyoerä kysymys, mutta olisi oleellinen tietää.

En tiedä, miten mies suhtautuisi siihen, jos lähtisin sunnuntaina reissuun. Varmaan olisi aika ällistynyt.

Päivämäärä:   27.1.25 17:27:03

” Onko hostelleissa yleensä jääkaappia käytössä?”

Yleensä on yhteiskeittiö, jossa voi laittaa säilyttää ja laittaa ruokaa ja hengailutilat. Vaikka hostelliin menee, niin ei siellä tarvitse muiden kanssa olla jos ei halua. Itse olen ollut vain naisten dormeissa ja muutama sana on mennen tullen vaihdettu. Hostellista voisi saada myös seuraa päiväksi, mutta mieluummin olen yksin kuin jonkun nippanappa puolitutun randomin kanssa

Päivämäärä:   27.1.25 17:28:48

En halua löytää mitään kavereita, haluan vaan olla rauhassa ja tehdä omia juttujani.

Päivämäärä:   27.1.25 17:30:03

No ei tarviikaan löytää ketään kavereita, ei ne väkisin mukaan änkeä! :)

Lähettäjä: Kookos 
Päivämäärä:   27.1.25 17:43:34

Yksin matkustaminen on oikein mukavaa, anna palaa!

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   27.1.25 17:51:19

Mä oon myös usein miettinyt yksin reissuun lähtemistä, mut epäröinyt kun olen aina matkustanut yhden ystäväni kanssa, että osaako sitä sit olla kun ei ole höpöttelyseuraa ja kun tuon ystävän kanssa on ollut ihan kiva reissata vielä. Kotona juttelen koiran kanssa paljon, niin en varsinaisesti ole koskaan yksin.

Päivämäärä:   27.1.25 17:55:01

Kiitos ihanan kannustavista kommenteista! Olen tottunut matkaaja, mutta yksin oleminen arveluttaa. Tosin uskoisin, että tutussa kaupungissa ei tule ongelmia.

Lähettäjä: Nina 
Päivämäärä:   27.1.25 18:46:11

Minäkään en ole koskaan matkustanut yksin, mutta se voisi olla haaveissa tulevaisuudessa, koska tuttavat kieltäytyvät jatkuvasti lähtemästä mukaan. En voi heittää elämää hukkaan jos kukaan ei lähde mukaan. Olisi toisaalta hauska ajatus ottaa "paras ystävä" eli koira mukaan niin vaikka kuukaudenkin reissu voisi olla mielenkiintoisempi kokemus. Lähteä esimerkiksi autolla käymään jossain lähimaassa.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   27.1.25 19:17:40

Kokeile kerran, aloittaja. Vaikket löytäisikään sisäistä yksinpurjehtijaasi, Lontoossa on helppo saada seuraa, eli ei tule yksinäinen reissu.

Mistä ihmeestä jotkut edes löytävät aina sopivan matkakumppanin?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   27.1.25 19:25:57

Nomadi, en ole ap, mutta olen matkustanut aina miehen tai kavereiden kanssa. Samat kiinnostuksenkohteet jne, niin on ollut helppoa. Parhaimmillaan meillä on ollut 10 hengen seurue matkassa.

Aloittaja, lähdet reissuun. Varmasti viihdyt!

Lähettäjä: Kettu 
Päivämäärä:   27.1.25 19:35:41

Olin vähän aikaa sitten viikonlopun yksin Lontoossa, suosittelen! Minulla oli airbnb vähän kauempana ydinkeskustasta eikä ongelmia, ihan julkisilla sinne kuljin. Ja ensimmäistä kertaa siellä olin.

Voihan sitä soittaa jollekin, jos alkaa höpötyttää.

Lähettäjä: Lanta 
Päivämäärä:   27.1.25 19:54:16

"Mistä ihmeestä jotkut edes löytävät aina sopivan matkakumppanin?"

Ihmettelen samaa, kun kaiken muun lisäksi pitäisi lomakin olla samaan aikaan.

Mä aloin matkustaa koronan jälkeen yksin, kun totesin etten halua heittää elämää hukkaan muiden kanssa aikatauluista ja lomista ja kohteista säätäessä. En enää muiden kanssa lähtiskään, mutta toki olen ihminen joka muutenkin viihtyy yksin.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   27.1.25 19:59:57

Lanta, aika moni voi järjestää töitään eri tavoin. En minä pidä lomaa lyhyille reissuille koskaan, mutta työni mahdollistaa kolmen tai jopa viiden päivän vapaita, silti pystyn tekemään täydet työviikot päälle.

Lähettäjä: Hilda 
Päivämäärä:   27.1.25 20:02:47

Mä myös totesin, että jos aion matkustella niin yksin on lähdettävä, koska ei ole ketään joka seuraksi lähtisi. Nyt mulla on ensimmäinen matka varattuna. Tai lennot on. Sopiva hotelli pitäisi vielä löytää. Hiukan jännittää lähteä matkaan yksin, mutta oikeastaan hyvällä tavalla. Odotan matkaa kovasti. Seuraava kohdekin on jo mietinnässä. Täältä tullaan maailma, vihdoinkin. :D

Päivämäärä:   27.1.25 21:18:18

Tässä viittä vaille valmiinaarvon, ostanko lennon vai en...

Lähettäjä: Mm 
Päivämäärä:   27.1.25 21:57:00

Ostat lennon :) Hyvin se menee ja kaikki tuntuu varmasti loppujen lopuksi paljon yksinkertaisemmalta kun nyt.

Jos menet hostelliin, niin ne muutamat ihan kaikkein halvimmat kannattaa vaan jättää väliin ja ehdottomasti naisten huone.

Lähettäjä: Mm 
Päivämäärä:   27.1.25 22:22:50

Ai niin ja jos haluaa tehdä jotain astetta sosiaalisempaa, niin päiväretket on hyvä vaihtoehto, esim. Cotswoldsiin tai mihin nyt haluaakaan. Ei noilla retkillä kyllä mikään pakko ole muiden kanssa jutustella, mutta voi jos innostaa. Getyourguide.comia olen käyttänyt monta kertaa.

Päivämäärä:   28.1.25 01:27:50

Ostin lennot ja majoittumisen. Vähän jännittää kyllä, vaikka kaveri asuu Lontoossa... Osaan suvereenisti tehdä ja olla, mutta aina on ollut joku siinä vierellä, jos olisi joku ongelma. Joo, olen kai arka.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   28.1.25 06:24:38

Olen matkustanut heti 18-vuotiaasta tosi paljon yksi ja sehän on ihan parasta. Toki reissut kavereiden/puolison kanssa on myös olleet mahtavia, mutta yksin on erilaista. Tulee kiinnitettyä huomiota erilaisiin asioihin. Ja koska itse tykkään olla liikkeessä paljon, mutta iso osa matkakumppaneistani ei niinkään, niin sitten on täytynyt tehdä kompromisseja ja hillua hotellilla ihan turhaan, vaikka mieli palaa pitkille kävelylenkeille. Melkeinpä parhaat muistot reissuista on juuri yksinmatkustaen. Mutta se vähän riippuu reissun tyylistä. Pari kertaa olen lähtenyt teatteriin ulkomaille, niin silloin toki mielummin kaverin kanssa.

Lähettäjä: Vaativa 
Päivämäärä:   28.1.25 06:27:10

En minäkään. Koska en halua. Sitä paitsi en ole matkustanut aikuisena Ruotsia pidemmälle. Huom. AIKUISENA. Lapsena ja teininä olen käynyt monissa maissa, myös maailman toisella puolen. En kestä kuumuutta edes Suomessa, joten minun lienee turha edes kuvitella enää meneväni Espanjaa pidemmälle aikuisena. Minulle sopii paremmin kaupunkimatkailut. Suomessa haluan asua, ja semimaalla.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   28.1.25 07:37:15

Suosittelen kokeilemaan, jos vähänkään tekee mieli!

Itse en lähtisi.

Vaikka viihdyn hyvin yksin muuten, niin ravintolassa syöminen yksin on jotenkin surullista. Kahvilla voin käydä tai pikaisella pikaruualla aivan hyvin, mutta hyvä illallinen hyvässä ravintolassa yksinään pistää lähinnä itkettämään. En ymmärrä miksi, mutta se on se hetki jossa jostain syystä tunnen pohjatonta yksinäisyyttä. Ruuasta nauttiminen on kuitenkin olennainen osa hyvää vapaa-ajan reissua.

Vihaan matkan järjestämistä, joten yleensä lähden mihinkään vain, jos joku muu haluaa jonnekin ja pyytää seuraksi, hoitaen lentojen ja hotellien varaukset. Yksin homma karahtaa jo ennen matkakohteen valintaa, kun menee vaan hermot sivustoihin.

Valitettavan usein olen sairaana matkalla. Onnistun käsittämättömän usein saamaan kunnon kuumeen tai vatsataudin. Hyvin heikossa kunnossa ehdottomilla aikatauluilla toimiminen hälyisässä lentokenttäympäristössä on todella ahdistavaa. Vaikka matkakumppanikin olisi sairaana, se tarjoaa silti tukea ja turvaa, toisen silmä- ja käsiparin eri tilanteisiin ja henkistä tukea.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   28.1.25 07:45:59

Nyt kun kävin miettimään, niin en ole minäkään matkustanut yksin jotain Suomen sisällä tehtyjä työmatkoja tai koiranäyttelyreissuja lukuunottamatta.

Ajatus kyllä tavallaan kiehtoo, mutta mieheni pitää minua enemmän matkustelusta, niin luulenpa että hän kyllä loukkaantuisi, jos lähtisin ilman häntä.

Edellisestä kirjoittajasta poiketen minusta yksin ravintolassa syöminen on kyllä parasta. Porukassa on aina tosi rasittavaa se ravintolan valitseminen. On niin monta mielipidettä kuin osallistujiakin ja aina joku on sitten tyytymätön paikkaan/ruokaan ja pilaa tunnelman.

Muutenkin yksin olisi kyllä mukava kun pääsisi ihan itse valitsemaan kohteet ja aikataulut. Mutta toisaalta kun olen vähän ujo, niin voisi olla että en yksin matkustaessa sitten kuitenkaan saisi aikaiseksi niin hyvin tutustua paikkoihin, kun en tohtisi kysellä vierailta ihmisiltä neuvoja

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.1.25 08:41:24

En minäkään ja minulla tulee ahdistuskohtaus jos pitäisi lähteä yksin jonnekin juna, lentokone tms.matkalle.
Pelottaa että menen väärään paikkaan, en löydä oikeaa lähtöporttia, laituria, myöhästyn ym.

Lähettäjä: .3 
Päivämäärä:   28.1.25 10:53:45

Ensimmäisen ulkomaan-matkani tein lapsuudenystävän kanssa. Totesin silloin, että vaikka me ollaankin oltu pienestä asti kuin paita ja peppu, niin yhdessä matkustaminen oli ehdoton ei jatkossa. Toki me tehtiin etukäteen suunnitelmia, mutta silti joka paikassa toista kiinnosti ja toista ei. Esimerkiksi museossa mulla oli sellainen fiilis, että pitää yrittää luovia nopeasti ulos koska matkakaverilla oli selkeästi tylsää. Myöhemmillä reissuilla oon viettänyt yhteensä kaksi päivää samaa museota koluten...

Oon reissannut yksin Lontoossa useampaankin otteeseen, Liverpoolissa, Reykjavikissa, Oslossa ja Tukholmassa. Oon yöpynyt aina hotelleissa, koska koen ne turvallisemmiksi vaihtoehdoiksi kuin hostellit. Hostelliin mua ei saisi millään ilveellä, vaikka se olisikin hotellia halvempi vaihtoehto.

Niin kuin tuplapiste kertoi tuolla ylempänä, yksin matkustaessa tulee kiinnitettyä enemmän huomiota erilaisiin asioihin. Esimerkiksi Lontoo on mahtava paikka vain kävellä ja katsella ympärilleen. Yhdellä kävelyreissulla silmään pisti patsas, jossa oli kaunis turkoosin värinen tausta. Patsas oli sisäpihalla ja sen ohi olisi helposti voinut mennä huomaamatta yhtään mitään. En nähnyt lukea sen alla olevaa tekstiä, jälkeenpäin googlettelin sen olevan ainoa ehjä Elisabet I:stä esittävä, hänen elinaikanaan tehty patsas.

Reissatessa mulla on käytössä matkapäiväkirja, johon raapustelen päivän aikana tekemiäni juttuja ja just niitä kahvilahuomioita :D Laitan matkapäiväkirjaan etukäteen esim. vierailukohteiden aukioloajat, jos pitää tai kannattaa ostaa ennakkolippu tmv. Kirjassa on myös kartta tärkeimpine paikkoineen ja metrokartta, mutta myös konsulaatin numero ja osoite, pankin numero jos kortti katoaa, viranomaisten yhteystietoja jne. Toki nämä löytyy myös puhelimesta, kartatkin, mutta eipä siitä ole haittaakaan, jos ne on lisäksi paperilla.

Matkavakuutuksen lisäksi kannattaa hankkia eurooppalainen sairaanhoitokortti. Sen saa Kelasta, lisätietoja täällä: https://www.kela.fi/eurooppalainen-sairaanhoitokortti

Suosittelen hyvin lämpimästi yksin matkustamista :) Kun on edes vähän kielitaitoa, pitää maalaisjärjen mukana ja ihan vähän seikkailuhenkeäkin, niin varmasti pärjää.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.1.25 11:01:44

Nuorempana tuli matkustettua yksin tai osittain yksin. Ja että oli helppoa saada seuraa, ylitarjontaa suorastaan, suomalaisista ja ulkolaisista. Parasta kuitenkin perheen eli miehen ja lasten kanssa reissut ja silloinkin on nähnyt, että seuraa olisi helppo saada, jos sitä olisi ollut vailla.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   28.1.25 11:24:31

"Edellisestä kirjoittajasta poiketen minusta yksin ravintolassa syöminen on kyllä parasta. Porukassa on aina tosi rasittavaa se ravintolan valitseminen. On niin monta mielipidettä kuin osallistujiakin ja aina joku on sitten tyytymätön paikkaan/ruokaan ja pilaa tunnelman."

Samaa mieltä. Yksin on niin helppoa. Menet silloin kun sinulla on nälkä, menet juuri sellaiseen ravintolaan mihin haluat, olet niin kauan kuin haluat ja sitten lähdet jatkamaan matkaasi :) Itse etsin aina etukäteen vegeravintoloita joissa aion käydä. Muiden kanssa on aina sellaista, että pitää tyytyä paikkaan, jossa on ehkä 1-2 vegeannosta ja nekin ovat usein epäterveellisiä burgereita tai iänikuisia falafeleja.

Päivämäärä:   28.1.25 18:05:57

Kiitos kaikille!

Minulla on nyt tosiaan varattu sunnuntaiksi lento ja airbnb. Yksin syöminen ei ole ongelma - minusta on ihanaa olla syömässä yksin ja tarkkailla ihmisiä.

Lähettäjä: Lanta 
Päivämäärä:   28.1.25 18:15:15

Nuo päivälliset ovat kyllä juttu jotka usein skippaan yksin matkustellessa. Ei se yksin syöminen nyt surullista ole, mutta usein vähän epämukavaa. MUTTA en kyllä muutenkaan ole kauheasti sellaisen paremman ruuan perään. Usein laskun saamisen jälkeen tulee fiilis, ettei se sapuska ollut rahan arvoista.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   28.1.25 18:17:41

Minua ehkä lähinnä naisena pelottaa se yksin oleminen, kun joka paikasta kuulee ja lukee kaikenlaisia kauhutarinoita. Että keskellä päivänäkin keskellä kaupunkia tapettu ja raiskattu. Jos olisin mies niin olisin reissannut varmaan jatkuvasti jo yksin.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   28.1.25 19:31:03

On se kieltämättä vähän kuumottava fiilis, kun olet ainoa nainen jossain pikkukaupungin motellissa ja hotellinpitäjä kutsuu piknikille kanssaan. En mennyt. En myöskään nukkunut hyvin seuraavana yönä. Ihan yhtä epämiellyttävää oli se, kun toisessa kaupungissa ravintolasta palatessa joku miesjoukko vislasi perään ja majapaikkaan oli käveltävää vielä pari korttelia. Molemmat kokemukset Keski-Euroopasta muutaman vuoden takaa.

Vaikka oma turvallisuus ei konkreettisesti joutunutkaan uhatuksi, niin tuollainen laskee lomafiilistä kyllä melkoisesti. Matkakohteen valinnalla olisi varmaan voinut jonkin verran vaikuttaa asiaan, mutta mistä noita aina tietää.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.