Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hoitaja neuvoi puhelimessa päivystykseen, jos...

Lähettäjä: Neuvoton 
Päivämäärä:   27.1.25 14:39:10

...kipu pahenee.

Mistä hoitaja kuitenkaan tietää, miten paljon kipua minulla on nyt? Ihmiset kokevat kivun hyvin eri tavalla ja suhtautuvat siihen eri tavalla. Jotkut vielä kuolemankielissäkin vähättelevät kipujaan ja sietävät niitä, kun taas toiset kokevat olevansa välittömän avun tarpeessa pienissäkin kivuissa.

Minulla on kuumetta ja turvonnut jalka, johon sattuu niin paljon, etten pysty varaamaan sille kunnolla painoa. Miten hitossa minä tiedän, onko tämä jotain vakavaa ja miten paljon minuun sattuu suhteessa jonkun toisen kipuihin?

Re: Hoitaja neuvoi puhelimessa päivystykseen, jos...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.1.25 14:40:20

”Mistä hoitaja kuitenkaan tietää, miten paljon kipua minulla on nyt? ”

Päättelee siitä, mitä sä kerroit? Toki myös ihmisen puheesta voi päätellä, jos puhuu kokonaisia lauseita, ei ole kovinta mahdollista kipua.

Päivämäärä:   27.1.25 14:42:53

Jos sinun jalka on yhtäkkiä kipeytynyt ja turvonnut ja kipu on noin kovaa, niin heti päivystykseen. Sulla voi olla laskimoveritukos tai tulehdus ja silloin pitää päästä lääkäriin.

Ei sun tarvi tietää muiden kivuista.

Päivämäärä:   27.1.25 14:46:49

Sanot, että kipu pahenee ja menet päivystykseen. Ei se sen vaikeampaa ole.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   27.1.25 14:48:44

Kivun arviointia tehdään usean kriteerin kautta. Hoidon tarpeen arvioinnissa vaikuttaa myös kivun luonne, kesto, sijainti ja mahdollinen syntymekanismi.

Sillä ei ole merkitystä miten muut sen kivun kokee, sinua siinä hoidetaan. Kivun tarkka voimakkuus ei pääsääntöisesti ole oleellista.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   27.1.25 16:09:53

Miksi sinun pitäisi verrata kipua jonkun muun kipuun?

Vertaat siihen koveneeko se sinun mielestäsi, onko se kovempaa kuin aiemmin.

Päivämäärä:   27.1.25 16:42:57

Jos kipu on pahempi kuin pelko siitä että päivystyksessä voi joutua istumaan 8 tuntia niin sitten on syytä mennä heti.

Lähettäjä: t 
Päivämäärä:   27.1.25 16:46:26

Eikö kysynyt sinulta, kuinka kovaa kipu on asteikolla 1 - 10? Olipa miten tahansa, kuume ja toisen jalan turpoaminen ja kipu ovat oikein hyviä syitä lähteä päivystykseen, sanoipa hoitaja mitä tahansa.

Pisteen ohje on oikein hyvä päivystykseen menon kriteeri. Älä unohda ottaa mukaan eväitä ja juomaa.

Päivämäärä:   27.1.25 16:47:10

Jos jalka on turvonnut eikä siihen voi varata painoa ja on kipeä, se on päivystysasia.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.1.25 17:45:18

"Toki myös ihmisen puheesta voi päätellä, jos puhuu kokonaisia lauseita, ei ole kovinta mahdollista kipua."

No, kyllä puhuin ihan kokonaisia lauseita kun oli luita poikki. Olisikohan pitänyt tällä perusteella odotella aamuun tai vaikka viikonlopun yli?
Aloittajalle sanoisin että noilla oireilla kyllä kannattaa jo mennä päivystykseen.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.1.25 18:28:49

Kyllä minäkin puhuin ihan järkeviä ja kokonaisia lauseita vaikka reisiluu oli katkennut ja melkoisessa virheasennossa.

Päivämäärä:   27.1.25 18:32:22

”No, kyllä puhuin ihan kokonaisia lauseita kun oli luita poikki. Olisikohan pitänyt tällä perusteella odotella aamuun tai vaikka viikonlopun yli?”

En missään vaiheessa sanonut, että vain kovimmassa mahdollisessa kivussa saa mennä päivystykseen.

Lähettäjä: Iina 
Päivämäärä:   27.1.25 21:53:25

No menikö se aloittaja päivystykseen?

Päivämäärä:   27.1.25 22:29:30

Jollei kipua verrata kenenkään muun kipuun, miksi lääkärit sitten alvariinsa viljelevät lauseita:
"Ei tuon aiheuttamaa kipua yleensä koeta kovaksi."
"Kyllä ihmiset yleensä ihan käyvät töissä tuon vaivan kanssa"
"Moni on ihan tyytyväinen ja työkykyinen paljon pahemmankin vian kanssa."

Lähettäjä: Jes 
Päivämäärä:   27.1.25 22:42:35

Päivystykseen noilla oireilla heti.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   27.1.25 22:57:01

* potilaan ei tarvitse osata verrata omaa kipuaan muiden kipuun. Ammatilainen arvuoi sen potilaan kertoman kivun määrää myös suhteessa mahdollisten taustalla olevien syiden keskimääräiseen voimakkuuteen, mutta se ei ole ainoa ratkaiseva tekijä. Mainitsemasi kommentit ovat yleensä lähinnä havaintoja ja toteanuksia, joskus myls sammakkoja tai lääkärin urpoutta.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   28.1.25 07:46:24

Minä pääsin vastaanotolle kun kysyin että miten paljon kipeämpi minun pitää olla että voin soittaa ambulanssin, kun meiltä on sairaalaan matkaa 30 km ja itse olisi pitänyt sitten ajaa niissä tuskissa. Sanoin suoraan, että en ole terveysalan ammattilainen enkä osaa itse arvioida mikä mulla on, mutta näitä vatsakipuja en enää kestä, kun pitäisi töissäkin käydä.

Lähettäjä: Sohvapöytä 
Päivämäärä:   28.1.25 12:32:18

Kipu on niin suhteellista, että pelottavaa, jos sen perusteella pitää päätellä lähteekö päivystykseen vai ei.

Mulla oli silmä puhki, aivotärähdys ja kallonmurtuma, mutta ei sattunut oikeastaan ollenkaan ja puhuin ihan normaalisti. Oisin varmaan voinut jäädä hoitamaan hevosia. Oikeasti mentiin ambulanssilla hitollista vauhtia Acutaan ja lääkärit olivat ovella vastassa.

Päivämäärä:   28.1.25 12:45:09

Mulla on epämääräisiä kipuja siellä täällä ja ärsyttää, kun lääkärit moittivat kovin kipuherkäksi. Murtuneet luut eivät kuitenkaan ole juurikaan olleet kipeitä vaan nuo selittämättömät kivut ovat monin verroin pahempia.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.