Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi turistit varovat?

Lähettäjä: ._._. 
Päivämäärä:   27.1.25 14:19:14

Asun ulkomailla hyvin vilkkaalla turistialueella. On huvittavaa, miten turistit käyttävät erilaisia varokeinoja varkauksia vastaan, mutta paikalliset eivät.

Ei puhelinvaras katso, onko puhelin kädessä karttaa katsoessa turistilla vai paikallisella.

Kun paikalliset eivät loputtomiin varo, niin miksi pitäisi turistienkaan?

Kai se on jokin tunnekysymys, että ulkomaat tuntuvat pelottavammilta kuin Suomi.

Re: Miksi turistit varovat?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.1.25 14:21:43

Koska turistille käy hassummin kuin paikalliselle jos omaisuus varastetaan?
Koska turistit on helppoja uhreja rikollisille ja riski isompi?
Koska paikalliset tunnistaa jo erilaiset rikoksille tyypilliset piirteet ja turistit ei?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.1.25 14:24:05

Oi, oikein ulkomailla asut ;).

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.1.25 14:24:50

Niin miksiköhän, mietitäänpä yhdessä...

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   27.1.25 14:26:35

Niinkin kauas ulkomaille lähdit, että kaikki turistit on suomalaisia...

Lähettäjä: Okei 
Päivämäärä:   27.1.25 14:31:18

Tosi jännä kyllä, et kun olin just yksin lissabonissa 2viikkoa niin varoin varkaita aivan eri tavalla kun kotona kuopiossa 3km päässä kotoani. Onpa kyllä ihme juttu, tätähän pitää aivan miettiä!

Lähettäjä: Turistialue myös 
Päivämäärä:   27.1.25 14:32:12

Asun Suomessa hyvin vilkkaalla turistialueella.

On huvittavaa, kun turistit eivät yhtään varaudu talveen. Kuljetaan ulkona pakkasessa lähes kesävaatteissa eikä pimeällä käytetä heijastimia. Paikalliset pukeutuvat lämpimästi ja käyttävät heijastimia.

Suomalaiset ovat varovaisia jo kotimaassakin, miksei sitten ulkomailla?

Ulkomaalaiset ovat varomattomia kotimaassaan eivätkä muutu varovaisiksi matkustaessaan Suomeen.

Päivämäärä:   27.1.25 14:32:19

"
Niinkin kauas ulkomaille lähdit, että kaikki turistit on suomalaisia..." etkö ymmärrä? Ulkomaat on niin homogeeninen paikka, ettei kukaan muu oikeastaan siellä voi olla turisti :D

Lähettäjä: Bueno 
Päivämäärä:   27.1.25 14:33:10

Minäkin asun ulkomailla, melko turvattomaksi luokitellussa isossa kaupungissa eikä huvita ollenkaan, että täällä käymässä olevat turvautuvat mahdollisilta rikoksilta.

Vaikka olen itse tottunut täällä liikkumaan, en silti kehoita ketään kulkemaan laukut auki katse taivaissa.

Puhelimessa on nykyään kaikki ja sen lähteminen varkaan mukaan on todella iso harmi. Että kyllä mieluummin olen vähän extra varovainen kuin hällä väliä.

Lähettäjä: - - - 
Päivämäärä:   27.1.25 14:33:47

Tätä miettinyt itsekin. Vieras ympäristö kai saa varomaan. Kuljetan esimerkiksi mukana kahta puhelinta, jotta on mahdollisuus toimia, vaikka toinen varastettaisiin. Toinen on toki halpa satasen luuri.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   27.1.25 14:35:56

Kyllä minä ainakin varon ulkomailla paljon enemmän kuin kotimaassa. Ihan vaan siksi, että jos ulkomailla tulee ongelmia, siitä on paljon enemmän haittaa kuin lähellä kotia. Esim. asioiden hoitaminen virkavallan kanssa vaikeampaa kielimuurin takia, puhelimen menettäminen olisi hyvin stressaavaa ja puhelimen mukana menee paljon tärkeitä tietoja, joten siinä olisi kyllä loma pilalla jos puhelin häviäisi. Kyllä puhelimen häviäminen kotonakin olisi kamalaa, mutta kotona sentään on helpommin pääsy esim. paperisiin pankkitunnuksiin ja saa yhteyden sukulaisiin vaikka menemällä käymään, jos asuvat lähellä. Lompakon mukana taas häviäisi rahaa ja pankkikortit, mikä taas aiheuttaa ylimääräistä stressiä ja pahimmillaan katoaa osa lomabudjetista.

Päivämäärä:   27.1.25 14:37:06

Nykyrosvot tietenkin ryöstävät ennemmin paikallisia kuin turisteja, mutta ennen vanhaan se oli toisin. Paikallisen ryöstäminen oli suurempi riski kaikilla tavoin, ja saalis oli pienempi.

Kuulemma nykyään jotkut pelkäävät niin kovasti, että kantavat naama nurinpäin kahta puhelinta mukana, in case of a robbery tjsp :D

Päivämäärä:   27.1.25 14:38:46

Niin ja minusta aloittajan asenne on outo. Miksi se on huvittavaa että ollaan varovaisia? Minusta siinä ei ole mitään huvittavaa eikä ole millään tavoin hienoa, että on varomaton.

Kotioloisas vaan ei aina jaksa olla niin kovin varovainen, joten ymmärrän jos vähitellen lipsuu turvallisuusasioissa. Mutta ei siinä mitään hienoa ole.

Lähettäjä: 0 0 0 
Päivämäärä:   27.1.25 14:41:33

"Miksi se on huvittavaa että ollaan varovaisia?"

Ei varovaisuus ole huvittavaa, mutta se on, miten suhteettomasti ihmiset kokevat erilaiset riskit. Joissain asioissa vaalitaan äärimmäistä varovaisuutta, mutta toisissa ollaan täysin huolettomia.

Kaikenlaista pahaa voi sattua vähän missä toiminnassa tai missä paikassa tahansa, joten varovaisuuden pitäisi yltää vähän kaikille elämänalueille.

Lähettäjä: Eräs 
Päivämäärä:   27.1.25 14:45:54

Olin juuri pari viikkoa reissussa yksin eri puolella maapalloa, seudulla jossa on todella paljon rikollisuutta. Todellakin olin varovainen. Kun tulee yksin reissussa ryöstetyksi niin jo kotiin pääsy voi olla yllättävän vaikeaa. Onpa huvittavaa, hah hah haa.

Olen kerran ollut seurueessa, jossa yksi porukasta ryöstettiin lentokentällä. Hän oli se porukan hösääjä. Jätti kaikki rahat, puhelimet, passit ja paperit avonaisen laukun päälle.

Lähettäjä: Cloud 
Päivämäärä:   27.1.25 14:51:49

Kyllä mä varon jo Suomessakin ihan eri tavalla esim Helsingissä kuin omalla kotipaikkakunnalla.

Huvitti, kun oltiin työmatkalla ja pysähdyttiin yhdelle sillalle katsomaan maisemia. Sillalla oltiin vain me kymmenkunta suomalaista. Aloin kaivaa puhelinta laukusta niin yksi porukasta alkoi vaahtoamaan mulle, että laukku kiinni, ettei mitään varasteta. En ihan ymmärtänyt, että kuka se varas olisi ollut, kun ketään paikallisia ei ollut mailla halmeilla, ja kuka varas tunkisi pienelle laukulle samaan aikaa kun mun käpälät on jo laukussa. Että toi oli mun mielestä jo vähän ylimitoitettua varovaisuutta.

Päivämäärä:   27.1.25 14:56:42

"Ei varovaisuus ole huvittavaa, mutta se on, miten suhteettomasti ihmiset kokevat erilaiset riskit. Joissain asioissa vaalitaan äärimmäistä varovaisuutta, mutta toisissa ollaan täysin huolettomia."

Niin no mikä sitten on suhteetonta. Siellä ulkomailla (tai jopa suomessa jos olet kaukana kotoa) ne haitat on vielä isommat kuin mitä ne olisi kotinurkilla, jos joutuu esim. ryöstetyksi tai puhelin/lompakko katoaa. Joten siksi on ihan luonnollista olla varovaisempi.

Mutta koska ihmiset ovat ihmisiä, ei aina kaikessa jaksa ja muista olla yhtä varovainen. Varsinkaan siellä kotiseudulla.

Itsekin olen muuten helsingissä alkanut olemaan varovaisempi viime vuosina vaikka käyn siellä viikottain. Pidän yleensä auton ovet lukossa ajaessa ja vahdin paljon tarkemmin käsilaukkua kaupungilla kulkiessa.

Päivämäärä:   27.1.25 15:05:53

Asun Suomessa, ja tälläkin hetkellä autoni on lukitsematta pihalla. Kesällä jätin sen lukitsematta myös hotellin pihaan, jotta mieheni sai sieltä tavaraa kun hänellä ei ollut avaimia mukana.

Ulkomailla kotimaassaan asuva serkkuni jättää myös autonsa pihaan lukitsematta.

Ulkomailla kotimaassaan asuva ystäväni lukitsee autonsa aina myös kotipihassaan. Hän myös kaupassa käydessään pakkaa ostokset niin, että vain takakontti on avoinna, sitten menee autoon, laittaa ovet lukkoon ja ajaa heti pois. Ei siis jää vaikkapa lukemaan kännykkää, koska joku voisi tunkeutua autoon. Tämä ystäväni ihmetteli, kuinka saatan päästää lapset koulun kentälle luistelemaan keskenään.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   27.1.25 15:08:43

Niin, se ero on siinä, että paikallinen tietää alueen turvalliseksi, kun on siellä mahdollisesti jopa koko elämänsä liikkunut, mutta se turisti, joka ei siellä ole ikinä käynyt, ei sitä mitenkään voi varmaksi tietää. Parempi olla liian varovainen.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   27.1.25 15:11:47

"Kyllä mä varon jo Suomessakin ihan eri tavalla esim Helsingissä kuin omalla kotipaikkakunnalla."

Tämä vähän hymyilytti. Jätän ihan iloisesti repouni ja takkini pöytään käydessäni vessassa. Kaikki arvokas on taskussa mukana kyllä, eli siinähän pihistävät tavarani.

Päivämäärä:   27.1.25 15:12:58

Ei minuakaan haittaa, jos varas vie käytetyt siteet ja hikiset sukat ja naistenlehden, ja iloisesti hymyillen minäkin pidän arvotavarat piilossa.

Lähettäjä: Cloud 
Päivämäärä:   27.1.25 15:30:09

Ällö: kiva, että hymyilyttää. En vaan ymmärrä miten toi sun toiminta liittyy mun kommenttiin. Itse toimin Helsingissä samalla tavalla kuin sinä tuossa esimerkin tilanteessa.

Lähettäjä: saneibiax 
Päivämäärä:   27.1.25 15:38:20

Miksi reppu pitäisi jättää pöytään kun se yhtä hyvin kulkeutuu vessaan?

-Kysyn vaan ihan ystävällisesti. Mun reppuni maksoi 150e, niin en kyllä jätä sitä mihinkään, kun menen vaikka kahvilan vessaan.

Päivämäärä:   27.1.25 15:44:07

"Tämä vähän hymyilytti. Jätän ihan iloisesti repouni ja takkini pöytään käydessäni vessassa. Kaikki arvokas on taskussa mukana kyllä, eli siinähän pihistävät tavarani."

Miksi se hymyilyttää? Kyllähän sinäkin otat arvokkaat tavarat mukaasi, eli olet varovainen. Mikä siis sai hymyilemään?

minä en jätä edes takkia vartioimatta siksi, että takkini kuitenkin maksoi rahaa, vaikka ei mikään superkallis ollutkaan, joten en halua että kukaan sitä vie. Enkä halua että kukaan esim. kaataa jotain ruokaa sen päälle tai tiputtaa sitä lattialle. Reppua taas en jätä, koska vaikka siellä ei ole mitään arvokasta, kaikki repussa oleva on silti minulle tarpeellista tavaraa.

Lähettäjä: ö 
Päivämäärä:   27.1.25 15:45:03

Tässä jokin aika sitten kävin Helsingissä ruokakaupassa. Oli hiljainen ilta, eikä mitään ryysistä. Mulla oli selässä reppu, jossa oli ison välin lisäksi kolme pienempää vetoketjullista taskua, yhdessä näistä lompakko.
Kun pääsin kassalle, huomasin yhden näistä vetoketjullisista taskuista olevan auki. Onneksi siinä taskussa oli vain nenäliinapaketti, joka ei ollut varkaalle kelvannut. Vetoketju on sen verran napakka, ettei se itsekseen aukea (ei ole ainakaan n. 15 vuoden aikana kertaakaan auennut) ja vaikka kaupassa muita ihmisiä näinkin, en hoksannut että kukaan olisi niin lähellä käynyt.

Sen jälkeen olen alkanut pitämään lompakkoa repun isoimmassa taskussa. Ainakin varas saa työntää koko kätensä olkapäätä myöten sinne, jos aikoo jotain saada.

Ulkomailla kulkiessa olkalaukku on aina kyljessä kiinni ja yritän välttää sen penkomista. Esimerkiksi Oyster cardin säilytän pienessä ulkotaskussa tai housuntaskussa, enkä todellakaan maksaisi matkojani maksukortilla.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   27.1.25 15:48:34

Saneibiax, en jaksa raahata tavaroita kahden minuutin takia minnekään. Jos joku reppuni sillä aikaa vie, niin siinähän vie. Kukaan ei ole näin tehnyt vuosikymmeniin, joten jätän jatkossakin pöytään.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.