Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Elatusvelvollisuus

Lähettäjä: raha 
Päivämäärä:   26.1.25 19:47:25

Miten on, loppuuko elatusvelvollisuus kun lapsi täyttää 18v vaikka opiskelisi?

Re: Elatusvelvollisuus

Lähettäjä: Naatti 
Päivämäärä:   26.1.25 20:09:17

Kyllä loppuu.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.1.25 20:10:56

Ei lopu

Lähettäjä: ,., 
Päivämäärä:   26.1.25 20:11:17

Ehkä loppuu, ehkä ei.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   26.1.25 20:12:08

Elatusvelvollisuus yltää siihen asti, kun elätettävä täyttää 18v tai keskiasteen tutkintoon asti.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   26.1.25 20:15:30

"Lapsen elatusvelvollisuus alkaa, kun lapsi syntyy ja loppuu kun lapsi ei enää tarvitse elatusta. Pääsääntöisesti elatusvelvollisuus loppuu, kun lapsi täyttää 18 vuotta. Lapsi voi saada tämän jälkeenkin, jos lapsi tarvitsee koulutustukea siihen, että hän suorittaa koulutuksen loppuun (lukio tai vastaavan tasoinen). Lapsen elatusvelvollisuus voi poikkeuksellisesti loppua myös jo ennen kuin lapsi täyttää 18 vuotta, jos lapsi kykenee elättämään itsensä. Esimerkiksi, jos lapsi menee 17-vuotiaana muuhun kuin tilapäiseen työhön, voi hän olla kykenevä elättämään itsensä, jolloin elatusvelvollisuuden voidaan katsoa lakanneen."

Todellisuudessa vanhempi voi pestä kätensä tuosta koulutustuesta, jos ei halua sitä maksaa. Elatustuen saa ulosoton kautta, mutta tuota ei.

Päivämäärä:   26.1.25 20:20:55

Elatusapu ja elatustuki ovat eri asioita.

Lähettäjä: Kia 
Päivämäärä:   26.1.25 20:21:18

"Todellisuudessa vanhempi voi pestä kätensä tuosta koulutustuesta, jos ei halua sitä maksaa. Elatustuen saa ulosoton kautta, mutta tuota ei."

Höpö höpö. Tähän voi hakea oikeuden päätöksen ja sen jälkeen se on ulosottokelpoinen. Kokemusta on. Oikeus määräsi isäni maksamaan elatusta lukion loppuun asti ja ei siinä mikään auttanut, isän oli maksettava. Vaatii kuitenkin omaa aktiivisuutta, mutta vaiva kyllä palkitaan.

Päivämäärä:   26.1.25 20:24:25

S. Siis etävanhemman ei ole velvollisuus maksaa elatusapua, kun lapsi täyttänyt 18v vaikka opiskelee. Kiitos tiedosta, mutta oletko aivan varma, eli kokemukseen perustuva tieto?

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   26.1.25 20:28:37

"Kokemusta on."

"oletko aivan varma, eli kokemukseen perustuva tieto"

No ehkäpä noilla taidoin ei ihan läpihuutojuttu..

Päivämäärä:   26.1.25 20:35:44

"S. Siis etävanhemman ei ole velvollisuus maksaa elatusapua, kun lapsi täyttänyt 18v vaikka opiskelee. Kiitos tiedosta, mutta oletko aivan varma, eli kokemukseen perustuva tieto?"

Ei omaa, mutta läheisen ystävän kokemus on. Voi toki olla, että ystävä sai väärät ohjeet ja luovutti liian aikaisin, jos kerran täällä on muutakin kokemusta. Toinen aste on kuitenkin nykyään maksuton, joten kulutkin pienet joten tuki olisi joka tapauksessa ollut minimaalinen niin ei myöskään siksi kauheasti kannattanut lähteä pidemmälle viemään ja itseä sillä vaivata.

Päivämäärä:   26.1.25 20:40:17

"Toinen aste on kuitenkin nykyään maksuton,"

Vain siihen asti, kun opiskelija täyttää 18 vuotta.
Eli se kolmas vuosi lukiossa tai amiksessa on edelleen itse maksettava. Tai siis kirjat, vihkot ja läppäri.
Kokemusta on.

Päivämäärä:   26.1.25 20:45:33

".Eli se kolmas vuosi lukiossa tai amiksessa on edelleen itse maksettava. Tai siis kirjat, vihkot ja läppäri.
Kokemusta on."

Ei ainakaan täällä päin. Yo-kirjoitukset maksaa, mutta mitkään materiaalit ei ja läppäri on edelleen sama minkä sai lukion ekalla (eikä maksa).

Päivämäärä:   26.1.25 20:48:18

Teillä on sitten antelias lukio.
Laki ei velvoita lukiota tarjoamaan oppivelvollisuusikärajan ylittäneelle edes lyijykynää.

Päivämäärä:   26.1.25 20:51:29

"
Teillä on sitten antelias lukio.
Laki ei velvoita lukiota tarjoamaan oppivelvollisuusikärajan ylittäneelle edes lyijykynää."

Johtuisiko siitä että tällä hetkellä toinen aste on maksuton 20v asti ja muutos ikärajaan tulee voimaan syksyllä 2025. Ihan aikaisella googlauksella selvisi tämä. ;)

Päivämäärä:   26.1.25 20:51:38

Kirjoitukset oli maksullisia myös silloin, kun itse lakkia hain.
Tästä on kyllä jo 30 vuotta aikaa.
Silloin piti myös kaikki kirjat sun muut hankkia itse ja lukion ekasta lähtien.

Päivämäärä:   26.1.25 20:56:16

Miten on, kun lapsi saa 500e/kk elatusapua kunnes täyttää 18v. Mutta jos lapsi esim. lukiossa tai muissa jatko opinnoissa, niin saako lapsi siltä ajalta myös 500e/kk.

Päivämäärä:   26.1.25 21:00:03

Raha,
Kyllä, jos sopimus jatkuu ja jatkuuhan se tai itkee ja jatkuu.
Voi jopa korottua.

Päivämäärä:   26.1.25 21:19:53

Tarkistin kaverilta, niin 18v:n pitää itse hakea koulutustukea ja jos siitä ei sovussa saada sopimusta aikaiseksi, kuka laittaa lapsensa vaatimaan oikeuden kautta rahoja toiselta vanhemmalta, jos on joku keino pärjätä muuten? Tässä siis käytännössä kuvioista kadonnut, ulosotossa oleva isä oli ilmoittanut, ettei todellakaan maksa enää yhtään mitään ja koska arvio, että summa olisi joka tapauksessa pienempi kuin mitä aiemmat minimielarit, ei kaveri halunnut oikeuden kautta tähän lähteä ja lastaan siihen pakottaa.

Päivämäärä:   26.1.25 21:25:34

"kuka laittaa lapsensa vaatimaan oikeuden kautta rahoja toiselta vanhemmalta"

Esimerkiksi minä.
Äiti hylkäsi lapsensa pojan ollessa 2 vuotias ja totta hitossa olen pistänyt äidin maksamaan lakiosan.

Päivämäärä:   26.1.25 21:27:16

S kiitos. Eli lapsi on 18v täytettyään itse vastuussa eikä etävanhemman rahoitettavana.

Päivämäärä:   26.1.25 21:30:50

Raha: ei vaan jos sopimukseen ei päästä, 18v ikäisen tulee itse vaatia koulutustukea ja tarvittaessa oikeuden kautta.

Päivämäärä:   26.1.25 21:35:21

"vaan jos sopimukseen ei päästä, 18v ikäisen tulee itse vaatia koulutustukea ja tarvittaessa oikeuden kautta."

Oivallinen tapa paskoa välinsä lapseen, vaikka silti joutuu maksamaan.

Päivämäärä:   26.1.25 21:44:43

Eli lähivanhemman oikeudet loppuu elatusavun saannista, kun lapsi 18v. Ja lapsen täytyy itse hakea elatustukea. Onko noin?

Päivämäärä:   26.1.25 21:49:27

Johan tuo on kerrottu.
Elatusvelvollisuus on molemmilla vanhemmilla siihen asti, kunnes lapsi täyttää 18 ikävuotta TAI keskiasteen tutkintoon saakka.

Lähettäjä: Niin nähty 
Päivämäärä:   26.1.25 21:51:33

Ei voi kuin ihmetellä etävanhemman logiikkaa: kun lapsi täyttää 18, hän lakkaa sillä siunaamalla kuluttamasta yhtään mitään, tai pystyy lukio- tai amisopintojen ohessa elättämään itsensä ja maksamaan kaikki kulunsa. Yhtälailla sen lähivanhemman elatusvelvollisuus päättyy, mutta harva kai potkaisee lapsensa kadulle 18-vuotispäivänä. Etä vaan voi kieltäytyä osallistumasta enää edes kuluihin. Sylettää tuollaiset!

Päivämäärä:   26.1.25 22:00:25

"Etä vaan voi kieltäytyä osallistumasta enää edes kuluihin. Sylettää tuollaiset!"

Ei voi.

Lähettäjä: Niin nähty 
Päivämäärä:   26.1.25 22:26:27

Riku, niinkuin aiemmin jo joku kirjoitti, lapsen pitäisi itse hakea elatusta vanhemmaltaan oikeusteitse. Lukiolainen voi saada pienen summan, ammattikoululainen ei sitäkään. Harva tähän ryhtyy, jos ei ole ihan pakko.

Kahden vanhemman perheissä tästä ei kai tarvitse erikseen keskustella, vaan nuorelle annetaan mahdollisuus käydä rauhassa koulunsa loppuun.

Päivämäärä:   26.1.25 22:29:28

"niinkuin aiemmin jo joku kirjoitti, lapsen pitäisi itse hakea elatusta vanhemmaltaan oikeusteitse."

Joku kirjoittaa jotain, mutta se ei ole faktaa.
Ei se lapsi tyhjilleen jään sinä päivänä, kun täyttää 18.
Harvemmin myös tarvitaan oikeuden päätöstä, kun voi sopia muutenkin, mutta jos vanhemmat ovat ääliöitä, niin sitten oikeuteen.

Lähettäjä: mitääh 
Päivämäärä:   27.1.25 00:42:25

Mitä, saako koululaiset nykyään ilmaisen läppärin? :O Epistä! Ei me vaan saatu!

(Tosin, meidän aikana "läppärit" olivat vähintään kaljakopan kokoisia ja painoisia joten niissä oli kantokahva, ja niitä oli lähinnä korkeassa asemassa olevilla IT-alan ammattilaisilla :'D)

Lähettäjä: Laku 
Päivämäärä:   27.1.25 08:07:22

Voiko 18vlle maksaa sen elatusmaksun suoraan eikä lähivanhemmalle omiin menoihinsa?

Lähettäjä: sometar 
Päivämäärä:   27.1.25 08:20:44

"S. Siis etävanhemman ei ole velvollisuus maksaa elatusapua, kun lapsi täyttänyt 18v vaikka opiskelee. Kiitos tiedosta, mutta oletko aivan varma, eli kokemukseen perustuva tieto?"

Ei siinä ole millään kokemuksella merkitystä kun Suomen laissa sanotaan asia aivan selvästi!

Laki lapsen elatuksesta:

"3 §
Lapsen oikeus saada elatusta vanhemmiltaan päättyy, kun hän täyttää kahdeksantoista vuotta.

Vanhemmat vastaavat lapsen koulutuksesta aiheutuvista kustannuksista myös sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt kahdeksantoista vuotta, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi. Tällöin otetaan erityisesti huomioon lapsen taipumukset, koulutuksen kestoaika, siitä aiheutuvien kustannusten määrä sekä lapsen mahdollisuudet koulutuksen päätyttyä itse vastata koulutuksestaan aiheutuneista kustannuksista."

Lähettäjä: Nippe 
Päivämäärä:   27.1.25 08:49:46

Tuo lakitekstikin antaa kyllä ymmärtää, ettei elatusmaksuun kuuluisi enää kuin koulutukseen liittyvät kustannukset. Lapsi kun ei lakkaa kuluttamasta siellä lähivanhemman luona asuessaan sitä samaa, mitä on kuluttanut 18-vuotiaaksi astikin. Tätäkö ei enää huomioida? Eipä tuolla lukiossa paljon kirjoja enää ole kun lähes kaikki materiaali on verkossa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.