Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi kameran kuvanlaatu on tärkeää?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.1.25 17:45:18

Kuinka usein ihmiset katsovat kuvia jälkeenpäin? Miksi kannattaisi maksaa monta sataa paremmasta kamerasta?

Re: Miksi kameran kuvanlaatu on tärkeää?

Päivämäärä:   26.1.25 17:51:45

Minä ainakin katson kuvia myöhemminkin.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   26.1.25 17:53:04

Toisille se on tärkeää, toisille ei niinkään. Riippuu siitä mihin tarkoitukseen ja millaisia kuvia ottaa. Hyvälaatuisen kuvan käyttömahdollisuudet on huomattavasti laajemmat ja niitä myös katselee paljon mieluumin.

Siihen kannattaako maksaa monta sataa enemmän,ä vaikuttaa myös se mitä verrataan ja mitä haetaan. Aina ei kannata eikä pelkkä hinta määritä laatua.

Päivämäärä:   26.1.25 17:56:29

Toiset tykkää kuvata vaikka perunalla, minä en. Huonolla kameralla otetuja kuvia ei viitsi julkaista yhtään missään eikä niistä viitsi teettää kuvakirjoja saati seinälle vaikkapa taulua.

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   26.1.25 17:57:50

Mun täytyy saada vähintään siedettäviä kuvia, kun niitä käytetään myös yhdistyksen somessa. Muutenkin tykkään jakaa kuvia kavereille, ja silloin olisi ihan suotavaa, jos kuvasta erottaa onko siinä lehmä vai betoniporsas...

Mutta joo, eihän pelkkä hinta takaa laatua.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   26.1.25 18:02:20

Halvalla pokkarilla saa parempia kuvia kuin kalliilla kameralla. Jos tarvitsee kuvia oikeasti, kannattaa ostaa se kamera.

Niin minä tein, kun lapsi syntyi, enkä ole totisesti katunut.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   26.1.25 18:02:38

Kuin kalliilla kännykällä.

Lähettäjä: Noh 
Päivämäärä:   26.1.25 18:22:46

Vähän riippuu mitä kuvaa. Esim osaavalla käyttäjällä Samsung Galaxy s24 ultra on aivan kilpailukykyisen Canonin ja Sonyn perus halppis kameroihin nähden. Toki kameralla pääsee pidemmälle ku puhelimella jos sijoittaa lisäksi putkeen ja jalustaan. Mutta mukana tuleva perus putki ja tonnin peruskamerat ilman lisäsalamaa tms lisävarusteita ei oo s24 ultraa kummempia ilman lisävarusteita kunhan osaa ja uskaltaa säätää myös puhelimen kameraa.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   26.1.25 18:36:24

"olisi ihan suotavaa, jos kuvasta erottaa onko siinä lehmä vai betoniporsas..."

Tuohon ei montaa megapikseliä tarvita, mutta ihmiset on mainoksen uhreja ja täytyy olla uusinta uutta.

Päivämäärä:   26.1.25 18:47:44

Riku, niin millä tapaa tässä oli kyse uusimman uuden haluamisesta?

Päivämäärä:   26.1.25 18:53:05

Älä saivartele.
Kyllä se vaan niin menee, että kamera/kännykkä täytyy olla vähintään 200Mpikseliä, koska muuten ei erota lehmää betoniporsaasta, vaikka 4 riittäisi tuohon vallan hyvin.
Mainosten uhreja.

Päivämäärä:   26.1.25 19:24:51

Saivartelempa koska kysyttiin kuvanlaadusta etkä edelleenkään kertonut miten se uusin liittyy asiaan.

Päivämäärä:   26.1.25 19:32:28

Kerroin jo.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.1.25 19:43:17

Mä katselen kuvia paljonkin jälkikäteen, joten tykkään, että ovat edes kohtuullisen laatuisia. "Ennen vanhaan" kuljinkin kaikkialle erillisen kameran kanssa, mutta onhan se kätevää, kun nykyään puhelimeenkin saa kunnollisen kameran. Enkä kyllä maksa "montaa sataa enempää" siitä hyvästä, kun kännykkäni maksoi aikanaan alle sen 200 euroa.

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   26.1.25 20:01:15

Lähettäjä: *Remontti Riku *
Päivämäärä: 26.1.25 18:36:24

"olisi ihan suotavaa, jos kuvasta erottaa onko siinä lehmä vai betoniporsas..."

Tuohon ei montaa megapikseliä tarvita, mutta ihmiset on mainoksen uhreja ja täytyy olla uusinta uutta.

------------------------------------------

Täytyy siinä muitakin ominaisuuksia olla kuin megapikseleitä. Aina ei ole mahdollista ottaa kuvia täydellisessä valaistuksessa täydelliseltä etäisyydeltä, ja hyvä kamera auttaa siinä kummasti. Lisäksi halvemman pään kamerat on keskimäärin huonoja tarkentamaan ihan lähelle, ja vaikken varsinaista makrokuvausta harrastakaan niin paljon kyllä sellaista jossa kohde on 10 cm päässä ja siitä ei kaikkein halvimmat tahdo selvitä kunnialla. Varsinkaan, jos valaistuksessa on sanomista.

En mä silti mitään uusinta ja kalleinta ole haluamassa, nykyinen puhelin (jota pääsääntöisesti käytän kuvaamiseen) on muistaakseni n. 3 vuotta vanha ja on aivan riittävä vielä pitkään. Toista tuon hintaluokan puhelinta tuskin kyllä tulee, ellei mies taas ole sitä mieltä, että tarvitsen "kunnon puhelimen"... :D Osti siis tämän mulle lahjaksi, kun itse olisin valinnut puolta halvemman.

Päivämäärä:   26.1.25 20:10:03

Makrokuvaus on oikeastaan ainoa mihin harrastelija juuri niitä megapikseleitä tarvitsee.
Perus ig-heruttaja ei.

Lähettäjä: mui 
Päivämäärä:   26.1.25 20:14:35

Paras kamera on se, joka on mukana. Jos sulla on hienoakin hienompi systeemi, joka tarvitsee kaks kantolaukkua ja oman kuorma-aasin, niin kuvaat vain ennaltasuunniteltuja kuvia. Pikkupokkari kulkee taskussa haastavammissakin olosuhteissa, eikä harmita, jos nyt sattuu sitten jollain reissulla kokemaan lopullisen kohtalonsa. Harmittaa vähemmän ku vaikka puhelin.

Lähettäjä: Kerttuli 
Päivämäärä:   26.1.25 20:16:07

En voi sietää huonolaatuisia kuvia, enkä halua ottaa, enkä katsella sellaisia. Ainut valintakriteeri puhelimelleni on se, että siinä pitää olla oikeasti hyvä kamera. Ja tällä hyvällä kameralla tarkoitan juurikin niitä eri merkkien lippulaivapuhelimia, kuten mainittu s24 u. Niitä kuvia onkin sitten jo ilo katsella myöhemminkin.

Lähettäjä: Ade 
Päivämäärä:   26.1.25 21:48:04

Aivan samaa mieti kuin aloittaja.

Ja;

Päivämäärä26.1.25 18:02:20

Halvalla pokkarilla saa parempia kuvia kuin kalliilla kameralla. Jos tarvitsee kuvia oikeasti, kannattaa ostaa se kamera.

Niin minä tein, kun lapsi syntyi, enkä ole totisesti katunut.

Kukaan ei hei halua katsella sun lapsen kuvia. Eikä lapsen kuvia suotavaa nettiiinkään laittaa, ihan lapsen turvallisuuden vuoksi.

Mun lapsesta ei todellakaan ole otettu yhen valokuvaa. Nweovär kiinnosta ketään, ja minä kyllä tiedän miltä lapseni näyttää.

Päivämäärä:   26.1.25 22:36:59

Se lapsi ei tiedä miltä on näyttänyt, ja lapsi haluaisi myöhemmin nähdä kuvia omilta lapsuusajoiltaan.

Päivämäärä:   26.1.25 22:55:10

"Kuinka usein ihmiset katsovat kuvia jälkeenpäin?"

Sehän on koko valokuvauksen idea, että hetki ikuistetaan ja siitä jää muisto, jota katsella jälkeenpäin.

Ade, meillä lapset haluavat usein katsoa kuvia itsestään vauvana ja nuorempana. Myös videot ovat todella suosittuja. Ja ei, en ole julkaissut nettiin yhtään kuvaa lapsistani enkä istuta vieraita niitä kuvia katsomaan, vaan ne ovat muistoja meille itsellemme!

Moni koko omaisuutensa tulipalossa menettänytkin harmittelee eniten tuhoutuneita valokuvia, niitä muistoja..

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   27.1.25 08:27:56

Ihan katsottavaksi mä ainakin niitä kuvia otan.

Päivämäärä:   27.1.25 11:17:44

"Toki kameralla pääsee pidemmälle ku puhelimella jos sijoittaa lisäksi putkeen ja jalustaan. Mutta mukana tuleva perus putki ja tonnin peruskamerat ilman lisäsalamaa tms lisävarusteita ei oo s24 ultraa kummempia ilman lisävarusteita kunhan osaa ja uskaltaa säätää myös puhelimen kameraa."
Oon harrastanut valokuvausta järjestelmäkameralla kohta 20 vuotta, sitä ennen viitisen vuotta pokkarilla. Vieläkään ei ole tullut vastaan tilannetta, jossa olisin tarvinnut lisäsalamaa tai jalustaa. Kamera kyllä pysyy paikoillaan ja suorassa, jos pitää kyynerpäät kyljissä, eikä sohi minne sattuu.

"Kukaan ei hei halua katsella sun lapsen kuvia. Eikä lapsen kuvia suotavaa nettiiinkään laittaa, ihan lapsen turvallisuuden vuoksi.
Mun lapsesta ei todellakaan ole otettu yhen valokuvaa. Nweovär kiinnosta ketään, ja minä kyllä tiedän miltä lapseni näyttää."
Kertoo aika surullisesti nykyajan ajattelutavasta, ettei kuvia haluta vain itselle tai niille lapsille, vaan mietitään vain somea. Kymmenen, kahdenkymmenen, kolmenkymmenen vuoden päästä lapsi voi haluta nähdä omia lapsuuskuviaan. Joskus tulevaisuudessa lapsenlapset voi haluta nähdä kuvia isovanhempien lapsuudesta ja vanhemmista. Milläs näytät, kun sellaisia kuvia ei ole olemassakaan, tai ne on hävinneet jonkun digilaitteen, pilven, usb-tikun tai ulkoisen kovon mukana. Siksi, teettäkää edes joskus jotain kuvia myös paperille.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.