Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kestääkö jonkun flunssat vain muutaman pv?

Lähettäjä: Iina 
Päivämäärä:   26.1.25 15:07:27

Itse olen flunssassa yleensä muutaman kerran vuodessa ja kesto on aina 1-2vk. Myös ihan tilastollisesti (esim Terveyskirjasto) flunssa kestää tuon verran. Jälkioireet toki asia erikseen eli yskä tai keuhkokuume jne.

Olen seurustellut nyt 2v miehen kanssa, jolla flunssat kestävät vain muutaman päivän, mutta on silloin ihan puolikuollut. Ja viimeisen vuoden aikana ollut varmaan 10 kertaa kipeänä. Työstressiä on hänellä paljon eikä esim jaksa harrastaa mitään, päivät venyy helposti kun työ on etänä tehtävää kotitoimistoduunia. Voiko tuo stressi aiheuttaa tuollaista sairastelua?

Re: Kestääkö jonkun flunssat vain muutaman pv?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.1.25 15:18:22

Kyllä, stressi voi aiheuttaa tuollaista sairastelua.

Ja kyllä, minun flunssani pääsääntöisesti kestävät sen muutaman päivän, kunhan malttaa oikeasti levätä ne päivät. Joku yskä saattaa jatkua viikkoja, mutta en sitä varsinaisesti laske oireeksi enää siinä vaiheessa.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   26.1.25 15:22:53

Kestää. Jos on flunssaoireita, alan heti syödä suurta määrää sinkkiasetaattia. Harvoin haittaa kolmea päivää pidempään. Monen viikon flunssia ei ole.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   26.1.25 15:25:42

Harvoin sairaana ja lyhyitä ovat flunssat. Max viikon reenitauko korkeintaan. Kuume ei nouse koskaan.

Lähettäjä: Matte 
Päivämäärä:   26.1.25 15:34:30

Mullakaan ei nouse koskaan kuumetta, mutta räkää on koko pää ja hengitystiet täynnä. Niiden klaaraantuminen kestää sen viikon vähintään ja olo on sen aikaa todella kurja. Pelkkä kurkkukipukin kestää sen ekat 3pv. Angiinat sitten asia erikseen, onneksi loppuivat 6v sitten kun uhkailtiin risojen poistolla. Tuolloin oli 5 putkeen yhden talven aikana.

Mikähän tuota eroa ihmisten välillä mahtaa selittää (vai selittääkö mikään)? Minäkin ihan muutoin perusterve ja liikun, ulkoilen, syön hyvin jne. Nyt jo keski-iässä.

Mutta hyvä jos tosiaan tuo on ihan yleistäkin, minä jo aloin miettimään että mikä tuota oikein vaivaa.

Päivämäärä:   26.1.25 15:35:06

Jäi vahingossa toisen topan nimimerkki.

Päivämäärä:   26.1.25 15:37:25

Suosittelen Iina sitä sinkkiasetaattia. Se tutkitusti lyhentää flunssan oireita.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.1.25 15:51:26

FluAcute Zinc+ on itsellä pelastaja, kunhan sen käytön aloittaa vaan heti.

Päivämäärä:   26.1.25 17:13:10

Millä annoksella käytätte sinkkiä? Tutkimuksissahan käytettiin 80-92 mg/pv. Muita sairauksia tutkittaessa määrä on ollut moninkertainen.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   26.1.25 17:28:01

Mulla on yleensä vaan pari päivää nokka vähän tukossa ja ehkä vähän yskää, erittäin harvoin mitään kuumetta tai edes sellaista oloa, etten voisi mennä töihin. Ehkä parin vuoden välein on vuodenvaihteen tienoilla joku influenssan tyyppinen, joka nostaa sitten pariksi päiväksi kuumetta.

Päivämäärä:   26.1.25 20:21:57

Itsellä ja lapsilla (päiväkodissa) kestää flunssat aina ainoastaan muutaman päivän. Eikä tartu helposti. Tällä viikolla toinen lapsista oli kaksi päivää pois päiväkodista, kolmantena oli ihan ministi oireita (yskäisi pari kertaa). Itsellä oli oireita kolmena päivänä. Syksyllä ei oltu kukaan kertaakaan sairaana. Vuosi sitten keväällä taisi lapset olla molemmat kerran pois. Mutta kertaakaan ei ole tarvinnut ketään edes miettiä hoitavansa palkatta (lapset yli neljä päivää sairaana) tai pohtia, että valitseeko palkattomuusen sijaan mielummin sairaana hoitoon viemisen (no en veisi). Aina taittuu kaikilla tauti jo siinä kolmen päivän omailmoitusajassa. Eli en ole koskaan tarvinut lääkärintodistusta lasten sairastamisesta.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   26.1.25 22:30:57

Joo. Yksi kerta perjantaina tuli flunssaoireita, lauantaina oli pahimmillaan ja maanantaina ei enää mitään.

Saan flunssan harvoin ja elimistöni nujertaa sen nopeasti.

Päivämäärä:   26.1.25 22:46:28

Mun flunssat kestää yleensä 1-3 päivää. Viime vuosina oon ollut flunssassa 1-2 kertaa/ vuosi ja sitä ennen muutaman vuoden välein, mikä varmaan johtui siitä, etten juurikaan viettänyt aikaa ihmisjoukoissa.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   26.1.25 22:51:59

Flunssa kestää hoitamattomana 1-2 viikkoa.
Hoidettuna 7-14 päivää.
Akuutti vaihe on tosin lyhyempi.
Miehillä se vaan iskee rajummin. Johtuen hormoneista, kun elimistön testosteroni iskee omaa elimistöä vastaan. Siksi naiset ja läskit miehet eivät sairasta flunssaa niin vakavana.

Lähettäjä: Eioototta 
Päivämäärä:   26.1.25 22:55:48

Joo, mulla. Just mietin et eikö nää flunssat vois vähän pidempään kestää niin sais levätä töistä.

Torstaina olin töissä ja oli pikkuisen epämääräinen olo, perjantaina heräsin kuumeessa ja ääni täysin poissa. Lauantaina oli vielä hirvrä röhä ja kuumetta 38C ja nukuin lähes koko ajan, ja tänään onkin jo ihan normaali olo. Ihan hyvin voisin mennä huomenna töihin.

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   27.1.25 02:39:21

5 pv, aina. Tietysti jotain pikkuköhää voi olla viikon sen jälkeenkin, silloin harvoin kun mulla liittyy flunssaan yskä. Ja influenssat ja koronat sitten erikseen.

Päivämäärä:   27.1.25 02:44:29

Iina, syön niitä sinkkejä muutaman tunnin välein ja joo, ei ne hyviä ole. Nyt olen löytänyt yhden, joka on vähiten paha. :D Mutta eipä ole yksikään flunssa ollut muutamaa päivää pidempi.

Päivämäärä:   27.1.25 07:50:46

Ällö kerro toki, mikä valmiste jos on löytynyt joku paremman makuinen =) Miten sun maha kestää noin runsaan sinkin syönnin?

Kiitos vastauksista, yritän siis suhtautua miehen sairastamiseen toisella tavalla. Itse kun tosiaan sairastan aina sen 1-2vk eivätkä flunssat koskaan ole mallia "aamulla vähän aivastaa". Joudun alusta lähtien tekemään nenähuuhtelut aamuin illoin, koska muuten poskiontelotulehdus on satavarma. Ensin on se kurkkukipu muutaman päivän, sitten alkaa räkä valumaan ovista ja ikkunoista ja lopuksi tulee vähintään viikon kestävä yskä. Eikä mikään pieni köh silloin tällöin, vaan ensin limainen rohinayskä ja sitten loppua kohden kuiva, ärsyttävä yskä, joka valvottaa öisin. Onneksi näitä sentään on harvakseltaan, muutama vuodessa. Menisikin joskus parissa päivässä ohi! Piirtäisin ison ristin seinään.

Mutta täytyypä kokeilla tuota sinkkiä, tähän saakka olen pitänyt ihan huuhaana enkä oikein usko edelleenkään, ennenkuin kokeilen. Sama homma c-vitamiinin kanssa, tutkimusnäyttö ei oikein vahvaa ole.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.