Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pyörtyminen ja voimakas päänsärky

Lähettäjä: sheisout 
Päivämäärä:   26.1.25 08:29:53

Eli kirjoitan nyt tänne, vaikka se ei varmasti ole järkevä teko :D Mutta tuntuu, että pakko johonkin purkautua. Ja sanottava alkuun, että olen pyörtynyt joskus ennenkin, mutta tämä aamuyön kokemus oli todella erilainen ja vähän kieltämättä säikäytti.
Mutta siis pyörryin eteiseen kun olin matkalla aamuöiseltä vessareissulta takaisin sänkyyn vielä loikoilemaan hetkeksi. En muista itse hetkestä juuri muuta kuin sen, että yhtäkkiä kaikki alkoi pysähtyä, alkoi tuntua pistelyä ja korvissa alkoi sellainen meteli kuin joku hakkaisi lautasia ihan korvan juuressa aivan järkyttävän kovan hakkaavan päänsäryn säestämänä. Kipu oli siis tosi voimakasta siinä hetkessä. Ja se hetki tuntui kestävän ikuisuudelta ja tuntui kuin olisin toistunut sata kertaa peräkkäin, vaikka todellisuudessa uskon kaatuneeni kuitenkin aika kerrasta eikä se hetki itsessään edes kovin kauan kestänyt. Luulin, että istuin hallitusti maahan, mutta sen verran tiedottomasti olen kuitenkin kumoon mennyt, että vähän naarmuja ja kolhua löytyy, osuin kai lipaston kulmaan. Heräsin lattialta aivan jäätävässä päänsäryssä ja muistan, että kutsuin koiraani enkä kärsinyt liikauttaa päätäni tai jaksanut liikkua. Tajusin herätessäni, että olin sitten kaiken jälkeen nukahtanut siihen sijoilleni eteisen lattialle. Nukuin matolla koira vieressä pari tuntia. Heräsin hiukan hämmentyneenä.
Päätä särkee edelleen oikealle puolelle, mutta vain lievästi jomottaen ja nukuttaa (vaikka olen yleensä aamuvirkku). Käytin koiran ulkona, mutta sen verran vielä jotenkin hutera olo, ettei tehnyt mieli lähteä pidemmälle lenkille, vaikka muuten siis jo ihan ok.
Ruokailut ja juomiset jäi eilen vähän heikolle kiireessä (ja muutenkin viime aikoina stressin takia), voi olla että tämä ihan johtuu siitä vain (?) Nyt syön aamupalan ja toivon olon kohenevan lopullisesti ihan sillä.
Nyt vain mietin mitä ihmettä minulle tapahtui? Ja miten selitän tämän miehesystävälleni (pakko, koska poskessa tosiaan kolhu) ilman että hän panikoituu. Huh, olipahan aamu!
Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Re: Pyörtyminen ja voimakas päänsärky

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.1.25 08:37:34

Epilepsiakohtaus?

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   26.1.25 08:39:06

Itse olisin soittanut häkeen tai vähintään päivystykseen tuossa tilanteessa, kun olit herännyt lattialta. Nyt pitää ehdottomasti soittaa päivystykseen! Älä viivyttele, voi olla jotain vakavaa aivoissa, vaikka tilanne jo paranikin.

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   26.1.25 08:40:39

Ja lisään, että miesystävän panikoitumiseen on nyt todellakin syytä. Itse et näytä tajuavan vakavaa tilannettasi.

Päivämäärä:   26.1.25 08:43:44

Ei se kyllä ole millään muotoa normaalia vaan pyörtyä yhtäkkiä ankaran pääkivun saattelemana. Soittaisin minäkin päivystykseen ja kysyisin ammattilaisen mielipidettä, vaikka kuinka olisi olo paranemaan päin.

Lähettäjä: q 
Päivämäärä:   26.1.25 08:46:15

Minulla on niskat aina todella jumissa ja lisäksi matala verenpaine. Nopeat nousut esim. kyykystä tai ihan vaan sängystä aiheuttavat usein huimausta ja jopa pyörtymistä. Jännityspäänsärky tuohon lisänä aiheuttaa juuri kovaa päänsärkyä, missä ns. korvissa soi.

Aloittajan tilanteessa tuollaiseen voi olla miljoona syytä ja kun tapahtuu ensimmäisen kerran tuollainen niin hakeutuisin kyllä lääkäriin.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   26.1.25 09:20:41

Joko aloittaja kuoli aivoverenvuotoon?

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   26.1.25 09:27:12

Aivan ehdottomasti tällaiset pitää AINA HETI tarkistuttaa lääkärissä! Tuo ei kuulosta mun korviin miltään jännityspäänsäryltä tms, eli kipinkapin päivystykseen jos et jo ole sielä. Tsemppiä!

Päivämäärä:   26.1.25 09:44:33

Voi apua, en todellakaan odottanut tällaisia vastauksia!! Nyt tuo tilanne vasta saikin ajatuksia liikkeelle, kun näitä vastauksia luin…
Jotenkin se kynnys soitella tai mennä lääkäriin on tosi korkea, kun joka puolella toitotetaan, että ei saa turhaan kuormittaa terveydenhoitoa tai päivystyksiä. Tai että joku pyörtyminen nyt on sellainen syy, minkä takia nauretaan ulos sieltä. Mutta nämä vastaukset kyllä nyt sai miettimään tosissaan asiaa

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   26.1.25 09:56:58

Pään kuvaukseen saman tien, ei tuollaista tapahdu kuin kirkkaalta taivaalta sen takia että on edellisenä päivänä syönyt huonosti

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   26.1.25 10:05:27

Minulla on matala verenpaine ja muutaman kerran on käynyt noin.
Nousen ylös, kävelen hetken ja sitten pimenee ja päähän sattuu.

Jos pääkipu jatkuu, mene lääkäriin. Omalla kohdalla tuo pääkipu poistuu kyllä heti kun paineet tasoittuu

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   26.1.25 10:11:23

”Jotenkin se kynnys soitella tai mennä lääkäriin on tosi korkea, kun joka puolella toitotetaan, että ei saa turhaan kuormittaa terveydenhoitoa tai päivystyksiä.”

Soita nyt vähintäänkin Päivystysapuun 116117. Se on juuri sitä varten, jos mietityttää lähteäkö päivystykseen vai ei ja omalla alueellani kehotetaan myös soittamaan tuonne ennen päivystykseen saapumista. Kyseessä on takaisinsoittopalvelu, mutta ainakaan täällä takaisinsoittoa ei ole joutunut odottamaan kovin pitkään, mitä olen pari kertaa joutunut soittamaan. Jos venyisikin, niin noilla oireilla lähtisin kyllä päivystykseen ilmankin lisäohjeita.

Lähettäjä: Tähti 
Päivämäärä:   26.1.25 10:15:25

Mun miehelle tapahtuu välillä juuri noon kuvaamallasi tavalla. On myös käynyt kuvauttaan pään ja ei onneksi ole löytynyt mitää.

Mutta ehdottomasti mahd. Pian lääkäriin. Voi siis olla harmitonta, mutta se täytyy aina varmistaa!

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   26.1.25 10:18:48

Jos et soita päivystykseen, voisiko edes sen miesystävän soittaa paikalle tarkkailemaan tilannetta.

Itse olen pyörtynyt esim. verenhukan ja kovan kuumeen seurauksina; en siksi, että olisin yhtenä päivänä syönyt hieman huonommin.

Päivämäärä:   26.1.25 10:42:31

Teet todella typerästi jos et soita päivystykseen ja selitä tilannetta edes. Vastuutonta käytöstä.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   26.1.25 10:49:10

Kyllä tuossa jo aivotärähdys oiretta on ja se pitää aina tarkistaa. Taustalla vielä hetken tajuttomuus. Menethän jo lääkäriin...

Päivämäärä:   26.1.25 10:49:25

Todellakin soitat päivystykseen. Etkä yhtään vähättele tilannetta vaan ennemminkin vähän liioittelet niin saat apua.

Päivämäärä:   26.1.25 10:52:20

Joko soitit?? Tulehan ihmeessä kertomaan että olet kunnossa!

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   26.1.25 10:52:26

Minulle tuli viikko sitten yöllä yhtäkkiä tunne, että pyörryn. Jalat tuntui todella painavalta, tuli heikko olo ja jouduin ryömimään takaisin sänkyyn, kun en pysynyt pystyssä. Sydän hakkas tuhatta ja sataa, olo oli juuri sellainen kuin ennen pyörtymistä.
Pääsin sänkyyn ja meni ohi samantien. Pää oli ollut jo useamman päivän kipeä, ei siis mikään uusi oire.

Samanlainen on käynyt kerran aiemmin, mutta silloin olin norossa.

Päivämäärä:   26.1.25 10:58:50

Täällä entinen ammattipyörtyjä, aina kuukautisten aikaan ja muutenkin verikokeissa, heikosti syöneenä...
Koskaan en kuitenkaan ole nukkunut pyörtymisen jälkeen tai saanut päänsärkyä, höntti olo on hetken ollut.
Kuulostaa kyllä, että sinulla on jotain vakavampaa nyt menossa.

Lähettäjä: €&$ 
Päivämäärä:   26.1.25 11:06:29

Komppaan entistä ammattipyörtyjää. Minä pyörryn kun näen verta tai neuloja. Silmissä mustuu, ei vaan näe enää mitään, korvissa humisee, eikä kuulekaan enää mitään ja sitten menee taju. Höntti olo myös jälkeen päin, mutta mihinkään ei ota kipeää.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   26.1.25 11:28:06

Nyt kun tosiaan ensimmäinen kerta tuota lajia, niin käy lääkärissä. Voi olla pienen aneurysman puhkeaminen joka nyt tihkuttaa verta. Tai ihan mitä tahansa muuta.

Lähettäjä: Råtta 
Päivämäärä:   26.1.25 11:55:25

Verenpaineen heittelystä johtuvan "normaalin" pyörtyminen jälkeen tosiaan heräillään melko nopeasti eikä siihen liity voimakasta kipua. Parin tunnin tajuttomuus pyörtyminen jälkeen ja tähän liittyvä voimakas pääkipu on todellakin kiireellistä tutkimista vaativa asia!

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   26.1.25 12:41:17

Pyörtyminen tuossa ei tosiaan ole se päivystysluonteinen ongelma, vaan kaikki muu. Soita päivystysnumeroon ja toimi sen mukaan.

Lähettäjä: Y 
Päivämäärä:   26.1.25 12:58:42

Onko aloittaja vielä hengissä?

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   26.1.25 12:59:25

Ehdottomasti lääkäriin yhteys heti. Pyörtymiseen ei kuulu kovat äänet (ympäristön äänet pikemminkin vaimenee), eikä kova päänsärky. Tuo viittaa aivoperäiseen ongelmaan, SAV tulee mieleen.

Kummallista, että aloittaja miettii jotain miehen reaktiota enemmän.

Päivämäärä:   26.1.25 13:03:24

Aloittajana päivitän tähän sen verran, että soitin noiden alun viestien lukemisen jälkeen miesystävälleni. Hän tuli saman tien luokseni ja vei päivystykseen. Päänsärky ja lihasten heikotus kun ei mennyt pois. Hänen sanoin näytin kuulemma valkealta kuin aave ja liikun kuin mummo heikoilla jäillä hänelle oven avatessani - olen siis 30v eli ei ihan tavallinen habitukseni :D ja kieltämättä taisin aamulla olla vielä vähän tokkurassa, vaikka en itse ymmärtänyt. Mutta nyt olen siis turvallisesti sairaalan hoivissa.
Kiitos teille tuhannesti. Joskus hötöön kirjoittaminen näköjään kannattaakin <3

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.1.25 13:53:29

Hyvä kun menit päivystykseen, mutta älä nyt liikaa säikähdä näitä viestejä täällä.

On ihan normaalia, että pyörtymiseen liittyy päänsärky. Minä olen pyörtyillyt todella paljon ja osaan jo nykyään ennakoida sen hyvissä ajoin, että en ehdi mennä ihan tajuttomaksi asti (tarkoittaa siis sitä, että vedän pikavauhtia maahan olinpa sitten julkisella paikalla, töissä tai auton ratissa). Ja joka ikinen on kerta on voimakas päänsärky, oli sitten ehtinyt tajuttomaksi asti tai ei. Joka kerta tulee myös jonkinlainen paniikkireaktio ja itken hallitsemattomasti.

Minulla tutkittiin tätä nuorena, eikä mitään selittävää syytä löytynyt. Migreeni toki todettu jo lapsesta, mutta koskaan sitä ei rinnastettu tähän. Mutta se täytyy sanoa, että erona sinuun minulla on aina ollut joku syy. Matala verensokeri, liika rasitus, veren näkeminen ja se isoin ja yleisin syy eli kipu. Minulla siis kroppa reagoi niin, että kovan kivun iskiessä en välttämättä tunne kipua tilanteessa niin kovana kuin "pitäisi", vaan sen sijaan menetän tajuntani (tai meinaan menettää) todella nopeasti. Tosin minähän myös melkein menetin tajuntani, kun isoäitini kaatui ja satutti itsensä. Ja silloinkin seurasi päänsärky. Eli syy voi olla melkein mikä tahansa.

Tarkoitus siis vain sanoa, että ei se pyörtyily ja siitä seurannut päänsärky välttämättä mitään hälyttävää tarkoita. Mutta koska sinulla tämä ei ole yleistä, niin todella hyvä, että hakeuduit hoitoon.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.1.25 13:56:54

Ai niin ja se pistely ja läpitunkeva meteli korvissa on myös ihan normaalia. Korvat tai joku osa niillä suunnilla voi olla myös kipeinä jonkin aikaa tuon jälkeen. Kaiketi se on veren kohinaan liittyvää, näin muistaakseni joku minulle joskus sanoi.

Päivämäärä:   26.1.25 14:05:51

Minulle tuli kesällä sellainen kohtaus, kun ajoin autoa, että olisin ikään kuin mennyt vuoristoradassa mäkeä ylös ja alas, kun kohtaus hellitti ennen kuin edes tajusin sen sellaiseksi, se meni ohi ja ihmettelon, kun auto ei ollutkaan mutkitellut. Samana päivänä kohtaus tuli uudestaan. Tein ruokaa ja yhtäkki pimemi ja kohtaus veti maahan. Sitten makasin sohvalla ja siinä yhtäkkiä ihan kuin joku pimeä lippa olisi vedetty silmille ja sellainen humaus kävi. En vieläkään tiedä mistä ne johtuivat. Kun eivät toistuneet, en palannut lääkäriin. Niskoja arveli syyksi, mutta ei sellainen ensimmäisenä tule mieleen, vaikka sittemmin luin, että paha niskajumi voi tehdä sellaista.

Lähettäjä: Mo Mo, lle 
Päivämäärä:   26.1.25 14:11:18

Kuulostaa tutulta. Tohon pyörtymiseen minulla tulee kehon hallimaton nykiminen, hengitys menee ihan pinta hengityksesksi todella voimakas ja nopea. Ei ole epilepsia, lääkärit vähättelee. On tässä ambulansitkin soitettu elvyttämään. Käski kävellä kotiin kun oli Mut tajuihini saanut. Taistellut parasiitti kokeita itselleni. Päähäni on tullut irokeesi mainen todella leveä Pälvi raita. Jos jonkin sortin lentävää hyönteistä puskee päänahasta ylös. Mikroskoopilla tutkiessani näitä. Ei näillä ole imukärsää eikä piikiä niikuin hytysellä.. Mutta hyvin erikoisen näköinen suu näillä on muurahainen silmillä. Kysympä vaan kuka näitä tutkii kun eläinlääkäri ei saa tutkia ihmistä eikä ihmislääkäri eläimiä.. Lopetin hevoseni tämän saman efektin takia... Mitään vastaava en ole nähnyt enkä kuulut 40 vuoden aikana. Vähättelyä, hulluksi haukkumista kylläkin kuulen. Onneksi on mikroskooppi joka ei valehtele. Nykyään tunnistan paljaalla silmällä saat uneen ympäristön, eläimen taika ihmisen.. Ei mitään raketti tiedettä. Mut ydinfysiikkaa ja biologiaa parhaimmillaan..

Lähettäjä: Kik 
Päivämäärä:   26.1.25 14:12:28

Erittäin hyvä, että olet nyt päivystyksessä! Ei ole missään nimessä tuo sellainen pyörtyminen mikä jättää tutkimatta. Varsinkin tuo, että mukana on kovaa äkillistä päänsärkyä ja olet tajuihisi tulemisen jälkeen nukahtanut siihen lattialle etkä noussut ylös on hälyttävää. Tsemppiä, toivottavasti selviät säikähdyksellä.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   26.1.25 22:56:26

Selvisikö mitään? Jäi kyllä mietityttämään, mikä tuollaisenkin voi aiheuttaa.

Päivämäärä:   27.1.25 09:34:36

Mitä kuuluu aloittajalle?

Lähettäjä: Smilla 
Päivämäärä:   27.1.25 14:33:53

Mitähän aloittajalle mahtaa kuulua?

Päivämäärä:   28.1.25 09:14:06

Nosto.

Päivämäärä:   28.1.25 09:47:19

Aivokasvain. Ei tiedetä onko hyvänlaatuinen vai pahanlaatuinen. Että sellainen shokki. En nyt muuta aio päivittää. Pitäkää huolta itsestänne, elämä ei ole itsestäänselvyys.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   28.1.25 10:22:31

Voi ei, voimia aloittajalle.

Ja muistakaa kaikki oikeasti mennä lääkäriin kun jotain epämääräistä käy!

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   28.1.25 10:25:17

Voimia aloittajalle! Toivottavasti löytyi ajoissa, todella monet aivokasvaimet pystytään leikkaamaan ja/hoitamaan!

t. neurokirurgisella osastolla työskennellyt

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   28.1.25 10:46:52

Tsemppiä! Tästä sen näkee, että on se hötöläkin välillä oikeassa kun käskee lääkäriin.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   28.1.25 10:51:49

Voimia sulle paljon!!

Päivämäärä:   28.1.25 11:44:58

Mä olen ihan vesipaastonnutkin nuorena ja tyhmänä kokeilunhaluisena ja edes 2 viikon täysi ravinnottomuus ei saanut minua pyörtymään. Ei ole normaalia, älä selitä normaaliksi, mene lääkäriin. Äkkikuolema voi tulla nuorellekin, koulukaverin sisarus menehtyi alta kolmekymppisenä kertalaakista. Oireita oli ollut muttei mennyt lääkäriin.

Lähettäjä: Nappi 
Päivämäärä:   28.1.25 12:55:30

., et lukenut ketjua? Aloittaja lähti päivystykseen ja päätyi sairaalaan. Siellä hänellä todettiin aivokasvain, laadusta ei ollut tietoa.

Lähettäjä: Smilla 
Päivämäärä:   28.1.25 13:47:19

Sheisout, kovasti voimia ja tsemppiä tulevaan.

Lähettäjä: Minioni 
Päivämäärä:   28.1.25 13:59:03

Minulle kävi hyvin vastaavanlainen pyörtyminen pari vuotta sitten. Se kipu tajun lähtiessä oli kammottava. Silti kun heräsin maasta kuvittelin vain pyörtyneeni En itse tajunnut, että olisi päivystykseen kiirehtimisen paikka, vaikka päätä jäi särkemään. Onneksi äitini tuli kylään sopivasti pian lattialta tokenemiseni jälkeen ja tajusi asiasta kerrottuani lähteä viemään heti lääkäriin. Minulta oli puhjennut aneurysma aivoissa. En meinannut millään uskoa todeksi, kun kuulin kuvan tuloksen. Siitä tulikin sitten pidempi sairaalareissu. Mutta luojan kiitos äiti sattui paikalle, muuten olisin mullan alla.

Lähettäjä: vastaaja1 
Päivämäärä:   28.1.25 13:59:57

Aikamoinen shokki varmasti. Toivotan kovasti jaksamista <3

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.