Lähettäjä: Matte
Päivämäärä: 26.1.25 13:19:23
Mene sitkeästi sinne lääkäriin ja pyydät niin kauan uuden lääkkeen kokeiluun, kunnes löytyy oikeanlainen.
Minä taivuin 2v sitten lääkehoitoon kun vuosien unettomuus vain paheni koko ajan. Ja käy myös gynellä, jos olet 35+. Hormonikorvaushoito auttaa, jos unettomuuden syy on estrogeenin puute. Itselläni se ei auttanut uneen (muihin vv-oireisiin kyllä), minulla unettomuuden syy on hermoston yli/alivireys.
Mutta tässäpä nyt kaikki, mitä tähän mennessä on kokeiltu 2v aikana:
Melatoniini (lyhyt ja pitkä + nämä yhdessä): ei mitään vaikutusta
Klotriptyl mite: toimi vuoden ihan ok, sitten ei enää, ei seuraavan päivän tokkuraisuutta
Triptyl: hyvin luevä vaikutus, seuraava päivä tokkurainen
Norflex: tätä käytin lihasrelaksanttina, mutta huomasin auttavan uneen. Käytin silloin tällöin nukahtamiseen ja auttoi, kunnes ei enää tehonnut. Ei vaikutusta seuraavaan päivään.
Doxepin: ei mitään vaikutusta
Mirtazapin: auttoi jonkin verran, mutta aivan hirveä tokkura seuraavaksi päiväksi. Jaksoin käyttää 3kk.
Tolvon: ei mitään vaikutusta
Ketipinor: ei parantanut unta, seuraavaksi päiväksi toi tokkuran
Zopinox: nukuin hyvin, mutten kestänyt sitä koko päivän jatkuvaa voimakasta metallin makua suussa, suu myös kuivui paljon ja minulla jo valmiiksi kuiva suu ja reikiintyvät hampaat
Atarax: ei mitään hyötyä
Tenox: tätä vastustin kauan, mutta nyt käyttänyt 5 yönä ja toimii hyvin, aamulla ei ole tokkuraista oloa.
Lisäksi käyty työterveyden univalmennus (sisältäen kaiken mahdollisen uneen liittyvän lääkkeettömän hoidon ja terapian), en valitettavasti hyötynyt tästä juurikaan. On hirvittävän vaikeaa kuolemanväsyneenä yrittää pitää nukkumisikkuna jossain 7-8 tunnissa ja mennä vasta klo 23 sänkyyn kun kroppa huutaa lepoa jo klo 20. Iltarutiinit ja rauhoittumiset olleet aina vakiona arjessa ja monesti myös viikonloppuisin. Traumaterapiassa olen käynyt alkukesästä lähtien, täytyy toivoa että siitä on apua tähänkin ajan kanssa.
Nyt kun on saanut nukkua niin jaksaa taas ulkoilla, liikkua, katsoa syömiset terveellisemmiksi. Se unettomuusputki pitää saada poikki hinnalla (ja lääkkeellä) millä hyvänsä, sen jälkeen vasta jaksaa miettiä noita muita asioita. Olin myös 2kk sairauslomalla syksyllä, koska nousi tie ihan pystyyn. Sairauslomalla söin Mirtazapinia ja nukuin kellon ympäri, yhtään ei tullut virtaa lisää vaan olin ihan pökkyrässä oli annostus mikä hyvänsä (kokeilin kaikkea pienestä murusta 15mg asti aina vähintään 4 yötä peräkkäin). Nyt on pää ihanan selkeä ja tuntuu, että elämä alkaa pikkuhiljaa voittaa.
Ainut pelko on, että koska tämä oma unettomuuteni on kestänyt jo semmoisen 16v, joudun syömään unilääkettä koko loppuikäni. Eikä siinäkään mitään, toki syön jos tarve niin vaatii, mutta kuka lääkäri sitten kirjoittaa Tenoxia niin kauan? Psykiatri sanoi, että kyllä näitä tällaisissa tapauksissa kirjoitetaan, mutta kun ei sinne psykiatrille voi joka kerta sitä reseptiä mennä hakemaan. Joku tk/tt-lääkäri tuskin kauaa kirjoittelee reseptiä tähän.
Tsemppiä aloittaja, mene tosiaan ihmeessä lääkäriin uudelleen.
|