Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Unettomuus tekee hulluksi

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   26.1.25 02:15:15

Tämä on ihan uskomatonta. Olen aina ollut huonouninen, mutta nyt on saavutettu joku pohja. Viimeiset pari kuukautta mennyt katkonaisilla ja huonoilla unilla. Viime viikolla joka yö maksimissaan pari tuntia unta, uni tuppaa tulemaan siinä aamuviiden jälkeen ja seiskalta on jo herättävä. Sama tällä viikolla. Nyt lauantai-aamuna olisin saanut nukkua pitkään, mutta järjettömästi väsymyksestä huolimatta uni tuli taas vasta viiden jälkeen ja heräsin 8.30... Koko päivä mennyt ihan koomassa, mutta en pysty nukkumaan. Kun uni meinaa tulla, säpsähdän hereille ja seuraavaa uneliasta hetkeä saa odottaa monta tuntia. Itkettää seuraava viikko jo valmiiksi, tuntuu että kohta ei enää hengissä selviä näillä kahden tunnin unilla.

En selaa puhelinta, en juo kahvia, huone on viileä ja muu elämä kunnossa. Unilääkkeitä ja rauhoittavia olen joskus lääkärin määräyksestä kokeillut mutta mieli pistää niillekin vastaan eikä uni tule.

Kiitos kun sain purkautua edes tänne, kohta en jaksa enää.

Re: Unettomuus tekee hulluksi

Lähettäjä: Surku 
Päivämäärä:   26.1.25 02:24:52

Onpa kurjaa! :/ Itselläni onneksi ihan unilääkkeet auttaa (minulla trauma syynä unettomuudelle, sen käsittely myös työn alla). Mutta vaikka en osaa vinkkejä sinulle antaa, niin haluan vaan sanoa suuresti tsemppiä ja toivoa että joku helpotus sinullekin löytyy! Unettomuus on kamalaa.

Lähettäjä: Estrogeeni 
Päivämäärä:   26.1.25 02:25:10

Jos olet nainen ja 35v+ niin todennäköisesti unettomuus johtuu liian matalasta estrogeenitasosta. Hanki e/mini/yhdistelmäpillerit ja alat nukkua. Minulla vaikuttaa unen laatuun jo pelkkä taukoviikko pillereissä.

Endometrioosiin niitä syön. Tuli positiivisena yllätyksenä, että nukahtaa n. 5-10 min kuluessa siitä, kun laittaa pään tyynyyn eikä yöllä herää. Jos joku ulkopuolinen ääni (esim. kiinteistöhuolto auraamassa ikkunan takana) herättää aamuyöllä, pystyy nukahtamaan heti uudelleen.

Lähettäjä: – 
Päivämäärä:   26.1.25 02:58:16

Minä olen aina kärsinyt unettomuudesta, ei sitä kukaan tajua jos ei koe itse. Olen ollut täysin työkyvytön, täysin opiskelukyvytön ja melkein toimintakyvytön sen takia. Suihkussa jaksan käydä, pestä hampaat, meikata ja harjata tukan, mutta kaikkialle lähteminen on todella vaikeaa, kun väsyttää. Hyvä jos lähikauppaan jaksaa raahautua. Minun unettomuudessani on onneksi yksi omituinen piirre. Se on pelastanut minut hulluudelta. Nimittäin saan aina unta jossain vaiheessa. Ikinä en ole joutunut valvomaan 24 h putkeen, enkä edes jaksaisi. Sellainen pakkonukkuminen tiettyyn aikaan on pahin. En voi saada itseäni nukahtamaan pakosta. Stressaantunut olen kyllä ja hoidan koko ajan stressiä aiheuttavia asioita kuntoon. Tiedän, että tämä helpottaa vielä joskus, mutta taipumus pysyy aina.

Lähettäjä: – 
Päivämäärä:   26.1.25 03:00:12

Sitten on joskus ihan kummallisiakin päiviä, kun olen saanut yöllä vaikka nelisen tuntia (jotain sellaista) nukuttua ja olenkin ihan pirteä koko päivän. Se on outoa. Auringonvalo tietysti auttaa asiaan, mutta eihän valo korvaa unta tietenkään.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.1.25 07:28:43

Nyt mars lääkäriin ja unitutkimukseen. Toivoa on!

Lähettäjä: Juuso 
Päivämäärä:   26.1.25 07:56:59

Vaikuttaako unilääkkeet ihmisen muistiin?

Seurannut erästä sukulaista joka syö unilääkkeitä ja hän vaikuttaa välillä sekavalta. Saattaa ottaa päiväunet ja kuorsata, puhuu unissaan ja ykskaks nousee ja lähtee etsimään tikkataulua, että mihin hän sen laittoi.

Kuinka voi auttaa?

Lähettäjä: Tsemppiä 
Päivämäärä:   26.1.25 08:12:45

Tosi ikävä tilanne. Itsekin olen kärsinyt unettomuudesta. Mulla auttaa, kun ottaa pienen murun mirtazaprinia ennen nukkumaanmenoa. Kannattaa kokeilla, jos et ole vielä kokeillut. Tarkista myös, ettet juo mitään (esim. tee), missä on kofeiinia. Kannattaa myös kokeilla jättää lisätty sokeri kokonaan pois 30 päiväksi. Olen kuullut, että uni paranee, kun ei syö lisättyä sokeria. Tässäpä, mitä itse tiedän ja olen hyväksi havainnut. Tsemppiä vaikeaan tilanteeseen!

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   26.1.25 08:14:51

Onhan ihminen sekava jos on unilääkeTOKKURASSA.

Päivämäärä:   26.1.25 09:20:28

Minulla ollut koko ikäni tuollaista unettomuutta, että mitä väsyneempi olen, sitä huonommin saan unen päästä kiinni ja nukun.. kun joku toinen sanoo, että jos yhden yön nukkuu huonosti, niin seuraavana yönä sitten sitä paremmin.. ja aika metsään on elämä mennyt joskus unettomuuden takia. Tuollainen krooninen väsymys pitää saada nukuttua pois keinolla millä hyvänsä, sitten taas voi yrittää jollain kevyemmillä keinoilla.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.1.25 09:22:58

"Seurannut erästä sukulaista joka syö unilääkkeitä ja hän vaikuttaa välillä sekavalta. Saattaa ottaa päiväunet ja kuorsata, puhuu unissaan ja ykskaks nousee ja lähtee etsimään tikkataulua, että mihin hän sen laittoi."

Kuulostaa siltä, ettei sukulaisen unettomuuden hoito ole milläänlailla järkevää.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   26.1.25 09:53:27

Kannattaisi nyt viimeistään mennä lääkärille, mieluiten yksityiselle. Ehkä myös unitutkimukseen. Tuota tilannetta ei kannata hyväksyä, unen puute on vakava asia ja sillä voi olla aika tuhoisia seurauksia.

Itse sain doksepiinia nukahtamisongelmiin. Noita "oikeita" unilääkkeitähän ei ihan helpolla määrätä. Doksepiini auttaa jonkin verran, vaikka ei se toki mikään ihmelääke ole. Mirtatsapiini taas teki seuraavalle päivälle itselläni tosi tokkuraisen olon. Sinuna kokeilisin kuitenkin nyt kaikkea mahdollista, tärkeintä olisi että saisit nyt nukuttua tarpeeksi pitkään.

Tsekkaisin myös kaikki veriarvot. Hormonien epätasapaino voi myös vaikeuttaa nukkumista.

Lähettäjä: Mougli 
Päivämäärä:   26.1.25 09:55:36

Ehdottomasti lääkärille, yksityisen kautta pian jos suinkin mahdollista. Tarvitset ehdottomasti äkkiä jotain apua tuohon tilanteeseen!

Lähettäjä: vp 
Päivämäärä:   26.1.25 10:03:00

Ei mitään minipillereitä myrkyttämään! Luonnolliset ravintolisät auttaa

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   26.1.25 10:05:23

Doksepin ei pidä minua unessa koko yötä. Harmittaa kun sitä on määrätty minulle reilusti. Unettomuudesta olen kärsinyt jo vuosikymmeniä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   26.1.25 10:48:41

Ei yksityiseltäkään saa kuin nukahtamislääkkeitä ja mulla ne ei oikein auta, kun nukahdan kyllä usein muutenkin, mutta herään 2-3 tunnin päästä. Jos sitten otan nukahtamislääkkeen, olen puolihorroksessa taas pari tuntia, mutta aivan tokkurassa kaksi seuraava päivää.

Päivämäärä:   26.1.25 12:12:35

Ihme pihtaamista lääkkeiden kanssa. Onkohan kiva valvottaa ihmisiä.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   26.1.25 12:16:20

Uniapneatutkimuksiin?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   26.1.25 12:27:22

Kiitos kaikille viesteistä ja avusta. Viime yönä unta klo 06-8.45.

Mirtsatapiini on kokeiltu, ei auttanut nukahtamiseen vaan teki vain tokkuraisen olon. Opamox kokeiltu, ei auta. Luonnolliset valmisteet ja melatoniini kokeiltu, ei auta. Sitten olen kokeillut paria vahvempaa unilääkettä, harmi kun en muista nimiä. Pitäisiköhän tarkistaa kannasta. Toisen avulla jopa nukahdin hetkeksi, mutta heräsin aina aamuyöstä eli vaikutus ei kestänyt koko yötä. Toinen sai aikaan uskomattoman psykedeelisen tripin, joka kesti tunteja ja sen jälkeen nukahdin. Siihen lääkkeeseen tuli todella nopeasti toleranssi, joten vaikutus lakkasi jo viiden kerran jälkeen.

Mutta kyllä tässä pitää varmastikin taas lääkärin puoleen kääntyä.

Lähettäjä: Matte 
Päivämäärä:   26.1.25 13:19:23

Mene sitkeästi sinne lääkäriin ja pyydät niin kauan uuden lääkkeen kokeiluun, kunnes löytyy oikeanlainen.
Minä taivuin 2v sitten lääkehoitoon kun vuosien unettomuus vain paheni koko ajan. Ja käy myös gynellä, jos olet 35+. Hormonikorvaushoito auttaa, jos unettomuuden syy on estrogeenin puute. Itselläni se ei auttanut uneen (muihin vv-oireisiin kyllä), minulla unettomuuden syy on hermoston yli/alivireys.

Mutta tässäpä nyt kaikki, mitä tähän mennessä on kokeiltu 2v aikana:

Melatoniini (lyhyt ja pitkä + nämä yhdessä): ei mitään vaikutusta
Klotriptyl mite: toimi vuoden ihan ok, sitten ei enää, ei seuraavan päivän tokkuraisuutta
Triptyl: hyvin luevä vaikutus, seuraava päivä tokkurainen
Norflex: tätä käytin lihasrelaksanttina, mutta huomasin auttavan uneen. Käytin silloin tällöin nukahtamiseen ja auttoi, kunnes ei enää tehonnut. Ei vaikutusta seuraavaan päivään.
Doxepin: ei mitään vaikutusta
Mirtazapin: auttoi jonkin verran, mutta aivan hirveä tokkura seuraavaksi päiväksi. Jaksoin käyttää 3kk.
Tolvon: ei mitään vaikutusta
Ketipinor: ei parantanut unta, seuraavaksi päiväksi toi tokkuran
Zopinox: nukuin hyvin, mutten kestänyt sitä koko päivän jatkuvaa voimakasta metallin makua suussa, suu myös kuivui paljon ja minulla jo valmiiksi kuiva suu ja reikiintyvät hampaat
Atarax: ei mitään hyötyä
Tenox: tätä vastustin kauan, mutta nyt käyttänyt 5 yönä ja toimii hyvin, aamulla ei ole tokkuraista oloa.

Lisäksi käyty työterveyden univalmennus (sisältäen kaiken mahdollisen uneen liittyvän lääkkeettömän hoidon ja terapian), en valitettavasti hyötynyt tästä juurikaan. On hirvittävän vaikeaa kuolemanväsyneenä yrittää pitää nukkumisikkuna jossain 7-8 tunnissa ja mennä vasta klo 23 sänkyyn kun kroppa huutaa lepoa jo klo 20. Iltarutiinit ja rauhoittumiset olleet aina vakiona arjessa ja monesti myös viikonloppuisin. Traumaterapiassa olen käynyt alkukesästä lähtien, täytyy toivoa että siitä on apua tähänkin ajan kanssa.

Nyt kun on saanut nukkua niin jaksaa taas ulkoilla, liikkua, katsoa syömiset terveellisemmiksi. Se unettomuusputki pitää saada poikki hinnalla (ja lääkkeellä) millä hyvänsä, sen jälkeen vasta jaksaa miettiä noita muita asioita. Olin myös 2kk sairauslomalla syksyllä, koska nousi tie ihan pystyyn. Sairauslomalla söin Mirtazapinia ja nukuin kellon ympäri, yhtään ei tullut virtaa lisää vaan olin ihan pökkyrässä oli annostus mikä hyvänsä (kokeilin kaikkea pienestä murusta 15mg asti aina vähintään 4 yötä peräkkäin). Nyt on pää ihanan selkeä ja tuntuu, että elämä alkaa pikkuhiljaa voittaa.

Ainut pelko on, että koska tämä oma unettomuuteni on kestänyt jo semmoisen 16v, joudun syömään unilääkettä koko loppuikäni. Eikä siinäkään mitään, toki syön jos tarve niin vaatii, mutta kuka lääkäri sitten kirjoittaa Tenoxia niin kauan? Psykiatri sanoi, että kyllä näitä tällaisissa tapauksissa kirjoitetaan, mutta kun ei sinne psykiatrille voi joka kerta sitä reseptiä mennä hakemaan. Joku tk/tt-lääkäri tuskin kauaa kirjoittelee reseptiä tähän.

Tsemppiä aloittaja, mene tosiaan ihmeessä lääkäriin uudelleen.

Päivämäärä:   26.1.25 13:21:46

Aijoo, listasta unohtui vielä Ilta-Magnesium (ei vaikutusta), laventeliöljytipat (ei vaikutusta) ja Ashwagandha (ei vaikutusta). Ferritiiniarvo on yli sadan reilusti ja d-vitamiinia syön ympäri vuoden 100ug/vrk, hormonikorvaushoitona Cliovelle.

Päivämäärä:   26.1.25 13:24:03

Onko unettomuuden syy selvitetty? Esimerkiksi kilpirauhasen liikatoiminta aiheuttaa unettomuutta. Harmillista jos kärsii jos ei tarvitsisi.

Päivämäärä:   26.1.25 13:33:42

Ashwagandha aiheutti minulle ahdistusta joka esti nukahtamisen.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   26.1.25 14:22:29

Mulla Tenox nukuttaa vain 2-3h ja sitten on pari päivää tokkuraa. Paras olisi Panacod, mutta sitä ei jatkuvaan käyttöön saa. Muutaman kerran vuodessa otan ja sen jälkeen nukun hyvää, syvää unta ja olen kerrankin herätessäni pirteämpi kuin nukkumaan mennessäni.

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   26.1.25 14:52:24

Minulla B-vitamiinin puutos pamauttaa täyden unettomuuden päälle. En siis saa nukuttua kuin tunnin yössä. Kun syön b-vitamiinia, alkaa helpottaa jo muutamassa päivässä. Kannattaa kokeilla.

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   26.1.25 14:56:16

Minua valvotti viimeiset 4kk lapsi. Herätti sen 5x yössä.. ette tiedä miten ihanaa oli kun lapsi tuossa alkoi nukkua taas koko yön...
Ja ihmiset ihmettelee niitä juttuja kun äidit ovat kireinä , vihaisia ja jopa päätyvät lopullisiin tekoihin... no yksi maailman vanhimmista kidutuskeinoista on ollut pitää hereillä.. täytyy sanoa että itsekin olin ihan pimahduspisteessä kun ensimmäinen lapsi herätti vuoden ajan monta kertaa yössä. Ja ei, mikään unikoulu ei olisi onnistunut kun lapsella oli syynsä. ( sairaus)
No mun tilanne on eri kuin aloittajalla. Kyllähän unettomuuteen joku syy on joka kyllä kannattaa selvittää. Stressi? Jokin perussairaus? Uniapnea? Tms. Itsellä joskus Stressi aiheutti ( ennen lapsia) vakavia uniongelmia. Hevosalan asiakas heittäytyi täysin älyttömäksi, pommitti hevosensa terveyteen liittyvillä viesteillä ja uhkaili jne. Lopulta selvisi etten ole ollut millään tavalla syyllinen hevosen vaivoihin ja pystyin sanomaan sen suoraan kyseiselle hlö. Olen kuitenkin työstäni vastuun kantava yrittäjä, niin meni kyllä yöunet..

Päivämäärä:   26.1.25 15:11:09

Hah: todellakin tiedän. Minun unettomuuteni alkoi juuri tuosta tilanteesta kun lapseni syntyi. Ekat 1,5v heräili 5-20 kertaa yössä ja päiväunet nukkui 5min pätkissä. Yksin piti tuo kestää, joten kun lapsi alkoi nukkua (kokonaisia öitä vasta joskus ala-asteella) en kyennytkään enää nukkumaan itse.

Lähettäjä: krooh 
Päivämäärä:   26.1.25 15:35:51

Juo illalla lasi lämmintä maitoa, laita unimyssy päähän ja laske lampaita.
Ei vaan, mulla auttaa kahvi nukkumiseen.
Ilman iltakahvia uni on todella katkonaista ja yleensä nukahdan vasta joskus 01.
Mites jos käyt illalla kuntosalilla vaikka klo 19-20 ?
Eli kokeile kahvi ja kuntosali.

Päivämäärä:   26.1.25 15:53:47

Tätä ei saisi sanoa hevostallissa, koska jotkut täällä eivät siedä tätä aihetta yhtään, mutta: homeopatia.

Googleta insomnia homeopathy.

Päivämäärä:   26.1.25 16:03:24

"Ja käy myös gynellä, jos olet 35+. Hormonikorvaushoito auttaa, jos unettomuuden syy on estrogeenin puute."

^ Tämä.

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   26.1.25 17:14:35

Matte: ei, kauheaa :( mä onneksi olen kärsinyt vaan nämä 1v ja 4kk kaudet tuota jatkuvaa herättelyä. Mutta en yhtään ihmettele jos ihmisen kropan järjestelmä sekoaa siitä herättelystä. Mutta se, mikä sen tekee? Itse oletan että hormonit, joita äidillä on,voiko niillä olla vaikutusta siihen jatkoon. Olikos se niin että estrogeeni on matala kun imettää ja näin äiti herää vauvan ininään herkemmin. Jos Matte sulla on jostain syystä jäänyt estro matalaksi?

Päivämäärä:   27.1.25 06:37:49

Unettomuus on usein kierre, eli heräily tai valvominen tuottavat kortisolia, adrenaliinia ja muita stressihormoneja, jolloin heräily ja valvominen jatkuvat. Akupunktiolla ja / tai vyöhyketerapialla voi tasapainottaa stressihormonien tuotantoa eli hoitaa konkreettisesti esim. lisämunuaisia.

Päivämäärä:   27.1.25 11:42:27

Työskentelin aikoinani vyöhyketerapeuttina, ja usein jo yksi hoitokerta riitti aiheuttamaan positiivisen muutoksen. Akupunktio on yhtä tehokasta tai tehokkaampaakin. Molemmat vaikuttavat myös hyvin rentouttavasti.

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   27.1.25 14:30:37

Olen kokeillut Matten listan lisäksi myös akupunktiota, vyöhyketerapiaa, joogaa ja aromaterapiaa. Ainoa, josta on ollut hyötyä oli aromaterapia, mutta ainoastaan hoitoa seuraavana yönä ja valitettavasti aika ja raha ei riitä siihen, että kävisi edes kerran viikossa.
Minullakin Tenox ainoa toimiva, syytkin unettomuutta suunnilleen samat kuin Mattella.

Päivämäärä:   27.1.25 14:56:44

Kävitkö noissa terapioissa useita kertoja? Usein, jos vaiva on kestänyt pitkään, hoitokertoja on hyvä olla useita.

Terapeutin ammattitaidolla on myös merkitystä, jotkut ovat hyviä hoitamaan melkein kaikkea ja jotkut ovat erikoistuneet tiettyihin vaivoihin.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   27.1.25 15:35:34

Olethan tietoinen että unettomuus on yksi naisten uniapnean oire.

"Uniapnea on joskus salakavala tauti, etenkin jos se ilmenee epätyypillisin oirein. Asia on kuitenkin helppo selvittää yhden yön kotona tehtävällä tutkimuksella, joten kannattaa herkästi hakeutua arvioon, jos huonolaatuinen yöuni tai päiväväsymys kiusaa."

Hyvä uni on ihmiselle niin fundamentaalisesti tärkeä asia että sen kanssa ei kannata oireilla toista kuukautta pidempään. Lopputulema voi olla jopa äkillinen psykoosi.

Lähettäjä: sis 
Päivämäärä:   27.1.25 16:13:15

I feel u sis.
Viime yönä olin mielestäni yhä hereillä, kun miehen herätys soi klo 6. Ja oma herätys soi klo 7.55. Ennen sitä hieman katkonaista unta, samalla stressaten, että kohta kello soi ja heräänkö siihen, jos nyt vaivun syvään uneen.

Aina olen ollut huono nukahtamaan, väh. tunti menee yleensä aina. Ja jos tunnissa nukahdan, se on minulle ihan tavallinen, hyväkin yö.
Mutta usein menee tuntikausia. Useina öinä peräkkäin, ja yöunet jäävät pariin-muutaman tuntiin (kiitos aamuherätyksen).
Tenox auttaa, mutta sitä ei voi joka yö ottaa.

Olen itse ajatellut, että yritän päästä ilta/yötyöhön. Minä nimittäin saan aamulla kyllä nukuttua ja silloin uneni onkin syvimmillään. Uneen pääsy vain on todella vaikeaa - aivot eivät vain halua sammua, vaikka en jaksaisi enää pitää edes silmiä auki, lukea, katsoa telkkaria tms.

Lähettäjä: c 
Päivämäärä:   30.1.25 06:43:12

Voi meitä. Suosittelen kokeilemaan kaikkia vaihtoehtoisia(kin) keinoja. Yhdelle toimii yksi, toiselle toinen. Susan Pihl on hyvä ammattilainen, piti ainakin aiemmin uniklinikkaa. Ehkä häneltä voisi kysyä, ketä hän suosittelee, jos on jo itse eläkkeelä. Hän taisi käyttää homeopatiaa muiden hoitojen lisäksi.

Päivämäärä:   30.1.25 07:15:22

Minä haen tänään tuon yöpolygrafialaitteen ja ensi yönä olisi tarkoitus sen kanssa nukkua. Ihan mielenkiintoista saada dataa omasta unesta, Neurologi tosin käski tehdä tuon unilääkkeen kanssa, koska muutenhan mitään dataa ei saada jos en nuku koko yönä. Olen kyllä niin herkkä pienillekin häiriötekijöille, että haastava yö takuulla tulossa oli lääkettä tai ei. Mutta yksi pisara tässä meressä. Tenox (10mg) on nyt sopinut hyvin, herään kyllä aamuyöstä hetkeksi, mutta nukahdan uudelleen vartissa. Bruksaaminen on jostain syystä alkanut tämän aikana uudelleen, koska leuat ovat ihan järkyn kipeät aamuisin. Yleensä olen ottanut muutamaksi yöksi Norflexia tuohon, mutten uskalla kyllä samanaikaisesti käyttää. Täytyy selvittää, voiko niin tehdä.

Lähettäjä: Pelkuri 
Päivämäärä:   30.1.25 07:24:56

Minkä ikäinen olet?

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   30.1.25 07:32:22

Käykää hyvät naiset gyneklä jos ootte yli 35 v! Estrogeenitason lasku aiheuttaa unettomuutta. Hormonikorvaushoito palauttaa yöunet muiden vaivojen korjauksen lisäksi! Ihmisille määrätään ties mitä unilääkkeitä, kun oikea ratkaisu on korvata puuttuva estrogeeni!

Päivämäärä:   30.1.25 09:48:29

Aivan totta tuo hormonikorvaushoito.

Päivämäärä:   30.1.25 10:26:19

Kannattaa ehdottomasti käydä gynellä. JOS unettomuus johtuu estrogeenin puutteesta, se korjaantuu hormonikorvaushoidolla. Jos taas ei, lääkityksellä saa kyllä muut vaihdevuosioireet pois, muttei unettomuutta. Näin esimerkiksi minun kohdallani eli hkh on kyllä käytössä (ollut jo 1,5v), mutta ei vaikuta mitenkään uneen.

Päivämäärä:   30.1.25 10:41:38

Joskus estrogeenia tarvitaan enemmän kuin mitä lääkäri on kirjoittanut. Estrogeenin tarve on hyvin yksilöllinen, ja usein gynet ovat annoksen määräämisessä varovaisia. Jos gyne ei suostu nostamaan annosta, kannattaa ehkä kokeilla toista lääkäriä.

Yöllä heräämiseen voi auttaa ylimääräinen annos estrogeeniä, varsinkin nopeasti imeytyvässä muodossa eli esim. tabletin pala imeskeltynä.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   30.1.25 11:20:52

Kuulostaa pahalta aloittaja. Olen itsekin kärsinyt unettomuudesta koko ikäni, mutta tulen onneksi toimeen vähillä unilla. Nyt kun ikää on tullut 40+ olen alkanut tosissaan panostaa unen laatuun ja palautumiseen.

Lopetin alkoholin kokonaan. Myös kahvin.
Urheilen rankasti päivittäin, mieluusti ennen puolta päivää eikä enää illalla. Joogaan ja meditoin iltaisin. Luen kirjoja, en katso televisiota tai puhelinta. Vältän kaikkia juomia joissa on kofeiinia.
Ostin uudet, hyvät patjat ja painopeiton. Makuuhuoneen lämpötila on sopiva. Minulla on laventeli diffuuseri iltaisin päällä.

Jos töissä on stressiä ja vaikuttaa yöuniin, yritän aloittaa rentoutumisen, hengitysharjoitukset jne heti kun alkaa huomata oireita.

Melatoniinit, unilääkkeet jne eivät ole auttaneet ikinä.

Tsemppiä aloittajalle. Usein itselleen saa pidettyä "unikoulua" lomalla ja sen jälkeen rutiinia on helpompaa jatkaa.

Lähettäjä: wautsi 
Päivämäärä:   30.1.25 17:23:27

Kaikki yllämainitut ns. kroonikolle tuo aivan v...n turhaa 🤦‍♂️

Päivämäärä:   30.1.25 17:27:50

Mä kanssa samoilla linjoilla. Plussaan vielä Mg iltaisin ja kamomillatee.
Mutta tärkeintä alkoholittomuus ja reipas liikunta aamupäivällä.
Lisäksi raskaiden aterioiden ja sokeriöveröiden ehdoton välttäminen.
Moni ei usko mutta se on oma valinta.

Lähettäjä: just 
Päivämäärä:   30.1.25 17:36:20

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 30.1.25 17:27:50

Mä kanssa samoilla linjoilla. Plussaan vielä Mg iltaisin ja kamomillatee.
Mutta tärkeintä alkoholittomuus ja reipas liikunta aamupäivällä.
Lisäksi raskaiden aterioiden ja sokeriöveröiden ehdoton välttäminen.
Moni ei usko mutta se on oma valinta.

😂😂😂

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.