Lähettäjä: teddy
Päivämäärä: 26.1.25 01:12:08
Onpa tosi karuja asenteita joillain täällä sairaita kohtaan…
Aloittaja, onko siskoni hoidon piirissä? Ilmeisesti ei toimivalla lääkityksellä ainakaan?
Oma isosiskoni on masentunut ja syömishäiriöinen myös. Sai hoitoa ja nyt käy läpi terapiaa ja masennuslääkityksellä pysyy parempivointisena. Kivinen pitkä tie, mutta on taas valoisa oma itsensä, vaikka toki ei ne sairaudet kokonaan hänestä ole poistunut.
Koen, että paras keino itselleni olla lähellä on mielessä ns erottaa se ihminen ja sairaus toisistaan. Esim kun siskoni itki vaikka ruokapöydässä eikä vaan pystynyt laittamaan sitä leipäpalaa suuhun (joka tuntui minusta ihan järjettömältä), niin tavallaan katsoin että sairaus on nyt se joka siinä itkee ja kapinoi, ei se rakas oma siskoni. Siskoni on piilossa sen mustan painavan verhon takana ja pitäisi saada uskaltamaan tulla takaisin tähän maailmaan. Se auttoi minut kohtelemaan häntä kuin ihmistä, ei kuin sairasta. Yritin siis nähdä hänessä kaiken sen muun kuin sairauden, vaikka ne pienetkin palaset. Ja sitä hän on moneen kertaan kiitellyt jälkikäteen. Ja se auttoi myös, että otin selvää miten sairaudet toimiinsa vaikuttaa ihmiseen, se auttoi ymmärtämään edes vähän jollain tavalla loogisemmin sitä miksi hän käyttäytyy niin järjen vastaisilla tavoilla.
Kyllähän se rehellisesti sattuu, hämmentää, ärsyttää ja välillä jopa suututtaa katsoa sivusta, kun kaikki se oireilu oli suoraan sanottuna mielestäni ihan järjetöntä. Ja edelleen huomaan suuttuvani, jos huomaan merkkejä, että vaikka syöminen on hänelle vaikeaa tai silmistä ns himmenee valo tai huomaan alakuloa. Tunnistan minulla ärtymykseni johtuvan pelostani. Pahinta ja sydäntä raastavaa, kun näkee kuinka toista sattuu, mutta ei oikein voi tehdä mitään ja oikeasti pelkään että hän kuolee sairauksiinsa, joko oman käden kautta tai kehon pettäessä. Koska hän on aina esittänyt jopa heikoimmillaan kaikille todellisuutta parempivointista ja piilotellut oireitaan, niin edelleen pelkään että jos pinnan alla onkin vielä jotain niin mustaa, että se vie hänet lopullisesti. Minua helpottaa se, että soitellaan tai viestitellään joka ilta. Vaikka sitten minuutin puhelu, missä todetaan että ei mitään kerrottavaa päivästä kummallakaan. Se tuo minulle mielenrauhaa (häntä ehkä välilä ärsyttää :D).
Mutta onnellinen olen siitä, että hän on edelleen kanssani. Ja koska hän on tukenut minua enemmän kuin kukaan muu elämässäni, niin todellakin turn häntä aina ja ikuisesti, mitä se sitten missäkin hetkessä on. Vaikka hän ei koskaan halua puhua hänen sairauksistaan suoraan, niin osoitan sen muilla tavoilla. Perjantaina käytiin yhdessä lounaalla, se että näin hänen syövän kanssani ja puhui iloisen kuplivasti teki minusta maailman onnellisimman. Koska vaikka olen jo hyvinkin aikuinen, niin tarvitsen tuota rakasta isosiskoni tällä pallolla. Olen onnellisessa asemassa, että välimme ovat pysyneet hyvinä ja lämpiminä kaikista vaikeista vuosista huolimatta.
Mielen sairaudet on sellaisia karmivia asioita, joita ei toivoisi kenenkään läheiselle (tai edes pahimmalle vihamiehelle) koettavaksi. Tsemppiä kaikille, joita asia koskettaa <3 Muistakaa läheiset pitää huoli itsestänne, puhukaa tekin jollekin jos olo alkaa kuormittua. Hakeutukaa vaikka läheisten vertaistukiryhmiin, jos sellainen tuntuu ns omalta jutulta”. Toivoa on aina, että asiat paranee!
|