Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Laihdutus, viikkokalorit

Lähettäjä: Pönttö 
Päivämäärä:   25.1.25 20:13:05

Jotta laihdun saan syödä 1400kcal päivässä. Viikonloppuisin tämä ei ole mahdollista kun syödään yhdessä perheen kanssa, kyläillään yms
Toki voin laihdutuskuurin ajan syödä kuin varpunen, mutta pidemmän päälle tulen niin pahalle tuulelle ettei sellaisesta elämäntapaa saa. Jos syön arkena 1200kcal vrk ja viikonloppuisin 1900 vrk niin laihdunko samalla tavalla kuin syömällä 1400kcal vrk?

Re: Laihdutus, viikkokalorit

Lähettäjä: Illusia 
Päivämäärä:   25.1.25 20:15:54

Ei mitään järkeä vetää tuollaisilla kaloreilla. Etenkään jos haluat jatkaa "pidemmän päälle".

Päivämäärä:   25.1.25 20:25:31

Olen pitänyt kaksi viikkoa ruokapäiväkirjaa ja pysynyt nykyisessä painossa syömällä 1900kcal päivässä, siitä pitäisi kuitenkin se 500kcal päivässä vähentää jotta alkaisi laihtumaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.1.25 20:33:19

Älä mene tuohon. Kohta huomaat että syöt viikolla 1000kcal. Ja sitten 800. Ja sitten 600. Sitten saatat todeta että oikeastaan on paljon kätevämpää paastota arkipäivät ja syödä vaan viikonloppuisin, ja hetken päästä suostut hyväksymään että sinulla on syömishäiriö. Kokemusta on.

yksittäinen 1900kcal päivä ei pilaa laihdutustasi mitenkään, se on todennäköisesti alle kulutuksesi tai sen lähellä.

Lähettäjä: Piste 
Päivämäärä:   25.1.25 20:59:39

Illusia: miksi ei järkeä?
Itse olin sairaalloisen ylipainoinen. Jo lapsena opitut erittäin huonot ruokailutavat sekä sukurasitteena sairaalloinen lihavuus. Bmi oli pahimmillaan 38 kun ravitsemusterapeutille menin työterveyden kautta. Olin aina liikkunut paljon (työskentelin silloin hevosalalla, ja pyöräilin työmatkat 11km suunta) mutta söin paljon ruokaa ja paljon herkkuja.
Ravitsemusterapeutin ohjeilla painonpudotus käyntiin 1400 kcal päivässä. Tällä menin 8kk, ja paino putosi. Sitten pikkuhiljaa kalorit nostettiin terveellisellä ruualla 1900kilokaloriin ja sillä menen edelleen ja paino pysyy poissa. Tästä projektista aikaa 6 vuotta, ja paino yhä edelleen 72kg, mikä mulle normaalipaino (pituus 176cm).

Lähettäjä: Plösö 
Päivämäärä:   25.1.25 21:47:57

Minä laihdun keskimäärin 1300-1400 kalorilla ja olen kokeillut että söisin lepopäivinä 1000 kaloria ja liikuntapäivinä 1700 kaloria, kun liikunnan kulutus on noin 400-800 kaloria. Tuhat kaloria oli minulle ihan liian vähän, tulin ärtyisäksi enkä pystynyt keskittymään. Pitkässä juoksussa paino pysyy 1700 kalorilla samassa, sillä en laihdu.

Täällä aina nähdään niukat kalorit uhkana ja epäterveellisenä, mutta on olemassa edustamani marginaalinen ihmisryhmä, joka ei laihdu millään suositusten kaloreilla. Se ettei niukoilla kaloreilla jaksa loppuelämää etenkään henkisesti on surullisen totta, mutta se valitettavasti olisi ainoa keino laihtua.

Lähettäjä: tässä ja nyt 
Päivämäärä:   25.1.25 23:03:40

Vhh ja pätkäpaasto auttaa paino ongelmiin!

Päivämäärä:   25.1.25 23:27:20

Piste, nimenomaan, palasit siihen 1900 kaloriin. Aloittaja aikoi jatkaa tuolla kalorimäärällä elämäntapanaan...

Päivämäärä:   25.1.25 23:33:01

Illusia: mistä niin päättelit? Aloittaja puhui laihduttamisesta. Ei siitä, että loppuelämänsä laihduttaisi eikä koskaan nostaisi kalorimäärää. Miksi kuvittelit aloittajan laihduttavan itsensä olemattomiin?

Lähettäjä: liila 
Päivämäärä:   25.1.25 23:49:26

Rehellinen kysymys, että miten ihmeessä te jaksatte noilla vähän päälle tonnin lukemilla elää? Tai ennen kaikkea miten te voitte henkisesti? <3
Tai omaan korvaan ne on tosi pieniä päivälukemia, kun itse syömishäiriöaikoinani vedin tuollaisia määriä ja olin todella huonossa kunnossa. Tippui hiukset, iho kuivui, en jaksanut yhtään mitään, keho protestoi ties millä vaivalla ja olin vain yksi aivosumuinen kiukkuinen kuiva zombi - oma kokemus siis ihan kaikkea muuta kuin tavoiteltava loppuelämän hyvä elämäntapa.
Itse pienikokoisena liikuntaa juuri harrastamattomana 40+ naisena paino pysyy yllä noin 2100 kcal, alle sen alan laihtumaan. Hämmentävää aina lukea, että miten karun pieniä kulutuksia osalla porukasta on :|

Päivämäärä:   26.1.25 00:22:20

liila: syömishäiriö on eri asia, varsinkin jos jo pienestä kropasta vielä rutistaa. Itsellä sitä ylipainoa oli ja paljon, joten kropalla todellakin oli mistä ottaa, eikä mitään kuvailemiasi ongelmia ollut. Päinvastoin, henkisesti voin päivä päivältä paremmin, kun ensinnäkin se epäterveellisen ruuan tuoma pöhötys lähti, ja sen jälkeen alkoi rasva palaa ja jokapäiväinen elo oli niin paljon helpompaa. Vaikka koko lihavan aikani olin tehnyt fyysistä työtä missä pärjäsin, kävi se niiiiiin paljon helpommaksi kun kilot lähti.

Ihmisen kulutus nyt vaan on niin erilainen. Kuten sanoin, itsellä sukurasitteena ylipaino, jonka lääkäritkin jopa vihdoin sanoo olevan totta. Ennen vaan sanottiin että ihminen kuin ihminen voi syödä 2200 kaloria päivässä lihomatta ja laihtumatta, mutta vihdoin on tutkittu, että eipäs voikaan. Itsellä raja on 1900 kalorissa tai lihoan heti, eikä ole koskaan nälkä kun syö järkevästi. Kaveri syö 2500 kaloria päivässä, jota joutuu seuraamaan tarkkaan koska laihtuu muuten todella nopeasti. Pelkkää genetiikkaa: mulla hidas aineenvaihdunta, hällä nopea.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.1.25 00:43:33

liila, meillä toisilla se kulutus vaan on pienempää. Itsekin joskus hämmennyin, kuinka pientä se kulutus itsellä on, kun toitotettu sitä että "kyllä se 2000 kcal täytyy vähintään syödä!". Karu totuus kuitenkin oli se, että sillä lihoo.

Päivämäärä:   26.1.25 07:34:29

Olen poniratsastaja kokoinen, tai olisin normaali painoisena, sekin vaikuttaa. Lihasta ei tule vaikka kuinka treenaan ja pituuttakin vain 156cm. Ilman muuta kulutus aivan toista jos on kehotyyppi jolla kasvaa treenaamalla näkyvät lihakset ja pituuttakin monilla naisilla helposti se 20cm enemmän.

Lähettäjä: liila 
Päivämäärä:   26.1.25 07:53:56

Kiitos hei kun vastaisitte asiallisesti kommenttiini! Mutta pitäkäähän tekin huoli, että saatte ravinnosta kaikki tarvitsemamme kuitenkin pienilläkin määrillä. Tsemppiä projektiin ja hyvää vointia teille:)

Päivämäärä:   26.1.25 07:56:06

Piste, jätän tämän nyt tähän.

Ap:
"Toki voin laihdutuskuurin ajan syödä kuin varpunen, mutta pidemmän päälle tulen niin pahalle tuulelle ettei sellaisesta elämäntapaa saa."

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   26.1.25 07:56:42

Hyvin toimii tuo kun katsoo, että viikon päivittäinen keskiarvo sen mitä haluaa pitää kalorimääränä. Itse syön 1600kcal keskiarvolla ja päivittäinen kalorimäärä vaihtelee 1200-1900 välillä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.1.25 08:08:18

Suosittelen vähintään 1500 kcal päivässä oli lähtötilanne mikä tahansa koska muuten homma menee nälän kanssa taisteluksi ja 1900 kcal silloin tällöin( viikonloppuna) ei kaada lauhdutushommaa.

Lähettäjä: Vanhanaikaista 
Päivämäärä:   26.1.25 08:34:24

Jos syöt vähän et jaksa liikkua
Lihaskunto on kuitenkin se tärkein asia sen ohella että saat tarvittavat ravintoaineet ruoastasi
Älä tuijota kaloreita vaan mieti oikeasti jokin muu tapa laihduttaa
Katso vaikka netistä miksi kaloreita ei kannata laskea jos nyt vielä olet tuossa vanhassa luulossa se on jokin oikea tie laihduttaa.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   26.1.25 08:45:57

En itse näe ongelmaa tuossa viikonlopussa. Katsot vain mitä otat ja syöt sitä mitä sinulle sopii, kaloreiden sisällä pysyen. Kylässä juot pelkän kahvin ja kerrot että laihdutat "näytänkö siltä että tarvi pullaa" hiljentää kyllä tuputtajat.

Menet sen verran matalilla kaloreilla etten siirtäisi mitään viikonlopulle, loppuu arjesta polttoaine.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.