Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mies tuli 50v syntymäpäivilleni tyhjin käsin

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.1.25 18:45:09

Mitä mieltä, olenko kohtuuton kun vähän pahoitin mieleni? Tai ennemminkin menin vähän hämilleni... Asumme erillämme, olemme seurustelleet muutaman vuoden ja nyt kutsuin hänet ja muutaman ystävän syömään ja istumaan iltaa pyöreiden kunniaksi. Ystävät toivat kukkia kuoharia ja lahjan, mies ei mitään. Ei edes kukkia.
Yllätyin vaikken odottanut mitään, vähän hävettikin ystävien edessä.

En ole lahjojen perään, mieluummin annan niitä itse kuin otan vastaan. En ymmärrä övereitä lahjoja minään juhlapäivinä ja itsekin yleensä annan jotain pientä ja sopivaa, henkilökohtaista. Kylään mennessä tykkään viedä kahvipullat, kukan tai vaikka lapsille jotain.

Varmaan tyhjästä hätkähdin miehen suhteen, mielipiteitä? Varsinkin miesten suusta kuulisin mielelläni onko tämä nykyään ihan normaalia.

Re: Mies tuli 50v syntymäpäivilleni tyhjin käsin

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   25.1.25 18:52:00

Sanoitko miehelle juhlivasi synttäreitä vai pyysitkö vain syömää

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   25.1.25 18:52:13

Oletko varma, ettei mies ole järkkäillyt jotakin muuta syntymäpäiviesi kunniaksi? Onko oikea synttäripäivä jo ollut? Jos antaa lahjansa silloin tai on vaikka viemässä sinua johonkin reissuun?

Jos ei mitään, niin se on kyllä todella tökeröä.

Lähettäjä: mui 
Päivämäärä:   25.1.25 18:52:53

No, jos tuossa iässä on vapailla markkinoilla, niin jotain vikaa on. Jos on vain vähän törppö ja käytöstavaton, niin se ehkä menettelee, mutta yleensähän nuo on lokkeja. Kaikki ilmainen kelpaa, lahjoja tai muita huomionosoituksia on turha odottaa.

Lähettäjä: Laku 
Päivämäärä:   25.1.25 18:53:30

No onhan toi nyt outoa. Ainakin kukkia luulisi tuovan, vaikka haluaisi antaa lahjan myöhemmin kahdestaan. Törppö mikä törppö.

Lähettäjä: no just 
Päivämäärä:   25.1.25 18:56:05

Se on varmaan sellainen nykyaikainen tasajakomies, 50-50 kaikki ja mitään ei toisella tarjota tai anneta, koska silloinhan se "hyötyy" minusta.

Lähettäjä: inkku 
Päivämäärä:   25.1.25 18:58:24

Törppö mikä törppö mies.

Päivämäärä:   25.1.25 19:01:06

Kyllä tiesi että kyse on syntymäpäivän juhlistamisesta. Tästä on jo kuukausia aikaa eikä ole mitään sen jälkeen asiasta puhuttu tai lahjaa eikä reissua tms järjestänyt. Ei yleensäkään ole mikään yllätysten järjestäjä joten en ole sitä odottanutkaan. Ja vaikka olisikin suunnitellut myöhemmäksi jotain niin eikö juhlapäivänä vaikka se kukkapuska tuomisena olisi kuitenkin ihan fiksua.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   25.1.25 19:04:07

Kai yleensä sanotaan, jos lahja on tulossa eri aikaan kuin juhlia järjestetään. "Odota oikeaan päivämäärään", tai "odota ensi viikonloppuun, silloin on luvassa yllätys". Tai että "mulla on nyt todella huono rahatilanne, odota ensi kuun alkuun, niin lahja tulee".

Jos tuo on miehen ainoa vika, ja muuten on kaikessa helmi, en itsekään enää ostaisi lahjoja.

Miten muuten edelliset joulut ja synttärit?

Päivämäärä:   25.1.25 19:05:44

uli uli, montako joululahjaa sait. Mä sain kaksitoista .

Päivämäärä:   25.1.25 19:09:07

Niin, miksi et sanonut?

En ymmärrä... Huokaus!! Pitää vain lopettaa heppatallissa käynti. Vielä joskus lopetan. Aloitin täällä käymisen 2003 paikkeilla ja silloin oli paljon kynnysmattonaisia. Miten VOI OLLA että yli 20 vuodessa naiset eivät ole lakanneet olemasta yhtään vähemmän kynnysmattoja?

Miksi ihmeessä et kysy miksi mies ei muistanut sinua syntymäpäivänä? Käsittämätöntä!

Päivämäärä:   25.1.25 19:09:10

Edellisinä jouluina (ei olla niitä fyysisesti yhdessä vietettykään) ja synttäreinä ei ole tuonut muistaakseni mitään, mutta en minä synttäreitä ole juhlinutkaan mutta nyt ajattelin kun isot pyöreät kuitenkin. Itse ostin pientä kivaa hänelle jouluiksi.

Päivämäärä:   25.1.25 19:11:26

Ai miksi en sanonut? Mitä sillä olisin saavuttanut? Ai sen että ensi vuonna ostaisi jotain koska sanoin? En halua lahjoja joita ei anneta halusta ilahduttaa vaan käskystä.

Päivämäärä:   25.1.25 19:14:05

Ja kaiman kommenttiin viitaten pitänee itsekin lopettaa täällä käyminen kun edelleen 20 VUODEN jälkeenkin vika on edelleen aloittajassa! Käsittämätöntä!!!

Päivämäärä:   25.1.25 19:14:21

lahjat, tuo turhin krääsä pitäisi lailla kieltää. Pientä kivaa, huokaus.

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   25.1.25 19:17:08

Minullekin tuli mieleen se, että mies ei ollut ymmärtänyt, että kyse on synttärijuhlista. Ystäväsi tuskin ihmetteli, tai ainakin itse olisin olettanut, että miehen lahja on joku teidän yhteinen matka/ravintola illallinen/kulttuuritapahtuma...

Saitko joululahjan? Onko miehellä tapana huomioida lahjalla jotain juhlapäiviä?

Lähettäjä: Mrrrr 
Päivämäärä:   25.1.25 19:19:58

Älä välitä. Mun mies ulohti mun pyöreät. No, oli siitä se hyöty, että ei munkaan nyt enää tarvitse keksiä mitään kivaa hänen merkkipäivikseen.

Olin vihjaillut vuoden mittaan monia eri tapoja ja lahjoja, mitkä olisi kiva synttärilahja tai synttärienviettotapa. Ei mikään mitään kallista tai muuten hankalaa.

Miehelle olin järjestänyt shampanja-aamiaisen kakun kera ja sekä liput hänen lempiartistin keikalle. Odotin että olisin edes sen shampanja-kakku -muistamisen saanut.

Synttäripäivänä odottelin että missä vaiheessa tulisi muistaminen ja illalla kysyin, että etkö meinaa onnitella. Siinä vaiheessa hän hämmästyi, että tänäänkö se on. Siinä vaiheessakaan ei onnitellut tai pahoitellut. Mutisi vaan, että voi kun mä unohdin. Aika hyvin unohdettu, kun edellisenä päivänä tulin töistä kotiin työkavereitten kukkapuskan kanssa ja olin tuon synttäripäivän palkattomalla vapaalla. Hirveän vaikea päätellä, mikä päivä se oli. Etenkin kun siitä oli pari päivää aikaisemmin puhuttu, että olen vapaalla, kun on ne synttärit. Tuosta oli kyllä aika vaikea päästä yli. Olin aika loukkaantunut.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   25.1.25 19:21:45

Useimpien miesten kanssa toimii parhaiten se, että ostaa itselleen mieluisen lahjan.

Lähettäjä: Mrrrr 
Päivämäärä:   25.1.25 19:25:35

Siis palkallisella vapaalla olin. Siksi siitä oli puhuttu, että työnantaja tarjoaa vapaan.

Lähettäjä: Ll 
Päivämäärä:   25.1.25 19:38:21

Tapahtuneesta kuukausia aikaa ja nyt kirjoitit vasta tänne asiasta?
Taisi todellakin jäädä kaivelemaan.

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   25.1.25 19:40:24

Minkä takia naiset sietää tuollaisia moukkia?! Eihän tuo kerro mistään muusta kuin arvostuksen puutteesta. Arvostakaa edes itse itseänne ja vaihtakaa parempaan. Tuollaiset välinpitämättömät moukat kuuluvat ulkoruokintaan.

Ja se joka tulee nillittämään että ei itse kaipaa kumppaniltaan minkäänlaista huomiointia, voi varmaan ottaa aloittajan miehen itselleen. Ei tarvitse kuitenkaan sitten tulla myöhemmin itkemään kun äijä pitää itsestäänselvyytenä eikä koskaan huomioi mitenkään.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   25.1.25 19:42:34

Miksi mrr sitten yksin päätit päästä yli eli unohtaa ? Minä olisin sanonut että nyt on niin vähän aitoa kiinnostusta ja niin moukkaa käytöstä, että unohdahan jatkossa jonkun muun kanssa.

Ihan turha selittää näitä "muuten ihan helmi"-juttuja kun ei tuollainenkaan totaalimoukkaus ihan yhtäkkiä ja ainoana tule ja olennaista sellaisessakin olisi kuinka sen paikkaa. no eipä ole paikattu..

Aloittajan homma taas.. jos et ole ennenkään tullut mitenkään muistetuksi niin ei se ole ihme jos ei pyöreitäkään muista. Tulihan hän paikalle, omasta mielestään varmasti riittävää ! Puheeksihan tuollainen kannattaa ottaa, mutta kun se olisi kannattanut ottaa jo niiden joulujen ja muiden kanssa.. et tarvitse lahjoja, mutta joku kiva yllätys on vaikka jouluna tai muina kiva saada. Ja miehet tykkää selkeistä ohjeista ! "Olen antanut sinun olla muistamatta kaikki synttärit ja joulut mutta @!#$ kun on pyöreät niin edes kavereiden edessä tuo kukkapuska tai keksi ajankohtaan x joku yllätystekeminen" tms. JOS periaatteesta kieltäytyy on se monon paikka, mutta moni mies sanoo phewww kun missasin mokan kun sain selkeän ohjeen mitä juuri tämä daami nyt haluaa.

Lähettäjä: Dyyni 
Päivämäärä:   25.1.25 19:46:10

Kyllä sinä aloittaja sen verran voit avata suutasi, että voit kertoa miehelle arvostavasti merkkipäivinä muistamista. Jos mies ei ole materian yms. Perään ja tähänkin mennessä asia on ollut ok niin miksi kuvittelet miehen yhtäkkiä tajuavan, että joku tilanne onkin nyt todella erityinen ja haluat lahjan.

Meillä ei ostella lahjoja ellei satu eteen jotain mitä tietää toisen tarvitsevan ja merkki päivä juuri siinä kohdillaan. Jos halutaan jotenkin juhlistaa niin siitä puhutaan yhdessä. Synttäri ja joululahja muistamiset ovat mielestäni enemmän lasten juttu.

Päivämäärä:   25.1.25 19:48:24

Kuka menee KENENKÄÄN mihinkään juhliin ilman lahjaa tai jotain viemisiä??? Saati oman kumppanin.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   25.1.25 20:10:32

"Kuka menee KENENKÄÄN mihinkään juhliin ilman lahjaa tai jotain viemisiä??? Saati oman kumppanin"

Tämä! Vaikka kuinka ei olisi tapana ostaa lahjoja, niin kyllä tuohon kuuluisi edes joku kuihuviinipulla tai kukkapuska. Tuossahan on ihan eri tilanne verrattuna muihin merkkipäiviin. Vaikka normaalisti synttäreitä ei yleensä juhlisteta mitenkään, niin nyt oli järjestetty juhlat. Siinä luulisi olevan jo vihjettä tarpeeksi, että nyt on spesiaali tapaus, kun juhlitaan. Ja juhliin yleensä viedään edes joku pieni muistaminen.

Päivämäärä:   25.1.25 20:16:27

. ja M//Jos kumppanin kanssa on ollut tapana ettei lahjoja osteta niin eipä siinä mitään synttäripippalot muuttaisi asiaa vaan riittäisi ihan se suukko ja onneksi olkoon. En minä millään skumppapullolla tai kukkapuskalla tee yhtään mitään ja kumppanini tietää sen. Joo ei mennä muiden juhliin tyhjin käsin, mutta en näe syytä miksi miehen pitäisi synttärijuhliin tuoda minulle joku kukkapuska.

Päivämäärä:   25.1.25 20:27:09

"En minä millään skumppapullolla tai kukkapuskalla tee yhtään mitään ja kumppanini tietää sen. Joo ei mennä muiden juhliin tyhjin käsin, mutta en näe syytä miksi miehen pitäisi synttärijuhliin tuoda minulle joku kukkapuska."

Se on sitä kumppanin, oman rakkaimpansa huomioimista. Ei tarvitse olla kukkapuska tai skumppapullo. Se voi olla vaikka lempisuklaa tai mikä tahansa muu mistä tietää kumppaninsa pitävän.

Lähettäjä: pick me 
Päivämäärä:   25.1.25 20:43:20

"en näe syytä miksi miehen pitäisi synttärijuhliin tuoda minulle joku kukkapuska."

Niin, mitä syytä sinun miehelläsi olisikaan sinua huomioida. Välinpitämätön v-tuilu on paljon parempi.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.1.25 20:52:43

"Se on sitä kumppanin, oman rakkaimpansa huomioimista. Ei tarvitse olla kukkapuska tai skumppapullo. Se voi olla vaikka lempisuklaa tai mikä tahansa muu mistä tietää kumppaninsa pitävän."

Kaikille lahjat ja lahjominen eivät vain ole luontaisia tapoja osoittaa välittämistä. Kaipasi sitten millaisia tahansa huomionosoituksia, niin mieltymyksistä ja toiveista olisi hyvä keskustella kumppanin kanssa puolin ja toisin. Sitä en toki tiedä onko aloittaja jo näin tehnytkin. Jos on, niin huonoa käytöstä mieheltä, mutta jos ei ole, niin ehkäpä tässä on hyvä hetki nostaa asia esiin ja kysyä myös samalla mieheltä, että millaisia huomionosoituksia hän arvostaa eniten.

Itse esimerkiksi en innostu erityisemmin lahjoista. Enemmänkin alkaa ahdistaa, jos niitä tyrkytetään usein. :D Sen sijaan arvostan yhteistä aikaa ja vaikkapa kosketusta huomionosoituksena.

Päivämäärä:   25.1.25 21:45:42

Pick me ja : //Kumppania ei voi huomioida muilla tavoilla kuin konkreettisilla lahjoilla? Jos te haluatte lahjoja niin sitten sanotte siitä miehelle. Tuo on tekopyhää esittää ettei lahjat kiinnosta ja sitten suututaan, kun mies ei yhtäkkiä tajuakkaan tuoda jotain teennäistä kukkapuskaa, pulloa tai suklaata ja osoittaa kaikkien vieraiden nähden kuinka ihana ja kultainen mies on, kun tuo sinne synttäreille kaikkien nähden naiselleen lahjan.

... //Aloittaja ei ole ennen kaivannut lahjoja eikä ole maininnut miehelle haluavansa lahjoja ja nyt sitten pahoittaa mielensä, kun miehen pitää yhtäkkiä tajuta tuoda naiselle lahja.

Toistan edelleen. Jos aloittaja haluat lahjoja niin sitten sanot siltä miehelle sen sijaan, että kuvittelet miehen lukevan sinun ajatuksesi ja tajuavan joidenkin 50 v synttäreiden olevan nyt niin spesiaalit, että kaikkien nähden pitää se kukkapuska tuoda.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   25.1.25 21:48:57

No kyllä tuollaisesta voi jo suoraan kysyä, mikä homma. Etenkään jos ei millään lailla edes pahoitellut asiaa..?

Päivämäärä:   25.1.25 21:57:10

m//Miksi? Jos aloittaja on jo aikaisemmin ollut vaan hiljaa eikä ole avannut suutaan kertoakseen haluavansa lahjoja niin miksi miehen pitäisi nyt yhtäkkiä muuttaa toiminta mallia ja tajuta, että aloittaja haluakin lahjoja. Mielestäni tuo nyt on ihan aloittajan omaa tyhmyyttä ettei ole aikaisemmin avannut suutaan ja kertonut haluavansa huomion osoituksia myös lahjojen muodossa.

Lähettäjä: Eihyvääpäivää 
Päivämäärä:   25.1.25 22:01:08

"kuvittelet miehen lukevan sinun ajatuksesi ja tajuavan joidenkin 50 v synttäreiden olevan nyt niin spesiaalit, että kaikkien nähden pitää se kukkapuska tuoda."

Missä luolassa tai sivistymättömässä kodissa on ihmisen pitänyt kasvaa jos ei tiedä, että ihan normaaleihin käytöstapoihin kuuluu huomioida tasavuodet 50 eteenpäin? Vaikka kortilla tai kukkapuskalla ja ihan ilman, että siitä on pitänyt erikseen kertoa.

Kenellekään normaalille ihmiselle ei tulisi mieleenkään mennä jonkun tasavuotisjuhliin ilman MITÄÄN viemistä, edes sitä korttia tai marketin vitosen kukkapuskaa. Tai suklaarasiaa. Ei ole edes rahasta kiinni. Ja kenen tahansa juhliin sama, niin työkaverin, naapurin, sukulaisen saati parisuhdekumppanin.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   25.1.25 22:06:26

Aika karsea mies. Minäkin mietin, mikä tekee naisista niin läheisriippuvaisia, että viitsivät katsoa noin huonotapaisia ukkoja.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   25.1.25 22:09:00

50 on nykyään niin nuorekas ikä, ettei se vielä tarvitse sellaista huomiointia kuin silloin joskus, kun viiskymppinenkin oli jo melkein eläkeläinen ja sai lahjaksi keinutuolin ja kävelykepin.

Ap on mokannut siinä, ettei ole vaatinut tähänkään asti minkäänlaista muistamista ja ei kaiketi tässäkään yhteydessä älähtänyt miehen muistamattomuutta. Miehille täytyy joskus sanoa aika jyrkästi ja katsoa, muuttuuko toiminta. Jos ei, niin lapikasta.

Päivämäärä:   25.1.25 22:11:52

Ja huomionosoitus voi todellakin olla muutakin kuin materiaa, mutta huomionosoitus kuuluu silti tapoihin. Tyhmä pitää olla, jos ei tajua 50 v synttäreiden olevan vähän eri asia kuin vaikka 32. Etenkin jos juhlakalu kerrankin päättää pitää juhlat vaikka yleensä ei pidä. Eikö se jo kerro, että tilanne on spesiaali.

Päivämäärä:   25.1.25 22:16:16

Ihmisten käytöstavat ovat kyllä nykyään ihan hukassa. Ei ymmärretä normaaleja hyviä tapoja ja toisten huomioimista ilman että se pitää vääntää rautalangasta.

Päivämäärä:   25.1.25 22:17:51

Eihyvääpäivää//Ikä on vain numeroita eikä 50 v ole yhtään sen ihmeellisempi ikä kuin 48 v tai 52 v tai vaikka 20 v, 30 v, 40 v. Toisekseen en ole sanonut ettei ystävien, sukulaisten yms. juhliin mennessä tarvitse viedä lahjoja. Juu kuuluu käytöstapoihin viedä lahja, kun menee juhliin, mutta en nyt näe omaa puolisoa minään vieraana joka tulee kutsuttuna juhliin.

Päivämäärä:   25.1.25 22:19:58

"Ja huomionosoitus voi todellakin olla muutakin kuin materiaa, mutta huomionosoitus kuuluu silti tapoihin."

Tässäkin on vain se, että ihmiset voivat puhua eri kieltä huomionosoitusten suhteen: Se, mikä on yhdelle huomionosoitus, ei välttämättä ole sitä toiselle. Ihminen voi kuvitella huomioineensa kumppaninsa samaan aikaan, kun kumppani kokee jääneensä huomiotta. Tällaiset kokemukset vältetään vain keskustelemalla siitä, mitä kumpikin arvostaa ja pitää huomioimisena.

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   25.1.25 22:22:51

"/Ikä on vain numeroita eikä 50 v ole yhtään sen ihmeellisempi ikä kuin 48 v tai 52 v tai vaikka 20 v, 30 v, 40 v."

100v:kin on ihan vaan ikä myös, samanlainen kuin 10v, 30v tai 60v.

Hyvin sä vedät.

Päivämäärä:   25.1.25 22:23:45

M//Se, että juhlii 50 v juhlia, vaikka ennen ei ole synttäreitä juhlinut tarkoita automaattisesti sitä, että nyt yhtäkkiä kumppanin pitää tajuta tuoda sinne juhliin kukkapuska tai konvehtirasia vaan monille se tarkoittaa ihan vaan sitä, että vedoten siihen tasalukuun voi hyvällä omallatunnolla järjestää kekkerit johon läheiset kokoontuvat ja se läheisten läsnä olo on nimenomaan se pointti eikä mitkään kukkapuska ja kuoharit.

Huomaa taas hyvin ketkä tässä ketjussa on materian perään ja se tuntuu kiinnostavan enemmän kuin läheisten aito läsnäolo.

Päivämäärä:   25.1.25 22:24:22

"Kumppania ei voi huomioida muilla tavoilla kuin konkreettisilla lahjoilla? Jos te haluatte lahjoja niin sitten sanotte siitä miehelle. Tuo on tekopyhää esittää ettei lahjat kiinnosta ja sitten suututaan, kun mies ei yhtäkkiä tajuakkaan tuoda jotain teennäistä kukkapuskaa, pulloa tai suklaata ja osoittaa kaikkien vieraiden nähden kuinka ihana ja kultainen mies on, kun tuo sinne synttäreille kaikkien nähden naiselleen lahjan."

Niinkö minä sanoin ettei kumppania voisi muuten huomioida kuin lahjoilla? Minun mies älyää huomioida minua pienillä (joskus suurillakin) lahjoilla ihan ilman että on koskaan tarvinnut asiasta erikseen sanoa. En myöskään missään ole sanonut etteikö lahjat "kiinnostaisi", joten älä lisäile omiasi.

Mutta tuollaiset ankeuttajat ja kumppaniaan huomioimattomat kuin aloittajan mies ja Dyyni ansaitsevatkin toisensa.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   25.1.25 22:24:47

Silloin kun ei asuta yhdessä niin todellakin kumppani on vieras, joka tulee kutsuttuna juhliin.

Vaikka täyttäisi 37v niin kuuluu viedä lahja, jos juhliin kutsutaan. Itse asiassa kuuluu viedä jotain pientä aina, kun kutsutaan vaikka illallisjuhliin jonkun kotiin, ihan ilman synttäreitäkin. Ei tarvii mitään krääsää viedä vaan jotain mistä kutsuja tykkää, se voi olla vaikka lempi suklaa, kahvi, viini jne.

Täällä hengailee jotain katkeria ylilautalaisia, jotka eivät ole ikinä illallisjuhlia nähneetkään. Tai kutsuttu kerralla heti kaksi kertaa, ensimmäisen ja viimeisen.

Päivämäärä:   25.1.25 22:25:34

100v on jo aika harvinainen ikä, joten sitä sietää juhliakin. Noin muuten, nuoremmat tapaavat juhlia synttäreitään enemmän kuin vanhemmat, joten 32v bileet ovat todennäköisesti suuremmat tai tärkeämmät kuin 50v illallinen.

Päivämäärä:   25.1.25 22:26:49

"Huomaa taas hyvin ketkä tässä ketjussa on materian perään ja se tuntuu kiinnostavan enemmän kuin läheisten aito läsnäolo."

Kylläpä taas vedetään mutkia suoraksi, voi jessus! Ryömi takaisin sinne ankeaan luolaasi jossa ei tarvitse käytöstapoja paljoa miettiä.

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   25.1.25 22:27:08

Dyynistä varmaan joku joka poikkiksen kanssa tapaamisen kuukausipäiväkin on juhlimisen arvoinen, vuosi onkin jo sukujuhlien paikka ja hääpäivä on Elämän Tärkein Päivä, jonka rinnalla lasten syntymät (ja varsinkin 50-vuotispäivä) ei ole mitään. Mutta 50-vuotisHÄÄpäivä, oijojoi, kyllä pitää huomioida ja muistaa. Siinä sitä on saavutusta ja tavoitetta, päästä naimisiin.

Päivämäärä:   25.1.25 22:28:04

huoh//Kyllä ikä on vain numeroita eikä kukaan meistä voi ennustaa, koska oma tai toisen päivä päättyy joten siksi yllä tullut väite kuinka esim. 32 v on ihan eri asia kuin 50 v on ihan naurettava ja sille 10 vuotiaalle se 10 v synttärit on todennäköisesti paljon merkittävämmät kuin 50 v aikuiselle.

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   25.1.25 22:29:37

Dyyni: ”Asumme erillämme, olemme seurustelleet muutaman vuoden ja nyt kutsuin hänet ja muutaman ystävän syömään ja istumaan iltaa pyöreiden kunniaksi.”

Tässähän on nimen omaan kutsuttu juhliin toisen kotiin.

Päivämäärä:   25.1.25 22:29:37

Juu olen kyllä tosiaan materian perään, jos toivon niin suurta huomionosoitusta kuin 10 € kuohari tai kukkapuska. Tai vaikka itse leivottu kakku tai vaikka ihan ilmainen kokovartalohieronta puolisolta ( ja ei tietenkään sitä siknä kaikkien juhlavieraiden nähden, että siihen ei nyt tarvitse juuttua). Tai joku muu huomioiminen, että hei huomaan että sulla on tärkeä päivä, haluan huomioida sen ja sinut.

Päivämäärä:   25.1.25 22:33:52

://Kyllä minä kumppanille ostelen asioita ja hän minulle, mutta ne tapahtuu ihan merkkipäivien ulkopuolella. Jos minä tiedän miehen tarvitsevan jotain ja huomaa alessa asian niin ostan sen hänelle ja sama toisin päin.. Pointti onkin se ettei meillä tarvita mitään tuollaisia ihme teennäisiä muistamisia vaan se muistaminen ja huomioiminen tulee ihan jo siellä arjessa.

... //Aika ankelata kuulostaa suhde, jossa pitää oma kumppani erikseen kutsua omiin juhliin ja esiintyy siellä vieraana muiden joukossa.

Päivämäärä:   25.1.25 22:36:54

M//No sitähän sinä olet. Sinulle on merkittävämpää, että vieraat tuo muutaman kympin lahjoja ja loukkaannut jos et niitä saa sen sijaan, että heidän läsnä olo ja onnittelu riittäisi.

Päivämäärä:   25.1.25 22:38:24

Dyyni: no olettepas te parempia ihmisiä kun ihan merkkipäivien ulkopuolella muistatte toisianne mutta merkkipäivinä ette! :D Materialistien hapatusta sellainen merkkipäivinä muistaminen, hyi!

Päivämäärä:   25.1.25 22:41:09

No mitenkäs oma materialistisuutesi, jos arkenakin pitää huomioimista osoittaa ostelemalla kumppanille tarpeellista tavaraa :DDD Eikö se läsnäolo riitäkään. Menet varmaan ystävän häihinkin ilman lahjaa koska täytyyhän nyt ihanan läsnäolosi riittää lahjaksi. Kamalaa materian perään olemista odottaa lahjoja.

Päivämäärä:   25.1.25 22:50:10

Oikeastiko jonkun mielestä perus käytöstapoihin ei kuulu viedä muistamista, olkoon se kortti tai kukka tai itse tehty ruoka tai mikä ikinä, kun jollain on juhlapäivä ja sitä on kutsuttu viettämään? Okei, dyyni ja kumppanit menee ilmeisesti sitten häihinkin ihan kosketuslahjan ja suukon kanssa. Jollei nyt sitten juhlakalu tai -kalut tajua SANOA että hei nyt olisi se paikka vaikka kimpassa osallistua lahjakortin ostoon??? Eikä dyynille tule mieleenkään tuoda edes jälkiruokasuklaata tai tarjoutua hakemaan viinipullo jos ystävä kutsuu luokseen aterialle ilman että ystävä SANOO että näin voisi tehdä?
Miten moukkia ihmiset on...

Päivämäärä:   25.1.25 22:50:43

: ja M//Eipä mene nyt ihan noinkaan, sillä meistä ei kumpikaan odota toiselta yhtään mitään vaan ne huomioimiset on ihan aitoja huomioimisia sen sijaan, että väkisin pitää vääntämällä vääntää ja odotella johonkin merkkipäivää niin kuin tässäkin ketjussa monilla tuntuu olevan. Pitää väkisin sinne 50 v juhliin vääntää joku lahja, että voi sillä osoittaja kuinka tärkeä toinen on sen sijaan, että vaikka arkena kaupassa käydessä tietää toisella olleen rankka päivä ja tuo suklaalevyn kumppanille.

Ja M et selkeästi osaa lukea. Olen jo useaan otteeseen sanonut, että vieraana viedään muistaminen juhliin joten kyllä, vien kaverin hääjuhliin lahjan. Sen sijaan en odota, että mies antaa minulle lahjan meidän omissa hääjuhlissa eikä mies ole mikään vieraan minun syntymäpäivillä vaan minun kumppanini joten hänen ei tarvitse noudattaa mitään "vieraiden hyvien etikettien protokollaa". Tosin minun ystävät, sukulaiset yms. Tietää ettei minua lahjat kiinnosta vaan läsnä olo on se tärkein.

Päivämäärä:   25.1.25 22:54:00

No Dyyni nyt on trolli, mutta valitettavasti näitä on nähty ihan tosielämässäkin.
Se mitä minä ihmettelen miksi joku ei halua ilahduttaa itselleen tärkeää ihmistä. Ja samalla olla olematta käytöstavaton törppö.

Päivämäärä:   25.1.25 22:55:30

. //Luetun ymmärtäminen taas huipussaan. Edelleen kyse on aloittajan kumppanista. Ei mistään sukulaisesta tai vieraasta joten kyllä, häntä ei mielestäni koske samat säännöt kuin kutsuvieraita.

Päivämäärä:   25.1.25 22:55:49

Läsnä olo vai läsnäolo.

Päivämäärä:   25.1.25 22:57:36

Kyllä dyyni, se on tullut selväksi. Jo monta viestiä sitten. Selvä. Okei. Tämä selvä.

Päivämäärä:   25.1.25 22:58:51

"Pitää väkisin sinne 50 v juhliin vääntää joku lahja"

Mitä väkisin vääntämistä siinä on. Kumppanin varmaan tuntee hyvin, että tietää mistä tämä tykkää. Ja merkkipäivä tietää varmasti ihan hyvissä ajoissa tulevaksi. Miksi sitä varten ei voi yhtä hyvin ajoissa hankkia sitä sopivaa juttua samalla tavalla kuin siellä arjessa nappaa mukaan sen sopivan ilahduttavan asian.

Mutta dyyni taitaa vaan olla katkera, kun häntä ei kukaan muista syntymäpäivänä, niin kivempi esittää, ettei mitään kaipaisikaan. Happamia sanoi kettu...

Päivämäärä:   25.1.25 22:59:18

... //Jos aloittajaa ei ole ennenkään lahjat kiinnostaneet niin edelleen miksi nyt tilanne olisi joten poikkeava. Jos aloittaja haluaa lahjoja niin sitten avaa sen suunsa eikä heittäydy marttyyriksi. Toisille katso, kun ihan oikeasti riittää se ihmisten läsnä olo ja yhdessä oleminen sen sijaan, että jaksetaan kiinnittää vieraiden tuomisiin huomiota ja nakellaan niskoja, kun joku ei olekaan tuonut sitä oikeasti ihan täysin merkityksetöntä 10 € kukkapuskaa. Toiselle se halaus ja onnea riittää.

Päivämäärä:   25.1.25 23:03:01

Kyllä dyyni, olet sanonut tuon moneen kertaan. Kantasi on tullut selväksi. Okei.

Päivämäärä:   25.1.25 23:03:10

M//Jos mies kuvittelee tietävänsä ettei aloittajaa lahjat kiinnosta niin miksi miehen pitäisi nyt yhtäkkiä tehdä vastoin oletusta. Jos aloittaja haluaa lahjoja niin sitten avaa sen suunsa.

Et selkeästi voi käsittää, että on olemassa ihmisiä joita materia ei kiinnosta ja huomioiminen voi tapahtua muullakin tavalla kuin materialla.

Päivämäärä:   25.1.25 23:04:29

Mitä jos miehen näkökulmasta hän on muistanut aloittajaa varsinaisten illanistujaisten ulkopuolella tavalla, jota taas aloittaja ei itse miellä huomioimiseksi? Ihan turha tuomita kumpaakaan osapuolta ennen kuin asiasta on keskusteltu. Jos mies ei keskustelunkaan jälkeen muuta käyttäytymistään huomioimisen suhteen, niin sitten hän on moukka. Ja samalla tavoin aloittaja on moukka, jos hän ei keskustelun jälkeen pyri toteuttamaan miehensä toiveita huomioimisen suhteen.

En todellakaan vertaisi tilannetta hääjuhliin tai mummon 80 v kutsuille vieraaksi menemiseen. Mäkin olin varmaan jouluna moukka, kun annoin äidille ja sisaruksilleni hyvin pienet lahjat, mutten samassa tilanteessa olleelle kumppanilleni mitään. Erona on tosin se, että olimme kumppanini kanssa keskustelleet asiasta etukäteen ja sopineet, että fyysisten lahjojen sijaan laitamme keskinäiset lahjarahamme yhteiseen lomareissuun.

Päivämäärä:   25.1.25 23:07:37

Dyyni, Missä on sanottu ettei lahjat kiinnosta? Missä on sanottu ettei halua vaikka niitä kukkia? Missä on sanottu ettei tykkää hyvästä kuoharista?

Olet nyt sen mielipiteesi tuonut, moneen otteeseen kuten itse totesit, esille. Selvä. Tiedätkö, ihminen joka jankkaa samaa asiaa uudestaan ja uudestaan saattaa vaikuttaa vähän odiootilta.

Päivämäärä:   25.1.25 23:10:07

"Kyllä dyyni, olet sanonut tuon moneen kertaan. Kantasi on tullut selväksi. Okei."

Jos minun tekstiäni kommentoidaan eikä luetun ymmärtäminen ole huipussaan niin totta kai minä kommentoin. Mikään ei pakota sinua seuraamaan minun kommentteja joten, jos ne häiritsevät niin jätä lukematta. Ja sen verran, että turhaa sinä minulle ärsyynnyt, kun vastaan kommentteihin. Ennemmin sinuna ärsyyntyisin niihin jotka eivät ymmärrä lukemaansa ja sen seurauksena vastaavat minun kommentteihin eli haukut nyt ihan väärää puuta.

Päivämäärä:   25.1.25 23:10:39

Rupesi tässä ihan naurattamaan että muten tyhmä sitä itse onkaan kun kävin eilen katsomassa kaverin uutta koiranpentua ja vein sille tuliaisia :D. Vaikkei se käskenyt. Kunhan halusin ilahduttaa, sitäkin.

Päivämäärä:   25.1.25 23:12:35

. //Miksi sinö esität minulle kysymyksiä ja kommentoit tekstiäni, jos et halua minun kommentoivan. Kai ymmärrät että sinä ihan tuolla sinun omalla toiminnalla syyllistyt asian jankuttamiseen. Jos sinusta mielipiteeni on tullut selväksi niin eikö siinä vaiheessa kannata myös itse olla ihan vaan hiljaa tai sitten kommentoida jonkun muun kommenttia eikä sen jota syyttää jankuttajaksi.

Päivämäärä:   25.1.25 23:16:39

Minähän taisin nimenomaan mainita, ettei lahjan tarvitse olla materiaa. Se voi olla vaikka hieronta, leipomus, luontoretki tai muu huomioiminen. Kumppani itse varmaan parhaiten sen keksii. Mutta huomioiminen nyt vaan on tapana. Toki jos erikseen sovitaan, että ei juhlita eikä huomioida merkkipäivää mitenkään tai vaikka lähdetään yhdessä myöhemmin reissuun, niin se on aivan eri asia. Mutta jos on niin moukka ettei ymmärrä käytöstapoja, niin eihän sille sitten voi mitään.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.1.25 23:20:59

"Edelleen kyse on aloittajan kumppanista. Ei mistään sukulaisesta tai vieraasta joten kyllä, häntä ei mielestäni koske samat säännöt kuin kutsuvieraita."

SEURUSTELUkumppanista, miesystävästä on kyse, joka asuu omassa asunnossaan. Eri asia kuin puoliso, joka asuisi avo- tai avioliitossa aloittajan kanssa. VAIN seurustelukumppani. Hän on vieraan asemassa aloittajan luona, koska hän ei asu aloittajan kanssa.

Ja aloittajahan sanoi itse vievänsä ihan vaan tavalliseen kyläänkin mennessään kahvipullat tai jotakin vastaavaa ja antavansa lahjaksi jotakin pientä. Oletettavasti aloittaja siis omaa normaalit sivistyneen ihmisen käytöstavat, kuten myös hänen ystävänsä, miesystävää lukuunottamatta.

Minäkin tunnen ihmisen, joka ei todellakaan ole lahjojen perään, mutta ei olisi tullut mieleenkään olla viemättä hänen tasavuosijuhlaansa korttia ja vähän parempaa suklaarasiaa. Saati että seurustelukumppanille ei veisi kun on kututtuna muiden joukossa juhlimassa.

Päivämäärä:   25.1.25 23:22:23

M//Ja toisille riittää se, että halaa, pussaa ja sanoo onnea. Ei tarvitse olla mitään sen ihmeellisempää, mutta koska nyt mies ei ole tuonut suklaata tai kukkapuskaa niin on käytöstavatonta moukka. Aloittajahan nimenomaan nyt yhtäkkiä halusinkin ihan konkreettisen lahjan siellä juhlissa oli nolostunut, kun mies ei vieraiden nähden näyttänyt lahjalla kuinka paljon aloittajaa arvostaa, vaikka alussa kuitenkin väitti ettei ole lahjojen perään. Joten aloittaja nyt päättää onko niide perään vai ei ja kertoo asiasiasta selväsanaisesti miehelle sen telepatian sijaan.

Päivämäärä:   25.1.25 23:26:02

-//Niin no kaikille, vaikka kuinka asuisi erillään ja oltaisiin oltu 2 vuotta yhdessä se toinen ei ole vain seurustelukumppani joka on vieraana muiden joukossa vaan kumppani joten aloittajan kannattaa nyt ihan ensiksi varmaan miettiä sen oman suhteensa tilaa ja mitä odotuksia on sitä omaa SEURUSTELUkumppania kohtaan ja puhua niistä tämän seukkaulukaveri kanssa.

Päivämäärä:   25.1.25 23:31:10

Kyse ei ole lahjojen perään olemisesta vaan käytöstavoista, eleestä jolla osoittaa ajatelleensa toista, halusta ilahduttaa ja juhlistaa merkkipäivää.
Eikö dyyni nyt voi myöskään ymmärtää muiden näkökantaa. Jos puhuu lahjoista turhana väkisin keksittynä krääsänä niin kaikki eivät näe niiden hankkimista samoin eivätkä veisi mitään mistä ei tiedä toisen pitävän. Lahjan tarkoitus kuitenkin on ilahduttaa saajaansa?

Lähettäjä: Miäs 
Päivämäärä:   25.1.25 23:36:26

Kaikki ei ole lahojen perään ottamassa tai antamassa. ex. Muija aikoinaan silppusi lavuaariin kalliit kukat, jotka sain hankittua työmatkalta. Jotenkin se kolahti sen verran pahasti että totesin ettei rehuja tai lahjoja enää kenellekään.
Aloittajakin toppuuttelee ettei ole lahjojen perään, mutta silti vertaili ettei tuonut kukkasia tai kuoharia kuin muut. Ehkä miehelle oli tullut aikaisemmin selväksi ettet ole lahjojen perään, muut ei sitä vaan tienneet.
Nyt sitten olet tuuliviirinä vaihtamassa suuntaa.

Päivämäärä:   25.1.25 23:39:45

. //Mutta jos aloittaja kokee noin niin siitä asiasta ehkä kannattaisi keskustella miehen kanssa sen sijaan, että olettaa tämän yhtäkkiä toimivan eri tavalla kuin on aikaisemmin toiminut. Vaikka aloittajalle 50 v juhlat on merkittävä tapahtuma niin mies ei välttämättä koe tuota tapahtumaa sen ihmeellisemmäksi kuin muistakaan merkkipäiviä ja koska muinakaan merkkipäivinä aloittaja ei ole ilmaissut mielipidettään lahjojen suhteen niin mies ei koe tätä mitenkään poikkeukseksi. Toisekseen, vaikka aloittaja kokee itse kyseessä olevan miesystävä jonka kanssa vain seurustelee, asutaan erillään ja mies on vieraana kutsuttu juhliin niin mies voi kokea asia toisin eli olevansa aloittajan kumppani ja erityisemässä roolissa kuin vain vieraana muiden joukossa eli aloittaja puhuu sen miehen kanssa sen sijaan, että täällä ihmettelee asiaa pari kuukautta jälkikäteen.

Kuitenkin kyse nyt 50 v ihmisestä joten luulisi sen verran ikää jo olevan, että voisi sen seurustelukumppaninsa kanssa avoimesti puhua asioista hiljaa selän takana ihmettelyn sijaan.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   25.1.25 23:58:14

”Toki jos erikseen sovitaan, että ei juhlita eikä huomioida merkkipäivää mitenkään tai vaikka lähdetään yhdessä myöhemmin reissuun, niin se on aivan eri asia.”

Niin, kommunikointi, tai pikemminkin sen puute, kuulostaisi juurikin olevan tässä se keskeinen seikka aloittajan ja miehensä kohdalla.

Lähettäjä: Tjaah 
Päivämäärä:   26.1.25 01:08:19

"se toinen ei ole vain seurustelukumppani joka on vieraana muiden joukossa vaan kumppani"

Kyllä se on ihan vain melko tuore seurustelukumppani, ei puoliso. Kun miehen kanssa aikanaan "vain" vasta seurusteltiin asuen omissa kodeissamme, hän oli luonani vieraana ja minä hänen. Kun asuttiin yhdessä, hänestä tuli avopuoliso ja asuinkumppani. Avioiduttua tietenkin ollaan aviopuolisoita.

"kertoo asiasiasta selväsanaisesti"

Jos pitää selväsanaisesti kertoa, että haluaa toisen jollakin tavalla huomioivan minkä tahansa kumppaninsa tai vaikka ystävänsä merkkipäivän, niin kyseisen henkilön toisten huomiointi- ja muut sosiaaliset taidot ovat todennäköisesti todella erikoiset. Meille ihan normiperusihmisille tuollaiset asiat ovat yhtä itsestäänselviä kuin että kuraiset ulkokengät jalassa ei lompsita ihmisten kotiin. Toki senkin tekeminen on varmaan joillekin ihmisille ok, ellei ole selväsanaisesti ohjeistettu, että meillä ei saa lompsia kuraisissa ulkokengissä sisällä. Mistä sitä muuten voisi tietää.

Lähettäjä: rf 
Päivämäärä:   26.1.25 07:30:52

Ei tässä ole kyse krääsän kantamisesta vaan hyvistä käytöstavoista. Aloittaja ei ole kaivannut pakettia, mutta ei saanut yhtään mitään muuta kuin vieraan kahvipöytään.

Onko mies muutenkin käytöstavaton törppö? Voi olla, että ei hänelle ole kukaan koskaan niitä opettanut. Nyt alkaa olla jo myöhäistä.

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   26.1.25 08:52:08

Uhh...en jaksa lukea tätä Dyynin viestiä pidemmälle:
"...Sen sijaan en odota, että mies antaa minulle lahjan meidän omissa hääjuhlissa eikä mies ole mikään vieraan minun syntymäpäivillä vaan minun kumppanini joten hänen ei tarvitse noudattaa mitään "vieraiden hyvien etikettien protokollaa". Tosin minun ystävät, sukulaiset yms. Tietää ettei minua lahjat kiinnosta vaan läsnä olo on se tärkein...."

Kyllä aloittajan viestistä ymmärsin, ettei lahjaa/huomioimista tullut ennen, juhlissa tai juhlien jälkeen.

Minusta se on tyhmää ja huonoa käytöstä. Puolisoehdokkaan henkistä alistamista tai halveeraamista.

En pidä aloittajaa lahjojen toivomista huonona asiana tai paheksuttavana.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   26.1.25 10:16:21

Mies joka ei edes kukkakimppua viitsi ostaa on moukka. Ja mun eksä oli tommonen, äitienpäivänä ei edes onnitellut, kukista puhumattakaan. Ei ne miehet näköjään muuten opi kun sanomalla suoraan että yleensä on tapana ostaa joku lahja, edes se vitosen kukkakimppu marketista. Tai joku suklaarasia. Tai että vie vaikka kiinalaiseen syömään jos rahat on vähissä.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   26.1.25 10:20:02

Uskomaton moukka mies että kehtaa tulla tyhjin käsin. Itse en kehtaisi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.