Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vinkkejä muuttoon!

Lähettäjä: harakka 
Päivämäärä:   25.1.25 16:40:06

Muutto edessä parin kuukauden päästä ja aattelin jo nyt alkaa pakata asioita mitä tiedän että en tartte. Päätin pitää nykyistä ja seuraavaa asuntoa päällekkäin kuukauden koska muuten muutto tuntui ahdistavan aivan liikaa. Ei varsinaisesti se muutto van lähinnä se jos va on laittamassa asuntoon heti näyttöjä yms, niin haluan olla "alta pois" ennen niitä.

Mutta vinkkejä muuttoon ja pakkaukseen ja muutto siivoukseen? Muutto matka ei itsessään ole pitkäjoten edes takaisin ajeluun ei mene kauaa.

Re: Vinkkejä muuttoon!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.1.25 17:00:25

Pakkaa yhden huoneen tavaroita yhteen laatikkoon ja kirjoita laatikon päälle, mihin huoneeseen laatikko kannetaan uudessa asunnossa.

Lähettäjä: Kicks 
Päivämäärä:   25.1.25 17:49:33

"Käsikiristekalvo" eli korkea rulla pakkausmuovia. Sitä vetelet vika päivänä esim yöpöydän ympärille, ei mitään että purat laatikot ja lajittelet pikku tavarat neljään eri pahvilootaan johon kirjoitetaan jotain...

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.1.25 18:00:13

Banaanilaatikot on parhaita muuttolaatikoita. Saa kaupoista ilmaiseksi ja menee käytön jälkeen pahvinkeräykseen. Kovat tavarat niihin särkyvät sanomalehteen käärittynä ja pehmeät jätesäkkeihin. Näyttöjen ja telkkarin suojaksi teippaan peiton tai solumuovia jos sattuu olemaan. Ei tarvitse hifistellä erilaisten viritysten kanssa.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   25.1.25 18:09:40

Pakkaat nyt kaikki kesävaatteet, "ylimääräiset" pyyhkeet ja lakanat, keittiövälineet, romut laatikoista jne. Kirjoita laatikkoon mihin huoneeseen laatikko menee

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   25.1.25 18:17:33

Kyllä parhaita on ehdottomasti ostetut pahvilaatikot, jotka on suunniteltu muuttolaatikoiksi. Nämä saa tukevasti teipattua kiinni eikä ole ylimääräisiä reikiä pohjassa ja kannessa eikä ylimääräisiä hajuja tai tahmoja banaaneista. Toki banaanilaatikot käy, jos ei halua ostaa muuttolaatikoita.

Suojapaperiksi kannattaa ostaa ruskeaa pakkauspaperia ja kulpamuovia (saa isoissa rullissa mm Clash Ohlsonilta). Sanomalehtiä tulee nykyään yhä harvemmille kotiin ja sanomalehtien muste sotkee ikävästi. Toki se taas käy paremman puutteessa.

Iso muuttoauto helpottaa hommaa paljon. Vaikka matka ei olisi pitkä, menee silti siirtymisiin aina aikaa. Mitä enemmän tavaraa saa kerralla, sen nopeammin hommasta pääsee.

Päivämäärä:   25.1.25 18:41:26

Mä olen ostanut ihan niitä lihalaatikon kokosia muovilaatikoita, saa joskus 7,5€ tai kympillä, ei laatikko hajoa ja voi varastoida varastossa kaikkea. Myös käy kaupaksi muuton jälkeen mutta ei ole ollut tarvetta myydä. Kestää muutosta toiseen ja suojaa tavarat toisin kun pahvilaatikot.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.1.25 20:41:55

Pakkaa matkalaukku itsellesi, aivan kuin lähtisit viikon tai parin lomalle. Muut voit pakata laatikoihin. Auttaa myös muuton jälkeen. Lisäksi tarvitset kaikki siivousvälineet.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   26.1.25 08:59:56

Parhaat ilmaiset pahvilaatiot on saanut astioita myyvistä pikkuliikkeistä, esim. Pentik. Tukevia ja siistejä.

Kaikkein tarvituimmat tavarat kannattaa pakata matkalaukkuun kuin olisit lähdössä reissuun.

Siivoa huolella seuraava asunto ennen kuin viet sinne muuta kuin siivousvälineet.

Päivämäärä:   26.1.25 09:04:46

Ja heitä samalla turhia tavaroita pois, eli konttiin. Kun tekee muuttopakkausta, huomaa miten sitä turhaa tavaraa aina löytyy jostain. Sitä mukaan vaan konttipussiin kun semmosta ilmenee.

Päivämäärä:   26.1.25 09:09:25

Katso "muuttajan muistilista" tai jos vuokranantajalla on oma muuttosiivouslista netissä. Ala käymään sitä jo läpi varsinkin jos ne uunin ja jääkaapin aluset jää muutenkin siivoamatta. Jos et ole pessyt uunia pitkään aikaan pese se nyt niin ei ole niin kamala urakka ja kun se ei aina ole yhden päivän homma.....

Banaanilaatikot ovat ihan saatan4sta! Osta kunnolliset muuttolaatikot missä on tukeva pohja, sellaisia mitä ei tarvitsisi edes teipata kasaan, toki se on suositeltavaa. Kaikki on samanlaisia ja niihin vähintään kahdelle, mieluiten kaikille sivuille merkataan sisältö ja summittainen sijoituspaikka, vaikka OH.

Kaikki laatitkot missä lukee varasto kannattaa käydä läpi, että tarvitseeko kaikkea säilöä.

Osta kirkasta, leveää teippiä laatikoiden sulkemiseen.

"Suojapaperiksi kannattaa ostaa ruskeaa pakkauspaperia ja kulpamuovia (saa isoissa rullissa mm Clash Ohlsonilta)."

Sitä myydään myös voipaperi, voimapapero- ja savustuspaperi-nimellä, jälkimmäinen oli ainut mitä viimeksi löytyi. Kuplamuoviin sitten ihan kaikista herkimmät koriste-esineet. Ja taisin kuplamuovista leikata palaset lautasten väliin.

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   26.1.25 09:15:58

Minä taas olen vuokrannut muuttofirmasta laatikot. Ei maksa paljon ja motivoi tyhjentämään ne nopeasti uudessa asunnossa.

Lähettäjä: z 
Päivämäärä:   26.1.25 09:39:11

Karsi tavaramäärää jos tarvis ja myy tarpeettomat pois fb-kirpparilla. Näin jää vähemmän roudattavaa.

Päivämäärä:   26.1.25 09:47:01

Itse taas suosittelen, että tavaroiden karsimista ei tee muuton yhteydessä. Se on jo muuten työläs rupeama ja karsiminen on aivoille raskasta kun jokaisen tavaran kohdalla pitää alkaa miettimään säilyttääkö vai ei ja miten hävittää, myyntiin, kirpputorille, jätteeksi, mihin jätteeseen? Todennäköisesti hirveän aivotyön hyötynä tavaraa on ehkä 2 laatikkoa vähemman, jotka kuitenkin joudut roudaamaan jonnekin ja jopa pidemmälle.

Eli itse tekisin karsimista suosiolla joko reilusti ennen muuttoa tai muuton jälkeen. Muuttaessa voit vain aivot narikassa pakata kaiken. Toki JOS kokee että jaksaminen ja aika todella riittää siihen karsimiseen niin siitä vain. Mutta hyvä tiedostaa, että se on aika kuormittavaa myös.

Päivämäärä:   26.1.25 09:48:32

Jos siihen saa kirpparipöydän läheltä (kun aikaa on yli kuukausi) niin mikäs siinä. Vie kolme laatikollista uuteen kotiin ja laatikollisen kirpparille samalla.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   26.1.25 09:52:26

Lautasten väliin kannattaa laittaa ihan talouspaperisiivut, aiemmin mainitulla kuplamuovilla voi tulla todella hutera pino, kun alkaa keikkua joka välin joustaessa.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   26.1.25 10:07:05

"Minä taas olen vuokrannut muuttofirmasta laatikot."

Sama. Otan yleensä niitä isompia yritysmuuttolaatikoita, kulkee joskus nimellä mappilaatikko. Niihin mahtuu Orthexin isot muoviset säilytyslaatikot sellaisenaan sisään, joten kaiken jo laatikoissa säilytettävän tavaran pakkaus on superhelppoa.

Päivämäärä:   26.1.25 10:32:39

Mulla on muuttofirma käynyt tekemässä muutot joka kerta, ja olen ottanut laatikot heiltä.

Seuraavan muuton saatan tehdä itse, mutta todennäköisesti otan silti laatikot muuttofirmalta. Ne ei olleet kalliit ja tietää että ovat ainakin tukevat, pinottavat ja siirreltävissä nokkakärryillä.

Lähettäjä: Vinda 
Päivämäärä:   26.1.25 10:38:51

Kaikkein paras muuttovinkki on "survival box", johon laitetaan kaikki ensimmäisenä päivänä ja iltana tarvittavat kamppeet. Wc-paperirulla, käsisaippua, pyyhe, yöpuku, joitakin astioita (tai kertisastiat), lakanat... Mitä nyt kukakin tarvitsee ensimmäisenä uudessa kodissa.

Tämä laatikko merkitään selkeästi kannetaan ensimmäisenä

Lähettäjä: Vinda 
Päivämäärä:   26.1.25 10:39:53

Hupsis, karkasi....

Laatikko kannetaan ensimmäisenä uuteen kotiin jonnekin selkeälle paikalle. Sieltä on aina helppo ottaa kaikki tarvittava esiin eikä tarvitse penkoa monesta eri laatikosta väsyneenä tavaroita :)

Lähettäjä: harakka 
Päivämäärä:   26.1.25 15:39:08

Vinda, tollanen voisin tehä matkalaukusta ja koiran tavarakassista. Matkalaukkuun mun kamat ja koiran laukkuun koiran.

Päivämäärä:   26.1.25 18:55:55

Vaihdan lakanat ennen muuttoa ja tullaan sijatun petarin peittoineen ja tyynyineen jätesäkkien sisään. Perillä vaan jalat sänkyyn ja Pietari rullataan auki. Valmista.

Päivämäärä:   26.1.25 20:39:03

Mulla on varastossa läpinäkyviä laatikoita mihin vaihdan aina kesä ja talvi vaatteet. Muistoissa vuokraan niemen painottavat laatikot ja autonkerralaan kuljetan niitä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.