Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Cairnterrieri vai keskikokoinen villakoira

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   25.1.25 15:49:04

Mietinnässä näiden kahden rodun väliltä. Ovat erilaisia juu. Turkinhoito ei ole ongelma ja mielellään just sellainen mistä ei irtoais hirveästi karvaa. Suht sosiaalinen toisten koirien kanssa toimeentuleva, iloinen ja innokas ulkoilija sekä seuralainen kotiin. Mielellään myös perusterve. Ei ole suunnitelmissa kummempia harrastuksia. Onko täällä näiden rotujen omistajia?

Re: Cairnterrieri vai keskikokoinen villakoira

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   25.1.25 15:51:43

Älä nyt vaan cairnia ota… villakoirat on kivoja.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.1.25 15:53:06

” Älä nyt vaan cairnia ota… villakoirat on kivoja.”

Mä vastaan taas toisinpäin. Cairnit on loistavia, jos olisivat vaan pikkusen isompia niin ois mulle täydellinen rotu.

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   25.1.25 15:55:25

Villakoira on todennäköisemmin se toisten koirien kanssa toimeentuleva. Cairneissa on paljon sosiaalisia yksilöitä juu, mutta pohjimmiltaan se on kuitenkin terrieri.

Päivämäärä:   25.1.25 16:03:42

Cairnissa sitä terrieriä on lähinnä nimessä.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   25.1.25 16:36:27

Minulla oli joskus lapsena puolikas cairni ja siitä se kiinnostus rotuun on tullut. Keskiarvo villakoira nyt uutena mietinnössä. Cairnissa olen ymmärtänyt vaan, että pennut on aika kiven alla tai haluttuja.

Lähettäjä: Loisia tarpeeksi 
Päivämäärä:   25.1.25 16:40:41

Riippuu eläimen loisista onko ne zoonoottisia ja tunnistaako käypähoitojärjestelmä nämä.

Päivämäärä:   25.1.25 16:44:34

"Cairnissa sitä terrieriä on lähinnä nimessä."

Niin. Lähinnä nimessä. Mutta sitä on siellä kuitenkin. Tiedän pari junnua joille hankittiin cairnit, ja olihan se heille iso pettymys kun eivät saaneetkaan kivaa kaverilenkkikoiraa kun molemmat ovatkin koira-aggressiivisia.

Lähettäjä: Qtar 
Päivämäärä:   25.1.25 16:58:25

Jos noista kahdesta pitäisi valita, niin valitsisin cairnin. Todennäköisyys saada tervepäinen, terve koira on huomattavasti isompi.

Lähettäjä: wetehinen 
Päivämäärä:   25.1.25 17:06:13

Villakoira ehdottomasti. Cairnien terveysongelmat esim. polvien suhteen ovat hurjia. Toki ongelmia löytyy myös villakoirista. Villisten luonne paljon helpompi ja terveempi.

Lähettäjä: Nii 
Päivämäärä:   25.1.25 17:09:37

Cairnin ottaisin

Lähettäjä: inkku 
Päivämäärä:   25.1.25 17:09:46

Kaverin cairni jouduttiin lopettamaan 6-vuotiaana polvi-ongelmien takia, ihaluonteinen koira oli.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   25.1.25 18:32:28

Lähettäjä----

Päivämäärä25.1.25 16:44:34

"Cairnissa sitä terrieriä on lähinnä nimessä."

Niin. Lähinnä nimessä. Mutta sitä on siellä kuitenkin. Tiedän pari junnua joille hankittiin cairnit, ja olihan se heille iso pettymys kun eivät saaneetkaan kivaa kaverilenkkikoiraa kun molemmat ovatkin koira-aggressiivisia.

Jos se koira on tullut teinille niin ihmettele yhtään että on epäonnistuttu sosiaalistamaan koira. Pääsääntöisesti cairnit tulevat hyvin juttuun muiden kanssa.

Päivämäärä:   25.1.25 18:47:44

"Jos se koira on tullut teinille niin ihmettele yhtään että on epäonnistuttu sosiaalistamaan koira. Pääsääntöisesti cairnit tulevat hyvin juttuun muiden kanssa."

Pääsääntöisesti ehkä juu, mutta se ei ole sama kuin aina :D Koira-aggressiivisesta koirasta et sosiaalistamalla saa sosiaalista kaikkien kaveria. Jos se aggre on geeneissä niin siinä ei sosiaalistamiset auta. Ja osalla cairneista se siellä geeneissä edelleen on, olit sinä ihan mitä mieltä asiasta tahansa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   25.1.25 19:11:13

Kysy hötölästä mitä vaan koirarotua, molossia/noutajaa/paimenta/terrieriä, niin vastaus on aina villakoira.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   25.1.25 20:42:56

Koirasta saa myös nopeasti agren jos se saa huonoja kokemuksia muiden koirien kanssa. Teinit ei usein tajua vielä kuinka herkkiä nuoret koirat on.

Päivämäärä:   25.1.25 21:06:10

Molemmissa roduissa on kivoja, huonoluonteisia, terveitä ja sairaita. Kivoja rotuja molemmat minusta. Katsele yhdistelmiä, vertaile ja valitse, mikä kolahtaa.

Päivämäärä:   25.1.25 21:40:20

Villakoirasta en osaa sanoa, mutta meillä.on cairn. Tämä yksilö on kiltti ja hyväluontoinen, mutta onhan kaikissa oma persoona. Meillä ollut myös ärhäkkä cairn. Meidän cairnilta leikattiin molemmat ristisiteet. Itse olen tykästynyt rotuun. Riistaviertti on ja voi irti päästessään lähteä riistan perään. Nyt vanhemmiten ei ole enää lähtenyt, mutta nuorempana piha piti aidata hyvin. Sai kyllä kaivettua itsensä naapuriin.

Päivämäärä:   25.1.25 22:31:16

Yhtään järkevää villakoiraa en ole tavannut. Ihan kuuroja omistajiensa käskyille ja jokatoinen pirun arka.

Lähettäjä: Nii 
Päivämäärä:   25.1.25 22:59:49

"Kysy hötölästä mitä vaan koirarotua, molossia/noutajaa/paimenta/terrieriä, niin vastaus on aina villakoira."

Tämä. :'D

Lähettäjä: _ 
Päivämäärä:   26.1.25 01:36:37

Naapurilla on keskikokoinen villakoira, hieno ja kuin ihmisen mieli. Osaa vaikka mitä. Omistaja kehunut että ei pelkää mitään, aina kiltti ja sopivan varovainen toisille koirille ja lapsille, ja ainoa mistä menee kuuroksi on kiimaisen nartun haju kun on leikkaamaton uros. On täällä sitten niitäkin puudeleita nähty, jotka eivät tottele mitään maallista valtaa. Olisiko niin että kasvatuksesta se käytös enimmäkseen riippuu. Jos ei henno tai viitsi pitää jöötä, niin puudeli kyllä ottaa siitä kaiken irti. Vähän yksinkertaisemmat koirat uskovat kerrasta.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   26.1.25 04:32:15

Joo itse ensisijaisesti etsin tyttö koiraa. Näiden rotujen lisäksi olen miettinyt skotlanninterrieriä , silkkivinttikoiraa ja markiesjea. Cairn ja villis ehkä turkkiensa ja luonteidensa puolesta kiinnostaa. Ja onko Villis terveempi kui cairn polviensa kanssa?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   26.1.25 05:54:18

Mun mielestä täällä suositellaan aina whipettiä tai lapinkoiraa.

Mutta joo, villakoiran valitsisin noista kahdesta.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   26.1.25 06:32:00

Meillä on keskikokoinen villakoira, mutta en tunne cairnia yhtään. Ehkä isoin ero on suhtautuminen omaan perheeseen. Villakoiran rakkaus on ylitsevuotavaa, sekä hyvässä että pahassa. Se on kaikessa mukana ja aina lähellä, mieluiten iholla, ja yksin jäämisen kanssa voi olla ongelmia. Se on ymmärtänyt käsitteen "seurakoira" niin, että hänelle pitää pitää seuraa koko ajan.

Terve, reipas lenkkeilijä pitkillekin lenkeille. Karvaa ei lähde eikä haise koiralle, mutta turkinhoitoon pitää sitoutua. Ei tule toimeen toisten leikkaamattomuen urosten kanssa, mutta rakastaa leikkiä tyttöjen kanssa. Arkuutta on jonkin verran, mutta ei niin että haittaisi normielämää tai harrastuksia. Lähtee kyllä jäniksen perään ja kovaa, kuuntelematta kehoituksia palata, mutta palaa kun huomaa että mamma puuttuu.

Päivämäärä:   26.1.25 08:52:08

Kyllä cairnikin on ihmisrakas. Etenkin vanhemmiten niistä tuli sellaisia, että olisivat halunneet olla kyljessä kiinni.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   26.1.25 09:17:57

Minkälaista villakoiran turkinhoito on ihan käytännössä? Mitä se vaatii?

Cairneilla turkinhoito on tietysti helpompaa. Kuinka yleistä niillä on sitten polvileikkaukset, että pitääkö niihin melkein varautua jokaisen omistajan?

Päivämäärä:   26.1.25 10:37:20

Tosi erilaisia luonteeltaan, mieti kumpi sopii omaan persoonaasi. Itse olen terrieri-ihminen enkä voisi kuvitellakaan mitään muuta koiraa.

Päivämäärä:   26.1.25 10:44:35

Patellaluksaatiotilastoja löytyy jalostustietojärjestelmästä, tutkituista cairneista ylivoimaisesti suurimmalla osalla tulos on 0.

Lähettäjä: Kasvattaja 
Päivämäärä:   26.1.25 12:30:14

Katso koiran rakennetta ja mieti, kumpi on lähempänä "perusrakkikoiraa". Sen jälkeen ala miettimään luonne-eroja.
Nuista kahdesta ottaisin ilman epäilyksen häivää keskikokoisen villakoiran, jonka vanhemmat harrastaa jotakin muuta, kun näyttelyitä.

Päivämäärä:   26.1.25 13:50:38

Kyllähän cairnin turkki tulee nyppiä 3 kk:n välein jos haluaa, että se pysyy kunnossa. Kasvaa kyllä aika äkkiä nypittävään kuntoon. Ja nypintä vaatii käsivoimia.

Päivämäärä:   26.1.25 13:52:52

Ja vakuutuksen ottaisin pennulle, jos sitten polvileikkaus tulisi jossain kohdin. Eihän niitä kaikille tule kuten ei monia muitakaan sairauksia. Sehän on ihan kiinni tuurista samoin kuin hevosen osto, että tuleeko jotain vai eikö.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   26.1.25 14:05:05

"Patellaluksaatiotilastoja löytyy jalostustietojärjestelmästä, tutkituista cairneista ylivoimaisesti suurimmalla osalla tulos on 0."

Niin ja ne leikatut tai leikkausta ennen esim 3 asteiseksi menneet harvemmin päätyvät koiranettiin.. ja ristarit sitäkään vähää.

Mutta vakuutus nykyään rodusta riippumatta, on villiksillä sitten taas omat murheensa ja normaalia suuremmat riskit toisissa asioissa jos ne cairneilla on siellä polvissa. Joka rodulla omansa..

Kaikki viisi tähän mennessä lueteltua rotua ovat niin erilaisia keskenään, että nyt kyllä kehoitan aloittajaa käymään ihan itse eläviä rodun edustajia katsomassa. Mieti mitä oikeasti haluat koiran kanssa tehdä ja minkä verran, sitten käy katsomassa itse miltä ne eri rodut tuntuvat "Käteen" ja kun puhutaan vaikka aktiivisesta tai perskärpäsestä tms. niin olet nähnyt sen yksilön tai yksilöitä mistä näin puhutaan: eri roduissa kun vaikka jo perustermi "aktiivinen" on ihan eri tasolla.

Päivämäärä:   26.1.25 14:08:43

Cairn voi olla hyvin pitkäikäinen. Meidän eräs cairn saavutti 17 vuoden iän. Oli terve loppuun asti vanhuuden oireita lukuunottamatta.

Lähettäjä: Villakoira siis 
Päivämäärä:   26.1.25 15:05:46

Kaverilla on kaksi cairnia. En oikein ymmärrä rotua. Ne ei usko mitään, täysin kuuroja. Ei halua miellyttää yhtään (eli jos pyydät mitä tahansa asiaa koiralta, se ei sitä tee koska ei kiinnosta). Todella kova ääni kun vahtivat haukkumalla reviiriään suht paljon. Lenkillä edetään ei mihinkään, koska pelkästään haistellaan joka paikkaa ja hoputus/pyytäminen ei auta koska ei ole niitä korvia.

En tiedä miksi joku haluaa tuommoisen.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   26.1.25 16:15:45

Villakoiran turkki vaihtelee jonkin verran koirakohtaisesti, mutta harjaus parin päivän - viikon välein, pesu 1-4 viikon välein, trimmi 6-8 viikon välein (naama ja tassut useammin). Nämä voi joko tehdä itse tai käyttää trimmaamossa, jälkimmäinen toki maksaa rahaa.

Päivämäärä:   26.1.25 16:19:21

”En oikein ymmärrä rotua. Ne ei usko mitään, täysin kuuroja. Ei halua miellyttää yhtään (eli jos pyydät mitä tahansa asiaa koiralta, se ei sitä tee koska ei kiinnosta). ”

Osa ihmisistä haluaa, että koiralla on omat aivot ja tekee muutakin kuin maanisesti tuijottaa ihmistä ja kysyy: ”mitä tehdään? Entä mitä tehdään nyt?”

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   26.1.25 16:46:47

Minulla on ollut kumpiakin koiria, perskärpäsiä (sekarotuinen ja perhoskoiria) sekä hyvin itsenäisiä (puolikas cairni ja kk kettuterrieri). Roduthan ovat siis vasta mietinnässä, en ole vielä ottamassa uutta koiraa. Mutta seuraavaksi mietiskelin juuri sellaista, jolta ei lähtisi paljoa karvaa ja trimmaamalla pysyt siistinä. Turkinhoito ei siis ole ongelma, kun vaan siihen perehtyy.

Lähettäjä: Villakoira siis 
Päivämäärä:   26.1.25 17:32:44

"Osa ihmisistä haluaa, että koiralla on omat aivot ja tekee muutakin kuin maanisesti tuijottaa ihmistä ja kysyy: ”mitä tehdään? Entä mitä tehdään nyt?”"

Kyllä. En itsekään ottaisi mitään rotua joka on 24/7 tuijottamassa ihmistä ja odottamassa seuraavaa käskyä, mut ehkä tuossa välissäkin on vaihtoehtoja =)

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   26.1.25 18:48:56

Joo, mä tykkään kummastakin versiosta, itsenäisestä terrieristä sekä seurallisesta seurakoirasta :) ja haluaisin koiran ulkoilu- sekä lenkkikaveriksi ja kotiin kaveriksi, varsinaisia koiraharrastuksia en ole suunnitellut.

Lähettäjä: Pohdintaa 
Päivämäärä:   26.1.25 19:03:59

Päätyisin varmaa villakoiraan aloittajana, koska selkeästi sinua rotu kiinnostaa etkä ole päätynyt muita mukisematta cairniin, vaikka se on sinulle entuudestaan tuttu rotu.

Päivämäärä:   26.1.25 19:23:20

Mä oon tuntenut läheisesti kolme cairn narttua ja aivan loistavia eläimiä jokainen. Terrierimäisyys näkyi oikeastaan siinä, että se toi koiralle ”oman arvon tunnetta” ja rohkeutta. Ei yhtään ärrierejä tai millekään vihaisia. Tulivat toimeen kaikkien kanssa, mutta toki pitivät puolensa tarvittaessa. Irtipidettäviä, luoksetulo ihan 110%, myös riistan perästä. Kaikki ihan seurakoiria perheessä, hyvin helposti talon tavoille ja peruskäskyt oppivat. Vahtihaukku, mutta ei todellakaan mitään tyhjälle räkyttäviä.

Yksi näistä oli sairaampi, jouduttiin nuorella iällä lopettamaan useiden sairauksien vuoksi, jotka eivät mitenkään tyypillisiä rodulle ole. Kaksi terveempiä, toinen lopetettiin 14 vuoden iässä kohtukasvaimen vuoksi. Toinen näistä terveemmistä vielä elossa, olisikohan 10-11v nyt, on tuon kasvaimen vuoksi lopetetun jälkeläinen. Kenellekään näistä ei tarvinnut polvileikkauksia tehdä, nollaa tutkitusti.

Mulla on itsellä tällä hetkellä metsästyskoira, mutta vähän haaveilen omasta cairnista. Harmikseni vähän pieni mun makuun ja vähän arastelen trimmauksen kanssa, nykyistä kun ei tarvitse edes harjata :D

Vastaukseni on siis ehdottomasti cairn!

Lähettäjä: Jenni 
Päivämäärä:   26.1.25 21:53:44

Nyt on kyllä kaksi rotua niin kaukana toisistaan. Toinen on terrieri ja toinen seurakoira. Mieti mitä siltä koiralta oikeasti haluat. Tutustu näihin rotuihin ihan oikeasti.
Molemmat vaativat trimmausta- jos et tee itse se maksaa. Kotonakin olisi hyvä pysyä karsta ja suihku kädessä- ainakin sen villiksen kanssa.
Jos otat villiksen, katso mistä otat. Hitosti arkoja näissä -lisäksi myös terveysongelmia, yliseksuaalisuutta, allergiaa ja polvivikoja.
Äläkä ota sitä cairniakaan mistä tahansa- ja ne pitää sitten kouluttaa siihen käsittelyyn ihan pienestä lähtien. Lisäksi vieras-koira-agrea ja semmosta ihan mikä johtuu siitä omistajan kädettömyydestä ja siitä että terrierillä on liian vähän tekemistä.
T.ammatti trimmaaja

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   26.1.25 22:16:31

Juu tiedän, että on kaksi ihan erilaista rotua, mutta kumpikin sopii käyttötarkoitukseltaan minulle. Ja siksi nyt kyselenkin täällä näiden rotujen tuntijoilta mielipiteitä, tietoja ja kokemuksia. Koira ei ole hankinnassa varmaan pariin vuoteen, niin ehdin tässä tutustua rotuihin ihan perinpohjaisesti ja käydä livenäkin katselemassa. Ja turkinhoito ei siis tosiaankaan nyt ole ongelma. Minulla on myös ollut 1,5 terrieriä aiemminkin, niin niiden käsittely ja käyttäytyminen ei ihan uutena tule :)

Tuosta yliseksuaalisuudesta en olekaan ennen kuullut villakoirissa, onko se uroskoirien ongelma? Arka ja allerginen koira ei myöskään ole hyvä.

Päivämäärä:   26.1.25 22:18:46

En oikein ymmärrä rotua. Ne ei usko mitään, täysin kuuroja. Ei halua miellyttää yhtään (eli jos pyydät mitä tahansa asiaa koiralta, se ei sitä tee koska ei kiinnosta). ”

Niillä on omat aivot ja omakin tahto. Itselläni on ausseja, niillä myös omakin tahto. En haluaisi koiraa jolla ei ole omaa aivotoimintaa ja omaakin tahtoa. Terrierit ovat erittäin älykkäitä ja ne tottelevat erittäin hyvin kun ne osaa kouluttaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.