Lähettäjä: Ysärin lapsi
Päivämäärä: 25.1.25 09:42:06
Täydennän listaa vielä ainakin Argus, Kolumbus, Senator hevosia, Saga, Brandon, Charlie poneja.
Tunnit pidettiin mielestäni arkisin kello 16-20 ja viikonloppuisin noin 9/10- iltapäivä (en muista mihin aikaan loppui). Esteitä hypättiin vain harvoin omilla tunneilla, mutta lauantaisin oli mielestäni kaksi vuoroviikoin hyppäävää esteryhmää (tai ainakin itse olin jossain vaiheessa sellaisessa, la vika tunti). La-aamuisin oli korvaustunti.
Yleensä tunnit kesti tunnin, mutta lapsille oli tarjolla minitunteja, jotka kesti puoli tuntia. Oliko ne perjantaisin? Tätä en muista.
Jokaisella hevosella oli 2-3 hoitajaa, ja talli ei koordinoinut hoitajia vaan hoitajat itse. Esim. Itse olisin halunnut yhtä heppaa hoitaa, mutta ykköshoitaja ei suostunut. Hepalle nimettiin toinen hoitaja, mutta hän ei koskaan käynyt, joten hoidin ko. heppaa aina näinä päivinä. Ehdin hoitaa Lepuskiaikoina virallisesti lopulta kahta hevosta, joista toisen ostin omaksi. Ysärin lopussa moni hevonen päätyi hoitajilleen.
Talutuksesta sai pisteitä ja ilmaisia ratsastustunteja, mutta niin taisi saada vastuuna olemisestakin. Päivän vastuuhenkilö siis tarkisti, että jokaisella hevosella on hoitaja, joka laittaa hevosen kuntoon tunneille. Jos ei ollut, vastuu järjesti laittajan/laittoi itse. Itse tykkäsin tuosta touhusta ja siitä, että hevosia ei laittanut viikottain lukuisat ihmiset, mutta näin aikuisena kun tuota ajattelee niin vaikea hankkia hevosmiestaitoja jos ei ikinä pääse hevosta käsittelemään.
Hoitajameininki oli välillä aika villiä ja porukkaa kiusattiin. Mutta syntyi myös paljon ystävyyssuhteita ja monet tapasivat toisiaan tallin ulkopuolellakin. Kesällä pelattiin pesäpalloa kentällä tai siinä tallin edessä olevassa rinteessä. Satulahuoneessa tehtiin yhdessä läksyjä ja vaihdettiin eväitä.
Syksyllä järjestettiin Hubertus-ratsastus, loppuvuodesta seuran pikkujoulut ja jouluaattona aattoaamun ratsastus. Kisoja järjestettiin jonkin verran, mutta ulkopuolisissa ei käyty. Meidän ryhmälle puhuttiin jossain vaiheessa Villivarsa-Cuppiin (tmv) osallistumisesta, mutta se ei koskaan toteutunut.
Terkkuja vaan tutuille jos joku tunnisti ;)
|