Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Leppävaaran talli ysärillä

Lähettäjä: Minä 
Päivämäärä:   24.1.25 20:36:51

Onko täällä muita Leppävaarassa 90-luvulla ratsastaneita ja hoitaneita? Ois kiva kuulla teidän muistoja.
Osittain varmaan aika kullannut muistot, koska olihan se aika hurjaa menoa välillä, mutta niin kai se oli joka paikassa siihen aikaan :D

Re: Leppävaaran talli ysärillä

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   24.1.25 20:47:09

Kävin siellä tuntiratsastajana ja en kyllä muista mitään "hurjaa menoa". Siskolla sen sijaan oli 80-luvun leireillä oikeasti hurjaa menoa, äiti aina jaksoi kauhistella niitä tunteja (ei tosin Leppävaarassa ollut).

Päivämäärä:   24.1.25 20:50:37

Suosikkiponejani oli Jacpot, Fokker (kirjoitettiinko se edes näin?), Mr Ed ja mitähän muita... Ei jaksa enää muistaa nimiä. Batman, Golo, Ombre, Zanna (?) nimiset ponit oli ainakin?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.1.25 20:50:58

Toi on muuten hauska, kun miten "hurjaa" lapset minkäkin kuvittelevat olevan.

Nykylapsetkin ottavat mieluiten videoita kun joku vähän kapsahtaa kaulalle tai hui kauhistus, putoaa selästä.

Kyllä asiallisilla talleilla on ollut ihan ok harrastaa jo silloin ysärilläkin.

Lähettäjä: Minä 
Päivämäärä:   24.1.25 20:54:55

No siis hurjalla menolla tarkoitin sitä, että kolme-neljävuotiaat hevoset ja ponit juoksivat useamman tunnin päivässä, viikonlopputalleja tekivät alaikäiset hoitajat, hevoset eivät ulkoilleet kuin kerran viikossa ja esim. lauantaina hevoset sai iltaheinät usein jo neljän aikaan.

Lähettäjä: Muistan 
Päivämäärä:   24.1.25 20:58:36

Päällikkö, Denny, Sean ja Dux oli mun lemppareita :) Päällikkö puri kyllä pari kertaa aika kipeästi. Dux oli taitava pukittamaan. Denny oli kaunis kuin karkki ja Sean niin kiltti <3

Lähettäjä: Minä myös :) 
Päivämäärä:   24.1.25 21:38:03

Kävin muistaakseni 1990-1995 Leppävaarassa. Fokker oli eka lemppari, myöhemmin Gongista tuli mun suosikki ja meninkin sillä viimeisten vuosien tunneista varmaan 75%. Goloa hoidin reilu 2 vuotta ja edelleen se on yksi mun elämän hevosista. Haaveilin pitkään, että saisin sen ostettua sen jälkeen kun lopetin. Duxin pukit oli myös ikimuistoiset, itsekin sain ne kokea. XD

Lähettäjä: Mitåmitä 
Päivämäärä:   24.1.25 21:54:10

Kävin joskus -80 luvun loppupuolella mutta en edes muista heppojen nimiä...

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.1.25 22:34:30

Jackpot oli tosi hieno poni. Taisi olla aika iäkkääksi Leppävaarassa, meniköhän sieltä suoraan monttuun. Siellähän oli jotkut ponit pareittain karsinoissa, ainakin Dux ja Ombre, Robin ja Prins, Gong ja Fokker, Sonny ja Zanna.
Muistan Heikin upean valkoisen Ringon. Sekin jossain vaiheessa taisi joutua tunneille. Tosin silloin se pääsi varmaan ekaa kertaa varsa-aikojen jälkeen tarhaan.

Lähettäjä: kk 
Päivämäärä:   25.1.25 02:19:06

Hevosista muistan nyt äkkiseltään Alonson, Tabascon, Domingon. Joka kolmas tiistai oli ylimääräinen estetunti, jonka piti ulkopuolinen opettaja. Maastoiltiin silloin tällöin, lähistölle ei ollut vielä rakennettu taloja.

Päivämäärä:   25.1.25 02:39:53

Markus oli ainakin yhden hevosen nimi.

Lähettäjä: Kalkkis 
Päivämäärä:   25.1.25 08:58:33

Heppoja oli ainakin Orfeus, Obelix, Leonardo, Alonso, Belmondo, Columbo, Havanna, Puccini, Domingo, Jake, Luke, Markus, Fame, Nikolai, La Bamba, Esmeralda, Piccolo, Tino, Donna, Hamlet.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   25.1.25 09:27:49

”Toi on muuten hauska, kun miten "hurjaa" lapset minkäkin kuvittelevat olevan.

Nykylapsetkin ottavat mieluiten videoita kun joku vähän kapsahtaa kaulalle tai hui kauhistus, putoaa selästä.

Kyllä asiallisilla talleilla on ollut ihan ok harrastaa jo silloin ysärilläkin.”

Mielestäni lapset ovat nykyään pääosin arempia, joten varmaan eri menoa pidetään nykyään hurjana. Toki lapsilla on taipumusta liioitella ja dramatisoida asioita.

Tämä ei koske Leppävaaraa, mutta jossain talleilla vielä 2000-luvulla meno on ollut sillä tavalla aika hurjaa, ettei sitä lapsena ajatellut, mutta aikuisiällä tajuaa ja miettii, ettei omaa lastaan päästäisi moiseen. Esim. alaikäiset keskenään vieraassa (revittely)maastossa ilman täysi-ikäistä ohjaaja jne. Silloinhan se tuntui vaan siistiltä ja jännältä.

Lähettäjä: Ysärin lapsi 
Päivämäärä:   25.1.25 09:42:06

Täydennän listaa vielä ainakin Argus, Kolumbus, Senator hevosia, Saga, Brandon, Charlie poneja.

Tunnit pidettiin mielestäni arkisin kello 16-20 ja viikonloppuisin noin 9/10- iltapäivä (en muista mihin aikaan loppui). Esteitä hypättiin vain harvoin omilla tunneilla, mutta lauantaisin oli mielestäni kaksi vuoroviikoin hyppäävää esteryhmää (tai ainakin itse olin jossain vaiheessa sellaisessa, la vika tunti). La-aamuisin oli korvaustunti.

Yleensä tunnit kesti tunnin, mutta lapsille oli tarjolla minitunteja, jotka kesti puoli tuntia. Oliko ne perjantaisin? Tätä en muista.

Jokaisella hevosella oli 2-3 hoitajaa, ja talli ei koordinoinut hoitajia vaan hoitajat itse. Esim. Itse olisin halunnut yhtä heppaa hoitaa, mutta ykköshoitaja ei suostunut. Hepalle nimettiin toinen hoitaja, mutta hän ei koskaan käynyt, joten hoidin ko. heppaa aina näinä päivinä. Ehdin hoitaa Lepuskiaikoina virallisesti lopulta kahta hevosta, joista toisen ostin omaksi. Ysärin lopussa moni hevonen päätyi hoitajilleen.

Talutuksesta sai pisteitä ja ilmaisia ratsastustunteja, mutta niin taisi saada vastuuna olemisestakin. Päivän vastuuhenkilö siis tarkisti, että jokaisella hevosella on hoitaja, joka laittaa hevosen kuntoon tunneille. Jos ei ollut, vastuu järjesti laittajan/laittoi itse. Itse tykkäsin tuosta touhusta ja siitä, että hevosia ei laittanut viikottain lukuisat ihmiset, mutta näin aikuisena kun tuota ajattelee niin vaikea hankkia hevosmiestaitoja jos ei ikinä pääse hevosta käsittelemään.

Hoitajameininki oli välillä aika villiä ja porukkaa kiusattiin. Mutta syntyi myös paljon ystävyyssuhteita ja monet tapasivat toisiaan tallin ulkopuolellakin. Kesällä pelattiin pesäpalloa kentällä tai siinä tallin edessä olevassa rinteessä. Satulahuoneessa tehtiin yhdessä läksyjä ja vaihdettiin eväitä.

Syksyllä järjestettiin Hubertus-ratsastus, loppuvuodesta seuran pikkujoulut ja jouluaattona aattoaamun ratsastus. Kisoja järjestettiin jonkin verran, mutta ulkopuolisissa ei käyty. Meidän ryhmälle puhuttiin jossain vaiheessa Villivarsa-Cuppiin (tmv) osallistumisesta, mutta se ei koskaan toteutunut.

Terkkuja vaan tutuille jos joku tunnisti ;)

Päivämäärä:   25.1.25 09:54:47

Kommentoin vielä tuohon "hurjaan menoon", että mielestäni tallilla oli "selkeät ison tallin säännöt ja käytännöt", jotka toivat turvallisuutta. Esim. nimetyt ehjät varusteet kaikille, selkäännousu ja poistuminen kaarrossa jne. Aika harvoin tunneilla tapahtui putoamisia, lähinnä joskus säikyttiin lumien putoamisia katolta. Muutama hevonen/poni osasi pukitella kunnolla. Osaltaan turvallisuutta loi se, että hypättiin harvoin. Toisaalta esim. ilman satulaa sai ratsastaa aika vapaasti, mikä lisää putoamisriskiä. Itse putosin noin kuuden vuoden aikana kerran.

Maastossa ja sänkipeloilla käytiin aika aktiivisesti, myös talvisin oli ylimääräisiä 2h hankimaastoja sunnuntaisin. Hevoset olivat maastossa ihan kiltisti, enkä muista, että sieltä oltaisiin kertaakaan tultu laukalla kotiin.

Hurjempaa menoa oli se miten hoitajat olivat vallassa sekä se, millä periaatteilla hevosia ruokittiin (paljon kauraa, vähän heinää 2krt päivä + heinäpelletit) sekä miten vähän kuiviketta käytettiin (Heikki perusteli tätä sillä, että jos on paljon kuiviketta makaava/piehtaroiva hevonen voi jäädä jumiin karsinaan).

Päivämäärä:   25.1.25 10:11:52

Mä en muista tuota vastuuhoitaja systeemiä, oisko ollut ennen tai jälkeen mun aikojen (noin ysärin puoliväli). Hoitoharjoittelijasysteemin muistan, jossa kokeneempi hoitaja otti hoitajaksi haluavan kanssaan hoitamaan kerran viikossa, olikohan sen 8 viikon ajaksi. Muistaakseni Hannele jollain tasolla piti kirjaa hoitajista ja häneltä kysyttiin lupa alkaa hoitamaan ainakin jossain vaiheessa.
Kiusaamista hoitajien kesken en oikeastaan muista, oisko tässäkin aika tehnyt tehtävänsä. Vuosikymmeniä kestäneitä ystävyyksiä siellä kyllä syntyi.

Kuivikkeiden vähäisyys ja muutenkin likaisuus oli kyllä silmiinpistävää. Sen muistan, että Heikki aina lakaisi tallinkäytävää siellä ollessaan :D Ponitallissa oli tosi pienet pilttuut ja talvisin siellä oli kylmä, mutta toisaalta siellä oli oma tunnelmansa. Onkohan siinä päädyssä enää hevosia lainkaan?

Lähettäjä: Kalkkis 
Päivämäärä:   25.1.25 11:18:47

Likaisuus ei kyllä pidä paikkaansa. Edelleen muistelen Lepuskia yhdestä siisteimmistäntalleista missä olen käynyt.

Päivämäärä:   25.1.25 11:59:08

Karsinoiden likasuutta tarkoitin. Ei siellä muuten likaista ollutkaan, mutta karsinat siivottiin huonosti, ts. pääasiassa vain paskat pois. Jos ei olisi tiennyt, olisi monesti luullut, että kuivike on turvetta, kun oli niin ruskeaa. Muutenhan siellä oli kyllä siistiä. Tein siellä itsekin joskus tallia.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   25.1.25 12:00:43

"Likaisuus ei kyllä pidä paikkaansa. Edelleen muistelen Lepuskia yhdestä siisteimmistäntalleista missä olen käynyt."

Samaa mietin, mutta voi toki osua ysärille liksisempikin aika kuin se milloin itse kävin.

Päivämäärä:   25.1.25 12:49:23

Mikäs sen mustan tallikanin nimi oli? Oliko se Kani Meedes vai olenko keksinyt omasta päästäni? Oli luppakorva muistaakseni, asui puolivälissä tallia siinä yksäreiden ja ratsastuskouluhevosten välissä.

Päivämäärä:   25.1.25 15:24:48

Oli Kani Meedes!

Lähettäjä: Dinosaurus 
Päivämäärä:   25.1.25 16:06:55

Muistaako joku Basserin,Joostin ja Rainbown,myös Consul ja Atlet oli tuohon aikaan.

Päivämäärä:   25.1.25 16:32:25

"Muistaako joku Basserin,Joostin ja Rainbown,myös Consul ja Atlet oli tuohon aikaan.*

Kaikki nää oli silloin kun aloitin, mutta Consul taisi lähteä aika nopeasti sen jälkeen.

Päivämäärä:   25.1.25 16:39:54

Vastuusysteemi oli ainakin ysärin puolivälissä. Ehkä siihen ei kiinnittänyt huomiota, jos ei itse ollut vastuuna koskaan? Mielestäni se oli koko sen ajan kun itse kävin Lepuskissa, noin vuosina 92-98.

Ponitallissa oli aluksi 6 pilttuuta, eikä kunnon seiniä ollenkaan, pelkät parrut pilttuuden välissä. Jossain välissä ysäriä se rempattiin ja pilttuuden määrä nousi kahdeksaan. Mietin tuliko samassa yhteydessä siihen ponitallin viereen toinen talli, yksäritalli, mutta en ole aivan varma olenko keksinyt tämän päästäni? :D

Karsinat oli tosiaan todella likaisia. Kerran mulla oli mukana kaveri, joka totesi, että ai täälläkin on kuivikkeena turve. Juu ei, purua se oli. Mutta muuten tallilla oli siistiä. Itse pyrin aina käytävältä lakaisemaan ylimääräistä purua hoitsuni karsinaan. Hevosilla oli kintereet "auki", kun kuiviketta oli niin vähän.

Lähettäjä: garma 
Päivämäärä:   25.1.25 17:04:47

Kävin joskus 89-91 välillä tuolla. Ei ollut varaa ratsastaa, kävin vain hengailemassa. Lottovoitto oli kun joku ystävällinen hoitaja antoi joskus hoitaa jotain ponia. Muistan esim. Batmanin (jolla oli kiva hoitaja), Robinin (tämän osti hoitajat eläkepäiviksi), Korpun (vai oliko tää Kilossa?), Fokkerin...jne.

Se ponitalli oli tosiaan aika hurja, pelkät parrut pilttuina ja taisi olla aika likainen ja matala paikka. Hevoset eivät tarhailleet. Jossain vaiheessa tallia kutsuttiin "Luurikseksi", ja tämä taisi olla lyhenne Luurankolaaksosta tms.

Lähettäjä: Miu 
Päivämäärä:   25.1.25 18:52:56

Missä tää talli oli? Muualta muuttaneena haluaisin käydä kävelyllä niillä seuduilla. Onko tallit jo purettu?

Lähettäjä: Kaisa 
Päivämäärä:   25.1.25 18:54:35

Siellähän se edelleen on toiminnassa. Onko meno yhtään parantunut tänä päivänä hevosten ruokinnan, ulkoilun ja pilttuiden suhteen?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   25.1.25 20:19:17

Alanso oli mun lemppari ja Rainbow. Leonardo oli usein annettu oli vähän laiskahko

Päivämäärä:   25.1.25 21:52:36

Aika moni heppa ysärillä lähti hoitajansa luo eläkkeelle. Ainakin Sean, Saga, Brandon, Denny ja Kolumbus.
Leppävaarassahan oli myös useita Kastellin ratsutilan (tms) hevosia jonkunlaisessa lainassa ja sinnekin taisi joskus mennä joitain Leppävaaran heppoja. Oliskohan ainakin Jake, Puccini ja Casono ollut Kastellin heppoja.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.