Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  HPV positiivinen, elämänhalu katosi

Lähettäjä: Illusia 
Päivämäärä:   24.1.25 18:13:11

Miten voi yhdelle ihmiselle sattua kaikki paska? Yhtä murheesta toiseen rämpimistä tämä elämä :(

Olen 30-vuotias ja noin vuosi sitten sinkkuuntunut. Nyt aloin miettiä, että olisin valmis uuteen suhteeseen... no eipä @!#$ sitten.

Tuli postissa kutsu seulontaan, mutta menin mieluummin yksityiselle ja otettiin hpv. Ajattelin että käydäänhän Nyt vaikka mitään ei taatusti ole. No olihan siellä :( ja koska edellinen suhde kesti 8 vuotta ja nyt tosiaan vuosi oltu selibaatissa, on tämä vängällä pitkittynyt ja ainakin sen 9 vuotta jo ollut. @!#$ @!#$!
Eiku papaa varailemaan. Älysin myös, että mullahan on ollut oireita (mm. Jatkuvaa baktreerivaginoosaa), eli eiköhän tuo ole jo jotain tuhoa saanut aikaan.

Tuntui, että sinne meni sekä parisuhde- että vauvahaaveet. Mitä järkeä tässå on enää mitään suunnitella tai tulevalta odottaa:(

Joo, en tiedä miksi tänne avaudun. Varmaan, koska ei ole ketään kenelle asiasta puhua.

Re: HPV positiivinen, elämänhalu katosi

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.1.25 18:14:06

Vähän dramaattista nyt hei :D

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.1.25 18:15:00

Muistelen lukeneeni, että noin 80% kantaa jossain vaiheessa elämää hpv:tä. Ei se maailma siihen automaattisesti kaadu.

Lähettäjä: Ööh 
Päivämäärä:   24.1.25 18:17:08

Niin siis suurin osa ihmisistähän saa HPV-tartunnan jossain vaiheessa elämäänsä. En ymmärrä, miten parisuhde- ja lapsihaaveet nyt liittyvät tähän. Todella pieni osa HPV-viruksista aiheuttaa mitään huolestuttavaa. Onkohan aloittajalla nyt ihan oikeaa tietoa koko asiasta? Kun vaikutat suhtautuvan tähän kuin maailmanloppuun.

Päivämäärä:   24.1.25 18:19:37

Niin, kaipa sitä ois voinut aloituksessa mainitaan, jos ei kaikki ole asiaan perehtynyt:
Kyllä, suurin osa tätä kantaa, mutta se myös 90 % paranee itsekseen parissa tai max 5 vuodessa, eikä taudista edes yleensä tiedä.
10 % taas infektio pitkittyy ja voi kohtaa kohdunkaulan syöpään. Tämä kestää noin 10 vuotta. Ja sen oireita ovat mm. tulehdukset (haisevaa valkovuoto, jota olen bakteerivaginoosina hoitanut).

Että pahoittelut, jos olen dramaattinen loppuiän mahdollisesti hengenvaarallisesta sukupuolitaudista.

Päivämäärä:   24.1.25 18:20:39

Ero on siis siinä, onko kyseessä harmiton ohimenevä tartunta vai pitkittynyt ja siksi vaarallinen muoto.

Päivämäärä:   24.1.25 18:28:21

” Ero on siis siinä, onko kyseessä harmiton ohimenevä tartunta vai pitkittynyt ja siksi vaarallinen muoto.”

No sehän selviää siellä papassa. Turha maalailla piruja seinille jo tässä vaiheessa.

Lähettäjä: Juupistajuu 
Päivämäärä:   24.1.25 18:30:18

Aloittaja menee sinne papaan ja odottaa tuloksia ennen kuin alkaa manailemaan.

Lähettäjä: teini 
Päivämäärä:   24.1.25 18:34:26

Luin että hiv.. mutta eikös hpv ole rokotus? Ainakin me saatiin se rokote yläasteella kolmessa erässä ja se antaa suojan virusta vastaan koko elämän ajan.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   24.1.25 18:36:28

teini, se rokote on uusi ja annettu nimenomaan teineille. Aikuisille ei ole annettu, kun sellaista ei ole ollut olemassakaan silloin, kun olemme olleet teinejä.

Aloittajaa kehottaisin rauhoittumaan ja keksimään jotain mukavaa tekemistä, että saat ajatukset muualle.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.1.25 18:38:47

Mun lapsi on 30v ja saanut rokotukset yläasteella.

Päivämäärä:   24.1.25 18:42:08

Olen 38v. ja olen ollut HPVn rokotetutkimuksessa. Eli verrattain uusi on rokote. Mutta kannattaa ehdottomasti ottaa, jos vaan sen saa. En ymmärrä, että tätääkin rokotetta vastaan on iso joukko ihmisiä.

Päivämäärä:   24.1.25 18:44:10

Hpv ei oikeastaan ole edes sukupuolitauti, se voi oikeasti tarttua mistä vaan uimahallin lauteelta

Päivämäärä:   24.1.25 18:48:24

Lähettäjä: ..
Päivämäärä: 24.1.25 18:38:47

Mun lapsi on 30v ja saanut rokotukset yläasteella.

Ilmeisesti jossain tutkimuksessa, sillä itse olen 27, eikä meillä tuota ollut.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   24.1.25 18:49:25

Olen 40v enkä saanut ko. rokotetta. Tsemppiä aloittajalle!!

Päivämäärä:   24.1.25 20:03:35

"Ero on siis siinä, onko kyseessä harmiton ohimenevä tartunta vai pitkittynyt ja siksi vaarallinen muoto.”

No sehän selviää siellä papassa. Turha maalailla piruja seinille jo tässä vaiheessa."

Ei, kun nimenomaan se on se pitkittynyt jos se on vähintään 9 vuotta sitten tullut. Muutenhan se olisi jo parantunut. Eli se on jo selvinnyt.

Joku ihmetteli, miten vaikuttaa perhesuunnitelmiin. Kuka haluaa deittailla tyyppiä, joka joutuu jo alussa lyömään pöytään että joo, on hpv joka tarttuu suhun ja voi aiheuttaa syöpää? Ja tarttuu sitten synnytyksessä lapseen.

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   24.1.25 20:13:55

Se ei välttämättä ole ollut sitä yhdeksää vuotta aktiivinen, olet voinut saada sen jo hyvin nuorena. HPV aktivoituu helposti esimerkiksi stressaavassa tilanteessa, olisiko ero voinut olla tällainen?
Normaalisti testi uusitaan vuoden kuluttua ja jos se ei silloin ole aktiivinen ja papa puhdas ei oke mitän syytä huolestua vaikka virus voi aktivoitua myöhemmin uudelleenkin. Etkö ole viimeisten vuosien aikana käynyt kertaakaan papassa tai muuten gynellä? Jos tulehduksia on ollut usein luulisi, että olisit joskus ehkä kysynyt lääkärin mielipidettä?
Itselläni HPV aktivoitui juurikin eron jälkeen ja v-tutus oli suuri, mutta seuraavalla kerralla testi puhdas eli kaikki varmaan ok.

HPV joukkorokotukset aloitettiin muuten vuonna 2013 ja sitä on tarjottu 10-12-vuotiaille eli vanhimmat koulussa sen saaneet ovat nyt 24-vuotiaita.

Lähettäjä: Kuu 
Päivämäärä:   24.1.25 20:15:29

Nyt paparipussi esiin ja hengittelet sinne. Sitten menet papaan ja elämä jatkuu..

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.1.25 20:21:52

Oletko varma että sun miehellä ei ollu hpv:tä?

Lähettäjä: Dod 
Päivämäärä:   24.1.25 20:38:42

Minä olen 40 v enkä ole saanut hpv-rokotetta. En päässyt edes testiryhmään eikä tuolloin todellakaan koko ikäryhmää rokotettu. Te jotka väitätte että siihen on nykyään rokote niin ottakaa huomioon että niin on nykyään, muttei todellakaan ollut vielä 30 v sitten eikä senkään jälkeen sitä rutiinisti tarjottu jokaiselle kuten jäykkäkouristusrokotetta...

Papa ollut aina puhdas vaikka ties mitä alapäävaivoja joskus ollutkin.

Mene sinne papaan ja tule sitten kertomaan että tuliko jotain jatkotoimenpiteitä. Sitä ennen sinun on turha panikoida.

Päivämäärä:   24.1.25 20:55:36

”HPV joukkorokotukset aloitettiin muuten vuonna 2013 ja sitä on tarjottu 10-12-vuotiaille eli vanhimmat koulussa sen saaneet ovat nyt 24-vuotiaita.”

Mä oon 25v (tänä vuonna tulee 26v) ja oon saanut hpv-rokotteen yläasteella. Tuolloin se annettiin yläasteella, piti vanhemmilla allekirjoituttaa lupalappu.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   24.1.25 21:01:42

Ihan turhaa väitellä siitä, milloin rokotteet on annettu koulussa ja milloin ei. Voi myös vaihdella paikkakunnittain. Itse olen 28 enkä ole saanut rokotusta, mutta muistan kyllä kun joukkorokotukset aloitettiin täälläkin päin ja harmitti kun meillä ei ollut siihen silloin nuorempana mahdollisuutta.

Päivämäärä:   24.1.25 21:04:09

^Onhan toki ero ollut stressaavaa, mutta myös tavallaan helpotus. Paha toki sanoa.

"Oletko varma että sun miehellä ei ollu hpv:tä?"
En, siksi sanoinkin, että tullut viimeistään kun ex-mieheni kanssa alettiin olemaan.

Päivämäärä:   24.1.25 21:05:02

Hei pliis älkää täyttäkö tätä keskustelua rokoteinttämisellä. Silloin kun minä olen ollut yläkoulussa niin ei ole annettu. Se siitä.

Tärkeää on ottaa rokote ja onneksi se nykyään rutiinilla annetaan.

Päivämäärä:   24.1.25 21:06:55

”Hei pliis älkää täyttäkö tätä keskustelua rokoteinttämisellä. Silloin kun minä olen ollut yläkoulussa niin ei ole annettu. Se siitä.”

Pitäisikö tässä keskustelussa siis vain ja ainoastaan manailla ne pirut seinille sun kanssa?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   24.1.25 21:11:07

HPV otettiin rokoteohjelmaan 2013, eli aiheesta ei tarvitse vääntää.

Koeta ap-rakas keksiä jotakin muuta ajateltavaa. Olisiko sinulla jokin sarja, mitä tykkäät katsoa? Tai vaikka kirja luettavaksi?

Päivämäärä:   24.1.25 21:11:47

Joo sulla on syöpä ja kuolet maaliskuussa. t. Kynekoloki

Tätäkö aloittaja haki tällä keskustelulla, jos aiheeseen hyvinkin vahvasti liittyvästä rokotteesta ei saa keskustella?

Päivämäärä:   24.1.25 21:12:44

Piste, kyllä, sehän on tämän topan aihe. Pakko ei ole kommentoida ollenkaan.

Ällö, toki, mutta ei sitäkään voi 247 tehdä.. mutta kiitos vinkistä. Työt ja urheilu auttavat myös, vaikka hankalaa on keskittyä.

Lähettäjä: Minä 
Päivämäärä:   24.1.25 21:13:23

Nyt on pakko nauraa aloittajalle! Mä sain terveen lapsen, vaikka samaan aikaan kun olin raskaana, mulla oli kohdunkaulan syöpä :D ja joo, HPV oli pos. Vaan kolme vuotta ennenkuin papassa näkyi vakavat solumuutokset. Joten josko aloittaja ottais viikonlopun rennosti ja vaikka lukis vähän faktoja :D

Päivämäärä:   24.1.25 21:15:11

Minä, mitään muuta en ole tänään tehnyt kun lukenut netistä faktoja.
Faktahan on se, että jos sulla raskaana on hpv, tarttuu se myös lapseen.

Päivämäärä:   24.1.25 21:18:47

""Oletko varma että sun miehellä ei ollu hpv:tä?"
En, siksi sanoinkin, että tullut viimeistään kun ex-mieheni kanssa alettiin olemaan."

Ei kai se välttämättä ole juuri silloin suhteen alussa tullut jos mies on hankkinut sen itselleen vasta myöhemmin...

Päivämäärä:   24.1.25 21:19:20

Ketju aiheesta:
http://forum.hevostalli.net/read.php?f=9&i=9931472&t=9930470

Päivämäärä:   24.1.25 21:20:05

Ja rokotteesta vielä sen verran ihan faktatietoa: ”Tytöille koulussa. Vanhin rokotettu ikäluokka on vuonna 1998 syntyneet”

Myöhemmin tuo rokote alettiin antamaan myös pojille, heistä vanhimmat ovat syntyneet 2005.

Eli tänä vuonna 27 vuotta täyttävät ovat vanhin rokotettu ikäluokka, ei suinkaan 24-vuotiaat, kuten ylempänä väitettiin.

https://thl.fi/aiheet/infektiotaudit-ja-

Päivämäärä:   24.1.25 21:21:26

"teini, se rokote on uusi ja annettu nimenomaan teineille. Aikuisille ei ole annettu, kun sellaista ei ole ollut olemassakaan silloin, kun olemme olleet teinejä."

Minä olen saanut tuon yläasteella ja olen nyt 31v.

Päivämäärä:   24.1.25 21:22:41

HPV voi uinua jopa vuosikymmeniä ja aktivoitua sitten. Et voi tietää koska olet sen saanut. Myös eksäsi on voinut tartuttaa sen sinuun missä tahansa suhteen vaiheessa, oli hän sitten pettänyt tai ei.

Päivämäärä:   24.1.25 21:23:11

”Faktahan on se, että jos sulla raskaana on hpv, tarttuu se myös lapseen.”

Niin? Se lapsi suurella todennäköisyydellä ei tule elämästään selviämään ilman hpv-tartuntaa.

Päivämäärä:   24.1.25 21:26:14

”Aikuisille ei ole annettu, kun sellaista ei ole ollut olemassakaan silloin, kun olemme olleet teinejä. ”

27-vuotiaatko ei vielä ole aikuisia?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   24.1.25 21:27:06

Osta Colpofix.

Päivämäärä:   24.1.25 21:27:19

Kiitos ketjusta!
Jos vuosia ja vuosia pitää vähintään odotella, että on puhtaat paperit, niin lienee lapsi haaveet siinä vaiheessa myöhäisiä. Siis tuokin parhaassa tapauksessa, jos jo nyt ei ole syöpä.

Päivämäärä:   24.1.25 21:27:41

Aloittaja, mene sen seulonnan kautta papaan jos se kutsu on vielä auki. Vaikka HPV on positiivinen niin Papa voi silti olla puhdas. 90% HPV menee itsestään ohi muutamassa vuodessa, joten turhaa nyt vedät siellä valmiiksi ranteita auki.

Minulla on ollut vuosia solumuutoksia ja jopa syövän ensiaste ja silti olen edelleen hedelmällinen ja vieläpä yli 30v nainen, jolle lääkäri sanoi että tee lapsia jos siltä tuntuu.

Että nyt jäitä hattuun, suurella todennäköisyydellä sinut otetaan seurantaan jos siellä papasta ei ole jotain tosi hälyttävää, jolloin pääset tutkimuksiin nopeasti.

Ps. Syöpä ei oireile yleensä mitenkään. Bakteeri vaginoosi johtuu ihan muista syistä.

Googleta HPV ja käypä hoito niin näet oikeaa tietoa.

Päivämäärä:   24.1.25 21:28:27

M, tuo colpofix tulikin vastaan, onkohan oikeasti hyvä tuote?
Kysyn tätä toki lääkäriltäkin, mutta kokemusket kiinnostavat aina.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   24.1.25 21:31:53

No minä sit just truuttasin 3 x 20pv sisääni. Tiiä sit auttoko, mut kannattaahan sitä kokeilla.

Mut eihän se sitä virusta poista. Hpv on ja pysyy ikuisesti eli siinä mielessä stressaat suotta tuota sun tulosta. Jos olisitkin käynyt vasta vuoden päästä olisi tulos voinut neg, etkä edes ajattelisi asiaa.

Päivämäärä:   24.1.25 21:40:14

"Syöpä ei oireile yleensä mitenkään. Bakteeri vaginoosi johtuu ihan muista syistä.

Googleta HPV ja käypä hoito niin näet oikeaa tietoa."

Tiedän että tarkoitat hyvää, mutta googleta itse. Voi oireilla nimenomaan pahanhajuisena valkovuotona, jota sitten luullaan bakteerivaginoosiksi.

Uskokaa tai älkää, olen lukenut joka jeesuksen artikkelin ja julkaisun tästä aiheesta.

Päivämäärä:   24.1.25 21:42:39

M, tuostakin on itse asiassa ristiriitaista tietoa. Osa lääkäreistä sanoo, että se poistuu yleensä kokonaan täysin elimistöstä, osa taas, että ei koskaan kokonaan. Mutta varmaan on se, että ainakin osalle se jää latentiksi eli uinuvaksi ja aktivoituu aika ajoin.

Päivämäärä:   24.1.25 21:45:10

” Voi oireilla nimenomaan pahanhajuisena valkovuotona, jota sitten luullaan bakteerivaginoosiksi.”

Juu, tosiaan VOI. Varmaksi et voi sanoa, että sinun pahanhajuinen valkovuoto johtui syövästä eikä bakteerivaginoosista.

Päivämäärä:   24.1.25 21:50:44

No en tietenkään voi :D

Päivämäärä:   24.1.25 21:54:26

Noniin nyt tuli aloittajalta ensimmäinen järkevä vastaus.

Lähettäjä: Jepulis 
Päivämäärä:   24.1.25 22:12:05

Oon saanut tartunnan joskus 20v sitten, tehnyt lapsenkin ja n.4v sitten kohdunkaulassa oli löydöksiä, jotka lopulta poltettiin pois

Lähettäjä: Minä 
Päivämäärä:   24.1.25 22:12:09

Illusia: niin mitä sitten? Aika hemmetin moni lapsi on saanut hpv äidiltään, koska se on todella yleinen virus. Se, että on hpv pos. Ei todellakaan vielä tarkoita että saa edes solumuutoksia. Olet ylidramaattinen.
Ole dramaattinen ja elämänhaluton sitten kun todella meinaa se henki lähteä, kuolet nopeammin. Mulla kävi onni matkassa, löydettiin ajoissa, hoidettiin ja voin jatkaa elämää lasteni kanssa. Jotka tulevat saamaan rokotteen, jota itse en saanut silloin aikanaan.

Päivämäärä:   24.1.25 22:36:28

Siis miten olette tuon asian kumppaneillenne esittäneet? Ei kai kukaan halua tällaista riskiä ottaa...

Lähettäjä: Hohhoh 
Päivämäärä:   24.1.25 23:36:10

Chillaa on paras neuvo mikä nyt tulee mieleen. Ei sulla mitään hätää ole.

Päivämäärä:   25.1.25 00:02:31

Joo-o. Trollihan tämä lienee, hyvät pisteet kyllä saat tästä.

Päivämäärä:   25.1.25 00:06:55

"Jos HPV-testi on positiivinen, voidaan Terveystalolla tehdä samasta näytteestä ilman uutta käyntiä Papa-tutkimus, jotta nähdään, onko virus aiheuttanut solumuutoksia. Positiivinen testi ei tarkoita syöpään eikä sen esiasteeseen sairastumista – suurin osa viruksista häviää itsestään jälkiä jättämättä. Positiivinen HPV-testi kertoo kuitenkin sen, että lähivuosina kannattaa seurata, häviääkö virus vai aiheuttaako se Papa-kokeessa näkyviä muutoksia."

Ei kannata stressata itseään kuoliaaksi, saati sitten lyödä hanskoja tiskiin pelkän positiivisen tuloksen takia. Jos HPV olisi automaattinen lapsettomuustuomio, tämä maailma ei todellakaan olisi näin pahoin ylikansoittunut... Käytännössä kaikki ihmiset saavat ainakin jonkun (ellei parikin) kymmenistä papilloomaviruksista elämänsä aikana. HPV ei todellakaan ole sellainen "sukupuolitauti" joka estää parisuhteen, ellei kiikarissa ole yhtä hysteerinen kumppani kuin sinä tällä hetkellä. Toki jos tietää että itsellä on pahanlaatuinen HPV aktiivisena, ainakin suuseksissä kannattaa käyttää suojaa, koska ne voivat aiheuttaa suun ja kurkun alueen syöpiä. Paino sanalla voivat, voi olla että eivät. Syöpä ei ole mitenkään 100% taattu seuraus HPV:stä.

Et voi millään maagisella perstuntumalla tietää, että juuri sinun viruksesi on tarttunut samalla siunaaman sekunnilla kun olet päätynyt yhteen eksäsi kanssa ja ollut aktiivisena täydet 9 vuotta. Se on todella epätodennäköistä, ja ymmärtäisit sen itsekin jos sinulla olisi asiantuntemusta viruksista. Alapään ongelmat, kuten pahanhajuinen vuoto, voi johtua todella monesta asiasta - esimerkiksi bakteerikannan yhteensopimattomuudesta kumppanin kanssa.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   25.1.25 00:25:27

Luin ensin että HIV positiivinen ja olin tulossa kertomaan ettei ole mitään hätää, ja HIV ei estä parisuhdetta tai lastenhankintaa nykypäivänä. Täällä puhuttiinkin HPV:stä... Tuota noin, olisi ehkä järkevintä laittaa se google ensimmäisenä kiinni ja jutella ihan rauhassa lääkärin kanssa, joka kertoo että nyt on ihan turhat pelkotilat päällä ja vedetty paniikkikahva pohjaan ilman mitään syytä. Ja kannattaa uskoa sitä ammattilaista enemmän kuin omin päin netistä tulkittua tietoa. Tämä on yksi hyvä syy miksi lähdekritiikkiä pitäisi opettaa myös aikuisille.

Päivämäärä:   25.1.25 08:26:26

” Siis miten olette tuon asian kumppaneillenne esittäneet? Ei kai kukaan halua tällaista riskiä ottaa...”

Minä: ”mul o hpv”
Mies: ”ok, eiköhän se löydy multaki”

Kohta 7v yhteistä taivalta takana.

Päivämäärä:   25.1.25 08:47:13

Kiitos rauhoittelusta. Ja ei, ei ole provo.

Vaikea ymmärtää, miten niin ylireagoin. Tuntuu ihan kamalalta! Varmaan olen vähän shokissa.

Olisikin provo tai edes unta :D

Päivämäärä:   25.1.25 09:45:43

Kannattaa aloittaja laittaa netti kiinni ja odottaa lääkäri aikaa. Toi sun hysteria on aivan turhaa kun et ole mikään uniikki lumihiutale vaan miljoonat ihmiset jopa Suomessa saa sen HPVn muusta maailmasta puhumattakaan. Miehille ei edes ole testiä! Et todellakaan ole sitä käypä hoitoa lukenut kun sekoilet täällä kuin hysteerinen teini.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   25.1.25 11:07:10

Hpv on n. 80%:lla aikuisista ja aloittaja miettii miten kertoa asiasta kumppanille. Oon aika varma ettei se mahdollinen kumppani mieti asiaa ollenkaan, vaikka suurella todennäköisyydellä myös hänellä on se. Tuon voi myös saada mistä vaan muualtakin kuin kumppanilta, joten vaikka kumppanille ei sitä nyt olisi, voi kohta olla ihan ilman aloittajaakin. Jestas mikä aloitus.

Päivämäärä:   25.1.25 19:44:13

Ihanaa kun tsemppaatte, mutta en ymmärrä miten näen tämän niin eri tavalla kuin te :D

Ilmeisesti tuo voi tarttua jopa suudellessa? Mistä tiedän, onko se mulla suussa?

Apua, joo, kauheaa odottaa lääkäriaikaa. Facepalmaakohan se mua yhtä paljon kuin te :')

Päivämäärä:   25.1.25 19:47:01

Jos lohduttaa niin niin on ollut hpv varmaan 80-90% meistä muistakin.

Kaikillahan se kiertää, todella yleinen.

Olet ylidramaattinen.

Päivämäärä:   25.1.25 19:48:35

Niin ja tuoltahan kondomi suojaa vain noin 70%? Eli nyt sinkkuaikana ei kannata edes kumin kanssa varmaan hommailla, kunnes testi näyttää negaa?

Päivämäärä:   25.1.25 19:48:35

Katos kun me ei olla kaikki teinejä. Osa on ollut ennen sitä rokotusten aloitusta teini-iässä.

"Lähettäjäteini

Päivämäärä24.1.25 18:34:26

Luin että hiv.. mutta eikös hpv ole rokotus? Ainakin me saatiin se rokote yläasteella kolmessa erässä ja se antaa suojan virusta vastaan koko elämän ajan."

Päivämäärä:   25.1.25 19:49:40

Miehethän sitä levittää kun ne ei tosiaan asiaa mieti mitenkään eikä sitä niiltä testata.

Päivämäärä:   25.1.25 20:58:10

HPV kehittää syövän esiasteen kautta ja sitä pystytään hyvin pitkällä vielä hoitamaan mm. Laserilla. Ja vaikka olisi syöpäkin, nykyään pystytään tekemään säästäviä leikkauksia.
HPV tartunta itsessään ei tarkoita lapsettomuutta ja en ole kyllä yhdellekään seksikumppanille kertonut tartunnasta: hp on yksi maailman yleisimmistä viruksista ja suurella osalla ihmisistä on se jollain muotoa.

T: kohdunkaulan syövän sairastanut

Lähettäjä: Nipsu 
Päivämäärä:   25.1.25 22:32:57

Kyllä, siihen on rokote, mutta kuten vaikkapa influenssarokote, se suojaa niiltä tietyiltä yleisimmiltä virustyypeiltä. Rokote ei siis myöskään.tee meistä hpv-vapaata kansaa.
Jos sun tuleva mies on ikinä harrastanut mitään ennen sinua, sillä todennäköisesti on virus jo. Kaunis ajatus olla rehellinen aiheesta, itse en ole tätä mainostanut. Mies ei hyvin todennäköisesti saa oireita ja mahdolliset lapset on kyllä ihan turvassa myös. Jos papakokeessa todetaan muutoksia, käyt jonkin aikaa säännöllisesti tarkastuksissa ja sitten joku kaunis päivä se papaluokka on taas ykkönen ja elämä jatkuu.

Päivämäärä:   25.1.25 22:38:12

”Katos kun me ei olla kaikki teinejä. Osa on ollut ennen sitä rokotusten aloitusta teini-iässä.”

27-vuotiaatko on teinejä?

” Miehethän sitä levittää kun ne ei tosiaan asiaa mieti mitenkään eikä sitä niiltä testata.”

Ei sitä kyllä useimmiten (nuorilta) naisiltakaan testata.

Päivämäärä:   26.1.25 07:28:04

"Kaunis ajatus olla rehellinen aiheesta, itse en ole tätä mainostanut."

Siis sen jälkeen kun se on negatiivinen?
Mietin vain, että jos se taas joskus aktivoituu ja tarttuu miehelle suuhun ja tälle kehittyy syöpä, on aika kelju olo itsellä... vaikka ei voisikaan varmaksi tietää onko ollut jo ennestään.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   26.1.25 08:14:32

Onpas ap dramaattinen. Ei elämä pääty yhteen papilloomaan.

Päivämäärä:   26.1.25 08:19:00

HPV ei vaikuta lapseen yhtään mitenkään, sitä eo tutuilta edes lapsettomuushoidoissa. Hiv ja hepatiitit ovat ainoat vaikuttavat. Ja herpes mutta siihen laitetaan synnytykseen lääkitys jottei tartu vauvaan.

Lähettäjä: G 
Päivämäärä:   26.1.25 09:09:00

No itsellä kyllä lapsettomuus todennäköisesti johtuu HPV:stä. Aiheutti toistuvia tulehduksia, jotka sitten levisivät kohtuun ja munasarjoihin. Julkisella puolella vain seurattiin vuosittaisilla papanäytteillä. Itse lopulta hermostuin ja menin yksityiselle, löytyi syövän esiaste joka hoidettiin laserilla. Siihen loppuivat tulehdukset. Sen jälkeen on ollut papa puhdas ja sitten kun virusta alettiin testata, myös HPV negatiivinen, eli virus ilmeisesti poistunut elimistöstä. Mutta munatorvet tukossa.

Eli kannattaa hoidattaa ne tulehdukset ajoissa ja tehokkaasti, tarvittaessa yksityisellä, jos lapsia haluaa. Itselle tuo ei ollut katastrofi, kun en muutenkaan ole mitään vauvakuumeita kokenut. Ja kyllähän nykyään lapsettomuutta voi pitkälti hoitaa.

Päivämäärä:   26.1.25 10:27:36

Joo voi vaikuttaa jos tulehdusta mutta ei muuten eli lapsen voi kyllä hankkia jos vain saa. Tulkitsin aloittajaa ettei voi edes harkita lasta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.