Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Loukkaannutko, jos kasvattaja kysyy sinulta

Lähettäjä: iines 
Päivämäärä:   24.1.25 15:37:07

(kyse on kissan- tai koiranpentua myyvästä virallisesta kasvattajasta - ei siis Torin moukista "kasvattajista") , että miten olet varautunut eläimestä aiheutuviin suuriin eläinlääkärilaskuihin sekä muihin huomattaviin rahasummiin jota siitä eläimestä tulee koitumaan?

Huom. En ole itse kasvattaja, totisesti.

Jos loukkaannut, niin kannattaa ottaa se pää pois pylleröisestä ja arvostaa sitä, että se kasvattaja haluaa kasvotusten tiedustella onko sinulla varaa pitää kissaa/koiraa vai meneekö sulla pupu pöksyyn kysymyksestä tai loukkaannutko defenssinä siitä. Kyse on kaikila mittapuilla varsin hintavasta perheenjäsenestä, mitä lääkärikuluihin tulee.

Tämä asia todellakin kuuluu sille kasvattajalle. Eli se, että onko se kasvatti pääsemässä lääkäriin heti kun sellaista tarvitsee, syökö se laadukasta lihansyöjän ruokaa vai Xtraa lähikaupasta.

Juu-u, vastaus ei sinällään vielä kerro. Moni valehtelee vain mikroilmeiden paljastaessa.

Nyt teidän ei tartte niinkään lässyttää mistään tiliotteista ja voimassaolevasta työsopimuksesta jne. Sellaisia en niinkään realistisina näe.

Vaan ihan yksinkertainen kysymys kasvotusten. Naama naamaa vastapäätä. Mitä ajattelet eläinlääkärilaskuista, sitten kun ne kohdalle osuvat. Voi kertoa samalla oikeita omia esimerkkejä.

Kastrointi ja sterilointi maksaa euroja, jälkimmäinen todella paljon. Myös rokotuskäynnit maksavat. Ja se vuosittainen hammaslääkärikäynti, jota moni täällä Heppalassa ei tosin vielä pysty nielaisemaan. :D

Re: Loukkaannutko, jos kasvattaja kysyy sinulta

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   24.1.25 15:39:09

En loukkaantuisi, mutta pitäisin kummallisena, koska olen jo esittelytekstissä ensimmäisessä yhteydenotossa maininnut ok-palkkaisen ammattini ja sen, että olen vakitöissä.

Päivämäärä:   24.1.25 15:39:44

Reagointi tähän kysymykseen kertoo kuitenkin paljon mahdollisesta ostajaehdokkaasta.

Niin kauan kun tässä maassa vallitsee nykytilanne, että valmiiksi köyhät hankkii elättejä koska mä haluuuun ja keskiluokkaisiltakin vähenee leipä johtaen siihen että maan esyt on kissoja ja koiria tulvillaan tällä hetkellä. Niin niin kauan ei ole kellään tilaa nostaa nokkaa pystyyn tästä kysymyksestä ja alkaa ulisemaan että eipä kuulu sinulle.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   24.1.25 15:41:55

Jos se kasvattaja tuhnuttaisi jotain jostain lässyttämisestä ja pylleröisestä ja irvistäisi oikein komeasti päälle, niin pitäisin häntä moukkamaisena lässyttävänä lyllerpyllerönä.

Lähettäjä: Saara 
Päivämäärä:   24.1.25 15:42:46

"En loukkaantuisi, mutta pitäisin kummallisena, koska olen jo esittelytekstissä ensimmäisessä yhteydenotossa maininnut ok-palkkaisen ammattini ja sen, että olen vakitöissä."

Kummallista olisi, jos joku ei vielä varmistaisi tätä ihan kasvotusten eli siten että näkee naaman ja reaktion.

Hei haloo, minäkin voin kirjoittaa tähän olevani lentäjä Finnairilla, vaikka tosiasiassa ole luokanopettaja Tuppukylän palkkalistalla.

Ja aiheeseen, en loukkaannu. Sen sijaan kasvattjan pisteet nousi heti kohisten.

Lähettäjä: Saara 
Päivämäärä:   24.1.25 15:44:43

"Jos se kasvattaja tuhnuttaisi jotain jostain lässyttämisestä ja pylleröisestä ja irvistäisi oikein komeasti päälle, niin pitäisin häntä moukkamaisena lässyttävänä lyllerpyllerönä."

Vanha suomalainen sananlasku: Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa.

Kuinka sattuikin osuvasti huohin puolustusjärjestelmän aktivoituminen. Onko sun lemmikki missä jamassa terveydenhuollon osalta?

Päivämäärä:   24.1.25 15:48:05

Ohhoh, no nyt Saaraan kalahti!

Päivämäärä:   24.1.25 15:49:43

Sen verran voin kertoa kiinnostuneelle, että eläinlääkäri tsekkaa eläimeni käytännössä päivittäin.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   24.1.25 15:52:37

No en tietenkään loukkaantuisi. Sanoisin suoraan että aina löytyy rahaa eläinten hoitoon. Tämä on täyttä totta.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   24.1.25 16:01:37

Saattaisin vastapallona heittää, että onko kasvattajan koirilla yleensäkin paljon rahaa vaativia sairauksia...

Luojan kiitos on jo luotuna suhteet oman rodun kasvattajiin 80-luvulla. Heillä tiedossa, että koirat vakuutetaan, hoidettavat sairaudet hoidetaan/maksetaan ja jos ei hoidettavissa niin eutanasia.

Lähettäjä: HK 
Päivämäärä:   24.1.25 16:03:38

Meiltä lemmikit lähtevät valmiiksi kastroituna/steriloituna, joten se ei ole ensimmäinen eläinlääkärikulu, vaan sisältyy jo lemmikin ostohintaan.

Olen kasvattanut kissoja nyt kahdeksan vuotta ja yksi pentu on tainnut päätyä eläinlääkäriin alle 1kk meiltä muuttamisen jälkeen. Sekin pentu ripulin vuoksi, kun oli vastoin ohjeita vaihdettu ruokinta kerralla. No, ehkä seuraavalla kerralla ymmärtävät suullisten ja kirjallisten ohjeiden olevan muutakin kuin sanahelinää.

En ole myynyt lemmikkiä yhdellekään tinkijälle, vaikka olisivat myöhemmin olleet valmiita maksamaan pyytämäni hinnan, sillä on jo käynyt selväksi, että he eivät kasvatustyötäni arvosta.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   24.1.25 16:14:15

Sterkka ei maksa kissoilla kuin satasen. Toki jos käyttää päivystysaikaan Evidensiassa niin menee varmaan pari tonnia.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.1.25 16:43:18

En ole loukkaantunut. Sama kysymys esitettiin myös rescue koiraa ottaessa. Vaikka tätä vastausta ei aloittaja halunnutkaan.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   24.1.25 16:59:03

No en loukkaantuisi. Ell-kulut maksaa nykypäivänä sen verran paljon, että niihin on varauduttu jo ennen eläimen hankintaa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   24.1.25 17:07:48

En loukkaannu, moni rotukasvattaja on sen verran takakireä, että tiedän varautua outoihin kysymyksiin. On kyllä mukaviakin kasvattajia, jotka osaavat selvittää asiat rivien välistäkin, normaalisti keskustellen, ilman konekiväärikuulustelua.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   24.1.25 19:15:47

Joskus ne kaikkein tärkeilvimmät kasvattajat pitävät itse koiriaan alakerrassa ja häkeissä, otetaan esille asuintiloihin vain ostajan tullessa, menin kerran yllättäen....

Päivämäärä:   24.1.25 19:32:58

jos kerron että olen omistanut tätä rotua yli 30v ja minulla olin ensimäisten joukossa omistajana ja pelkästään oikeita koiria, kunnon koiria. jos siitä ei tajua että osaan hoitaa, tunnistan terveyden haasteet ja kukkaroni kestää hoitaa ne on myyjä kokematon.
silloin en edes huoli sitä pentua. kasvattaja ilmaisi vain kokemattouutensa=kasvatus tuurinkauppaa.
uusien kasvattajien myötä koko rotu sotkettu pashaksi. oikeat kasvattajat aika vienyt.
ei suomessa ole hyvää linjaa enää. haen rajojen takaa ne minkä ajattelen vielä tällä ikää pystyväni huomlehtiaan.
nyky"kasvattajat" ei tajua edes perusasioita.

Päivämäärä:   24.1.25 19:39:33

Sanon että olen omistanut ja kasvattanut hevosia toistakymmentä vuotta ja että ne ovat aika paljon isompi kuluerä kuin pennun rokotukset tai sterkka.

Lähettäjä: niin no 
Päivämäärä:   24.1.25 19:40:00

Kyllä sekä hevosta, että koiraa myydessä on ihan asiallista varmistaa että ostajalla on kaikin puolin ymmärrys ja resurssit kunnossa.

Päivämäärä:   24.1.25 19:46:10

"pelkästään oikeita koiria, kunnon koiria"

Millaisia koiria nämä ovat? Mitkä koirat ovat vähemmän oikeita koiria ja ovat huonoja koiria?

Päivämäärä:   24.1.25 19:50:22

En loukkaannu mutta loputtomiin en rupea eläintä hoitamaan enkä laita tuhansia euroja kissan tai koiran hoitoon.

Lähettäjä: :)) 
Päivämäärä:   24.1.25 19:55:48

Heh. Kun on omistanut ja kasvattanut hevosia yli 20 vuotta, lemmikinomistajien tohkeilu jostain kissan sterkkauksen hinnoista herättää lähinnä huvittunutta kateutta. Pääsisikin joskus niin halvalla.

Päivämäärä:   24.1.25 20:21:26

vähemmän oikeita koiria on valitettavavasti pentutehtailu. kasvatus ilman että tajuaa mitä tekee tai ylijalostetut. onhan noita vaikka mitä.
ei ole koiran vika että eväitä elämään annetaan liian vähän tai totaalisen väärin.
ei kärsivä ole oikea koira. oli se sitten turkki, terveys, luonne tai sitten se tehtaantuotos tai yleensäkin ymmärtämättömän "kasvattajan" kukkanen.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.1.25 20:27:03

No, kyllähän nuo pikkueläinten eläinlääkärikäynnit tuppaavat olemaan kalliimpia kuin hevosten, kun puhutaan näistä rutiinijutuista ja jätetään jotkut ähkyleikkaukset pois. Minulta on viimeksi lopetettu hevonen vajaat kolme vuotta sitten ja se maksoi muistaakseni alle 200 euroa. Kaverin koira lopetettiin samaan aikaan, tosin silloin oli ilta ja koira sairastui äkillisesti, mutta lasku oli yli 700 euroa. Ell tuli kotiin lopettamaan hevosen sovitusti, kaveri ajoi koiran klinikalle itse.

Päivämäärä:   24.1.25 20:27:17

En loukkaantuisi ja kertoisin varautumisestani. Luultavasti myös johdattelisin asian siihen, että miten kasvattaja itse on varautunut. Omissa roduissa nimittäin monilla kasvattajilla on viisikin omaa koiraa tai jopa enemmän + mahdollisesti vielä sijoituskoiria. Kiinnostaisi nimittäin selvästi isomman lauman omistajan näkemykset ja vinkit varautumiseen.

Päivämäärä:   24.1.25 20:31:10

Edelliseen jatkaen: Valitettavasti on siis omakohtaista kokemusta siitä, että koirien terveys ei ole priimaa ja olen kiitellyt vakuutusten olemassaolosta laskuja nähdessäni. Tässä valossa ihmetyttää, miten normitallaaja pystyy uskaltaa pitää 5+ koiraa. Omissakaan roduissa, kun kasvattajat eivät tietääkseni ole mitenkään poikkeuksellisen korkeapalkkaisissa töissä.

Päivämäärä:   24.1.25 20:33:35

Tuo olisikin hyvä kasvattajien itse kertoa, kuinka ovat itse varautuneet koirien yllättäviin ja suuriinkin ell kuluihin jos ja kun omistavat useamman koiran. Plus päälle sijoituskoirat, joiden ell kuluihin ovat myös vastuussa.

Päivämäärä:   24.1.25 21:05:16

"jos kerron että olen omistanut tätä rotua yli 30v ja minulla olin ensimäisten joukossa omistajana ja pelkästään oikeita koiria, kunnon koiria. jos siitä ei tajua että osaan hoitaa, tunnistan terveyden haasteet ja kukkaroni kestää hoitaa ne on myyjä kokematon.
silloin en edes huoli sitä pentua. kasvattaja ilmaisi vain kokemattouutensa=kasvatus tuurinkauppaa.
uusien kasvattajien myötä koko rotu sotkettu pashaksi. oikeat kasvattajat aika vienyt.
ei suomessa ole hyvää linjaa enää. haen rajojen takaa ne minkä ajattelen vielä tällä ikää pystyväni huomlehtiaan.
nyky"kasvattajat" ei tajua edes perusasioita."

Siis mikä ihmeen sekametelisoppa tekstisi on? Ihan tolkuton sanaoksennus. :D

Kielioppi? Todella surkea ilmaisutaito tällä mammalla.

Tiesin Heppalan lähtötason, mutta silti kykenitte lahjakkaasti sitä ilmaiseen mm. tähän sterkkaan takertumalla. Osa taisi tahattomasti jäädä siihen jumiin ja osa taas tahallaan esitti ymmärtäneensä putkikatseella vain sterkan kalliiksi lemmikinpidossa.

Ahh ja sitten vanha kaverimme whataboutismi. Ei pystytä pysymään aiheessa, ei sitten millään. Pakko on venkoilla keskutelu kasvattajiin. Tästä myönnettäköön, että luovuudesta pisteet.

Päivämäärä:   24.1.25 21:06:13

Kunnon koiria. ":D" Anna mun kaikki kestää.

Päivämäärä:   24.1.25 21:09:42

voi itku kun kasvattajista aloituksessa puhuttiin niin ihme venkoilua, eiku ;DDD
iines poistuu halaileen sitä pehmoaan ny. nukumaaikakin ihan just.

Päivämäärä:   24.1.25 21:15:26

Iines taitaa olla kasvattaja joka ei kykene vastaamaan itse kysymykseen jonka esittää pennun ostajille.

Päivämäärä:   24.1.25 21:47:18

Pitäisin kasvattajaa lapsellisena ja kokemattomana. Olen tähän ikään mennessä melko monta pienempää ja isompaa eläintä omistanut, ja hoidattanut, ja jos kasvattaja ei itse ole untuvikko niin ostajan kokemus pitäisi tunnistaa.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   24.1.25 21:47:59

No en tietenkään loukkaannu.

Päivämäärä:   24.1.25 21:49:33

En loukkaannu. Rahalla niistä on tähän asti selvinnyt.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   24.1.25 22:39:25

En loukkaantuisi.
Totesin, että koiralle tulee vakuutus, ja silti voisin ajatella että 💩 juttu, toivottavasti ei sairastu/loukkaannu enempää.

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   24.1.25 22:51:41

Jos kasvattaja kysyisi samalla asenteella ja samoin sanankääntein kuin aloittaja kirjoittaa täällä muille ihmisille, niin kieltämättä loukkaantuisin. Jos taas kysyy ystävällisesti eikä tuolla tavalla hyökkäävästi ja kanssaihmisiä halventavasti, niin en loukkaantuisi.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.1.25 00:13:59

En tietenkään loukkaantuisi. Mielestäni tuo on ihan peruskysymys joka pitäisi kysyä kaikilta eläimiä hankkivilta, oli kyseessä sitten rotukoira kasvattajalta, kodinvaihtaja tai rescue. Tai vaikka lintu tai hevonen. Vastaisin varmaan että totta kai olen varautunut kuluihin ja aion vakuuttaa eläimen sekä yrittää mahdollisimman paljon ennaltaehkäistä vaivoja, esim. laadukkaalla ruokinnalla, verryttelyillä ja jäähdyttelyillä ennen ja jälkeen liikunnan, jne. Kertoisin varmaan myös edesmenneen koirani diabeteksesta ja sen hoidosta, johon upposi todella muhkea summa rahaa. Tekisin selväksi sen, että eläimeni hyvinvointi ja terveys on asia josta en tingi tai pihistele.

Joskus näkee keskusteluja joissa ihmiset sanoo että "minä en koiran eläinlääkäriin käytä satasta enempää, sen yli jos menee niin koira saa lähteä manan majoille". Joku hammaskiven ja hampaan poisto voi olla tonnin luokkaa, niin eikö nämä ihmiset sitten huolla eläintensä hampaita vai laittavatko oikeasti koiran pois helposti hoidettavien hammasvaivojen takia? Kissojen eläinlääkärien suhteet ihmiset ovat vielä pihimpiä, kissoihin ei käytetä edes sitä satasta. Mirrillä on selkeästi pissaongelmia huonosta ruoasta johtuen ja kusee nurkkiin, mutta se vaan "protestoi".

Ja oikeasti, ketään ei vakuuta eikä oikeastaan kiinnosta se, jos jollain on ollut koiria 30 vuotta. Kyllähän noita löytyy ihmisiä joilla on ollut vuosikymmeniä koiria louskuttamassa takapihalla eikä niitä ole ikinä sen kummemmin hoidettu, syövät vain jotain eivätkä eläessään ole käyneet eläinlääkärissä, hampaatkin voi olla ties missä kunnossa. En väitä että kukaan kirjoittaja pitäisi koiriaan noin, vaan sanon vain että sillä vuosikymmenien omistajuudella ei voi perustella mitään eikä sen takia kannata uhota, kun se omistajuus voi olla ihan millaista tahansa erinomaisen ja erittäin huonon väliltä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.