Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Il: mikä puolisonsa hävettää

Lähettäjä: Häpie 
Päivämäärä:   24.1.25 13:58:37

"Useissa vastauksissa korostui miesten puutteellinen ymmärrys ravintolaetiketistä. Oona muistelee, että mies ei ottanut haltuun aterinten kello viiden sääntöä millään.

– Ex-mieheni oli ihana ihminen, mutta valitettavasti hieman juntti. Seurustelun alkuaikoina hän tilasi ruokaravintolassa ruokajuomaksi maitoa. En ollut uskoa korviani, ja tarjoilijakin näytti hämmästyneeltä. Haarukka oli aina oikeassa ja veitsi vasemmassa kädessä."

Tämä oli pakko nostaa esille. Ihmisiä halutaan ensin ravintoloihin ja sitten tarjoilijaa myöten ilmeillään jos siellä tilataan sellaista mitä halutaan. Noh, eihän tästä ole kuin parikymmentä vuotta kun olutkin oli nolo juoma.

Re: Il: mikä puolisonsa hävettää

Lähettäjä: Huh 
Päivämäärä:   24.1.25 14:00:22

No onhan se nyt noloa, maito ei ole aikuisten ruokajuoma. Kyllä siitä juntti vaikutelma tulee, jos tilataan maito ja makkaraperunat jossain paremmassa ravintolassa, grilli on silloin oikea osoite.

Päivämäärä:   24.1.25 14:01:17

Paremmassa ravintolassa tarjoilijan ilme ei värähdäkään.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.1.25 14:03:55

Niin kauan kun käyttäytyy kohteliaasti toisia ihmisiä kohtaan ei pitäisi olla mitään väliä mitä tilaa esim. ruokajuomaksi tai missä kädessä haarukkaa pitää.

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   24.1.25 14:04:38

Menepä aloittaja vaikka Ranskaan tilaamaan maitoa, voin luvata että kyllä värähtää :D

Päivämäärä:   24.1.25 14:06:25

Jos haluaisin jostain syystä juoda maitoa Ranskassa, niin aivan hyvin voisin laittaa jonkun kielitaitoisen kysymään, onko se mahdollista. Ei minua hävetä tuollainen.

Päivämäärä:   24.1.25 14:08:00

Missä päin tämä ravintola Ranska sijaitsee, voin käydä testaamassa.

Lähettäjä: aasiakas 
Päivämäärä:   24.1.25 14:12:15

Heh, syön päivittäin ravintolassa haarukka oikeassa ja veitsi vasemmassa kädessä. Jos jotakuta häiritsee, niin se on hänen ongelmansa, ei vaikuta minun ruokailuun. :D
Ja maitoa voisin ottaa mielelläni ruuan kanssa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.1.25 14:12:29

Kyllä minua nolottaisi, jos aikuinen ihminen tilaisi paremmassa ravintolassa ruoan kylkeen maitoa. Hyviin käytöstapoihin kuuluu myös ravintolaetiketin hallitseminen. Kummallinen asenne aloittajalla, että kaikkea pitää saada ja muut ovat väärässä.

Päivämäärä:   24.1.25 14:14:26

...; kummallinen tapa tulkita asioita. Mitä pahaa siinä on, jos kysyy tarjoilijalta, onko mahdollista saada jotakin?

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   24.1.25 14:15:12

Kotona voi syödä sormin lenkkimakkaraa, juoda maitoa, piereskellä ja röyhtäillä ruokapöydässä.

Päivämäärä:   24.1.25 14:16:12

Jos ravintolassa on mahdollista tilata maitoa ruokajuomaksi, niin miksei sitä voisi tilata. Tarjoilija varmaan kertoo, jos kyseistä vaihtoehtoa ei ole saatavilla, sehän ois vasta outo ravintola, jos maidon tilaamiseen olisi yläikäraja. Itse en tilaisi maitoa, mutta ei mua häiritse tilata pihvin kanssa valkkaria, vaikka oikeasti pitäisi tilata punkku.

Päivämäärä:   24.1.25 14:19:29

Juu: meillä piereskely ja romakka röyhtäily eivät kuulu pöytätapoihin kotonakaan. Toki teillä on teidän tapanne. Ravintolassakin käyttäydytään ja keskustellaan hillitysti ja pukeudutaan tilanteen vaatimalla tavalla. Edes lounaspaikkaan ei kävellä navettavaatteissa, mutta puhdas collegeasu käy. Parempaan ravintolaan pukeudutaan sitten paremmin. Ei välttämättä muodin mukaan mutta illalliselle voidaan laittaa ihan juhlavaatteet. Ollaan kohteliaita ja ystävällisiä. Sen luulisi riittävän.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   24.1.25 14:21:21

Se on loukkaus kokkia kohtaan. Maito ei ole aikuisten ruokajuoma eikä ruokia ole suunniteltu paritettavaksi maidon kanssa. Listan ohi tilaaminen on myös epäkohteliasta, aivan kuin tarjolla olevat vaihtoehdot eivät kelpaisi.

Päivämäärä:   24.1.25 14:22:52

Myöskään coca-cola ei todellakaan ole aikuisten ruokajuoma. Alkoholiton viini tai ehkä olut, kivennäisvesi tai korkeintaan sitruunavesi ovat ok.

Lähettäjä: Pirre 
Päivämäärä:   24.1.25 14:24:18

Jos mun tekee mieli maitoa ja haluan nauttia ruokani msidon kanssa niin minähän maksavan asiakkaana juon mitä tahdon.

Ja tuskin se kokin korviin menee mitä kukakin juo ja vaikka menisi niin mitä sitten.

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   24.1.25 14:26:32

Tuskin Pirre juot maitoa jos sitä ei sulle tarjoilla. Mitäs sitten teet, nostat metelin? Soitat poliisit? Uliset asiasta iltalehdessä?

Tuollainen asenne on myös harvinaisen junttia... Sen maidon juonnin lisäksi.

Päivämäärä:   24.1.25 14:28:25

Hah: sinä taidat olla aika juntti ja myös lukutaidoton. Ei minulle tullut mieleenkään, että Pirre tulisi omien maitojen kanssa syömään, mutta voi tilata maitoa, jos sitä on saatavilla. Kaikkea ei varmaan tarvitse vääntää ratakiskosta?

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   24.1.25 14:32:36

., en minä ole lukutaidoton, sinä taidat olla. Pirrehän tuossa uhoaa, että jos hän maitoa haluaa niin hän myös sitä sitten maksavana asiakkaana saa. Mutta entäs jos hänelle ei sitä maitoa tarjoilla? Mitäs sitten tapahtuu? En tiedä mistä keksit tuon että hän tulisi omat maidot mukana, en minä niin sanonut.

Lähettäjä: Ööh 
Päivämäärä:   24.1.25 14:36:08

Ap täällä taas kirjoittelee monella nimimerkillä

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   24.1.25 14:36:39

Etikettiin ei mitenkään kuulu se, mitä tilaa ravintolassa, vaikka tilaisi pelkkää jälkiruokaa. Etiketin vastaista on vaatia ja inttää jotain mitä ei ole saatavilla, tai muuten olla epäystävällinen tarjoilijalle.

Haarukka oikeassa kädessä on USA:ssa tavallisin tapa syödä, eikä siellä tunneta kello viiden tapaa aterimille.

Kokis sopii ihan hyvin bistrotyyppisten ruokien kanssa.

Päivämäärä:   24.1.25 14:37:11

Etikettiin kuuluu myös se, että toisille ei nyrpistellä nenää tai leikitä parempia ihmisiä. Tämä monelta unohtuu.

Aikuisuuteen kuuluu myös se, että lopettaa turhan häpeilyn. On vähän teinimäistä miettiä mikä on "aikuisten" ruokajuoma aivan kuin olisi jotenkin epävarma omasta henkisestä kypsyydestään. Kun on sinut itsensä kanssa, voi tilata vaikka maidon tai limsan.

Ravintola on asiakasta varten ja asiakkaat maksavat henkilökunnan toimeentulon. Ravintolan tarkoitus on saada asiakkaat viihtymään ja tarjota heille parhaita elämyksiä. Makuja on monia ja niin myös ihmisiä ja tilanteita, tottumuksia. Tavoite tulisi olla, että asiakas nauttii, ei se, että hän suorittaa jonkun performanssin muille. Kaikissa ravintoloissa ei toki ole maitoa ruokajuomaksi. Vaikka sitä keittiössä olisi, se on voitu mitoittaa vain ruuan valmistukseen.

Päivämäärä:   24.1.25 14:40:20

Ööh: kerrotko millä?

Päivämäärä:   24.1.25 14:49:18

"Se on loukkaus kokkia kohtaan."

Mikä juoma sitten ei ole loukkaus kokkia kohtaan? Viineistä tulee migreeni, olutta en keliaakikkona juo edes niitä gluteenittomiksi mainittuja, kivennäisvedestä en pidä joten se sitruunavesikö on ainoa rimaa hipova vaihtoehto?

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   24.1.25 14:55:01

Outo käsitys, että olutta on sivistynyttä juoda, mutta coca-colaa ei.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   24.1.25 15:06:42

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 24.1.25 14:37:11

Etikettiin kuuluu myös se, että toisille ei nyrpistellä nenää tai leikitä parempia ihmisiä. Tämä monelta unohtuu.

Tämä. Toisten ihmisten vähättely tai haukkuminen on aina kaikista pahin etikettivirhe.

Lähettäjä: Årripurri 
Päivämäärä:   24.1.25 15:06:55

Aloittaja on melkoisen pikkumainen puhumattakaan ravintolan tarjoilijasta.
Yleensä listalta tilataan sitä mitä on tarjolla.

Päivämäärä:   24.1.25 15:16:21

Ennemmin maitoa kuin jotain pahaa viiniä.
Ainakin ne ravintolat joissa me käymme niin kyllä siellä on mahdollista saada maitoa ruokajuomaksi.
Itse tilaan myös usein Pepsi Maxia.
Aloittajalla on joku asennevamma ja kirjoitti siksi että pääsee haukkumaan maitoa käyttäviä.

Lähettäjä: Asd 
Päivämäärä:   24.1.25 15:22:06

Aikuisuuteen kuulu myös se, että ymmärretään että kaikkea ei voi aina saada. Jos maitoa on listalla, totta ihmeessä sitä voi tilata. Mutta jos listalla ei maitoa näy, ei ole kohteliasta vaatia sitä listan ohi.

Kyllä minä voin suoraan sanoa, että minua hävettäisi maidon pyytäminen paremmassa ravintolassa. Eri asia jos mennään ABC:lle, Rossoon tai grillille, siellä voi maitolasin pyytää.

Lähettäjä: Zn 
Päivämäärä:   24.1.25 15:23:57

Yleensä ne on niitä kaikkein junteimpia, jotka yrittää hienostella ja etsiä jotain huomautettavaa toisten tekemisistä.

Kunhan perus käytöstavat löytyy, voi hieman soveltaa. Jossain linnanjuhlissa voi sitten keskittyä vähän enemmän, mutta tässä ei nyt ole siitä kyse.

Lähettäjä: 87 
Päivämäärä:   24.1.25 15:29:06

Ei kai se maidon kysyminen ole sen nolompaa kuin tosiaan sen kokiksenkaan. Alussa kun tarjoilija kyselee, saisiko olla juotavaa, niin siinähän sitä monikin kyselee, mitä on. Viimeksi kysyin, onko heillä vielä niitä erikoislimppareita, ja tarjoilija sitten mainitsi sen pienpanimon nimen ja sanoi, mitä niistä löytyy. Ei minua nolottanut yhtään. Tai jos menee ravintolaan ja siellä kysytään, onko pöytävarausta, niin ihan hyvin kehtaan sanoa, ettei ole ja kysyä olisiko seurueelle tilaa. Joskus on, joskus ei ja joskus on ollut niin että tarjoilija neuvoi kivan baarin jossa odotella tunti. Se on asiakaspalvelua.

Olen myös kysynyt ovella, vieläkö paikasta saa jotain tai olisiko mahdollista saada pientä iltapalaa. Sekään ei nolota, vaikka ravintolan listalla ei ollut iltapalaa.

Päivämäärä:   24.1.25 15:29:51

Zn: joo, etiketin mukaan toisten "kömmähdyksiä" ei saa huomata eikä nolostella.

Päivämäärä:   24.1.25 15:32:56

Ja kysyminen ei ole vaatimista. Jos ovella sanottaisiin, että "Meillä on tarjolla Meri-menu ja vain ennakkoon varanneille" Niin ei se haittaa! Silloin kiittäisin tiedosta ja saattaisin jopa sanoa, että täytyypä tutustua, jos se kiinnostaisi.

Lähettäjä: Lilja 
Päivämäärä:   24.1.25 15:38:33

Lähettäjä: 87
Päivämäärä: 24.1.25 15:29:51

Zn: joo, etiketin mukaan toisten "kömmähdyksiä" ei saa huomata eikä nolostella.

Just näin

Lähettäjä: pena 
Päivämäärä:   24.1.25 15:45:03

Ei kiinnosta mitä joku sammakonsyöjä ajattelee minusta, tilaan maitoa ravintolassa ruokajuomaksi.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.1.25 15:46:16

Liian suvakki

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   24.1.25 16:08:54

Ravintolan omistajana sanoisin että minkään juoman tilaaminen joka löytyy ravintolan juomalistalta ei ole väärin. Jos pyytää jotain mitä listalla ei ole, niin sitä saattaa saada tai sitten ei, ei kysyminen väärin ole. Asiakkaat tulevat yleensä ravintolaan ilahduttamaan omaa arkeaan, eivät esiintymään henkilökunnalle tai muille asiakkaille.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   24.1.25 16:18:13

Kieltämättä minuakin on joskus ravintolassa vähän nolottanut, kun mies kyselee tarjoilijalta jostain ihan tavallisesta ruuasta, että mitä tämä on. Ja pitää veistä kourassa kuin pieni lapsi niin, että terä tulee pikkusormen puolelta ulos. Toisaalta, itse haluan pihvini aina epähienostuneesti ylikypsänä.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   24.1.25 16:20:43

"Asiakkaat tulevat yleensä ravintolaan ilahduttamaan omaa arkeaan, eivät esiintymään henkilökunnalle tai muille asiakkaille."

Näin se pitää ajatella. Me maksetaan siitä, että saamme haluammaamme ruokaa. Kunhan nyt syömme sen verran sivistyneesti, ettei heitellä pitkin ja häiriköidä muita.

Lähettäjä: Ohilaukaus 
Päivämäärä:   24.1.25 16:21:04

Minua hävettää puolisossani käytöstapojen puute. Ihan varmasti hänelle on aikoinaan kotona yritetty tapoja opettaa, mutta ei ole mennyt perille. Esimerkiksi hän ei koskaan avaa toisille ovea vaan menee itse ensin ja toiset saavat tulla perästä. Ei koskaan auta naisille takkia päälle. Ei tarjoudu kantamaan kauppakasseja jos olemme yhdessä ostoksilla. Kadulla kulkiessa ei väistä ketään. Puhuu toisten päälle. Syö suu auki ja mässyttää.

Lähettäjä: öö 
Päivämäärä:   24.1.25 16:33:20

"Esimerkiksi hän ei koskaan avaa toisille ovea vaan menee itse ensin ja toiset saavat tulla perästä. Ei koskaan auta naisille takkia päälle. Ei tarjoudu kantamaan kauppakasseja jos olemme yhdessä ostoksilla. Kadulla kulkiessa ei väistä ketään. Puhuu toisten päälle. Syö suu auki ja mässyttää."

Joo tuossa on monta ärsyttävää tapaa lueteltu, mutta takin päälle auttaminen? Minkä ikäisiä olette? En ole nähnyt että takkia autetaan päälle kuin vanhempien ikäpolvien keskuudessa, ja olen ihmetellyt että miksi. Ehkä ennen vanhaan minkkiturkit oli niin isoja että niiden pukemisessa oli hyötyä että joku oikaisi sen ja auttoi sen päälle, mutta että nykyään, oikeesti miksi pitäisi? :D

Lähettäjä: öö 
Päivämäärä:   24.1.25 16:36:53

Niin ja se on kyllä tökeröä jos toisella kaksi kassia ja toisella ei yhtään. Pätee kyllä kumminkin päin, mun mielestä pariskunnan pitää molempien kantaa kasseja, jos niitä on enemmän kuin kaks niin mies voi ottaa enemmän koska useimmiten miehet on selvästi vahvempia kuin naiset niin se on ihan reilua.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   24.1.25 16:38:10

Kahta kassia on helpompi kantaa kuin yhtä.

Lähettäjä: Vux 
Päivämäärä:   24.1.25 17:01:24

Mua hävettää, jos ollaan jossain missä voi olla tekemisissä alkohollin kanssa. En nyt tarkoita ihan mitään skumppalasillisia, mutta jos ollaan baarissa tai illanvietossa, niin lähtee lapasesta ja kunnolla. Tietty raja kun ylittyy, niin jaloviinasnapseja kannetaan pöytään eikä olla köyhiä eikä kipeitä. Itse olen kohtuukäyttäjä eikä käydä yhdessä enää juurikaan näissä tilaisuuksissa.

Pahimmat hetket on kun on eksytty lisäksi johonkin karaokekuppilaan tai ruotsinlaivalle. Haluaa laulaa, vaikka menee ihan nuotin vierestä. On niin huono nuottikorva, ettei itse kuule sitä ollenkaan.

Selvin päin ei ole tarvinnut häntä koskaan hävetä, on todella fiksu, huomaavainen ja omaa hyvät käytöstavat.

Lähettäjä: Ohilaukaus 
Päivämäärä:   24.1.25 17:01:58

Ollaan kuudenkympin kieppeillä. Meidän ikäluokassa kyllä kohtelias mies auttaa naiselle takin päälle esim ravintolasta tai teatterista lähdettäessä.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   24.1.25 17:22:39

"Näin se pitää ajatella. Me maksetaan siitä, että saamme haluammaamme ruokaa. Kunhan nyt syömme sen verran sivistyneesti, ettei heitellä pitkin ja häiriköidä muita." Kyllä. En maksa kokin miellyttämisestä vaan siitä, että kokki miellyttää minua tekemällä haluamaani ruokaa. Osaan kyllä valita ravintolan eli en vaadi vegaaniraflassa härän pihviä ettei kukaan nyt ala siitä jankuttamaan.

Päivämäärä:   24.1.25 18:02:24

"Aloittajalla on joku asennevamma ja kirjoitti siksi että pääsee haukkumaan maitoa käyttäviä."
Avaatko hieman tätä? Menee nyt vammaisella aivan yli ymmärryksen.

Päivämäärä:   24.1.25 19:16:13

No kun nostit juuri tuon esimerkin esille etkä muita

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.