Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi minut koetaan uhkaksi?

Lähettäjä: Steph 
Päivämäärä:   24.1.25 09:44:06

Vai koetaanko? Vai onko tämä muuta?

Alustukseksi, että olen hiljainen tyyppi, en tee numeroa itsestäni, en tyrkytä mielipiteitäni muille vaan teen omaa hommaani omassa rauhassani. Silti töissä tuntuu, että nykyään tulee aina joku joka alkaa kohtelemaan mua kuin olisin joku uhka hänelle.

Edellisessä tiimissä meitä oli ensin tietty porukka, mutta siitä pisimpään tiimissä olleet lähtivät pois ja jäin toisen kollegan kanssa päävastuuseen tietyistä asioista. Tuo kollega oli ollut mukava tuohon asti, mutta tuo jälkeen alkoi ihmeellinen kommentointi. Otti itseensä vähän kaikesta mitä sanoin. Huvittavinta oli se, että olin usein hänen kanssaan samaa mieltä, mutta silti hän alkoi väheksymään minua ja käyttäytyä kuin olisin väittänyt hänelle vastaan. Nopeasti totesin, että parempi munkin häipyä ja vaihdoin tiimiä.

Nykyisessä tiimissä teen samoja töitä kahden kollegan kanssa. Toinen on ollut tiimissä meistä pisimpään ja on ottanut päävastuun hommista. Ei ole mikään sovittu rooli, mutta hän on sen ottanut enkä ole alkanut asiasta tappelemaan. Kun tulin tiimiin niin mulla meni jonkin aikaa että tarkkailin vähän niin kuin taustalla että miten tiimi toimii ym. Vähän siitä valitettiinkin kun en heti tuonutkaan roppakaupalla uusia toimintatapoja ym käyttöön. Nykyään saatan jo sanoakin jotain, mutta siihenkin suhtaudutaan negatiivisesti. Etenkin tuo kollega joka on tehnyt pisimpään tätä meidän hommaa. Lisäksi on joistain asioista sanonut jos ei nyt ihan suoraan niin melkein suoraan, että en osaa niitä tehdä, vaikka osaan tehdä. Yksikin kommentti vähän tuohon tyyliin oli kun tarvitsimme hyvin yksityiskohtaisen selvityksen yhden prosessin toiminnasta. Tein tuon selvityksen ja tietysti siitä tuli normaalia kokousmuistiota pidempi. Kollega kommentoi, että ei tätä jaksa lukea kun on niin pitkä. Ei varmaan näin luettuna ole paha kommentti, mutta ehkä joku saa siihen sopivan äänensävyn mukaan. Lisäksi tuo kollega omii mun töitä itselleen, mikä on aika hämmästyttävää. Mitä pidempään olen tuossa tiimissä niin tuo tuntuu vain pahenevan. Nyt näyttäisi, että mut taidetaan jättää jostain "yhteisestä" tekemisestä poiskin, koska yhtä kalenterivarausta tehdessä huomasin, että näillä kahdella kollegalla oli palaveri tiimin asioihin liittyen ja vielä mun osaamisaluetta, jep jep.

En yhtään käsitä mikä noita kollegoja vaivaa. No, tästä toisestakin tiimistä lähden heti kun on sopiva ajankohta ja löytyy sopiva työ tilalle.

Re: Miksi minut koetaan uhkaksi?

Lähettäjä: Xtra 
Päivämäärä:   24.1.25 09:47:32

Ei tuominusta kuulosta miltään muulta kuin kehnolta työyhteisöltä ilmapiiriltä. En kyllä ymmärrä tuossa sitä, että miksi siis koet että sinua pidettäisi uhkana.

Päivämäärä:   24.1.25 09:57:55

Siis tuo ekan tiimin kollega sanoi kun muut olivat lähteneet, että vihdoin hän saa päättää asiat, joten koin että hän koki mut siinä mielessä uhkaksi, että olin toinen joka oli samassa asemassa niin hän pelkäsi että ei saisikaan päättää asioista.

Ja nykyisessä tiimissä kaikki tuon yhden kollegan toiminta kohdistuu vain minuun, ei esim tuohon toiseen vähemmän kokeneeseen, joka tekee samoja tehtäviä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.1.25 10:01:37

Nyt näyttäisi, että mut taidetaan jättää jostain "yhteisestä" tekemisestä poiskin, koska yhtä kalenterivarausta tehdessä huomasin, että näillä kahdella kollegalla oli palaveri tiimin asioihin liittyen ja vielä mun osaamisaluetta, jep jep.

Mikset laita viestiä, että hei, huomasin että palaveerasitte näistä, näyttäisi koskevan minunkin hommia että olisi kiva liittyä jatkossa mukaan.

Jotain heidän on tähän pakko vastata.

Olisi aika tynkeää jos sanottaisiin että ei koske sinua tms. Yleensä on hyvä työpaikalla ottaa mukaan halukkaita ja voihan vaikka toinen olla joskus poissa niin yksinkö tämä toinen sitten palaveeraa.

Päivämäärä:   24.1.25 10:10:37

Mitä esimiehesi sanoo, kun kysyt miksi järjestetään sinun työtehtäviäsi koskevia palavereita, joihin sinua ei kutsuta? Kai teillä on vuosittain tavoitekeskusteluita, joissa esimiehen pitäisi kysyä myös työssäviihtymisestä? Vai onko joku näistä tiimiläisistä sun esimies?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   24.1.25 10:14:09

Tuskin uhkaksi, ehkä olet vaan hankala ja ärsyttävä tyyppi

Päivämäärä:   24.1.25 10:21:22

"Tuskin uhkaksi, ehkä olet vaan hankala ja ärsyttävä tyyppi"

Näinhän se on oltava. Asiakkaat kuitenkin tykkäävät ja saan sieltä hehkutusta. Palautteet joka puolelta ovat positiivisia ja kehutaan mukavaksi, hyväksi työkaveriksi, jonka kanssa helppo tehdä töitä. Muutama tyyppi siis oikeassa ja muut puhuvat/kirjoittavat p'skaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.1.25 10:28:01

Sinut koetaan uhaksi heidän työssä etenemisensä kannalta. Olet kilpailija heille, kun vastuullisempia pestejä jaetaan.

Päivämäärä:   24.1.25 11:00:01

Mitä esimiehesi sanoo, kun kysyt miksi järjestetään sinun työtehtäviäsi koskevia palavereita, joihin sinua ei kutsuta? Kai teillä on vuosittain tavoitekeskusteluita, joissa esimiehen pitäisi kysyä myös työssäviihtymisestä? Vai onko joku näistä tiimiläisistä sun esimies?

Meillä ainakin tuodaan yleisesti esiin mihin voi osallistua esimiehen toimesta ja sitten voi itse ilmoittaa, missä haluaa olla mukana. Ei se ole pelkästään työntekijöiden pyöritettävissä. Jos esimies ei ota johtotaitoa mukaan ja oragnisoi asioita siten kuin hänen kuuluisi, välitä tästä palaute keskityskeskelussa esimerkiksi sanomalla, että et saa tietoa erilaisisa palavereista, missä koet että voisit olla mukana,
Suu auki, ei hiljainen itsekseen pohdinta etene mihinkään, se on nähty.

Päivämäärä:   24.1.25 11:02:05

Taustalla tapahtuu kyllä. Sitä ei tarvitse tässä puida.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   24.1.25 13:53:05

No, ikävä kyllä näin viestien välityksellä sinusta saa kuvan että olet aika raskas persoona. Että voisiko se olla syynä, eikä pelko että olet parempi?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   24.1.25 13:56:54

Ai muita parempi on raskas persoona?

Onhan se tietysti raskasta niille laiskureille.

=)

Päivämäärä:   24.1.25 14:01:15

"No, ikävä kyllä näin viestien välityksellä sinusta saa kuvan että olet aika raskas persoona. Että voisiko se olla syynä, eikä pelko että olet parempi?"

Koetko siis kaikki hiljaiset ja omaan tekemiseensä keskittyvät työkaverit/ihmiset raskaina? Oletko itse ehkä se kaikkeen ja kaikkien tekemiseen puuttuva, ja jatkuvasti hääräävä ja hälisevä persoona, joka ei ymmärrä että ihmiset ovat erilaisia ja se on ihan ok?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.1.25 15:09:16

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 24.1.25 10:01:37

Nyt näyttäisi, että mut taidetaan jättää jostain "yhteisestä" tekemisestä poiskin, koska yhtä kalenterivarausta tehdessä huomasin, että näillä kahdella kollegalla oli palaveri tiimin asioihin liittyen ja vielä mun osaamisaluetta, jep jep.

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 24.1.25 10:10:37

^ Tähän pakko sanoa että jos haluaa olla työntekijä, josta myös se esimies tykkää, niin ei kannata sysätä kaikkia ongelmia ensikädessä esimiehen riesaksi.
Heillä on muutakin hommaa ja vaikka se tuntuukin epäreilulta, niin viime kädessä se tyyppi on mieleisempi työntekijä jatkossakin joka pyrkii ratkaisemaan itseään koskevat ongelmat ensikädessä itse eikä vaivaa ylempää porrasta ennen kuin on itse edes pyrkinyt saamaan muutosta aikaan.

Aloittajalle; on ok olla hiljainen ja keskittyä omaan tekemiseen, mutta älä missään nimessä jää muiden jalkoihin. Alusta asti pitää ottaa sellainen asenne että olet työyhteisön tärkeä ratas ja sinua ei voi jättää tärkeistä asioista ulkopuolelle.
Jos näet että joku on palaveerannut ilman sinua, otat yhteyttä sanoen että hei, näin palaverin joka koski asiaa x. Briiffaisitko jälkikäteen palaverin aiheista jotta pääsen kärryille, ja muistathan jatkosa kutsua myös minut mukaan minua koskeviin aiheisiin, kiitos.

Sama homma työtehtävien omimisessa. Teen itse töitä tiimiläisen kanssa joka puoli vuotta pyrki järjestäen omimaan minulle annetut tehtävät. No se on voivoi, joka kerta otin sen neutraalisti esille yleisillä kanavilla alleviivaten että tämä on minun työtehtävä, ja joka kerta kun hän edisti omaa työtehtävääni, jätin huomiotta ja tein sen itse. Tosin oma ala on IT- alalla joten samaa työtä voi teoriassa moni tehdä samaan aikaan, jolloin voin vain jättää huomiotta toisen tekeleet ja työntää oman versioni projektiin.

Vähän sitä ownershippiä ja itsetuntoa, olet tekemässä siellä sinun työtehtäviä, piste. Ei kannata muuttua ilkeäksi, ei kannata juoruilla, pidät vain selvästi kiinni omista asioista ja järjestelmällisesti puutut asioihin. Vasta, VASTA sitten mennään esimiehen puheille, ei ensikädessä mennä itkemään ylemmälle portaalle. Olen saman virheen tehnyt monta kertaa ja siitä ei ikinä seuraa mitään hyvää. Vasta sitten esimies mukaan kun on mustaa valkoisella siitä että olet yrittänyt ja ollut erittäin selkeä näille ulosjättäjille ja työnhamstraajille omasta roolista ja siitä mihin palavereihin itse kuuluu ja mitkä tehtävät ovat sinun, ei muiden tehtäviä.

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   24.1.25 15:10:45

Oman kokemukseni mukaan hiljaiset ja omaan tekemiseensä keskittyvät työkaverit/ihmiset koetaan raskaina ja epäluotettavina näiden "hölöttäjien" puolelta. He myös näyttävät tunteensa ja se saattaa olla juurikin kiusaamista. Itse en pysty luottamaan sellaiseen joka paikassa huseeraavaan yhdessä tekijään.

Päivämäärä:   24.1.25 15:15:55

"Näinhän se on oltava. Asiakkaat kuitenkin tykkäävät ja saan sieltä hehkutusta. Palautteet joka puolelta ovat positiivisia ja kehutaan mukavaksi, hyväksi työkaveriksi, jonka kanssa helppo tehdä töitä. Muutama tyyppi siis oikeassa ja muut puhuvat/kirjoittavat p'skaa."

Tämä viesti kertoo kaiken. Jos vastaat töissä tuleviin kommentteihin samalla tavalla uhriutumalla ja marttyyrin kruunua kantamalla, et luultavasti ole niin kiva työkaveri kuin annat olettaa.

Päivämäärä:   24.1.25 15:23:11

Tuli ylempi viesti samalla nimimerkillä kuin joku aiempi kommentoija.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.