Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Synnytyspelko osa2.

Lähettäjä: Ainokainen 
Päivämäärä:   23.1.25 18:46:57

Kai: Mun esikoinen pelkää jo etukäteen kaikkia muutoksia itsessään, mitä raskauden myötä tulee sekä synnytystä, että tottakai mä kannustan häntä hankkimaan sektion jos ja kun hän lapsia haluaa. Hän on siis joka aikuinen ja päättää itse asioistaan. Toivon kuitenkin ettei lapset jää pelkojen takia kokonaan tekemättä.

Ja kyllä mä itsekin pelkäisin hänen puolestaan. Joten toivon että valitsee mieluummin kaikista turvallisimman tavan synnyttää kun sen aika on. Miksi ei, kun sen turvallisen tavan saa nykyisin ihan itse valita?

Ja mitä tulee noihin heittäytymishöpinöihin.. kaikkien keho ei toimi kivun kanssa vaan kipua vastaan. Silloin synnytys ei edes etene vaan edessä on pahimmillaan useita vuorokausia hitaasti etenevää synnytystä hirveiden kipujen kanssa
Se ei oo kenenkään etu.

Re: Synnytyspelko osa2.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.1.25 18:50:00

Mihinkäs tämä väite sektion turvallisuudesta suhteessa alatiesynnytykseen on peräisin?
Tilastollisesti asia ei taida olla ihan noin.

Lähettäjä: same 
Päivämäärä:   23.1.25 19:28:11

Lähettäjä: tiuku
Päivämäärä: 23.1.25 11:32:16

Niin monta erilaista ”aivan luonnollista” kärsimystä on ihmisiltä nykyisellä lääketieteellistä onnistuttu lieventämään. En ymmärrä miksi synnytys suunnitellulla sektiolla henkilön itse niin halutessaan halutessaan ei joidenkin mielestä voi olla yksi niistä asioista.

Nappaan edellisestä ketjusta tämän, koska olen miettinyt aivan samaa!

Lähettäjä: Ei omalla 
Päivämäärä:   23.1.25 20:28:54

"Lähettäjäsame

Päivämäärä23.1.25 19:28:11

Lähettäjä: tiuku
Päivämäärä: 23.1.25 11:32:16

Niin monta erilaista ”aivan luonnollista” kärsimystä on ihmisiltä nykyisellä lääketieteellistä onnistuttu lieventämään. En ymmärrä miksi synnytys suunnitellulla sektiolla henkilön itse niin halutessaan halutessaan ei joidenkin mielestä voi olla yksi niistä asioista.

Nappaan edellisestä ketjusta tämän, koska olen miettinyt aivan samaa!"

No vaikkapa siksi, että synnytys on hyvin luonnollinen tapahtuma, joka normaalisti sujuessaan on sekä lapselle että äidille huomattavasti parempi (toipumisen ja elämän alun kannalta) kuin sektio, joka kuitenkin on iso leikkaus!
Itse kammosin kaikista eniten sitä, että joutuisin leikkaukseen, nukutuksi, leikellyksi ja tikatuksi (ja toki lapsen terveyttä). Kipua tiesin tulevan, ja se oli mielestäni ihan ok ja normaalia. Ei sitä enää 10 minuutin päästä muista. Ja onneksi kahdesti vältyin noilta pelkoni aiheilta. Itse asiassa ekan tullessa kätilö tuumi tunnin ponnistuksen jälkeen, että ellei kohta ala syntyä, niin on harkittava jotain toimia... No, minulle se antoi voimaa ponnistaa vielä vähän, ettei tarvitsisi niitä. Eikä tarvinnutkaan.
Toki, jos on riskejä tiedossa tai niitä ilmenee, silloin sektio on usein turvallisin vaihtoehto, mutta en missään nimessä pitäisi normaalina tapana synnyttää siksi, että se on nykyään niin "helppoa"...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.1.25 20:32:15

Sektio on iso leikkaus, ja jos synnytyspelosta siihen päätyy, niin en lähtisi kyseenalaistamaan sitä päätöstä.

Tilastot saadaan aina näyttämään sitä mitä halutaan. Suunniteltu sektio ja hätäsektio on ihan kaksi eri asiaa.

Lähettäjä: Kai 
Päivämäärä:   23.1.25 20:38:57

Ainokainen: miten ois vaikka kannustaa kuuntelemaan sitä omaa kehoa raskauden edetessä ja tekemään päätöksen sen perusteella. Monella kun pelko katoaa raskauden edetessä, esim. mulla. Lopussa sektio ois ollut pahin mahdollinen skenaario. Ja kun synnytys käynnistyi, niin en edes muistanut mitään pelkoa koskaan olleen edes olemassa.

Miksi lietsoa sitä synnytyspelkoa, hohhoijaa, en ymmärrä, eikä olla kannustava ja avoin kaikkia mahdollisuuksia kohtaan.

Mistähän lienee pelkonsa saanut tai mikähän lienee sitä kasvattanut, jos oma äitikin vauhkoaa, että alatiesynnytys on VAARALLINEN.

Lähettäjä: Karpalo 
Päivämäärä:   23.1.25 21:00:47

Minä en oman kokemuksen jälkeen yhtään ihmettele miksi niin moni haluaa suunnitellun sektion. Itse koin myös sektion miljoona kertaa kivuttomampana ja helpompana toimenpiteenä sekä toipumisen kannalta verrattuna ns normaaliin synnytykseen. Jos vaan olisin tiennyt miten kamalan tuskainen ja pitkään jälkeenkin päin piinaava kokemus alateitse synnytys itselleni oli, niin olisin ehdottomasti vaatinut sektion jo esikoiseni kohdalla. Ja tietenkin jokainen tekee valintansa itse ja kokee asiat eri tavalla. Mielestäni sektion toivominen on myös todella ok vaihtoehto eikä lainkaan paheksuttavaa.

Lähettäjä: Asta 
Päivämäärä:   23.1.25 21:20:14

Minulle ei jäänyt mitään vaivoja tai vikoja synnytyksestä , saattaa olla että jokunen tikki laitettiin (en edes muista) vaikkei ollutkaan mikään nopea synnytys.
Elimistö toipuu ja tikit paranee.
Kyllä kannattaa hakeutua terapiaan , surullista JOS lapsia haluaisi, muttei uskalla.

Minä tunnen paljon synnyttäneitä, ystäviä, tuttavia. Sukulaisia, työkavereita , naapureita ja kenellekään heistä ei tapahtunut mitään pahaa. Kätilöt ovat ammattilaisia ja lääkäri on saatavilla. Itse pelkäsin synnytystä, mutta sain niin valtavasti tukea henkilökunnalta.

Imetys ei ole pakollista eikä kaikilta onnistu.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   23.1.25 21:24:41

Nykyään moni sairaala on imetysmyönteinen ja joku hienompikin nimitys asialle oli. Muutama kaveri sanoi, että tuntui hyvin painostavalta se imetys synnärillä ja jos ei halunnut imettää niin sitä ei edes kuunneltu.

Lähettäjä: Ainokainen 
Päivämäärä:   23.1.25 22:13:46

Kai: Voin kuunnella kehoani sen suhteen, mitä polttoainetta ja ravintoaineita se milloinkin tahtoo, milloln haluaa seksiä ja milloin pitäisi liilkua tai levätä. Asiaa, jossa mun henki voi olla vaarassa, se ei kuitenkaan päätä. Koko ajatus on mun mielestä järjetön.

Sä puhut todennäköisesti ensinnäisestä synnytyksestäsi? Silloin on monella enemmänkin kyse jännityksestä kuin pelosta. Ensimmäistä lasta odottavat ovat usein myös vaikutuksille alttiimpia ja helpommin taipuvat siihen ajatukseen että hyvä äiti unohtaa oman kipunsa ja uhrautuu lapsensa vuoksi. Eli uskoo tuon höpinän alatiesynnytyksen tärkeydestä ja turvallisuudesta. Ja kun se oma kokemus sitten meneekin hyvin, on helppo tulla puhumaan jostain kehon kuuntelusta josta sunkaan kohdalla ei todella ollut kyse. Sulla vaan synnytys sattui menemään hyvin. Sä et sitä saanut aikaan vaikka niin tahdotkin ajatella. Se oli sattumaa, ei muuta.

Kun se eka synnytys ei menekään hyvin vaan on elämäsi kivuliain kokemus (myös pitkään sen jälkeen) ja seuraavaan meinaat kuolla, niin voin kertoa ettei siinä mitkään puun halaamiset auta. Silloin otetaan avuksi lääketiede ja meidän yhteiskunnan tarjoamat palvelut eli sektio.

Mun esikoinen omaa paremman itsetunnon kuin mä sen ikäisenä joten tuskin tulee luopumaan sektion vaatimisesta. Enkä siihen kyllä kannustakaan. Toivon että edellisen ketjun aloittaja myös pitää päänsä ja säästää siten itseään monin tavoin.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   23.1.25 22:32:03

Ainokaisen kanssa samaa mieltä. Omista synnytyksistä on jo sen verran aikaa että nykyään jo naurattaa nämä pätijät jotka tohkeissaan selittävät kuinka hyvin mennyt synnytys oli ihan heidän omaa ansiotaan. Jep, ihan kuten jokainen lottovoitto on sen kupongintäyttäjän erinomaisuutta, osasi vaan kuunnella sisintään paremmin kuin muut! Kääntöpuolena kerrotaan samalla lauseella kuinka huonosti mennyt synnytys oli ihan vaan sen synnyttäjän oma vika, mitäs ei kuunnellut kehoaan ja muuta shaibaa. Ja ihmetellään miksi synnytystraumoista, -peloista, ja -vammoista ei puhuta ääneen ja moni ei halua synnyttää enää ollenkaan. Minä olen synnyttänyt molemmilla tavoilla ja ehdottomasti valitsisin sektion jos vielä pitäisi. Onneksi osasin heittäytyä positiivisesti siihen sektioon kun meni niin hyvin ! ;)

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.