Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Työssäkäyvät, harrastavat äidit

Lähettäjä: Äippä 
Päivämäärä:   23.1.25 18:23:20

Onnistuuko keneltäkään yhdistää kokopäivätyöt, harrastukset (esim. hevoset) ja pieni lapsi? Olen vielä vanhempainvapaalla, mutta hirvittää jo tuleva töiden aloitus. Haaveenani olisi käydä 2 kertaa viikossa tallilla ja mahdollisesti myös kuntosalilla vaikka 2 kertaa viikossa. Mahtaakohan onnistua? Tukiverkostot on hyvät, mutta en tietenkään halua pelkästään muiden vastuulle lastani jättää, vaan haluan itsekin hänen kanssaan viettää aikaa. Kuntosalit on toki mahdollista ajoittaa lapsen nukkumaanmeno aikoihin.

Re: Työssäkäyvät, harrastavat äidit

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.1.25 18:29:02

No varmista tukiverkolta, passaako niille sinun ehdottamat aikataulut..?

Päivämäärä:   23.1.25 18:32:10

Käytännössä tarkoittaa, että harrastaminen on myöhään illalla tai aikaisin aamulla. Itse lähden uimahalliin vähän ennen kuutta aamulla. Kaikki muut vielä nukkuvat. Mies ja lapset heräävät seiskan jälkeen, mies hoitaa lasten aamutoimet ja minä aloitan työt suoraan. Haen lapset iltapäivällä. Mies sitten taas häipyy harrastamaan, kun minä aloitan lasten iltatoimet. Muutrn ei olisi aikaa perheenä, eikä lasten kanssa.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   23.1.25 18:33:25

Onko sillä lapsella isää? Kuulostaa tosi suurelta määrältä harrastuksia, jos aiot (ilman toista vanhempaa?) alkaa pyytää hoitoapua neljästi viikossa...

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.1.25 18:33:27

Onko lapsella isä?

Minulla ainakin onnistuu vuorotyö (12 h vuorot), hevostenpito kotona ja liikunta muutaman kerran viikossa ihan hyvin. Auttaa paljon, kun harrastukset on tässä kotona. Harrastan paljon klo 20 jälkeen kun lapsi nukkuu. Yksi lapsi ja toinen tulossa.

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   23.1.25 18:34:10

Ite en raskis pientä jättää hoitoon 4 iltana viikossa vielä työpäivän jälkeen. Luuletko että lapsi sulle ilosesti vilkuttaa että hei hei äiti mee vaan pois. Ymmärrän jos lapsi ois isän kans 2 iltaa mutta että vielä muitakin hoitajia ois.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   23.1.25 18:35:00

Eli lapsella on isä.

Eikös hän ole ihan yhtä validi huoltaja kuin sinäkin? Tosin kai isälläkin on mahdollisuus omiin menoihin yhtälailla?

Päivämäärä:   23.1.25 18:38:52

Joo siis on isä tosiaan samassa taloudessa (laskettu tukiverkostoksi en edes tiedä miksi :D) Meillä on molemmilla päivätyöt. Mahdollista pyytää myös isovanhempia avuksi.

Tosiaan ajattelin siis kahta iltaa tallilla (tai viikonloppuna) ja sitten nuo kaksi salikäyntiä olisivat illalla lapsen mentyä nukkumaan. Mies saa myös neljä harrastusaikaa viikkoon, mutta hän pystyy myös käymään iltaisin lapsen mentyä nukkumaan, joten aikaa perheenäkin on.

Päivämäärä:   23.1.25 18:46:21

No eihän tuossa ole ongelmaa siihen asti kun lapsikin alkaa harrastamaan.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.1.25 18:54:19

Vanhempainvapaalla olen käynyt mammacrossfissa lapsen kanssa 2x viikko

Hevostelemassa käyn 2x viikko (illalla kun lapsi on jo menossa nukkumaan ja/tai vkl)

Uimassa 1x viikko. Nämä ajat isän kanssa

Kun työt alkaa niin crossfit treeneistä tulee luovuttua ellei ennen töitä käy salilla/uimassa. Mies herää
Paljon myöhemmin….

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   23.1.25 19:13:24

Huonosti toimi. Mutta osittain toki riippuu työajoistakin, matkoista yms.

Viikonloppuna olisin päässyt tallille molempina päivinä, ongelmaksi kävi viikolla käymiset enkä kokenut reiluksi hevosta kohtaan seisottaa sitä (vaikkakin pihatossa) ensin viittä päivää ja sen jälkeen ratsastaa viikonloppuna). Mutta mulla on vähän ikävä työpäivä, 8.30-17.00 joten työmatkoineen tuntuu että kaikki aika menee siihen. Sitten jos minä viikolla olen kaksi iltaa viikossa poissa ja mies kaksi ja yksi ilta on siivouspäivä niin vähän heikosti jää aikaa. Eikä aina jaksaisi juosta pää kolmantena jalkana paikasta toiseen. Plus että mikäs siinä kun ollaan terveenä mutta kun lapsi tietysti päikyssä ja tuo kaikki taudit kotiin. Ensinnäkin vielä tavallista ikävämpää jättää kotiin se flunssassa oleva pieni joka haluaisi vaan istua äidin sylissä kun on niin ikävä olo tai sitten kun itse sain kaikki taudit kanssa niin joko raahautua tallille puolikuntoisena (ja pitkittää omaa sairastamista) tai sitten taas antaa hevoselle suunnittelematon vapaapäivä. Hevosen liikutus päätyi talviaikaan olemaan niin katkonaista että ei siitä mitään tullut. Kesällä sitten kun päivät on pidempiä, valoa enempi niin että jaksaa vähän paremmin, toimi tallilla käyminenkin vähän paremmin. Mutta itse olen myös nelikymppinen äiti, kroppa palautui aika huonosti sektiosta niin nämäkin vaikuttaa varmasti jaksavuuteen.

Päivämäärä:   23.1.25 19:19:17

Aika huonosti. Käy lopulta tosi raskaaksi. Onhan kotona myös ruoan laittoa, pyykkäämistä ja siivoamista. Tulee raskas arki jos molemmat vanhemmat haluaa harrastaa tuollaisen määrän.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   23.1.25 19:45:44

"No eihän tuossa ole ongelmaa siihen asti kun lapsikin alkaa harrastamaan."

No vähän näin. Tai kun koulu alkaa ja pitääkin oikeasti osallistua myös läksyjen tekemiseen ja jäädä sitä muutakin yhteistä olemista. Mutta nyt kun ovat pieniä niin jos vain itse jaksaa mennä harrastuksiin iltamyöhällä lasten ollessa nukkumassa ja se auttaa itseä jaksamaan niin sinne vain ! Voi tulla sekin aika ettei vaan jaksa.

Päivämäärä:   23.1.25 20:18:09

Onnistuu jos 2-3 kertss noista mahtuu niille päiville kun et tee töitä.

Muuten käy aika laosen kanssa todella vähiin tai vaihtoehtoisesti yöunet.

Lähettäjä: Noh 
Päivämäärä:   23.1.25 20:19:07

Onnistui hyvin, kun lapsilla oli myös hyvä isä. Sitten kun lapset kasvoi ja alkoi harrastaa, niin ei onnistunut enää. Uusi harrastukseni on erilaiset hommat lasten harrastuksissa.

Päivämäärä:   23.1.25 20:22:59

Ja varmaan sen tavoitteelisen harrastamisen voi jossain vaiheessa unohtaa, koska ne lapset ja turvaverkko saattaa sairastella, muuttaa kauemmas, kuolla jne.

Lähettäjä: Muumi 
Päivämäärä:   23.1.25 20:34:47

Vaikka lapsella on isä, niin jos äiti käy 4x viikossa harrastamassa ja isä käy myös 4x viikossa jossain, niin jää tosi vähän perhe aikaa.
Itse laitoin hevosen pois kun nuorempi lapsi oli 3.5v, kaikki harrastusaika on pois lapsilta.

Päivämäärä:   23.1.25 20:40:42

Voi harmi, olisin kovasti halunnut pitää elämässä mukana nämä harrastukset, mutta lapsi tietysti etusijalla. Miehen harrastukset ovat sen 3 kertaa viikossa lapsen mentyä nukkumaan, joten ne eivät perheaikaan vaikuta. Minulla ainot ovat nuo tallilla käynnit, mutta onneksi nekään eivät ole kiveen hakatut. Minulla ei ole omaa hevosta, enkä harrasta tavoitteellisesti.

Myöskin kuntosalin ainoa tavoite on pitää kroppa terveenä ja hyvinvoivana, joten sekin on joustavaa, mutta en tiedä onko kerrasta viikkoon hirveästi hyötyä.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   23.1.25 20:45:50

Muista aloittaja, että lapsen etu ei ole se, että äiti uhraa oman hyvinvointinsa ja jaksamisensa perheen eteen.

Hyvinvoiva ja onnellinen äiti on lapselle paras mahdollinen.

Kannattaa panostaa omaan aikaan, liikuntaan ja hyvään oloon.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   23.1.25 20:55:19

Kannattaa kokeilla; niinhän se selviää.

Toiset hoitaa työt, lapset, hevoset ja naapurin talkoot, toiset ei selviä edes niistä lapsista saati töistä, ja loput säätää siltä väliltä miten kukakin parhaiten taitaa.

Mulla oli hevonen, mutta kolmannen lapsen ollessa tulossa siitä oli luovuttava. Nyt on kiva, kun ehtii itsekin kuntoilla ja jopa viettää aikaa lasten kanssa.

Päivämäärä:   23.1.25 21:22:41

Eikö salitreeniä voi tehdä keskipäivällä kun lapsi päiväkodissa? Varmaan jostain pitää joustaa. Odottaa, että lapsi kasvaa niin pääsee taas harrastamaan. Teini-ikäinen lapsi ei varmasti halua, että äiti on koko ajan kotona. Mutta pieni lapsi haluaa ja hällä on siihen oikeus, että vanhempi viettää aikaa lapsen kanssa. 4 kertaa viikossa iltaisin olisi aika paljon jos pois. Kuka tekee ruoat, käy kaupassa, jos vain harrastetaan? Tai siivoaa. Jos äiti vain vilahtaa ovesta, niin kyllä se lapsi kyselee mihin äiti taas menee.

Päivämäärä:   23.1.25 21:32:15

9h työpäivä, 8h unta, 1-2h siivousta, ruuanlaittoa ja pyykkäystä ja muuta multitaskaamista. 0,3h suihkut, vessakäynnit hammaspesut. Syöminen 0,3h. Laske siitä. Huilaamiselle ja "ei minkään" tekemisellekin pitää jättää aikaa, esim. 1h televisiota yms. Sitten ihan oma lukunsa kaikki ruokakauppareissut, lapsen asioiden hoitaminen yms

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   23.1.25 21:36:23

Minulla oli kaksi aikaa vievää harrastusta, hevoset ja urheilu. Molempia ei olisi voinut millään jatkaa joten hevoshommat jäi useammaksi vuodeksi (ei ollu omaa). Sumplimista silti vaati ja hyvän isän sekä vuorotyöt jotta onnistu. Tukijoukkoja periaatteessa mutta vain minun äidille tohti jättää ja tulikin laittamaan joka toinen viikko nukkuun että pääsin kerran jäälle miehen iltatuuriviikoilla.

Nyt jo teini, hevonen on nyt ja urheilen edelleen.

Lähettäjä: Eipä omalla 
Päivämäärä:   23.1.25 21:40:39

Minä pidin lapset mukana tallilla ja kauppareissuilla, koska silloin ei vielä tilattu ruokia. Nykyään onneksi voi. Lenkillä kävin lapset pulkassa/rattaissa/pyörällä, vanhempani hoitivat lapsia että sain ratsastettua silloin kun mies ei ollut kotona. Aika haipakkaa oli. Sitten kun lapsilla alkoi olla harrastuksia, niin yritin ajoittaa kaikkien harrastukset samaan aikaan. Nykyään kulkevat harrastuksiin omillaan ja olen hyvin tyytyväinen etten luopunut harrastuksestani silloin.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   23.1.25 21:42:14

Ja minä liikuin paljon pojan kanssa, on istunut lukuisia kilometrejä rattikelkassa mehtäsuksien perässä, oon vetäny kelkkää juosten pojan psinaessa jarrua, umpimehtässä etc. Ei edes hoksannu että äiti käyttää hyväksi reenissä, lauloi ja painoi jarrua ylen tyytyväisenä.

Osta hyvät välineet niin voit liikkua lapsi mukana. Meillä poika istui kärryssä, toinen juoksi ekana toinen pyöräili, puolessa lenkissä vaihto.

Kotona hyvä reeniarsenaali, traktorinrfngasta nakkelin kun tuo touhusi omiaan.

Päivämäärä:   23.1.25 21:54:59

En toki tiedä miten muut perheet elää, mutta ei meillä mene päivittäin siivoamiseen paria tuntia.
Vanhemmat menee aamulla töihin ja vie pennut tarhaan ja isommat menee itse kouluun.
Pentujen mukaan aikataulutetaan, että joku ne noutaa päikystä ja koululaiset menee edelleen avainkaulalapsina siihen asti, että vanhemmat tulee töistä kotiin ja sitten syödään yhdessä ja tehdään sen jälkeen jotain muuta, kuin tarhaa, koulua, työtä tai kotitöitä. Jotain sellaista, jolla vaalitaan sitä pään kestämistä ja tasapainoista elämää. Ei meillä siivota erikseen, kun jokainen on aina tehnyt osansa, jopa ne pikkupennut.

Ei meillä ole laskettu kuinka monta harrastusta tai tuntimäärää aikuisilla ihmisillä saa olla ja sitten yritetty mahduttaa kakarat kaikkine ikävaiheineen siihen.
Pennut on hankittu osaksi elämää vaikka kummallakin oli vaihtoehtoja, mutta päädyttiin tähän.

Päivämäärä:   23.1.25 21:56:37

Ja voit toki ylläpitää kuntoasi muullakin kuin salilla, ellet sitten ole niitä, jotka haluaa mennä salille, että pääsee puhaltamaan perheestään.

Lähettäjä: Damien 
Päivämäärä:   23.1.25 22:05:48

Voi olla väärä mielipide, mutta minun lapsuudessa äiti oli päivät töissä ja illat kotona. Isäkin oli päivät töissä ja kävi syömässä ja lähti rakentamaan taloa.
Äiti sitten laittoin töiden jälkeen ruoan, alkoi pyykkäämään ja siivoamaan ja tiskaamaan ja istui telkkaria katsomassa tunnin ja valmistaui laittamaan isälle iltapalaa ja sitten ne katoi telkkaria.
Ei ollut mitään tekemistä, ei aktiviteettia, koska äiti oli lasten kanssa, kun lapset tuli kotiin tarhasta tai koulusta. Koska perhe-elämä on lapsille tärkeää.
Hirveää elämäähän se oli.
Jos harrastavien aikuisten lasten elämä on kylmää ja kolkkoa, niin voi siihen kotona läsnäolevien aikuistenkin elämään pieni lapsi tukehtua.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   23.1.25 22:15:57

Tottakai onnistuu, mutta ei siitä juuri kukaan huutele ääneen kun sinut nyljetään elävältä :D. Jo se ajatus että isä olisi yhtä paljon vanhempi lapselle kuin äiti on edelleen melko pöyristyttävä. Ja toki yksikään kunnon äiti ei ole pois lapsen luota yhtään. Mistä seuraavaksi päästään siihen sopiiko niin itsekäs ihminen ollenkaan äidiksi jne jne...
Älä siis kerro kellekään, illalla voi hyvin harrastaa kun pieni lapsi etenkin menee nukkumaan aikaisin. Lapselle isä on ihan yhtä hyvä hoitaja ja tottakai äiti voi harrastaa. Kasvata vaan riittävän paksu nahka toisten naisten arvostelua varten tai opettele valehtelemaan ja hokemaan samaa huono äiti/ hyvä äiti -mantraa.

Päivämäärä:   23.1.25 22:23:48

Huom! Siivous, kotityöt, pyykkäys yms multitaskaaminen 1-2h.

Lähettäjä: Kyllä 
Päivämäärä:   23.1.25 22:50:02

Vanhemmilla on ihan täysi oikeus harrastaa vaikka 7x viikossa. Ei omaa elämää, terveyttä ja urheilua voi unohtaa sen takia että saa lapsen. Sitten hankitaan hoitaja siksi ajaksi, ihan todella yksinkertaista. Eihän lapsiaan halua olla joka hetki vanhemman kanssa. Välillä saattaa mennä tunti pari kun leikkivät omiaan huoneessa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.