Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuinka pitkään olette etätöissä kipeänä?

Lähettäjä: Etätyöläinen 
Päivämäärä:   23.1.25 08:00:25

Jos olet etätöissä, teetkö töitä vaikka olet kipeänä? Mikä on sinulle "riittävä" syy jäädä pois?

Minut on kasvatettu (syyllistetty) niin, että vasta sairaala on tarpeeksi hyvä syy jäädä pois etätöistä :D Migreeni toinen kun ei näe eteensä.

Re: Kuinka pitkään olette etätöissä kipeänä?

Lähettäjä: Poppis 
Päivämäärä:   23.1.25 08:10:55

Kun oli influenssa nukuin 3 vrk putkeen vain välillä vessassa ja juomassa käyden. Silloin en tehnyt töitä. Mutta jos jaksan istua koneen ääressä, niin silloin yleensä teen töitä johonkin vilttiin kääriytyneenä ja kuumaa juomaa hörppien. Joten on kyllä iso kynnys jäädä pois töistä. Tottahan se on, ettei sitä kuumeisena ole mikään tehokas työntekijä, mutta jotenkin se on vain tosi iso kynnys ilmoittautua sairaaksi.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   23.1.25 08:23:10

Jos jaksaisin katsoa telkkaria, jaksan myös tuijottaa läppäriä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.1.25 08:28:14

” Jos jaksaisin katsoa telkkaria, jaksan myös tuijottaa läppäriä.”

Meillä ainaki töissä pitää myös tehdä jotain. Jos on yön valvonut yskiessä ja pää on niin täynnä räkää, ettei ajatus kulje, niin on aika paha tehdä töitä. Vaikka samassa kunnossa jaksaisinkin katsoa telkkaria.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   23.1.25 08:32:53

"Jos jaksaisin katsoa telkkaria, jaksan myös tuijottaa läppäriä.”

Tuijottaa jaksaa, muttei mitään tehdä. Kyllä mä siinä vaiheessa jään saikulle. Yleensä se päivä-pari lepoa riittää.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   23.1.25 08:33:29

Minä sairastin myös syksyllä (ilmeisesti) influenssan ja olin viisi päivää todella kovassa kuumeessa ja niin huonovointinen, että en pystynyt edes sitä telkkaria katsomaan (silmät ei kestäneet valoa yhtään). En todellakaan tehnyt töitä. Lääkäri kirjoitti vielä pari päivää lisää sairauslomaa ja silloin ei ollut enää kuumetta, mutta kyllä pidin ne ihan myös ihan sairauslomapäivinä, vointi oli edelleen vähän hutera ja ääni poissa.

Pikkuflunssassa teen kyllä töitä, mutta jos on kuumetta niin en todellakaan. Usein vaan pääsee helpommalla, kun hoitaa akuutit asiat vähän kipeänäkin. Ei ole sitten sellainen kaaos vastassa muutaman poissaolopäivän jälkeen.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   23.1.25 08:36:44

Teen sen mitä jaksan. Jos en jaksa, en tee ollenkaan. Sama lasten sairastaessa, teen mitä pystyn ja silloin kun pystyn. Sitten jos alettaisiin vaatimaan tai edes olettaamaan, että kipeänä tai kipeiden lasten kanssa pitäisi tehdä töitä, niin en tekisi ollenkaan. Näin on hyvä kun voi itse valita.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   23.1.25 08:37:27

Aika helposti jään saikulle. Esim flunssassa jos on kuumetta, tai silmät niin huonossa kunnossa ettei kestä katsoa mitään, tai yö mennyt valvoessa eikä ajatus kulje.

Tällä hetkellä sellaisessa projektissa, ettei sen eteen viitsi laittaa yhtään ylimääräisiä paukkuja.

Lähettäjä: Suklis 
Päivämäärä:   23.1.25 08:39:42

"Jos jaksaisin katsoa telkkaria, jaksan myös tuijottaa läppäriä."

Teen analysointia ja tulevaisuusennusteita sisältävää asiantuntijatyötä, jossa ei todellakaan riitä se, että jaksaa tuijottaa jotakin näyttöä. Vaikka jaksaisin katsoa TV:stä hömppää, en välttämättä ole tarpeeksi "tajuissani" työhöni.

Lähettäjä: Bink 
Päivämäärä:   23.1.25 08:49:49

Sinnittelen niin paljon kuin voin. Yleensä aamupäivän jaksaa kipeänäkin ja sitten iltapäivällä on pakko mennä lepäämään. Töitä on paljon ja kukaan ei niitä puolestani tee. En halua tehdä sitten terveenä viikonloppuna tai illalla töitä, joten teen niin paljon kuin jaksan. Joku migreeni tai vatsatauti on aika tekemätön paikka. Kovempi flunssa taas särkylääkkeen ottamisen jälkeen antaa armoa pari tuntia.

Mulla on todella vaihteleva työnkuva. Jotain pikkutarkkaa analyysia tai paljon lukemista vaativaa en jaksa kipeänä, mutta sellaista aivot narikkaan "helppoa" rutiinityötä tai sähköposteihin vastaamista kylläkin (jos ei ole kovin monimutkaisia kysymyksiä). Myös talon sisäisiin palavereihin usein osallistun. Työkavereille voi sanoa, että makaan sängyssä luurit päässä, älkää odottako mitään kovin järkevää ideointia minulta. Tällöin pysyn kuitenkin perillä esim. projekteista eikä tarvitse terveenä lukea muistioita tai käyttää työkavereiden aikaa kyselemällä mitä mikäkin merkintä on.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   23.1.25 08:58:23

Liian tunnollisesti yritän. Pitäisi oikeasti pitää ihan kunnolla sairauslomaa, eikä sinnitellä kipeänä koneen ääressä. Työteho on kuitenkin surkea eikä ainakaa yhtään helpota oloa tai edistä paranemista, että stressaa itseään työasioilla. Mutta tämä taitaa olla kierre, että kun yksi on liian tunnollinen, niin muut kokevat huonommuutta ja huonoa omatuntoa, jos jäävät kokonaan sairastamaan. Siispä kaikki sinnittelevät, koska muutkin.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   23.1.25 09:08:58

Ihan liian pitkään.
Tälläkin viikolla minulla on kova yskä (yskiessä tulee oksennus kun on niin rajua ja pissat housuun), kuumetta ja ääni pois. En ole saikuttanut, koska meillä on toksinen työkulttuuri jossa ihannoidaan ylitöitä ja työlle elämistä.

Päivämäärä:   23.1.25 09:26:09

Jos työnteko tuntuu sinnittelyltä jään saikulle. Harvoin on niin kipeä tai ainakaan kovin pitkään. Etätöissä saikkua jos:
-pitää niistää noin 5-10min välein
-on kuumetta
-ei ole saanut nukuttua edellisenä yönä
-työasento tuottaa kipua tai epämukavuutta (lihaskivut, päänsärky, silmäsärky)
-nukkuisi mieluummin (siis ei mitään ruutua vaan ihan vain unta. Terve ihminen ei ylenmäärin jaksa nukkua)

Päivämäärä:   23.1.25 11:18:01

Koska kukaan ei tee töitäni poissaollessani, niin pyrin olemaan etätöissä niin pitkään kuin olo antaa myöten. Eli teen töitä vaikka olisinkin jonkin verran kuumeessa, ihan sen vuoksi ettei sairaslomalta palatessa olisi vastassa liian rankka työkaaos. Sairaana töitä tehdessä siirrän kyllä vaativaa ajatustyötä vaativat tehtävät tulevaisuuteen ja keskityn purkamaan helppoja rutiinitehtäviä. Vaativat voi hoitaa sitten, kun ajatus kulkee taas kirkkaammin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.1.25 11:33:10

Teen töitä missä ei ole "helppoa rutiinityötä". Kaikki on uuden oppimista, vanhan analysointia, muiden opettamista, prosessien kehittämistä ja luovaa keksimistä.

Jään pois jo siinä kohtaa jos kaksi yötä menee putkeen kovassa univelassa, eli matalalla kynnyksellä. Sinnittelemällä vain pitkittäisin uupumusta ja uupuneena ei tule tehtyä kunnolla mitään

Lähettäjä: isla 
Päivämäärä:   23.1.25 12:55:37

Viimeiset 3 vuotta etätöitä ja olen ollut poissa töistä yhden päivän migreenin vuoksi.
Jos on flunssa, niin kuume laskee lääkkeillä ja taas on työkuntoinen, influessassakin lääkkeillä koin itseni työkuntoiseksi ja norokin onneksi iski perjantai-iltapäivällä, joten maanantaiksi olin taas jo iskussa. Toimistolle en olisi uskaltanut vielä lähteä, mutta etänä pystyin hyvin työskentelemään.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.1.25 14:40:26

Meillä saa valita onko etänä vai konttorilla, työ on ihan samaa molemmissa, koneella oloa ja asiakas- ja muita palavereita. Jos olen sairas, olen sairaslomalla ihan samoin perustein kuin olisin sairaslomalla "lähitöistä". Jos en menisi toimistolle, en myöskään kotoa yritä mitään puolikuntoisena räpeltää vaan keskityn paranemaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.