Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Harmittaa vain yhden lapsen hankkiminen?

Lähettäjä: mp? 
Päivämäärä:   23.1.25 01:10:11

On melko ristiriitaiset tunteet, osaakohan kukaan samaistua ja antaa vertaistukea.

Meille on tulossa ensimmäinen ja ainoaksi suunniteltu lapsi. Ollaan puolison kanssa molemmat aina ajateltu vain yhtä lasta, meillä riittää resurssit hyvin tarjota hyvä elämä yhdelle lapselle sekä rahallisesti, ajallisesti että toivottavasti myös henkisesti.. :)

Lapsi on kuitenkin eri sukupuolta kuin mitä olen aina kuvitellut ja mitä rakenneultraan asti jostain syystä varmana pidin. Se tuli siis melkoisena yllätyksenä, mutta ongelma ei ole nyt se, että olisin jotenkin pettynyt. Asia on jo päässäni kääntynyt onnelliseksi ja iloiseksi ja odotan tulokasta tohkeissani.

Minua kuitenkin vähän surettaa, että vuosia vuosia sitten jo toisen sukupuoliselle lapselle haaveilemani nimi jää käyttämättä, osa haaveilemistani yhdessä tehtävistä asioista jäänee toteutumatta ja niin edelleen. Onko tuttua kenellekään?

Ei ainakaan nyt tunnu, että kannattaisi hankkia suunniteltua enempää lapsia vain tämän takia; ei ole mitään takuita, että sukupuoli olisi edes eri kuin ensimmäisellä lapsella. Kaksi lasta tuntuu myös ajatuksena hieman ahdistavalle, venyttävän meidät vanhemmt vähän liian ohuelle kaikilla osa-alueilla. Enkä myöskään ihan rehellisesti pidä raskaana olosta enkä ollut ajatellut sitä toistaa. Asiaa ei yhtään auta sukulaiset jotka painostavat hankkimaan sisaruksen ennenkuin ensimmäinenkään lapsi on maailmaan tullut..

Re: Harmittaa vain yhden lapsen hankkiminen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.1.25 01:14:14

"osa haaveilemistani yhdessä tehtävistä asioista jäänee toteutumatta"

Mitkä asiat ovat sukupuoleen sidonnaisia? Tuosta tuli jo ilmi, että saat eri sukupuolta olevan lapsen kuin itse olet, koska et voi jostain syystä toteuttaa niitä yhdessä, joten mitä sitä salailemaan, että olet pettynyt poikalapseen.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.1.25 01:17:29

Otsikko on kyllä nyt tosi virheellinen. Ei sua harmita että saatte vain yhden lapsen vaan sua harmittaa lapsen sukupuoli. Joka on ihan järjetöntä. Toivottavasti kasvat tuosta ajatuksesta eteenpäin ja tajuat että ei lapsen sukupuolella ole yhtään mitään merkitystä eikä se määritä äitiyttä.

Päivämäärä:   23.1.25 01:21:50

Höh, yritin kirjoittaa selkeästi, mutta ehkä saisin selvennyttyä vähän. Ymmärrän hyvin, että kuulostaa siltä että olen pettynyt tulevan lapsen ''väärään'' sukupuoleen, koska eihän koko ongelmaa olisi jos lapsi olisi toista sukupuolta. Itse en kuitenkaan koe asiaa niin, koska olen onnellinen lapsesta, haaveilen jo uusista asioista joita toivottavasti teemme, koemme jne.

Enemmän kyse on siitä, että samalla suren erilaista tulevaisuutta jonka osittain sitten tietenkin menetin, käykö tämä järkeen?

Päivämäärä:   23.1.25 01:22:05

Kyllähän sä olet tosi pettynyt lapsen sukupuoleen. Mitä asioita et pojan kanssa voi tehdä?

Ihan oikeasti, jotkut menettää lapsensa sairaudelle tai lapsi syntyy vammaisena ja sinä itket sitä, kun et saa tytölle kaavailtua nimeä käyttöön. Herääs nyt. Kiinnostiko siellä rakenneultrassa yhtään mikään muu kuin sukupuoli?

Päivämäärä:   23.1.25 01:23:44

"Enemmän kyse on siitä, että samalla suren erilaista tulevaisuutta jonka osittain sitten tietenkin menetin, käykö tämä järkeen?"

Kerro nyt oikeasti mitä tällä tarkoitat? Olet haaveillut nukkeleikeistä tyttölapsen kanssa?

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   23.1.25 01:24:36

"eihän koko ongelmaa olisi jos lapsi olisi toista sukupuolta."

Apua mikä kommentti. :D

Päivämäärä:   23.1.25 01:25:24

En tietenkään itke :D Sulla on . melkoisen hyökkäävä asenne ja hirveästi ennakkoluuloja ja oletuksia asiastani, en usko että keskustelu kanssasi hyödyttää nyt kyllä tätä pohdintaani yhtään. Toivottavasti et ajattele kaikista kanssaihmisistä automaattisesti yhtä negatiivisesti kuin mitä nyt päätit minusta.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   23.1.25 01:27:22

Olis ihan kiva, että vastaat kysymyksiin mitä sinulle esitetään jos haluat keskustella.

Päivämäärä:   23.1.25 01:28:30

Tottakaia tulevaisuus muodostuu erilaiseksi tulee sieltä sitten tyttö tai poika. Maailma on aika erilainen paikka naisille ja miehille, jopa Euroopassa ja jopa Suomessa. Varsinkin kun nyt seuraa maailman menoa ja politiikkaa.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   23.1.25 01:29:34

No, tee kolme lisää ja vika keinohedelmöityksellä että saat varmasti tytön!

Päivämäärä:   23.1.25 01:30:39

No anna adoptioon ja tee uus. 50 prossan mahdollisuus, että tulee tyttö.

Päivämäärä:   23.1.25 01:33:02

Oho, tulipa sieltä törkeä kommentti. Ehkä pahoitin jonkun vastentahtoisesti lapsettoman mielen mitä en todella tarkoittanut. Lienee parasta unohtaa tämä keskustelu kokonaan.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.1.25 01:38:00

En oikein ymmärtänyt mikä pointti aloituksella on? Aloittaja on suunnitellut, että tekee yhden lapsen, tytön, on nimet sun muut valmiina ja onkin iso yllätys, että lapsi on poika. Nyt aloittaja miettii, että jos tekisikin vielä toisen. Mitäs sitten, jos sulla onkin kaksi poikalasta? Haluat siis kokemuksia että kannattaako hankkia kaksi poikaa yhden sijaan vai mitä? Surullista, että sun mahassa kasvaa lapsi jota pitäisi rakastaa sukupuolesta riippumatta ja mietit jo toisen hankkimista kun eka ei ollutkaan mieluisa.

Lähettäjä: Jone O 
Päivämäärä:   23.1.25 01:39:49

No, jos päätät että yksi riittää, toista et halua ja puoliso päälle toivoo eri sukupuolta kuin sinä, niin eihän tuo mitenkään voi päättyä niin että kaikki ovat tyytyväisiä. Mahdoton yhtälö.

Päivämäärä:   23.1.25 01:43:43

Myö pyysin tämän topikin poistoa, taisinpa mokata aloituksen.
Ei tässä liene muuta vaihtoehtoa kuin vain kuopata vanhat haaveet ja iloita uusista ja sillä hyvä.

Huomasin kyllä, että ajattelitte minun olevan poikaan pettynyt :D Olenkin ymmärtänyt, että se ehkä yleisemmin on niin, jos sellaisten tunteiden kanssa kamppailee.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   23.1.25 02:40:35

Minä minä minä minä :D Voin vain kuvitella miten kamalaa olisi olla ainoa lapsi. Kaikki sisaruksia omaavat tietävät mitä tarkoitan, en jaksa selostaa sen enempää.

Päivämäärä:   23.1.25 02:43:41

Ht-net on niin... Taantumuksellinen. Vanhanaikainen. Sukupuolipettymys on ihan sanakin ja siitä saa nykyään puhua. Saa sanoa "olisin halunnut tytön, saankin pojan." Tai "olisin halunnut pojan mutta saankin tytön."

Ihmiset on KAUTTA AIKOJEN kokeneet omaa lasta kohtaan sukupuolipettymystä, uskokaa huviksenne että se ei tule IKINÄ menemään pois eikä se mene pois edes teoriassa sillä että höpönetissä sanotaan hyi sinua.

Itsellä ei ole lapsia, jos saisin sellaisen, ehdottomasti toivoisin tyttöä. Olisi tosi vaikea kasvattaa poikaa koska testosteronihan siis muokkaa jo sikiönkehityksen aikana sikiön aivoja ja siksi pojat on erilaisia kuin tytöt. Miehet on erilaisia kuin naiset. Miehet on yhteiskunnassa iso ongelma joka näkyy hälyttävästi erilaisissa tilastoissa. Olisi vaativa vastuu yrittää kasvattaa poikaa joka ei muuttuisi sellaiseksi mitä miehet tyypillisesti on.

Päivämäärä:   23.1.25 02:50:42

Sukupuolipettymys on hyvin yleistä ja jopa monet hedelmöityshoidoilla vaikeankin kautta lapsen saavat kokevat sitä. Yleisimmin äidit tuntevat pettymystä pojasta. Yleensä pettymys menee ohi lapsen syntyessä, mutta asiaa on hyvä käsitellä psykologilla, jos se valtaa ajatuksia liikaa.

Lähettäjä: Luppa 
Päivämäärä:   23.1.25 03:02:16

Vähän huonosti muotoiltu aloitus joo. Mutta sukupuolipettymys on ihan "sallittua", sitä kokee erittäin moni. Ihmiset vaan kokee eri mittakaavoissa sitä, joillakin harmi sukupuolesta unohtuu samana päivänä ja toiset puskee kymmenen lasta maailmaan, jotta tulis se toivottu sukuouoli. Toisen lapsen hankkiminen "oikean" sukuouolen toivossa on omasta mielestä väärin, jos lasta yritetään niin sitä pitäisi yrittää oikeasta halusta, eikä sen takia että tulis oikea sukupuoli. Jos tulee taas "väärä", niin sittenhän lapsi on vähänniikuin epätoivottu.. Tämä on toki vaan oma mielipide, lapsia saa puskea maailmaan niin monta kuin kukin haluaa ja kykenee.

Täällä lapsettomuushoidot meneillään ja toiveissa poika. Jos tulisi tyttö niin tulisi varmaan sekunnin harmistus, mutta siitä pääsisin yli. Kunhan tulisi edes lapsi ja mielellään terve sellainen :)

Päivämäärä:   23.1.25 03:25:04

Kiitos kovasti teille, kolme viimeistä kommentoijaa, tuossa oli hyviä pointteja ja kallistun samoihin ajatuksiin varsinkin Lupan kanssa. Kovasti tsemppiä hoitoihin!

Lähettäjä: -|- 
Päivämäärä:   23.1.25 03:27:59

---, Moni sanoo samaa kenellä on sisaruksia, mutta esim. itse olen onnellinen siitä että olen ainoa lapsi ja moni tuttu myös, oli oikein hyvä lapsuus. Miksi sinun mielipiteesi olisi enemmän oikein, pohjautuu ihan samoin omaan kokemukseesi kuin meidänkin kokemukset?

Ihan samoin on ihmisiä jotka toivoisivat, ettei olisi sisaruksia ja ihmisiä jotka olisivat sisaruksia toivoneet. Ei ole mitään absoluuttista faktaa.

Päivämäärä:   23.1.25 05:01:16

Sukupuolipettymys on aika yleistä. Mutta siitä ei puhuta juurikaan tämän topickin kaltaisien vastauksien takia.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.